گراميداشت روز تبليغ و اطلاع رساني ديني
تبليغ از ديدگاه قرآن و سنت ليلا حسني - دانش آموخته سطح 2
موضوع اصلي اين تحقيق تبليغ از ديدگاه قرآن وسنت است. تبليغ از ماده بلغ اشتقاق يافته كه در لغت به معناي رساندن مي باشد. قرآن كريم به مسأله تبليغ اهميت زيادي داده و به پيامبر -صلي الله عليه وآله وسلم- دستور ميدهد كه وظيفهي تو تبليغ است سپس مردم را خطاب قرار ميدهد كه بايد از هر طائفهي شما، گروهي كوچ كنند تا احكام دين را فرا گرفته و تبليغ كنند.
دعوت به توحيد، دعوت به معاد و دعوت به نبوت، دعوت به مكارم اخلاق، دعوت به عبادت و خالص شدن براي خدا از جمله رسالتهاي مبلغ است.
مبلغ بايد از نظر علمي دينشناس، زمانشناس، مكانشناس و مردمشناس باشد و از نظر عملي داراي ويژگيهايي باشد، از جمله: اخلاص، شجاعت، قاطعيت، ايمان به هدف، تواضع و فروتني، تطبيق گفتار وعمل. ابزار تبليغ منحصر در قلم و دفتر وسخن نيست وشامل ابزارهاي تصويري و عمل فرد نيز ميشود كه بايد از ابزارهاي تبليغاتي فراگير و بروز نيز در پيشرفت اهداف استفاده كرد.
شيوههاي تبليغي بارز كه در قرآن به آن اشاره شده از جمله: تحريك عواطف، سؤال كردن از مخاطب، تلقين، استفاده از هنر، قصهگويي و… است. يك مبلغ بايد آداب تبليغ از جمله شروع با نام خدا، متصل به وحي، حق گويي، پاك و دلپسند بودن و… را رعايت كند و از آفاتي مانند ضعف اخلاص، ناهمگون بودن قول و عمل، ضعف علمي، تفسير به رأي و… كه دامن گير مبلغ مي شوند بپرهيزد. بنابراين يك مبلغ بايد داراي خصوصياتي مانند تواضع وفروتني، صبر و استقامت و… باشد و در انتخاب روش صحيح، معصومان را الگوي خود قرار داده و شيوههاي ايشان را بكار گيرد .
واژگان كليدي: تبليغ، دين، قرآن و سنت .
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش در 1392/04/02 ساعت 12:10:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |