پياز وخاصيت هاي بي نظير آن

پياز وخاصيت­هاي بي­نظير آن

پياز گياهي است داراي ساقه­هاي نازك و ميان تهي. اين گياه به اندازه شلغم ولايه لايه، است. پياز داراي ويتامين­هاي ،c،p، b12،b2، b1، a مي­باشد و علاوه بر اين ويتامين­ها داراي مواد معدني زيادي مثل: آهك، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد، يد، سليس، وقند مي­باشد كه به طور مستقيم جذب بدن مي­شوند.

در روايات اسلامي، خواص زيررا براي پياز بيان نموده­اند:

پياز خستگي را برطرف مي­كند، اعصاب را قوي مي­نمايد، باعث ايجاد نيرو در پاها مي­شود و تب­بر است.

امام حسين(عليه السلام) مي­فرمايد:خوردن پياز به دليل فسفر موجود در آن، انجام كارهاي فكري را آسان مي­سازد، و به همين جهت مصرف آن به متفكرين و كساني كه كا­رهاي فكري دارند توصيه مي­شود. پياز داراي خاصيت نيروبخشي تقريبا قوي و آني است در نتيجه خوردن آن براي برطرف شدن ضعف و فرسودگي جسمي وعصبي، مفيد است.

پياز براي بچه­هايي كه دير رشد مي­كنند، هم چنين براي افراد سالخورده­اي كه ضعيف شده اند، غذاي مقوي و نيروبخشي است. اين گياه سرشار از سيليس است، كه به مقدار خيلي زياد، در بدن موجود است و براي تشكيل و نگه­داري استخوان­ها كاملا لازم است. اگر احساس مي كنيد خسته هستيد، اشتها نداريد، چين وچروك­هايي بر صورتتان افتاده و رنگ صورتتان زرد شده است، يك عدد پياز را چهار تكه كنيد و در سه فنجان چاي بجوشانيد تا پخته شود وفقط يك فنجان از آب آن باقي بماند. اين آب را صبح ناشتا بنوشيد.

پياز، يكي از خوراكي­هاي ضد ميكروب وضد­عفوني كننده است، ميكروب­هاي گوشت را از بين مي برد و جهاز هاضمه و مجاري تنفسي را ضدعفوني مي­كند و به دليل گوگرد موجود در آن عامل ضد عفوني كننده خون است. گوگرد پياز وقتي خون مي­شود و به ريه­ها مي­رسد، با عفونت­هاي مجاري تنفسي مثل آسم، ورم گلو، برونشيت، گريپ و…مبارزه مي­كند ونيز به واسطه «يدي» كه دارد، جوش­هاي زير پوست را درمان كرده و بهبود مي­بخشد.

رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمودند :هر گاه داخل شهري شديد، از پياز آن شهر بخوريد تا گرفتار وباي آن شهر نشويد».

منبع: فصلنامه فرهنگي و اجتماعي، هدي،شماره 12، ص77

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.