برگزاری دوره آموزشی نقد بر مبانی وهابیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری دوره آموزشی نقد بر مبانی وهابیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

« حجت‌الاسلام رحیم صبور» مدیر، مدرس و پژوهشگر موسسه دارالاعلام شیراز گفت: از جمله عناوین و القابی که وهابیان بر آن افتخار می‌کنند عنوان سلفیه و سلفی‌گری است. وهابیان از اطلاق عنوان وهابی به خود پرهیز می‌کنند. می‌گویند: ما تابع یک شخص(محمد بن عبدالوهاب) نیستیم بلکه تابع یک خط فکری به نام سلفی گری هستیم.
وی افزود: سوء استفاده از مفاهيم مقدس، جعل قانون، ارائه تعاريف نادرست از مفاهيم کليدی، به کارگيری قواعد در غير محل، نفی تقليد از مذاهب اربعه، فتاوای شاذ، ظاهر گرايی، مواضع منفی ابن تيميه نسبت به فضايل حضرت علی عليه السلام و مخالفت با تاويل و عقل گرايی، مخالفت با کلام، فلسفه ، منطق، تصوف و عرفان از جمله ويژگی های فکری ابن تيميه حرّانی بود. تفکرات ابن تيميه و حمايت محمد بن مسعود باعث پيدايش جريان وهابيت شد، اما در گسترش وهابيت استعمار نقش داشته و آن را تقويت کرده اند.
حجت‌الاسلام صبور خاطر نشان کرد: سه دوره تاریخی حکومت وهابی آل سعود عبارتند از: دوره اول: مرکز آن درعیه، دوران طلایی و امامت و قدرت بود و حدود 75 سال به طول انجامید. دوره دوم: به مرکزیت ریاض که دوران ضعف بود و حدود 71 سال طول کشید و دوره سوم که آغاز دوران پادشاهی و به رسمیت شناخته شدن مرزهای جغرافیایی و از سال 1319هـ تا کنون ادامه دارد. جنایات وهابیت عبارتند از: حمله به ریاض، حمله به کربلا، حمله به طائف و تخریب آثار مکه است.
وی بیان کرد: جماعت تبليغ افرادی هستند که سلفی و وهابی و وهابی زاده هستند و اين بزرگترين خطر است جماعت تبليغ منطقه‌ای خاص ندارند و هر جا که مسجدی باشد تبليغ می کنند. کلمه طيبه لا اله الا الله و محمد رسول الله، اقامه نماز، علم و ذکر، اکرام هر مسلمان، اخلاص و خروج برای خدا شش اصل جماعت تبليغ است.
حجت‌الاسلام صبور خاطر نشان کرد: فتاوا و آرای وهابیان عبارتند از: ساختن بنا بر قبور، وهابیت به شدت با آن مخالف است و از هنگام ظهور، قبور انبیاء و اولیاء از شیعه و اهل سنت را تخریب کردند.
وی افزود: وهابیت تبرک جستن به قبور و ساییدن دست و صورت و بوسیدن آن‌ها را حرام می‌دانند و به مسلمانان نسبت شرک و کفر می‌دهند و آن‌ها را قبوریون و عبادت کنندگان قبرها می‌نامند. مسح و تبرک به مکانهایی از قبیل دیوار کعبه، را از جملهی بدعت‌ها می دانند و بر این باورند که کشیدن برخی اشیاء مثل لباس و …به این مکانها و یا فروختن استار کعبه به حجاج جهت تبرک جایز نیست. چون احدی از صحابه چنین نکرده است.
حجت‌الاسلام صبور خاطر نشان کرد: وهابیت مدعی است هر کس بین خود و خدا واسطه‌هایی را قرار دهد که آنان را فراخواند و درخواست شفاعت از آنان نماید به اتفاق نظر همه کفر ورزیده است. خواندن و استغاثه به غیر خداوند موجب خروج از دین و دخول در جرگه مشرکان و پرستش کنندگان بت‌ها می‌شود و مال و خون چنین شخصی مباح است مگر آن که توبه کند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.