
کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانوادهی ایشان که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخگویی عاطفی است میزان پاسخگویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخگویی عاطفی آنها را تشکیل میدهد هر چه پاسخ متناسبتر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخگویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفههای کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانوادهها ممکن است پاسخگویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی میتوانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینهساز در رضایتمندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبکهای ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش میدهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادتهای مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادتهای مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادتهای مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوالپرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه میشود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارتهای کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوهی جملهبندی، زمانبندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفتوگو، چگونگی جمعبندی و ختم آن توجه داشته باشند.
که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخگویی عاطفی است میزان پاسخگویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخگویی عاطفی آنها را تشکیل میدهد هر چه پاسخ متناسبتر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخگویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفههای کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانوادهها ممکن است پاسخگویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی میتوانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینهساز در رضایتمندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبکهای ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش میدهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادتهای مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادتهای مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادتهای مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوالپرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه میشود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارتهای کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوهی جملهبندی، زمانبندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفتوگو، چگونگی جمعبندی و ختم آن توجه داشته باشند.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش در 1402/03/31 ساعت 08:40:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |