مي خواهم قلمم خوب شود كه...
بسم الله الرحمن الرحيم
مي خواهم قلمم خوب شود که شرح دهم همه¬ي ناشنيدني¬ها و همه¬ي ناديدني¬ها؛ مي-خواهم خوب نوشتن را بياموزم، که خوب را گسترش دهم، خوب در جايي که هيچ اميدي به صبح فردا نيست و من با نوشتن اميد و نويد دهم که اي خستگان برخيزيد از روزنه¬اي نور خورشيد هويدا خواهد شد و تمام تاريکي¬ها در حال مبدل شدن به روشنايي¬اند.
مي¬خواهم خوب نوشتن را بياموزم تا رسم خوب گذشتن و فداشدن را به يادگار بگذارم، مي¬خواهم قلمم را به اندازه دل تنگم گسترش دهم و زيبا وجذابش کنم همانند لبخندي که برلب دارم در حالي که پوششي برغم هايم است و نوشته¬ام نيز تسکيني بردرد¬هاي بي سرانجام شود؛ مي¬خواهم خوب بنويسم که علم را گسترش دهم اما نه علمي که هزاران محقق به گردش بسان پروانه مي¬چرخند، مي¬خواهم علم اخلاق را گسترش دهم، هماني که در سينه مادر بي سوادم نهفته است، همان علمي که از صدف لبانش، هنگامي که لبخند بر آن جاري مي¬شود هويدا است، مي¬خواهم بنويسم و خوب نوشتن را تجربه کنم در حالي که زبان گوياي خداوند شده¬ام و بر صفحه¬ي روزگار با قلمي خوش بنويسم الابذکرالله تطمئن القلوب تاهزاران دل ناآرام، آرام گيرد و لب¬هايي که مدت¬هاست در فراق عزيرانشان غنچه شده¬اند و رنگ و لعاب صدف بودن خود را باخته¬اند، رنگي دوباره بخشم. مي¬خواهم بنويسم که رنگ دهم به همه اشياي عالم، امارنگي حقيقي يعني صبغة الله کنم همه¬ي عالم را، هدفم اين است که قلمي خوب داشته باشم بسان شفافي و تنهايي دل يك بيمار، برروي تختِ جدا از عزيزان و شرح دهم حالش را تا شايد توانستم سيلي از دلها به سويشان روانه کنم تا از تنهايي¬شان بکاهم، يانه!!! سيلي از دست¬ها و نگاه¬هاي معصوم را به واسطه¬ي شرح حالشان به سوي آسمان بي¬کران هستي روانه کنم که از معبود حقيقي لباسي از جنس شفا قرض بگيرند براي دلهاي پر از غمشان.
مي¬خواهم قلمم را خوب کنم که هم راز دلم شود آنگاه که دلم با ديدن پاي برهنه کودکي بسان بيد مي¬لرزد در حالي که دست من هم بسان پايش برهنه است و چيزي بر کف آن نيست که ملکي¬اي بخرم و دلش را شاد کنم در حالي که اگر قلمم خوب باشد با نوشتنم دستي پر از اميد مي¬آيد و مرهم پاي خسته کودک مي¬شود اما دلم از قلمم چيزي غير از اين¬ها مي¬خواهد، دلم به انگشتانم مي¬نگرد و مي¬گويد خوب نوشتن را بياموز تا بتواني درباره صحراي پر بلا و رباب بي¬ارباب آنقدر بنويسي که هر روز اين قصه بر هر گوشي طنين انداز شود تا به فراموشي سپرده نشود چرا که قصه¬ي کشيده شدن گوش با گوشواره، گم شدن در ميان خارهاي بيابان و وفاي پدر به عهد خود در ميان خرابه زنگاري است براي دل¬هاي گرد و غبار گرفته ، مي¬خواهم خوب بنويسم که همگان به ياد آورند مفرد مذکرغايبي که منتقم آل رسول است دير کرده و وقت آن رسيده که همه¬ي دل ها با دست¬ها هماهنگ شوند و رو به آسمان بيکران هستي بخوانند اللهم عجل لوليک الفرج.
