دوچهرگان در آيينه آيات و روايات
منافقان در آيات و روايات اقدس محمدي- دانش آموخته سطح 2
اين تحقيق با عنوان «دوچهرگان در آيينه آيات و روايات» پيرامون نفاق و منافق و با روش كتابخانه اي به رشته تحرير در آمده است. واژهي «منافق» در فرهنگ قرآن به معناي كسي است كه گفتار او با آنچه كه در دل دارد، مخالف است و به عبارت ديگر مكنون قلبي خود را پنهان ميكند، و غير آن را اظهار ميدارد و پديدهي ناپسند نفاق از جمله پديده هايي است كه در طول تاريخ زندگي اجتماعي بشر و به ويژه در جوامع ديني همواره مانع سير تكاملي آنها بوده است. نفاق انواعي دارد از جمله: نفاق با خدا در اصل ايمان، نفاق با خدا در لوازم ايمان، نفاق با خدا در عبادات، نفاق با مردم.
عواملي كه موجب بيماري روحي نفاق ميشود عبارتند از: حقارت دروني، ترس از دست دادن جان و مال و موقعيت اجتماعي، منفعت طلبي و طمع، آرزوي قدرت، عصبيت و حميت، سهلانگاري، عادت، ستيزه جويي، سرگرم شدن به اولاد و مال دنيا؛ اين عوامل باعث مي شود، منافقان را با خصايص و ويژگيهايي كه در قرآن و روايات اسلامي آمده همچون: عجب و تكبر، دلهره و اضطراب، هواپرستي، ارتباط و دوستي با بيگانگان، ولايت ستيزي، فرصت طلبي، فتنهگري، اظهارات دروغ و رياكارانه، نهي از منكر و امر به معروف، استهزاء و عيب جويي مؤمنان، كينه توزي، پيمان شكني، خمودي و ناسپاسي، پارسايي دروغين-كه در اعمال و رفتارشان آشكار و نمايان است- از مؤمنين و ساير اقشار جامعه باز شناخت.
قرآن كريم افزون بر تبيين اوصاف و ويژگيهاي منافقان، مثال هايي هم براي حالات آنها بيان نموده است.
نفاق داراي پيامدهاي بسيار خطرناك دنيوي و اخروي ميباشد كه ميتوان به چند مورد از آنها اشاره كرد: تباهي ايمان، رسوايي وخواري، عدم قبولي اعمال منافقان، كوردلي، نا اميد كردن مردم و جدايي آنان از نظام، ترويج فساد، ايستادگي در برابر حق؛ لذا مداومت بر صفت نفاق ميتواند سبب بسياري از محروميتها گردد و در آخرت نيز جايگاه منافقان، بدترين و پستترين نقطه دوزخ مي باشد. البته اين بيماري همانند ساير بيماريها قابل درمان است كه با بهرهگيري از قرآن و دعا، تفكر در مفاسدي كه مترتب بر اين رذيله است و جديت وكوشش در مقام عمل براي دور شدن از اين صفت زشت مي توان آن را درمان كرد.
كليدواژهها: دوچهرگان، نفاق، منافق، اسلام،
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش در 1392/04/08 ساعت 09:47:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید