كتاب وكتاب خواني

كتاب وكتاب خواني

24 آبان هفته كتاب وكتاب خواني . 

والاترين جايگاه

كتاب، همچون خورشيد، فضاي زندگي را روشن مي­كند و به همگان نور، شور وگرما مي بخشد. كتاب، مثل باران بر سرزمين دل­ها مي­بارد وانديشه­ها و كردارها را رونق، زيبايي و طراوت مي­دهد و مانند پر پرواز انسان را براي اوج مي­سازد. در پرتو كتاب است كه شكوفايي، سرسبزي و بالندگي ديني به اوج مي­رسد. كتاب والاترين جايگاه را در گستره­هاي فردي و اجتماعي داراست كه بر انديشه­ها و دل­ها مي­درخشد و پيوسته بر زندگاني نورافشاني خواهد كرد.

فرهنگ اسلامي وكتاب

اسلام، دين انديشه و معرفت، ودين دانش، كتاب و معنويت است و مي­توان گفت آيين آسماني ما، پرچمدار كتاب و كتاب خواني در زمين است و اين حقيقت، با اندك كاوشي در لابه لاي ورق زرين تاريخ اسلام به خوبي نمايان خواهد شد. تأثير كتاب در صدور انديشه و فكر، انكار ناپذير است. در واقع، تنها راه انتقال علوم گذشتگان به اين عصر، كتاب بوده كه در روايات نيز بر آن تأكيد شده است. با اين توصيف، ما وارثان فرهنگ پويه و تمدن والاي اسلامي براي تحقق آن فرهنگ، بايد به كتاب و كتاب خواني اهميت داده و كتاب را به عنوان يك كالاي تأثير گذار فرهنگي ومعنوي، ارج نهيم.

خانواده وكتاب

خانواده نخستين دنيايي است كه كودك با آن آشنا مي­شود، گفتار و مهم­تر از آن رفتار اعضاي خانواده در شكل­گيري شخصيت كودك تأثير مهمي دارد. از اين رو، همه اعضاي نهاد خانواده مي­توانند با گفتار ورفتار خود، بر ديگر اعضا تأثير مثبت يا منفي بگذارند. اگر كودك در خانواده­اي پرورش يابد كه اهل مطالعه­اند و كتاب­هاي سودمندي در اختيارش قرار مي­دهند، به يقين او هم با كتاب و مطالعه انس پيدا مي­كند.

زيربناي فرهنگ كتابخواني

براي ايجاد علاقه به كتاب و كتابخواني، عوامل مختلفي نقش دارند كه خانواده و مدرسه، از مهمترين آنها به شمار مي­روند. فرزنداني كه در خانواده­هاي اهل علم تربيت مي­شوند، ميزان مطالعه وگرايش به كتاب و كتاب­خواني در آنان، در مقايسه با خانواده­هايي كه علاقه به كتاب و كتابخواني ندارند، بسيار بيشتر است. واقعيت عيني و تجربه نيز نشان داده است كه بيشتر انديشمندان، در خانواده­هايي پرورش يافته­اند كه پدر ومادر آنان، اهل مطالعه و تحقيق بوده­اند . مدرسه­ها نيز مي­توانند با بسترسازي منطقي و برنامه­ريزي علمي، علاقه به كتاب مطالعه و كتاب­خواني را در ميان دانش­آموزان تقويت كرده وگسترده دهد.

پيشوايان ديني واهتمام به كتاب

دانش اندوزي وكتاب خواني در اسلام جايگاه و شأني والا دارد. روايت­هاي گوناگوني از پيامبر خدا و ائمه معصومين(عليه السلام) موجود است كه پيروان دين مبين اسلام را به دانش اندوزي وكتاب­خواني توصيه و سفارش فرموده­اند. پيشواي ديني ما هم مسلمانان را به حفظ و نگهداري كتاب­ها توصيه فرموده و از اين رهگذر، اهميت فرهنگ مكتوب را به مردم يادآور شده­اند. از جمله در حديثي مي­خوانيم كه امام حسن مجتبي(عليه السلام) فرزندان و برادر زادگان خود را جمع كرد و درباره حفظ دانش و نوشتن آن، چنين سفارش فرمود:«شما كوچك­ترين قوم هستيد وبه زودي بزرگان قوم خواهيد شد، پس دانش بياموزيد. هر كس از شما نتواند علم را حفظ كند و به خاطر بسپارد، آن را بنويسد  و در خانه­اش قرار دهد».  

منبع:فصلنامه فرهنگي و­اجتماعي،هدي،شماره 12،ص50  

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.