دست نوشته وحيده ابراهيمي طلبه پايه پنجم
نشست اخلاقی با موضوع آشتی با سخنرانی زینب فقیهی
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی با موضوع آشتی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: آیا شما را به چیزی با فضیلتتر از نماز و روزه و صدقه آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است زیرا تیره شدن رابطهی میان مردم مهلک و دین برانداز است.
وی افزود: اگر مشاجرهها، اختلافات کوچک اصلاح نشود ریشه عداوت و دشمنی تدریجا در دلها نفوذ میکند و یک ملت متحد را به جمعی پراکنده مبدل میسازد.
خانم فقیهی گفت: اصلاح ذات البین و ایجاد تفاهم و زدودن کدورتها و دشمنیها و تبدیل آن به صمیمیت و دوستی یکی از مهمترین برنامههای اسلام است امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: ایجاد خوشبینی و اصلاح ذات البین حتی با دروغ عملی پسندیده است.
وی با اشاره به آیه 35 سوره نساء افزود: اگر جدایی و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید یک داور از خانواده شوهر و یک داور از خانوادهی زن انتخاب کنید اگر این دو داور تصمیم به اصلاح داشته باشند خداوند به توافق آنها کمک میکند زیرا خداوند دانا و آگاه است.
خانم فقیهی بیان کرد: کم رنگ شدن کدخدا منشی خانواده در حل اختلاف زوجین، سن پایین، اعتیاد، بیکاری، عدم شناخت فردی زوجین نسبت به هم و عدم هم کفوی زوجین در زمینههای علمی، مالی و فرهنگی از جمله علل و عوامل زمینهساز طلاق است.
نشست اخلاقی با موضوع صبر با سخنرانی حجتالاسلام قدرتاله سعیدی
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام قدرتاله سعیدی استاد مربیان قرآن مدارس سراسر کشور در نشست اخلاقی با موضوع صبر با حضور طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: با مطالعهی تاریخ زندگی بشر، در مییابیم که یکی از بزرگترین عوامل موفقیت انسان، استقامت و پایداری در برابر سختیها و مشکلات صبر بوده است.
وی افزود: خدا لشکریانی دارد یکی از آنها صبر و در قرآن در مورد آن بسیار بحث شده است این صبر یک رمز است و به کسانی که جرات داشته و عاشق باشند عطا میکند.
حجتالاسلام سعیدی بیان کرد: عنصر حیاتی انسان صبر است و مقام آن خیلی بالا است برای بدست آوردن این مقام نیاز به تلاش بسیار دارد و لوازم میخواهد هر چه انسان صبر کند و با مقام صابران نشست و برخاست کند صبرش بیشتر میشود.
وی گفت: قرآن بارها از صبر مشرکان و بیدینان و تحمل شداید در راه دفاع از خرافات و عقاید باطلشان سخن گفته و به مسلمانان گوشزد کرده است که مخالفان شما پیوسته یکدیگر به صبر سفارش میکنند.
حجتالاسلام سعیدی بیان کرد: طبیعت زندگی دنیا این است که با موانع و مشکلات و آفات همراه میباشد و این آفات در کمین نعمتها است که باعث از دست دادن آنها میشود به همین دلیل کلید اصلی پیروزیها صبر و شکیبایی است.
وی افزود: اگر انسان مدتی در پیشآمدهای ناگوار در مشقت عبادات صبر کند کم کم نفس عادت میکند و تحمل سختی بر آن آسان میشود که به واسطه آن از مقام صبر ترقی پیدا میکند.
حجتالاسلام سعیدی بیان کرد: اگر صبر نباشد سعادت و خوشبختی فرد و جامعه هیچ کدام میسر نمیشود و بدون صبر نه دین و نه دنیا پایدار و برقرار میماند بنابراین صبر هم یک ضرورت دنیوی و هم یک ضرورت دینی است.
