نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: بزرگترین آفت سعادت انسان و شقی‌ترین دشمنان بشر خود پسندی و تکبر است این صفات رشته انس و الفت را می‌برد و یگانگی و صمیمیت را به دشمنی مبدل ساخته است و دری از نفرت عمومی را به روی انسان می‌گشاید.
وی افزود: کبر حالتی است نفسانی که انسان بزرگی کند و به دیگران بزرگی فروشد خود را صاحب کمال و دیگران فاقد کمال می‌داند بنابراین اعمال وآثاری که به سبب آن از انسان صادر می‌شود تکبر نام دارد.
خانم حامل گفت: ریشه کبر، عجب و حسد است و انسان فاقد کمال چون آن را در دیگری می بیند حسد می‌کند فرق کبر و عجب در این است که عجب فقط خودش است ومقایسه‌ای در کار نیست ولی در تکبر در مقایسه با دیگران اتفاق می‌افتد.
وی افزود: یکی از موجبات تکبر کم ظرفیتی انسان است همین که کمالی در خود می بیند گمان می‌کند دارای مقام و مرتبه‌ای است در صورتی که آنچه کمال پنداشته یا اصلا کمال نیست یا در مقابل کمالات دیگران ارزشی ندارد.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش با اشاره به اینکه تکبر خصلتی دارای مراتب است گفت: یکی آنکه کبر در دل باشد و در گفتار و کردار نیز ظاهر شود دیگر آنکه به زبان نیاید اما در کردار معلوم باشد، که این از مرتبه اول خفیف‌تر است.
وی افزود: مرتبه سوم وقتی است که کبر در دل مستقر باشد و فرد نتواند خود را از این عیب خالی کند، اما سعی کند تا در رفتار و گفتار تکبر نکند در چنین وضعی گناه فرد بسیار کمتر است و چه بسا همین مجاهده در دفع تکبر منجر به رفع کامل آن به توفیق الهی شود.
خانم حامل بیان کرد: متکبرین نه تنها منفور اجتماع بلکه از فیض رحمت خداوندی نیز محروم هستند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: از تکبر بپرهیزید زیرا بنده همین که به تکبر خو گرفت خداوند فرمان می‌دهد که این بنده را در شمار گردن‌کشان به شمار آرید.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.