نقش زنان مسلمان در پيدايش وتداوم نهضت امام حسين(عليه السلام)

نقش زنان مسلمان در پيدايش وتداوم نهضت امام حسين(عليه السلام)      

نرگس درويشي                              دانش آموخته سطح 2

قيام امام حسين(عليه السلام) از جمله نهضت­هاي اصلاحي و مقدس در تاريخ اسلام است كه پيامدهاي گوناگوني را در عرصه­هاي سياسي، اجتماعي، اخلاق و معنويت و الهام بخشي و اثر گذاري در روند مبارزه­ي مكتبي در پي­داشته است. به عبارتي اين قيام هم پيامد­هاي آني داشت كه در جغرافياي حادثه يعني حوزه اصلي يا مركزي خلافت اسلامي (عراق، حجاز، وشام) رخ نمود و اوضاع ساسي موجود را دستخوش تحولاتي قرار داد و هم از جنبه الهام بخشي و تأثير گذاري در قيام­هاي بعدي و مبارزات تاريخي شيعه و علويان مؤثر بود.

قيام كربلا توانست در جامعه اسلامي هم انقلاب دروني ايجاد كند و هم انقلاب بروني (حركتها وجنبشهاي سياسي)را دامن بزند.

اين قيام در نوع خود از نظر خلق حماسه­هاي بي­بديل و نمايش هنرهاي جاودانه انساني و ظهور كمالات معنوي و تبليغ عملي رسالت الهي بي­همتاست. جلوه­هاي ويژه بسيار و پيام ناب فراوان دارد كه پس از گذشت چندين قرن همچنان اين جلوه­ها روشن و پيام­ها سودمند ومورد استفاده است و آنچه كه اين نوشتار به آن پرداخته است علل ماندگاري اين قيام و پيام آن است كه مي­توان به نقش زنان اشاره كرد چرا كه با دقت و تأمل در زواياي قيام چه قبل وچه بعد از آن به اين نتيجه مي­رسيم كه نقش زنان بسيار بارز و ارزنده است كه اگر غير از اين بود اين قيام نيز مانند ديگر قيامها نامي از آن نمانده بود. در اين قيام اگر چه ظاهرا"پيروزي با سپاه كفر بود اما در ادامه و با پيام رساني­هاي زنان و اسيران نتيجه تغيير كرد كه باز هم اگر غير از اين بود قيام­هاي بعدي كه با تأسي از اين قيام بود به پيروزي نمي­رسيد و اگر پيام رساني حضرت زينب (سلام الله) و ديگر زنان كاروان كربلا در آن بحبوحه­ي رنج و داغ نبود .«كربلا در كربلا مي­ماند». و انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي هشت ساله عليه ايران به پيروزي نمي­رسيد.

و قيام امام حسين (عليه السلام) الگويي است براي امام­هاي بعدي تا قيام مهدوي كه آن هم چون قيام امام حسين(عليه السلام) تفسير بارزي است از انديشه متعالي حقيقت گرا در برابر تفكر مصلحت انديشانه ي و دنيا گرايانه، تقابل دين محوري با حكومت خواهي، سياست زدگي و قدرت طلبي، رويارويي رهبري ديني با مملوكيت و اشرافيت قبيلگي و امارت دنيوي.

كليد واژه: انقلاب، جهاد، عاشورا، ولايت     

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.