وی افزود: امامان (علیهم السلام) اسوهی صبر و قهرمان استقامت بودند و حتی یکبار در مقام مصائب و حوادث زندگیشان دیده نشده که لحظهای بیصبری کنند و کاری برخلاف صبر است انجام دهند.
برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1401
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: هر کدام از ما با ورود به حوزه سرنوشت خودمان را به واسطهی کار خیری که خود یا والدین کردهاند تغییر دادهایم.
وی افزود: همانطور که بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حق، موجب سرازیر شدن انواع نعمتهای الهی است در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش با اشاره به روایتی از علم آموزی گفت: طالب علم آنچه در آسمان و زمین و دریا است برایش درود میفرستند سعی کنید و نیت کنید طلبه واقعی باشید علم نور است ولی بی تزکیه گمراهی است.
وی گفت: حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: دانش میراثی شایسته است رسمهای پسندیده زیورهایی هستند که کهنه نمیشوند و فکر آینهایی جلادار است همانطور که فرزند از پدر ثروت ارث میبرد شاگردی هم که از استاد علم میآموزد اخلاق، ادب و علم ارث میبرد.
خانم فقیهی با اشاره به سخنان یکی از حکما افزود: آتشی که روشن شد با استفاده از آن کم نمیشود بلکه زمانی خاموش میشود که هیزم نباشد علم هم با استفاده از عالم نابود نمیشود بلکه وقتی شاگرد نباشد از بین میرود.
وی بیان کرد: به همین خاطر خدا مقام دانش آموز و عالم را تا آنجا بالا برده که در ردیف فرشتگانش قرار داده و زکریا از خدا فرزندی میخواهد که علوم وی را درک کنند.
نشست اخلاق ویژه زنان خانه دار سطح شهرستان گراش با سخنرانی حجت السلام صدوقی
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی با موضوع زن منتظر ویژه زنان خانهدار شهرستان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: شخص منتظر وظیفه خود میداند در جهت زمینهسازی برای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی) تلاش کند اگر این زمینهسازی بخواهد پدید بیاید باید اعضای خانواده نقش خود را پیدا کنند و در جهت تحقق آن کار موثری انجام دهند یکی از آن اعضا زن است.
وی افزود: زن نقش کیفی دارد؛ چون با اعضای خانواده و دیگران رابطه دارد و روح حاکم بر همهی این روابط مبتنی بر رضایت حجت خدا است و این رابطهها نقش زن را در نظام خانواده روشن میکند به چنین شخصی منتظر میگویند.
حجتالاسلام صدوقی بیان کرد: کسی که دنبال این است امام زمان (عجل الله تعالی) از او راضی باشد تمام مسئولیتهای خود را طبق قوانین اسلام به نحو کامل و جامع انجام میدهد در این صورت خانواده مهدوی شکل میگیرد که الگوی ما است.
وی گفت: اگر کسی خودش را با نظام منتظرانه شکل دهد میتواند در مقابل هجمه فرهنگی دشمن مقاوم باشد و زمینهای را بوجود بیاورد که دیگران را بدون استثنا مقاوم و امنیت و ثبات پایدار را در خانواده خودش جاسازی کند.
حجتالاسلام صدوقی بیان کرد: اگر بخواهیم خانواده منتظر را تعریف کنیم مجموعهای است که وظیفه دارد در هر موقعیتی بصورت مستمر در جهت اصلاح و ارتقا خودش و دیگران اقدامات بایسته و شایسته را در مسیر ظهور انجام بدهد.
وی گفت: اگر زنی تصمیم بگیرد بعنوان زن منتظر روی انگیزشهای درونی کار کند شوهر و فرزندان او لحظه به لحظه در حال رویش هستند هیچ تحولی در محیط زندگی بدون توجه به دو انگیزش بیرونی و درونی امکان تحقق ندارد.
کارشناس رادیو معارف افزود: رسانهها باید انگیزش بیرونی را آرام آرام تبدیل به انگیزش درونی کنند، ما در انگیزش درونی ضعیف بوده و هستیم پس باید به سمت و سویی حرکت کنیم که جامعه خودجوش تحول را بپذیرد.
نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید باسخنرانی حجتالاسلام علی صدوقی
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: طلبهها با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد نمیدانند بعد از فارغ التحصیل شدن چه کاری و چه فعالیتی در پیش دارند عدم تبیین این مساله باعث شده یک بحرانی به نام بحران هویت شکل بگیرد.
وی افزود: ما باید فلسفه عملی فقه را در زندگی برای طلبه جا بیندازیم فهم لازم برای درک مطلب فقهی و اینکه طلبه بتواند از قِبَلِ استنباط گزارههای فقهی بحرانهای زندگی خود را به یک فرجام برساند وجود ندارد و این یکی از مشکلاتی است که وجود دارد.
حجتالاسلام صدوقی: طلابی که درس می خوانند باید بتواند در مقابل جریانهای ضد فرهنگی که از خارج رهبری می شود و وارد ایران میشود و زن ایرانی را تحت الشعاع قرار میدهد در مقابل آن جریانات دفاع فعالی از خود داشته باشد.
وی گفت: ما در حوزه به بحث و گفتگوی آزاد نیاز داریم باید طوری باشد که طلبه جرات کند که در مقابل شبهات قدرت دفاعی داشته باشد ولی این قدرت دفاعی وجود ندارد چون انگیزه لازم در ابتدای ورود به حوزه به او داده نشده و سرمایهگذاری نشده است.
حجتالاسلام صدوقی افزود: یکی از بحرانیترین مسایلی که ما با آن مواجه هستیم این است که یک طلبه رسالت آینده خودش را نمیداند طلبه باید هویت جنسیتی خودش را بداند موقعیت زن بودن را در مقابل موقعیت مرد بودن در جامعه تسبیط کند و ما را انتظام دهد.
وی بیان کرد: هر طلبهای که فارغ التحصیل میشود باید به این نتیجه برسد که قرار است بعنوان مربی بار از روی دوش ولی خدا بردارد و منویات او را در جامعه گسترش دهد و بعنوان مربی و بصورت نامرئی نقش تاثیرگذار روی خانواده و جامعه داشته باشد.
حجتالاسلام صدوقی افزود: طلبهای بعد از فارغ التحصیلی ماموریتش این است که اول خودش صاحب ماموریت باشد بعد این هویت را بصورت نظاممند نشر دهد، با تعامل عاطفی و مبتنی بر تعهد فرد میتواند به استناد آنها هویت خودش را تعریف کند.
وی گفت: ما باید یک انسان منتظر در عصر غیبت بعنوان فارغ التحصیل ارائه دهیم یعنی شخصیتی که وظیفه دارد بر اساس مبانی اسلام ناب ضمن تلاش در جهت گسترش ظرفیت وجودی و ارتقاء سطح مقاومت خود در مقابل حوادث و در راستای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد.
نشست اخلاق ویژه عموم با سخنرانی حجتالاسلام علی صدوقی
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی ویژه عموم که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: خداوند در قرآن میفرمایند: هر کسی که عمل صالح انجام دهد خداوند به او حیات طیبه عطا میکند یعنی زندگی پاک، توام با آرامش و لذت پایدار به شرطی که این عمل مبتنی بر ایمان به ارزشهای الهی باشد.
وی افزود: حیات طیبه هدیه مستمر الهی است که به زن و مردی که عمل صالح انجام دهند عطا میکند عمل صالح، عمل قانونمند و نظاممند است که از یک سلسله و یکسری استانداردها برخوردار و جهتش صد در صد الهی است.
حجتالاسلام صدوقی گفت: این عمل صالح باید به تکلیفی که مهم ترین تکلیف انسان است متکی باشد و برای خدا باشد و باید در موقعیتهای گوناگون متناسب با موقعیتها با حساب و کتاب و دقت مبانی انجام شود.
وی افزود: اگر خانمها بخواهند با حیات طیبه مانوس باشند باید مبانی لازم برای کسب حیات طیبه را بدست بیاورند باید زن در جامعه خودش را ارتقاء دهد و دانشش، بینشش، شخصیتش و فرهنگش باید تغییر کند و جایگاه خودش را در جامعه درک کند.
حجتالاسلام صدوقی بیان کرد: دشمن شخصیت زن خانهدار را تحقیر میکند میگوید: زنی از هویت اصلی و اجتماعی بی بهره است که خانه نشین باشد در صورتی زن خانهدار بزرگترین دکترای تربیت نسل آینده بشر است اوست که تنظیم کننده نظام ارزشی در جامعه است.
وی افزود: زنی که بینش تمدنساز دارد شرایط و ساختار غلط را عوض میکند و میتواند از حقوق خود دفاع جانانهای کند زنهای دیگر را به سمت و سویی حرکت دهد که آنها رسالت و بینش خود را درک کنند.
حجتالاسلام صدوقی بیان کرد: زنی که با هویت اسلامی مانوس شده چارچوبهای دینی را میشناسد عبودیت و بندگی الهی را درک کرده و خدا را حاضر، ناظر و حاکم بر زندگی میداند چنین زنی تحت تاثیر تبلیغات غربی قرار نمیگیرد و از هویت دینی خود دفاع میکند.
وی گفت: زن منتظر واقعی که شاخصها را میداند، با حیات طیبه مانوس، یار با وفای حضرت حجت عجل الله تعالی و نیرو برای حضرت تربیت میکند زنی است که دنبال فقرزدایی فکری از جامعه است.
نشست اخلاق ویژه بانوان سطح شهرستان گراش
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، معصومه شکاری، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی ویژه بانوان سطح شهرستان گراش برگزار شد بیان کرد: زندگی با همه مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم از جمله طلاق، خودکشی و روی آوردن جوانها به مواد مخدر این است که ما سبک زندگی از کشورهای غربی و فرهنگ غرب عاریه گرفتهایم.
وی افزود: آموزههای دینی ما بیگانه از سبک زندگی نیستند و هیچ موضوعی در زندگی وجود ندارد که در دین ما آن را بیان نکرده باشد و باید توجه کنیم سبک زندگی را از کسی عاریه نگیریم.
خانم شکاری گفت: در امور معیشتی، فرهنگی و حتی پوشش و رفتار اجتماعی ساده زیست باشیم در سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) شاهد ساده زیستی هستیم و ما هم باید در هر یک از شئون اجتماعی به ساده زیستی به عنوان یک فرهنگ اجتماعی اسلامی عمل کنیم.
وی افزود: ما باید تلاش کنیم به اعتدال و عدالت اجتماعی بیاندیشیم که رهنمود امام علی (علیه السلام) در حکومت ایشان بوده است و از خودنمایی خودداری کنیم و در همه امور ساده زیست باشیم.
خانم شکاری بیان کرد: زنان نقش مهمی در نوع نگرش خانواده به موضوعات مختلف دارند و اگر آنان از مصرف کالای لوکس و تجملی خودداری کنند سایر اعضای خانواده نیز از آنان تبعیت میکنند پس باید نگرش زنان تغییر کند.
وی افزود: ساده زیستی یعنی زندگی ساده و عاری از پیرایههای زندگی تجملاتی و پرهزینه و با واژه زهد و قناعت همسو است و با داشتن روحیه زهد و قناعت حاصل میشود و مخالف رفاه طلبی، دنیا طلبی تجمل گرایی و… مخالف است.
خانم شکاری گفت: ساده زیستی به معنای تنبلی، عافیت طلبی، فقر و تنگدستی، بینظمی، بیمسئولیتی و نظیف نبودن نیست ائمه معصومین (علیهم السلام) در عین ساده زیستی، نظیفترین، منظمترین و مسئولیتپذیرترین فرد در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی بودند.
وی بیان کرد: یکی از ویژگیهای شاخص مومنان ساده زیستی است امام علی (علیه السلام) میفرماید: آنان در پوشش میانهرو و معتدل هستند و از افراط و تفریط پرهیز میکنند.
