سالمندان ، نعمتي فراموش شده

سالمندان، نعمتي فراموش شده

9 آبان ماه به مناسبت روز تكريم بازنشستگان

سالمندي موهبتي است الهي و سالمند اگر چه خسته راه است، ولي تجربه­هايش از بزرگ ترين گنجينه­هاست. وي اگر چه نحيف و شكننده است، ولي كوله باري انسان ساز بر دوش دارد. سالمند در غروب زندگي اين جهان خويش طلوع كرامت، انسانيت وعزت و جاوداني را به تماشا نشسته است. او گوهري گرانبها در صف زندگي و صندوقچه اسرار تاريخ است، از نگاه نافذش بصيرت مي­درخشد، ديده ديدارش به آنچه خداوند خواسته است مي­نگرد و قلبش جز محبت و ياد خدا چيزي در خود ندارد. بر ماست كه ديدگان اشكبار و دل اميدوارش را پاس داريم و دعاي خيرش را كه مايه بركت است، بدرقه راهمان سازيم.

جلوه­اي از نور الهي

انسان در آغاز موجودي بس ناتوان است كه با شگفتي دوره­هاي رشد را پي در پي مي­پيمايد. در جواني به كمال توانايي جسمي و در ميان سالي به پختگي روحي مي­رسد، آنگاه سير نزول را پيش مي گيرد و به جايي بر مي­گردد كه بوده است. قرآن كريم در اين باره مي­فرمايد كه خداوند شما را آفريد و پس از آن نيرو بخشيد، سپس شما را در ناتواني و پيري قرار داد و هر چه بخواهد مي­آفريند و داناي تواناست.

در روايات، سالمندي جلوه­اي از نور الهي دانسته شده است. عزت مندي، سپيدمويي و سالمندي از آن روست كه سالمند رسالت انساني خويش را در اين روزگار پرآشوب به شايستگي انجام داده و اينك با انبوهي از تجربه­هاي گرانسنگ در كنار ديگران قرار دارد. ديدگان دانشمندان در مورد كهنسالي وسالمندي چنين مي­گويد:«بشريت، پيشرفت اخلاقي خود را مديون سالمندان است. در كهنسالي انسان بهتر و فرزانه مي­شود وتجربه­هاي خود را به نسل­هاي آينده انتقال مي­دهد. بدون كهنسالي انسان راكد مي­ماند.

اسكينر، روانشناس معروف نيز در اين باره مي­گويد:«سالخوردگي تا حدي شبيه سرزمين ديگر است، اگر پيش از سفر به اين سرزمين، خود را آماده اين سفر كرده باشيد در آنجا به شما خوش مي­گذرد.

قدرشناسي از سالمندان

بيا تا قدر يكديگر بدانيم                             كه تا نا گه زيكديگر نماميم

شايسته است فرزندان و افراد خانواده بنا بر سفارش قرآن كريم و پيشوايان ديني سالمند را در جايگاه واقعي­اش يعني، خانواده نگهداري كنند. قدرشناسي از سالمندان همان رفتار درست و محترمانه وشناخت نياز روحي آنان است. از ضروري­ترين نيازهاي سالمندان محبت و توجه است . هر قدر آنها از نظر مادي بي­نياز باشند، نياز به محبت و توجه به ايشان را نبايد ناديده گرفت.

قدرشناسي به صورت احترام با سخن گفتن از روي مهر، مشاوره با آنان در امور مختلف زندگي، برطرف ساختن مشكلات انسان و نيز در مواردي با مقدم داشتن آنان بر خود، بروز مي­كند.

منبع:فصلنامه فرهنگي، اجتماعي، شماره 12،ص65

    

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.