سالروز ازدواج حضرت علي(عليه السلام )وحضرت فاطمه (سلام الله عليها)

ازدواج حضرت علي(عليه السلام) و حضرت فاطمه(سلام الله)

15 مهرماه سالروز ازدواج حضرت علي(عليه السلام) وفاطمه(سلام الله عليها)

حضرت فاطمه(سلام الله)چون به سن ازدواج رسيد، اكثر بزرگان و شخصيتهاي برجسته عرب مسلمان ، در مقام خواستگاري برآمدند، ولي رسول خدا با عكس العمل منفي همه را مأيوس كرد و در برابر اصرار آنان خشمگين شد..

ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت زهرا(سلام الله) يك دستور الهي وآسماني بوده و مراسم آن در ميان ملائكه برگزار گرديده و خطبه­اش را در عالم تكوين، جبرئيل خوانده است.

مهريه حضرت زهرا(سلام الله )

در تاريخ و سيره­ي آن حضرت، درباره­ي مهريه­ي آن بانوي اسلام، روايات مختلفي آمده است.برخي تمام زمين و برخي ديگر خمس زمين وگاهي نصف دنيا و ربع دنيا، بهشت و جهنم، خمس دنيا، زره مخصوص حطميه، چهارصد مثقال نقره، چهارصد و هشتاد درهم، پانصد درهم، چهار نهر بزرگ: فرات،نيل ،نهروان و بلخ و مواردي از اين قبيل را مهر آن حضرت دانسته­اند و محققين و مورخين و محدثين عالي قدر در توضيح، تشريح وجمع بين روايات نظرات خاصي ابراز كرده اند كه در نتيجه مقدار پانصد درهم را معروف و صحيح­تر دانسته­اند.

در انيجا مناسب است توجه­تان را به يكي از مهريه­هاي آن حضرت كه جنبه­ي اجتماعي دارد جلب كنم:

حضرت فاطمه زهرا(سلام الله) به پدر بزرگوارش عرض كرد: پدر جان از خداوند و الا بخواه شفاعت گناهكاران امتت را مهريه من قرار دهد.

در اين هنگام جبرئيل در حالي كه مكتوبي از پرنيان را در دست داشت نازل شد، در آن، نوشته شده بود:خداوند متعال شفاعت گناهكاران امت محمد مصطفي (صلي الله عليه وآله)را مهريه حضرت زهرا قرار داد. فاطمه، موقع شهادت وصيت كرد آن حرير را در كفن وي قرار دهند، تا در پيشگاه الهي و در روز محشر آن را به دست گرفته و از مردم گناهكار امت اسلامي، شفاعت نمايد.

صورت جهيزيه حضرت زهرا (سلام الله)

چون حضرت علي(عليه السلام) با فاطمه (سلام الله) ازدواج كرد، بلافاصله زره خود را از  بابت مهريه فروخته، پول آن را در اختيار رسول خدا(صلي الله عليه وآله) گذاشت.پيامبر خدا نيز با همان پولها جهيزيه بسيار ساده و مختصري فراهم ساخت و مسئوليت خريد را به ابوبكر سپرد. صورت جهيزيه ايشان به اين شرح است:

  • 1- پيراهن زنانه بهخ مبلغ هفت درهم
  • 2- روسري بلند به ارزش چهار درهم
  • 3- قطيفه ي مشكي خيبري
  • 4- تخت مخصوص عربي كه از چوب و ليف خرما مي­ساختند.
  • 5- دو عدد تشك كه يكي پشمي و ديگري از ليف خرما تهيه شده بود.
  • 6- چهار عدد بالش كه از پشم و خرما پر شده بود.
  • 7- پرده­ي خانگي
  • 8- حصيري براي فرش خانه
  • 9- آسياب دستي

10-كاسه ي مسي

    11-مشكي از پوست

     12-كاسه چوبي براي شير

       13-ظرف مخصوص آب

14- آفتابه براي وضو

15-دو بازوبند نقره اي

16-چند كوزه­ي سفالين

17-سبوي سبز رنگ.

ابوبكر به همراه چند نفر از اصحاب پيامبر (صلي الله عليه وآله) اين اجناس را به حضور پيامبر (صلي الله عليه وآله )آوردند. چون چشمان نازنين حضرت به آنها افتاد فرمود :خداوند به اهل بيت من بركت عطا فرمايد.

منبع :سيري در سيره ي حضرت زهرا(سلام الله)،علي اكبر بابا زاده ، ص41-40

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.