برگزاری کارگاه آموزشی تربیت فرزند در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

برگزاری کارگاه آموزشی تربیت فرزند در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

، « حجت‌الاسلام مسلم وافی» مسئول آموزشی مباحثه تربیتی موسسه مصباح الهدی گفت: درباره تربیت دو زمان داریم: محیط بسته که مربوط به شصت سال پیش است، محیط باز مربوط به الان است. روش‌های رایج تربیتی یا تعاریف رایج در مورد تربیت عبارتند از: تحمیل محور(تربیت زوری، فنری): نقد این روش این است که اگر دستمان را از روی فنر برداریم خیلی می‌پرد. تلقین محور(تربیت شوری، داغ کردن): والدین به فرزندان خود می‌گویند اگر چادر بپوشید به بهشت می‌روید طرف داغ می‌شود و چادر می‌پوشد نقد این روش این است اگر فضا سرد شد دست از همه چیز برمی‌دارند.
وی افزود: تربیت آموزش محور(تربیت قیفی): نقد این روش این است که فرزند به جایی می‌رسد که هنگ می‌کند و نمی‌داند چه افرادی درست می‌گویند؛ مشکل این سه نوع از تربیت، محور بودن است یعنی هر وقت داغ کردن، آموزش دادن، محور شود فایده‌ای ندارد. روش دیگر تربیت واکسینه محور(خود کنترلی) است که تنهاترین، آسان‌ترین و ظریف‌ترین روش است.
حجت‌الاسلام وافی خاطر نشان کرد: خود کنترلی چهل و هشت روش دارد که در اینجا به روش‌های رایج آن اشاره می‌کنیم: ایجاد یا تقویت شخصیت در بچه‌ها: افرادی که زیاد و زود تقلید می‌کنند، افرادی که زیاد و زود جو گیر می‌شوند بچه‌هایی که زیاد از کلمه‌ی نمی‌شود و نمی‌توانم استفاده می‌کنند این‌ها نشانه‌های کمبود شخصیت است. مسئولیت دادن، مشورت کردن در کارها، احترام گذاشتن به فرزندان راه‌کارهای ایجاد یا تقویت شخصیت است.
وی بیان کرد: ایجاد یا تقویت تفکر در بچه‌ها: بچه‌هایی که زیاد سوال می‌پرسند، بچه‌هایی که وقتی از آن‌ها سوال می‌پرسند دیر جواب می‌دهند فرزندانی که برای کار پدر و مادر خود دلیل می‌خواهند این موارد از نشانه‌های اهل تفکر است. طرح سوال، ایجادسوال، دلیل خواستن و بیان دلیل و کمک کردن در حل مسئله راه‌کارهای ایجاد تفکر در بچه است.
حجت‌الاسلام وافی افزود: ایجاد یا تقویت حریت در بچه: بچه‌هایی که وقتی اشتباه می‌کنند لجاجت نمی‌کنند و عقیده‌ایی را بر عقیده دیگر بدون دلیل ترجیح نمی‌دهند از نشانه‌های حریت در بچه است. پذیرش اشتباه در مقابل فرزندان، دوری پدر و مادر از تعصبات بی‌جا و دوری پدر و مادر از عادت‌ها و وابستگی‌ها، راه‌کارهای ایجاد یا تقویت حریت در بچه است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.