پند واندرزي از امام سجاد (عليه السلام)

پند و اندرزي از امام سجاد(عليه السلام)

12 محرم الحرام شهادت امام سجاد (عليه السلام)

در كتاب كشف الغمه از باقر آل محمد(صلي الله عليه وآله) روايت شده است كه فرمود:«پدرم مرا بدين كلمات توصيه مي­كرد.پسر جان، با پنج دسته از مردم رفاقت نكن و با ايشان سخن مگوي، به پدرم گفتم اين پنج دسته كه فرمودي چه كساني اند؟ فرمود:

1.هرگز با افراد فاسق رفاقت منماي؛ زيرا كه وي تو را به يك خوراك يا يك لقمه غذا يا كمتر از اينها خواهد فروخت.گفتم پدر جان، معني كمتر از اينها چيست؟

فرمود: تو را به طمع لقمه مي­فروشد، ولي به آن نخواهد رسيد.

2. با شخص بخيل دوستي و رفاقت منماي ؛ زيرا در آن موقعي كه تو نهايت احتياج را به وي پيدا كني، تو را از مال خود محروم مي­نمايد.

3.با شخص دروغگو رفاقت نكن؛ زيرا كه وي نظير سراب است كه چيز دور را به تو نزديك و چيز نزديك را به تو دور خواهد كرد.

4.با شخص احمق معاشرت مكن؛ زيرا وقتي وي بخواهد به تو نفعي برساند، به علت حماقت و ناداني كه دارد تو را دچار ضرر خواهد كرد.

5.با كسي كه قطع رحم مي­كند دوستي و رفاقت منماي؛ زيرا كه من ايشان را در سه موضع از كتاب خدا(قرآن) ملعون يافتم».

محمد بن يعقوب كليني در اصول كافي، باب قطع رحم از ابو حمزه ثمالي روايت مي­كند:«يك وقت حضرت علي (عليه السلام) در خطبه خود فرمود: پناه به خدا مي­برم از آن گناهي كه درباره فناء (انسان) تعجيل مي­كند. عبدالله بن كوا كه از رؤساي خوارج بود برخاست وگفت:يا امير المؤمنين، مگر گناهاني هست كه راجع به فناي انسان عجله كند. فرمود:آري، يكي از آنها قطع رحم است. چه بسا مي شود كه اهل بيتي (يا فاميلي) كه فاجر و بد عمل هستند با يكديگر آمد و رفت مي­كنند(صله رحم مي نمايند) و خدا(براي صله رحم) رزق و روزي به ايشان مي­دهد وچه بسا مي­شود كه اهل بيتي(يا فاميلي) قطع رحم مي­كند، خود را دچار تفرقه مي­نمايند وخدا (براي قطع رحم كردن) ايشان را از رزق و روزي محروم مي­نمايند».

منبع: فصلنامه فرهنگي واجتماعي هدي،شماره 11، ص61

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.