خواب و بيداري روزه داران

نياز به خواب مثل نياز به غذا ضروري است، پس بايد در شبانه روز طوري برنامه­ريزي كرد كه به اندازه­ي كافي خوابيد. هنگام ماه مبارك رمضان، اغلب به طور اجبار تغييراتي در خواب و بيداري افراد پيدا مي­شود، پس توصيه مي­شود ساعات خواب را طوري تنظيم كنيد كه دچار كم خوابي آزار ­دهنده يا پرخوابي زيان بخش نشويد. با تنظيم ساعات خواب و با مشخص بودن زمان غذا خوردن، ساعات مربوط به مطالعه را نيز مي­توان به نحو مناسب برنامه­ريزي كرد. اطلاعات علمي روز با حدود 14 قرن فاصله، همان را مي­گويد كه در منابع اسلامي به ما آموخته­اند.

تغييرات هورموني در ساعات مختلف شبانه­روز، اقتضا مي­كند انسان شب­ها زودتر بخوابد و صبح­ها زودتر برخيزد و در فاصله بين الطلوعين نخوابد. همچنين از نزديك غروب آفتاب تا هنگام مغرب شرعي، زمان مناسبي براي خواب نيست.

اگر براي كسي مقدور باشد، خواب قيلوله (يعني از يك ساعت مانده به ظهر، به مدت نيم ساعت خوابيدن) اثر نشاط بخشي دارد. خواب با شكم پر بلافاصله پس از صرف سحري غالباً منجر به پيدايش طعم نامطبوع در دهان و حالت كسالت و بي­نشاطي مي­شود.

البته خواب بلافاصله پس از صرف افطار هم توصيه نمي­شود، اما زود خوابيدن، يعني خوابيدن در ساعات اوليه شب سفارش شده است.

اشخاصي را هم كه توفيق عبادات شبانه را در اين ماه دارند، لازم است حداقل 6ساعت و نيم خواب آرام را براي خود بيش بيني كنند. ساعات مناسب درس خواندن، هنگام ساعات توصيه شده براي بيداري است، اما بلافاصله بعد از صرف غذا يا در لحظات پايان روز و شدت گرسنگي، زمان مناسبي نيست.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.