گراميداشت روز تبليغ و اطلاع رساني ديني

تبليغ از ديدگاه قرآن و سنت                                       ليلا حسني - دانش آموخته سطح 2

موضوع اصلي اين تحقيق تبليغ از ديدگاه قرآن وسنت است. تبليغ از ماده بلغ اشتقاق يافته كه در لغت به معناي رساندن مي باشد. قرآن كريم به مسأله تبليغ اهميت زيادي داده و به پيامبر -صلي الله عليه وآله وسلم- دستور مي­دهد كه وظيفه­ي تو تبليغ است سپس مردم را خطاب قرار مي­دهد كه بايد از هر طائفه­ي شما، گروهي كوچ كنند تا احكام دين را فرا گرفته و تبليغ كنند.

دعوت به توحيد، دعوت به معاد و دعوت به نبوت، دعوت به مكارم اخلاق­، دعوت به عبادت و خالص شدن براي خدا از جمله رسالت­هاي مبلغ است.

مبلغ بايد از نظر علمي دين­شناس، زمان­شناس، مكان­شناس و مردم­شناس باشد و از نظر عملي داراي وي‍ژگي­هايي باشد، از جمله: اخلاص، شجاعت، قاطعيت، ايمان به هدف، تواضع و فروتني، تطبيق گفتار وعمل. ابزار تبليغ منحصر در قلم و دفتر وسخن نيست وشامل ابزارهاي تصويري و عمل فرد نيز مي­شود كه بايد از ابزارهاي تبليغاتي فراگير و بروز نيز در پيشرفت اهداف استفاده كرد.

شيوه­هاي تبليغي بارز كه در قرآن به آن اشاره شده از جمله: تحريك عواطف، سؤال كردن از مخاطب، تلقين، استفاده از هنر، قصه­گويي و… است. يك مبلغ بايد آداب تبليغ از جمله شروع با نام خدا، متصل به وحي، حق گويي، پاك و دلپسند بودن و… را رعايت كند و از آفاتي مانند ضعف اخلاص، ناهمگون بودن قول و عمل، ضعف علمي، تفسير به رأي و… كه دامن گير مبلغ مي شوند بپرهيزد. بنابراين يك مبلغ بايد داراي خصوصياتي مانند تواضع وفروتني، صبر و استقامت و… باشد و در انتخاب روش صحيح، معصومان را الگوي خود قرار داده و شيوه­هاي ايشان را بكار گيرد .

واژگان كليدي: تبليغ، دين، قرآن و سنت .

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.