اعمال ماه ذي الحجه

 اعمال ماه ذي الحجه

بدانكه اين ماه از ماههاي شريفه است و چون اين ماه داخل مي­شد صلحاي صحابه و تابعين اهتمام عظيم در عبادت مي­كردند و دهه­ي اول آن ايامش ايام معلومات است كه در قرآن مجيد ذكر آن شده است و در نهايت فضيلت و بركت است. و از رسول خدا (صلي الله عليه وآله) مرويست كه عمل خير و عبادت در هيچ ايامي نزد حقتعالي محبوب­تر نيست از اين دهه، و از براي اين دهه اعمالي است اول:روزه گرفتن نه روز اول اين دهه، كه ثواب روزه­ي تمام عمر دارد. دوم: خواندن دوركعت نماز مابين مغرب وعشا در تمام شبهاي اين دهه در هر ركعت بعد از حمد بخواند يك مرتبه توحيد و آيه ي :«وَواعَدْنا موُسي ثَلاثينَ لَيله ، وَاَتْمَمْناها بِعَشْرٍفَتَمَّ ميقاتُ رَبِّه اَرْبَعينَ لَيْلَة، وَقالَ موُسي لِاَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ. تا با ثواب حاجيان شريك شود.

روز نهم ماه ذي الحجه كه روز عرفه نام دارد و از اعياد عظيمه است اگر چه به اسم عيد ناميده نشده است، و روزيست كه حقتعالي بندگان خويش را به عبادت وطاعت خود خوانده و موائد جود و احسان خود را براي ايشان گسترانيده و شيطان در اين روز خوار و حقيرتر ورانده­تر و خشمناك­ترين اوقات خواهد بود، و روايت شده كه حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) شنيد در روز عرفه صداي سائلي را كه از مردم سؤال مي­نمود، فرمود به او: واي بر تو آيا از غير خدا سؤال مي كنيداز اين روز؟ وحال آنكه اميد مي­رود در اين روز براي بچه­هاي در شكم آنكه فضل خدا شامل آنها شود و سعيد شوند، و از براي اين روز اعمال چند است :

اول:غسل

دوم:زيارت امام حسين (عليه السلام) كه در مقابل هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بلكه بالاتر است، و احاديث در كثرت فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز متواتر است و اگر كسي توفيق يابد كه در اين روز در تحت قبه­ي مقدسه ي آن حضرت باشد ثوابش كمتر از كسيكه در عرفات باشد نيست، بلكه زياده و مقدم است.

سوم: بعد از نماز عصر پيش از آنكه مشغول به خواندن دعاهاي عرفه شود دو ركعت نماز به جا آورد در زير آسمان واعتراف و اقرار كند نزد حقتعالي به گناهان خود تا فايز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزيده گردد پس مشغول شود به اعمال و ادعيه ي عرفه كه از حجج طاهره صلوات الله عليهم روايت شده است.

منبع:مفاتيح الجنان ،شيخ عباس قمي،ص 469و484     

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.