برگزاری نشست اخلاقی
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: اگر اسلام در مخاطره باشد و زمینه برای قیام مفید باشد قیام با علم به شهادت، یک وظیفه دینی برای همه است و قیام امام حسین (علیه السلام) چنین بود.
وی گفت: امام میفرمایند: من برای اخلال، افساد و ظلم قیام نکردهام بلکه به خاطر امر به معروف و نهی از منکر، نشان دادن راه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و پدرم امیرالمومنین (علیه السلام) و اصلاح مفاسد در امت جدم میباشم.
خانم فقیهی گفت: حذف روش و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، ممنوعیت تفکر و تدبر در قرآن و روی کارآمدن یزید و مخالفت آشکار او با مبانی اسلام و احکام الهی برخی از عواملی است که اسلام را در معرض قرار نابودی قرار داده بود.
وی بیان کرد: با بروز این آسیبها امام بر خود لازم دانست که به عنوان وظیفه اسلامی دست به قیام بزند و این قیام انقلاب نظامی نبود بلکه نمونه یک انقلاب سیاسی و عاطفی و تبلیغی بود امام میخواست شخصیت یزید، بنی امیه و بنی مروان را نابود کند.
خانم فقیهی افزود: گفت: امام قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است انجام دهد این از طریق قیام و امر به معروف و نهی از منکر است.
وی بیان کرد: قیام گاهی به نتیجه حکومت میرسد مانند انقلاب اسلامی که امام خمینی (رحمه الله علیه) موفق به تاسیس آن شد گاهی هم به نتیجه شهادت میرسد که حضرت برای هر دو نتیجه آماده بود.
خانم فقیهی گفت: در واقع هدف اصلی آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین که آن را هیچ کس قبل از امام حسین (علیه السلام) حتی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) انجام نداده بود و آن اصلاح نظام اسلامی و نجات جامعه از سقوط بود.
کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخگویی عاطفی است میزان پاسخگویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخگویی عاطفی آنها را تشکیل میدهد هر چه پاسخ متناسبتر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخگویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفههای کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانوادهها ممکن است پاسخگویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی میتوانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینهساز در رضایتمندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبکهای ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش میدهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادتهای مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادتهای مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادتهای مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوالپرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه میشود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارتهای کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوهی جملهبندی، زمانبندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفتوگو، چگونگی جمعبندی و ختم آن توجه داشته باشند.
که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخگویی عاطفی است میزان پاسخگویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخگویی عاطفی آنها را تشکیل میدهد هر چه پاسخ متناسبتر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخگویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفههای کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانوادهها ممکن است پاسخگویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی میتوانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینهساز در رضایتمندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبکهای ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش میدهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادتهای مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادتهای مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادتهای مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوالپرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه میشود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارتهای کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوهی جملهبندی، زمانبندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفتوگو، چگونگی جمعبندی و ختم آن توجه داشته باشند.
نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از فضائل اخلاقی که میتوان آن را رمز محبوبیت و بهترین وسیلهی جلب محبت و دوستی دانست تواضع و فروتنی است.
وی گفت: تواضع آن است که انسان خود را از کسانی که در جاه و مقام از او پایینتر هستند، برتر نداند و نیز به معنای افتادگی است که آدمی خود را از دیگران بالاتر نبیند به معنای کوچکی کردن و به دیگران ارج نهادن است، نه آنکه خوارکردن خود و زیر بار ذلت رفتن باشد.
خانم حامل بیان کرد: بنابراین تواضع اقدامی است که انسان داوطلبانه در برابر دیگران به دلیل امتیازاتی که در آنان احساس میکند، انجام میدهد ممکن است فردی خود را برابر دیگران از جهتی یا جهاتی دارای امتیاز ببیند.
