نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از فضائل اخلاقی که می‌توان آن را رمز محبوبیت و بهترین وسیله‌ی جلب محبت و دوستی دانست تواضع و فروتنی است.
وی گفت: تواضع آن است که انسان خود را از کسانی که در جاه و مقام از او پایین‌تر هستند، برتر نداند و نیز به معنای افتادگی است که آدمی خود را از دیگران بالاتر نبیند به معنای کوچکی کردن و به دیگران ارج نهادن است، نه آنکه خوارکردن خود و زیر بار ذلت رفتن باشد.
خانم حامل بیان کرد: بنابراین تواضع اقدامی است که انسان داوطلبانه در برابر دیگران به دلیل امتیازاتی که در آنان احساس می‌کند، انجام می‌دهد ممکن است فردی خود را برابر دیگران از جهتی یا جهاتی دارای امتیاز ببیند.
وی گفت: برای اینکه مبادا انسان به غرور و تکبر مبتلا شود، باید به جهات امتیاز خود توجه نکند، بلکه به امتیازهای دیگران، حتی احتمال پاره‌ای امتیازات در آنان توجه کند و به دلیل همان جهات امتیاز فروتنی کند.
خانم حامل افزود: با توجه به این مطلب که قرآن کریم از صفات اصلی اقوام بی‌ایمان را کبرورزی و گردنکشی آنان می‌داند، نتیجه گرفته می‌شود تواضع، که ضد تکبر است، با ایمان ارتباطی وثیق دارد و یکی از مؤلفه‌های اصلی ایمان است.
وی گفت: از ارتباط ویژه تواضع با ایمان، می‌توان دریافت که اصل تواضع، فروتنی در برابر عظمت خداوند است و تواضع در برابر انسان‌ها از اینجا ناشی می‌شود در قرآن کریم واژه تواضع به کار نرفته اما واژگانی مانند خشوع، خشیت و … همین معنا را می‌رساند.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام افزود: در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شده‌اند پس هر کس براى خدا تواضع کند، او را بالا برند و هر کس تکبر ورزد او را پَست گردانند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.