توصيه­هايي در ماه رمضان

رعايت نكات زير به كيفيت استفاده از ماه رمضان مي­افزايد:

1. بر ترك محرماتي كه بر اعضاي ديگر لازم گرديده به وي‍‍ژه محرمات چشم، گوش و زبان و نيز استفاده از غذاي حلال، اهتمام ويژه­اي داشته باشيد.

2. در شبانه روز چند نوبت قرآن تلاوت كنيد؛ براي مثال حدود پانزده دقيقه در روز و پانزده دقيقه در شب.

3. دعاها را تقسيم كنيد و آنها را چند نوبت در شبانه روز بخوانيد. روزها به همان مقدار دعايي كه بين نماز يا بعد از نماز­هاي يوميه خوانده مي­شود، اكتفا كنيد. اما شب­ها وقت بيشتري را صرف خواندن دعا كنيد. اگر بعضي از دعاها طولاني است، لازم نيست هر شب همه آن دعاها را بخوانيد.

4. براي استفاده بهينه از زمان در هنگام رفت و آمد، ذكر بگوييد (البته ذكرهاي بدون صدا و آرام تا شائبه ريا به وجود نيايد). بكوشيد از مرحله ذكر زباني، به مرتبه توجه به معناي ذكر و ذكر قلبي و ياد واقعي خداوند برسيد؛ به طوري كه او را حاضر و ناظر بر خود بدانيد.

بهترين ذكر به وي‍ژه براي رفع بعضي مشكلات ظاهري و نيز روحي و رواني ذكر «استغفار» و «لا اله الله » است.

5. دائم الوضو باشيد و حتي قبل از خواب نيز وضو بگيريد و به بستر خواب برويد؛ زيرا در ماه رمضان، خواب نيز عبادت است و نفس كشيدن تسبيح به حساب مي­آيد.

6. از شب زنده داري و احيا به ويژه در شب­هايي كه فرداي آن تعطيل است غفلت نكنيد. شايد يكي از مهم­ترين اعمال در اين ماه، شب زنده­داري، تهجد، استغفار و نماز شب در نيمه­ها است.

7. در مجالس بيان احكام و معارف ديني و موعظه، در مساجد يا حسينيه ها شركت كنيد. بسياري از علما و مجتهدان نيز مقيدند، به موعظه و ذكر مصيبت واعظان و سخنرانان گوش فرا­ دهند.

به طور كلي شركت در مجالس مذهبي، قراردادن خود در معرض نفحات و نسيم­هاي رحمت الهي است كه نقش مهمي، در حفظ دين و معنويت انسان دارد.

8. از انجام دادن ورزش­هاي سنگين، در طول ماه رمضان بپرهيزيد و بكوشيد ورزشهاي سبك و آرام (مانند پياده روي يا نرمش) انجام دهيد.

9. از غذاهاي قندي و پروتئين­دار در رژيم غذايي خود بيشتر استفاده كنيد (مانند خرما و لبنيات)

10. از پرخوري هنگام افطار و سحري جداً بپرهيزيد؛ زيرا علاوه بر اينكه چرخه خواب شما را به هم خواهد زد، از ساير برنامه­هاي عبادي و درسي نيز بهره كافي نخواهيد برد.

11. از هدر دادن انرژي بي­جا و بي­مورد اجتناب كنيد؛ براي مثال از حرف زدن­هاي بي مورد و تماشاي برنامه­هاي تلويزيوني غير ضروري بپرهيزيد .

         منبع: پرسش­ها و پاسخ­ها، ويژه ماه مبارك رمضان، دفتر نهم، ص26

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.