برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع طب اسلامی: اخلاط‌های چهار گانه در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع طب اسلامی: اخلاط‌های چهار گانه در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« صغري فيروزي » استاد و مشاور حوزه اظهار داشت: در مورد مزاج ( اخلاط) و انواع آن و نقش آن ها در سلامت و بيماري احاديث فراواني وجود دارد. در برخي از اين احاديث، اساس خلقت موجودات را اخلاط دانسته و فرموده اند كه غذا بعد از هضم تبديل به اين اخلاط مي شوند. در بسياري از احاديث نيز اخلاط سرد و گرم را محور سلامت و بيماري و توجه به برقراري تعادل ميان آن ها را در امر درمان، ضروري دانسته اند.
وي افزود: امام رضا(ع) در رساله ذهبيه مي فرمايند: ‌خداي تعالي بنا نهاده جسم ها را بر چهار خلط كه عبارتند از سودا و صفرا و خون و بلغم كه دو خلط از آن ها گرم و دو خلط ديگر سرد مي باشدو ميان اين چهار خلط ، دو به دو اختلاف برقرار است به اين ترتيب كه از دو خلط گرم، يكي مرطوب و ديگري خشك و از دو خلط سرد نيز يكي مرطوب و ديگري خشك است.
مشاور حوزه بيان كرد: غذايي كه خورده مي‌شود تحت تاثير ترشحات دهان و معده و جويدن دندان‌ها و حركات دستگاه گوارش به يك ماده شبيه به آب كشك به نام كيموس معده تبديل مي‌شود. سپس اين ماده توسط رگ‌‍‌هاي ماساريگا به كبد وارد مي‌شود و آن‌جا نيز تحت تاثير حرارت كبدي تبديل به كيموس كبدي مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: كيموس كبدي خود شامل چهار نوع خلط به نام‌هاي صفرا، خون، سودا و بلغم است. اضافات صفرا در كيسه‌ي صفرا ذخيره و در مواقع نياز وارد اثنا عشر مي‌شود و هضم غذا را آسان مي‌كند. صفرا نماينده‌ي آتش مي‌باشد. دم يعني خون كه به صورت مايع و روان است و نماينده‌ي هوا مي‌باشد. بلغم مايعي شبيه به سفيده تخم مرغ است و وظيفه‌ي آن دفاع از بدن و حفاظت آن در برابر عناصر نامطلوب است. علم پزشكي مدرن امروزي رسوبات خون يا سديم ان خون را سودا مي‌نامند كه اضافات آن در طحال انسان ذخيره مي‌شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.