غدير شناسي وپاسخ وارده برآن

 غدير شناسي وپاسخ وارده بر آن               فهيمه عظيمي                       دانش آموخته سطح 2

موضوع اصلي تحقيق غدير شناسي و پاسخ به شبهات وارده بر آن مي­باشد.غدير واقعه­اي است كه در حجه الوداع روز هجدهم ذي الحجه در محلي به نام غدير­خم كه در نزديكي جحفه قرار دارد، به وقوع پيوست وطي آن پيامبر (صلي الله عليه وآله) امير المؤمنين(عليه السلام)علي بن ابي طالب(عليه السلام) را به جانشيني خود منصوب فرمود.

انتخاب امام علي (عليه السلام) به عنوان جانشين وسرپرست جامعه تنها مربوط به واقعه­ي غدير نمي­باشد چرا كه پيامبر در موقعيت­هاي متفاوت انتخاب امام علي (عليه السلام) را به عنوان جانشين خود مطرح مي­فرمودند.همانطور كه انبياء گذشته براي به نتيجه رساندن رسالتشان جانشيناني را براي خود قرار دادند. در قرآن و روايات به صراحت به مسئله­ي غدير پرداخته شده و آن را بيان كرده­اند.

در قرآن دو آيه­­ي ابلاغ (67مائده) و اكمال(3مائده)به اين مسئله پرداخته كه هر دو با محوريت امر مهم «ولايت» در روز غدير نازل شده است و در روايات ائمه معصومين (عليهم السلام) اين مسئله بيان شده از جمله احتياجات امام علي (عليه السلام) در جلسه­ي شورا و در زمان خلافت عثمان و موارد ديگري كه در متن به آنها اشاره خواهد شد. و بزرگان و عالمان ديني اعم از شيعه وسني نيز در اين باره سخناني را بيان كرده­اند.

حديث غدير، حديثي است با سند متواتر حتي علماي اهل سنت، حديث غدير و متواتر بودن آن را پذيرفته­اند آنان براي گريز از پذيرش ولايت و خلافت بلافصل امير المؤمنين(عليه السلام) تنها يك راه در پيش دارند آن هم ايجاد شك و ترديد در مفهوم حديث غدير است و همين مسأله باعث ايجاد شبهاتي در مفهوم حديث غدير شده است از جمله­ي اين كه مولي را به محبت و دوستي معنا مي­كنند كه در پاسخ آنها بايد گفت، با توجه به قرايني كه در آيه وجود دارد مولي جزء به معنا سر پرست نمي­تواند باشد.از جمله اموري كه موجب جاودانگي داستان غدير گشته، عيد قرار دادن آن است. به خاطر اهميت برپايي اين جشن روايات زيادي از معصومين(عليهم السلام) در اين زمينه وارد شده است كه آثار و بركات فراواني را براي اين جشن برشمرده اند، از جمله:

مضاعف شدن محبت پيروان اهل بيت (عليه السلام) نسبت به خاندان رسالت، زنده نگه داشتن ياد خدا، مستحكم كردن ايمان وارادت نسبت به خدا و اولياي الهي، وهابيان حتي نسبت به برگزاري جشن غدير، شبهاتي مطرح مي­كنند كه در پاسخ آن ها بايد گفت: اساس عبادت، اعتقاد به ربوبيت و يگانگي خداست در حالي كه با بزرگداشت غدير در صدد اثبات يگانگي خداوند و ربوبيت او نيستيم.

كليد واژه:خطبه، ولايت، غدير، شبهه     

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.