عرفه
نهم ذي الحجه روز عرفه
عرفات نام جايگاهي است كه حاجيان در روز عرفه (نهم ذي الحجه)در آنجا توقف ميكنند و به دعا و نيايش ميپردازند و پس از برگزاري نماز ظهر و عصر به مكه مكرمه باز ميگردند. وجه تسميه آن را چنين گفتهاند كه جبرئيل (عليه السلام) هنگامي كه مناسك حج را به حضرت ابراهيم ميآموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت«عرفت»واو پاسخ داد، آري. از اين رو، به اين نام خوانده شد. و نيز گفتهاند سبب آن اين است كه مردم از اين جايگاه به گناه خود اعتراف ميكنند و بعضي آن را جهت تحمل درد و رنجي ميدانند كه براي رسيدن به آن بايد متحمل شد؛ چرا كه يكي از معاني «عرف» صبر و شكيبايي و تحمل است.
عرفات سرزمين بسيار مقدسي است كه خداوند كريم، آنجا را براي ضيافت و پذيرايي از ميهمانان خود مقرر فرموده و سفره خاص انعام و اكرامش را در دامن«كوه رحمت» گسترانيده و از كافه ميهمانانش، دعوت به عمل آورده كه در ساعت معين همه با هم بر گرد خوان نعمت بي دريغش بنشينند و از بحر مواج كرم و رحمت بيكرانش به قدر ظرفيت و استعداد خويش برخوردارگردند.
عرفه، سرزمين عشق است و شور؛ نور است و سرور؛ توبه است و تقوا؛ ارتباط است و اتصال؛ درد است و درمان؛ خداي است خدا و رحمت او، كه در انتظار رهپويان راه رسول الله است.
در عرفات است كه آدمي به خود و خدايش معرفت پيدا ميكند و درهاي سعادت و نيك بختي را به روي خود ميگشايد.
در روز عرفه است كه انسان ضمن نيايش با خداي خويش، از او بخشايش و آمرزش ميگيرد.
صحراي عرفات جلوهگاه خداشناسي و خودسازي امام حسين(عليه السلام)
حضرت سيدالشهدا، امام حسين(عليه السلام)، بعدازظهر روز عرفه همراه با فرزندان وگروهي از اصحاب از خيمههاي خود در صحراي عرفات بيرون آمدند، و روي به دامن«كوه رحمت»نهادند ودر سمت چپ كوه، روي به كعبه، همايشي تشكيل دادند، كه موضوع آن به مناسبت روز عرفه(روز شناخت)،شناخت و سازندگي بود. اين همايش، تنها جنبه علم و معرفت نداشت، بلكه شناخت توأم با عمل وسازندگي وتزكيه وخودسازي بود و فهرست مهمترين مطالب آن عبارت بودند از:
1- شناخت خدا وصفات الهي.
2-شناخت خود يا خودشناسي.
3- شناخت جهان.
4-شناخت آخرت.
5-شناخت پيامبران.
6-خودسازي با صفات الهي.
7-پرورش نفس با كمالات الهي.
8-توبه و بازگشت به خداي مهربان.
9-دور كردن صفات نكوهيده از خود با تسبيح پروردگار.
10-فراگيري راه تعليم و تربيت از خدا.
11-شناخت ودرخواست بهترين مسئلت ها.
12-تبديل خودپرستي نفس به خداپرستي.
13-تبديل خودبرتربيني نفس به تواضع وفروتني.
14-تبديل خودخواهي نفس به ايثار وغير خواهي.
15-تعليم مفاهيم وادبيات قرآن.
روز عرفه،تفسير آشكاري را به روي دلها ميگشايد و ميگويد كه حسين(عليه السلام) از كدام سرچشمه عرفان مينوشيد، كه آنچنان با لب تشنه در كربلاي پربلا شهيد ميشود.
آبهاي همه درياها، اشكهاي همه چشم ها، چه قدر پر حسرتاند در برابر دريا دلي حسين(عليه السلام) عرفه، مارا به ياد رأفت حسين و رحمت خدا مياندازد.هر كس با كوله اي از دغدغههاي نگفته و زمزمههاي پنهاني، رو به سمت ساعتهاي بخشودگي ميآيد واز پروردگار خويش آمرزش ميگيرد.
«خدايا، تو نعمت دادي، احسان كردي، زيبايي بخشيدي، فضيلت دادي، روزي عنايت كردي، توفيق دادي، پناه دادي، حمايتم كردي واز گناهانم پرده پوشي كردي.
خداي من،
اگر آنچه تو از من مي داني، ديگران نيز مي دانستند، هرگز به روي من نگاه نمي كردند وطردم مي نمودند، ولي تو همواره پرده پوشي كردي.
اما من، بد كردم، غفلت ورزيدم، پيمان شكني كردم، وعدههاي عمل نكرده داشتم وگناهها نمودم، ولي خدايا، من توبه كردم و به درگاهت برگشتهام. ميدانم كه با آغوش باز از من استقبال ميكني. چون هر چه باشد، تو خداي مني».
(فصلنامه فرهنگي-اجتماعي هدي ،شماره 12، ص52-51)
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش در 1392/07/20 ساعت 07:33:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |