دوچهرگان در آيينه آيات و روايات

منافقان در آيات و روايات                                   اقدس محمدي- دانش آموخته سطح 2

اين تحقيق با عنوان «دوچهرگان در آيينه آيات و روايات» پيرامون نفاق و منافق و با روش كتابخانه اي به رشته تحرير در آمده است.  واژه­ي «منافق» در فرهنگ قرآن به معناي كسي است كه گفتار او با آنچه كه در دل دارد، مخالف است و به عبارت ديگر مكنون قلبي خود را پنهان مي­كند، و غير آن را اظهار مي­دارد و پديده­ي ناپسند نفاق از جمله پديده هايي است كه در طول تاريخ زندگي اجتماعي بشر و به وي‍ژه در جوامع ديني همواره مانع سير تكاملي آنها بوده است. نفاق انواعي دارد از جمله­: نفاق با خدا در اصل ايمان، نفاق با خدا در لوازم ايمان، نفاق با خدا در عبادات، نفاق با مردم.

عواملي كه موجب بيماري روحي نفاق مي­شود عبارتند از: حقارت دروني، ترس از دست دادن جان و مال و موقعيت اجتماعي، منفعت طلبي و طمع، آرزوي قدرت، عصبيت و حميت، سهل­انگاري، عادت، ستيزه جويي، سرگرم شدن به اولاد و مال دنيا؛ اين عوامل باعث مي شود، منافقان را با خصايص و ويژگي­هايي كه در قرآن و روايات اسلامي آمده همچون: عجب و تكبر، دلهره و اضطراب، هواپرستي، ارتباط و دوستي با بيگانگان، ولايت ستيزي، فرصت طلبي، فتنه­گري، اظهارات دروغ و رياكارانه، نهي از منكر و امر به معروف، استهزاء و عيب جويي مؤمنان، كينه توزي، پيمان شكني، خمودي و ناسپاسي، پارسايي دروغين-كه در اعمال و رفتارشان آشكار و نمايان است- از مؤمنين و ساير اقشار جامعه باز شناخت.

قرآن كريم افزون بر تبيين اوصاف و ويژگي­هاي منافقان، مثال هايي هم براي حالات آنها بيان نموده است.

نفاق داراي پيامدهاي بسيار خطرناك دنيوي و اخروي مي­باشد كه مي­توان به چند مورد از آنها اشاره كرد: تباهي ايمان، رسوايي وخواري، عدم قبولي اعمال منافقان، كوردلي، نا اميد كردن مردم و جدايي آنان از نظام، ترويج فساد، ايستادگي در برابر حق؛ لذا مداومت بر صفت نفاق مي­تواند سبب بسياري از محروميت­ها گردد و در آخرت نيز جايگاه منافقان، بدترين و پست­ترين نقطه دوزخ مي باشد. البته اين بيماري همانند ساير بيماري­ها قابل درمان است كه با بهره­گيري از قرآن و دعا، تفكر در مفاسدي كه مترتب بر اين رذيله است و جديت وكوشش در مقام عمل براي دور شدن از اين صفت زشت مي توان آن را درمان كرد.

كليدواژه­ها: دوچهرگان، نفاق، منافق، اسلام،   

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.