روزه بگيريد تا سالم بمانيد

«معده خانه­ي هر دردي است و خودداري از خوردن، بالاترين داروهاست. پيامبر اكرم-صلي الله عليه وآله-روزه گرفتن، علاوه بر فوايد معنوي، فوايد بهداشتي ارزشمند و فراواني به همراه دارد. روزه، دستگاه­هاي بدن را از خستگي مداوم رها مي­سازد و عمر را طولاني مي­كند. هم چنين به جسم نشاط تازه­اي مي­بخشد و انسان را از كسالت و سستي مي­رهاند. روزه با از بين بردن چاقي، انسان را از بيماري­ها آزاد مي­سازد.

دكتر آلكسيس كارل در كتاب انسان موجود ناشناخته مي­نويسد: «با روزه­داري، قند خون در كبد مي­ريزد و چربي­هايي كه در زير پوست ذخيره شده­اند و پروتئين­هاي عضلات و غدد و سلول­هاي كبدي آزاد مي­شوند و به مصرف تغذيه انسان مي­رسند». وي مي­گويد: «لزوم روزه­داري در تمام اديان تأكيد شده است. هنگام روزه­داري، ابتدا گرسنگي و گاهي نوعي تحريك عصبي و بعد ضعف احساس مي­شود، ولي در عين حال كيفيات پوشيده­اي كه اهميت زيادي دارند به فعاليت مي­افتند. تمام اعضاي بدن مواد خاص خود را براي نگهداري تعادل محيط داخلي و قلب قرباني مي­كنند و به اين ترتيب روزه، تمام بافت­هاي بدني را مي­شويد وآن­ها را عوض مي­كند».

انسان در وقت گرسنگي ملايم، داراي عواطف رقيق­تر، هوش و حواس بيدارتر، فكر روشن­تر و روان­تر، ذوقيات لطيف­تر و غيرت بر­اگيخته­تر مي­باشد.شهوت جنسي و حالات عصبي نيز در اين موقع ضعيف­تر است و حالات روحي خيلي نوراني­تر و حضور قلب بيشتر مي باشد».

پروفسور كاپو معتقد است: «رژيم­هاي روزه­داري كه پزشكان معروف آن را معمول كرده­اند و از آن پيروي مي­كنند بر اين اساس نهاده شده است و اين موضوع را به صحت و ثبوت مي­رساند كه «انسان قبر خود را با دندان­هايش مي­كَند. هر مرضي در اثر مسموميت شديد يا خفيفي است كه در بدن پيدا مي­شود».

انديشمندي به نام ساوارن نيز مي­گويد: «حيوان مي­چرد و انسان مي­خورد. تنها مرد عاقل و فرزانه مي­داند كه چگونه بخورد».

روزه، يعني عدم خوردن براي يك روز كوتاه به منظور كمك كردن به بدن در امر خانه تكاني. با يك دوره استراحت غذايي مي­توان بار تحمل شده به دستگاههاي گوارش را كم كرد و كبد را آماده ساخت تا به وظايف تصفيه خون و سم زدايي از بدن به نحو مطلوب بپردازد. از اين روست كه رسول گرامي -صلي الله عليه وآله- مي­فرمايند: «روزه بگيريد تا سالم بمانيد». امام علي -عليه السلام- مي­فرمايند: «روزه گرفتن يكي از دو[سبب] سلامتي است». با توجه به اين روايات ارزشمند امروزه دانشمندان به تأثير شگرف روزه داري براي سلامت انسان پي برده­اند.

دكتر كاريوني آمريكايي مي­گويد: «هر شخص بيماري بايد در سال، مدتي از غذا پرهيز كند، زيرا مادامي كه غذا به تن مي­رسد، ميكروب­ها در حال رشدند، ولي هنگامي كه از غذا پرهيز شود ميكروب ها رو به ضعيف شدن مي­روند».

دكتر گوئلپا فرانوسي نيز مي­گويد: «چهار پنجم بيماري­ها از تخمير غذا در روده­ها ناشي مي­شود كه همه با روزه اصلاح مي­گردد».

هم چنين دانشمندي روسي به نام آلكسي سوفورين مي­نويسد: «درمان از طريق روزه ، فايده­ي ويژه­اي در كم خوني، ضعف روده-ها، التهاب بسيط و مزمن دمل­هاي خارجي و داخلي، سل، رماتيسم، بيماري­هاي چشمي، مرض قند، بيماري­هاي كليه و… دارد. معالجه از طريق امساك اختصاص به بيماريهاي فوق ندارد بلكه بيماري­هايي كه مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول­هاي اساسي جسم آميخته شده است همانند سرطان­، سفليس، سل و طاعون را نيز شفا مي­بخشد».

با تأمل در اين سخنان چنين به نظر مي­رسد كه روزه­داري مسلمانان در ماه مبارك رمضان، علاوه بر اجر معنوي، نقش مؤثري در تضمين سلامتي آنان دارد. از اين رو توصيه شده است اگر به سلامتي و نشاط خود در تمام طول سال مي­­انديشيد، حداقل هر ماه چند روز را روزه بگيريد تا سالم بمانيد. 

                                     

فصلنامه هدي، شماره هفتم، ص40

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.