وی گفت: برای اینکه مبادا انسان به غرور و تکبر مبتلا شود، باید به جهات امتیاز خود توجه نکند، بلکه به امتیازهای دیگران، حتی احتمال پارهای امتیازات در آنان توجه کند و به دلیل همان جهات امتیاز فروتنی کند.
خانم حامل افزود: با توجه به این مطلب که قرآن کریم از صفات اصلی اقوام بیایمان را کبرورزی و گردنکشی آنان میداند، نتیجه گرفته میشود تواضع، که ضد تکبر است، با ایمان ارتباطی وثیق دارد و یکی از مؤلفههای اصلی ایمان است.
وی گفت: از ارتباط ویژه تواضع با ایمان، میتوان دریافت که اصل تواضع، فروتنی در برابر عظمت خداوند است و تواضع در برابر انسانها از اینجا ناشی میشود در قرآن کریم واژه تواضع به کار نرفته اما واژگانی مانند خشوع، خشیت و … همین معنا را میرساند.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام افزود: در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شدهاند پس هر کس براى خدا تواضع کند، او را بالا برند و هر کس تکبر ورزد او را پَست گردانند.
نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: بزرگترین آفت سعادت انسان و شقیترین دشمنان بشر خود پسندی و تکبر است این صفات رشته انس و الفت را میبرد و یگانگی و صمیمیت را به دشمنی مبدل ساخته است و دری از نفرت عمومی را به روی انسان میگشاید.
وی افزود: کبر حالتی است نفسانی که انسان بزرگی کند و به دیگران بزرگی فروشد خود را صاحب کمال و دیگران فاقد کمال میداند بنابراین اعمال وآثاری که به سبب آن از انسان صادر میشود تکبر نام دارد.
خانم حامل گفت: ریشه کبر، عجب و حسد است و انسان فاقد کمال چون آن را در دیگری می بیند حسد میکند فرق کبر و عجب در این است که عجب فقط خودش است ومقایسهای در کار نیست ولی در تکبر در مقایسه با دیگران اتفاق میافتد.
وی افزود: یکی از موجبات تکبر کم ظرفیتی انسان است همین که کمالی در خود می بیند گمان میکند دارای مقام و مرتبهای است در صورتی که آنچه کمال پنداشته یا اصلا کمال نیست یا در مقابل کمالات دیگران ارزشی ندارد.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش با اشاره به اینکه تکبر خصلتی دارای مراتب است گفت: یکی آنکه کبر در دل باشد و در گفتار و کردار نیز ظاهر شود دیگر آنکه به زبان نیاید اما در کردار معلوم باشد، که این از مرتبه اول خفیفتر است.
وی افزود: مرتبه سوم وقتی است که کبر در دل مستقر باشد و فرد نتواند خود را از این عیب خالی کند، اما سعی کند تا در رفتار و گفتار تکبر نکند در چنین وضعی گناه فرد بسیار کمتر است و چه بسا همین مجاهده در دفع تکبر منجر به رفع کامل آن به توفیق الهی شود.
خانم حامل بیان کرد: متکبرین نه تنها منفور اجتماع بلکه از فیض رحمت خداوندی نیز محروم هستند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: از تکبر بپرهیزید زیرا بنده همین که به تکبر خو گرفت خداوند فرمان میدهد که این بنده را در شمار گردنکشان به شمار آرید.
برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان که به صورت غیر حضوری برگزار شد بیان کرد: یافتن مهارتهای زندگی زناشویی مستلزم یافتن کارکردهای خانواده است؛ برای یافتن مهارتهایی که کارکرد و کنش مدنظر را ایجاد کنند ابتدا باید علم و دانش آنها را آموخت.
وی گفت: مودت و رحمت راهبردی کلیدی در مهارت زندگی خانوادگی است در قرآن از آفرینش دو جنس به منظور رسیدن به آرامش در کنار یکدیگر سخن گفته شده است؛ یعنی استعداد این آرامش در انسان وجود دارد و کلید آن مودت و رحمت است.
خانم فیروزی افزود: سرشت قلب بر پایهی احسان شکل گرفته و به گونهای ساخته شده که در مقابل بدی بغض طرف مقابل را میگیرد برای پیدا کردن مهارت دلبستگی باید احسان کرد یعنی انجام دادن کاری بدون داشتن کوچکترین چشم داشتی در نتیجه احسان محبت میآورد.
وی بیان کرد: یکی از تکنیکهای احسانمندی، تکنیک روز ویژه است این تکنیک برای افزایش دلبستگی عاطفی به کار میرود و اثر مهارت احسان را به خوبی نشان میدهد احسان بینش افراد را افزایش میدهد و انگیزه لازم برای ادامه دادن را برای همسران ایجاد میکند.
خانم فیروزی گفت: زوجین روزی را به عنوان روز ویژه انتخاب میکنند که در آن روز به آنچه همسرشان دوست دارد توجه کنند و رفتارها و کارهای مورد علاقه همسرش را بدون هیچ توقعی برای جبران انجام دهد و کارها از نظر تعداد و کیفیت با یکدیگر تناسب داشته باشد.
وی افزود: این تکنیک دربارهی کسانی اجرا میشود که دلبستگی آنها ضعیف شده و ذهن آمادهای برای به هم ریختن دارند و بیش تعمیم دهی در آنها قوی است؛ یعنی ممکن است رفتاری در این روز از همسرش ببیند و آن را عدم دوست داشتن خود از سوی همسر تلقی کند.
خانم فیروزی گفت: مرحله بعد از احسان کردن، نشان دادن واکنش مناسب به خوبیها است چنین واکنشی را میتوان همان مفهوم رایج سپاسگزاری دانست که نقش مهمی در ارتقای دلبستگی زوجین دارد در نتیجه اگر احسان اتفاق افتد سپاسگزاری باعث تداوم آن است.
وی بیان کرد: در روایات بر سپاسگزاری همسران از یکدیگر تاکید شده است؛ ناسپاسی موجب نارضایتی، بروز سردی در دلبستگی، قطع کنندهی سپاسگزاری طرفین از یکدیگر است و باعث ایجاد خطاهای شناختی میشود.
برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان
چهارشنبه 02/03/31
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان که به صورت غیر حضوری برگزار شد بیان کرد: برای رسیدن به زندگی مطلوب همسران نیازمند سازگاری و انعطاف هستند این انعطاف در گفتار و رفتار همسران رخ میدهد حال، گفتار و رفتار زاییدهی تفکر ما است.
وی اظهار کرد: ما برای رسیدن به این زندگی نیازمند مهارت تفکر مثبت، تفکر نقاد، مسئله گشایی برای حل مسئله، آشنایی با تحریفهای شناختی و کنترل تفکرهای انطباق ناپذیر هستیم.
خانم فیروزی افزود: در مهارت تفکر مثبت نگاه ما به زندگی باید واقع بینانه باشد و بین افکاری که منجر به افسردگی میشود و افکاری که امیدوار کننده است تعادل برقرار کنیم.
وی گفت: بعضی از افراد، خوشبختی را همان لذت شدید میدانند توماس راس میگوید: خوشبختی همچون یک قالب صابون خیس است که هر چه بیشتر به آن چنگ بزنید بیشتر از دستتان رها میشود.
خانم فیروزی افزود: خوشبینی به خواست خدا، شناخت صحیح مرد و زن از دنیای یکدیگر، تبیین دلیلهاست به این صورت که اول دلیل عمل و رفتارتان را بیان کنید بعد پافشاری کنید؛ آینده نگری صحیح و تلقین، از جمله راههایی برای تحقق تفکر مثبت است.
وی گفت: واقع بینانه به زندگی نگریستن، در مورد حوادث فکر و شکایت نکردن بلکه وظیفه خود را انجام دادن، در برابر حوادثی که پیش آید به تواناییها و داراییهای خود نگاه و با فکر، تدبیر و توکل مشکلات را حل کردن، از جمله مهارتهای تفکر مثبت است.