سیره اخلاقی - سیاسی امام علی علیه السلام

سيره اخلاقي - سياسي امام علي عليه السلام            زينب فرهادي - دانش آموخته سطح 2

موضوعي كه به آن پرداخته شده «سيره اخلاقي- سياسي امام علي عليه السلام» است.سيره به معناي طريقه، روش، سنت، مذهب، خو، عادت، خلق، ترتيب و نظام است. در اصطلاح تاريخ نويسان به تاريخ جنگها وغزوات، نحوه وشيوه­هاي سلوك و رفتار و سبك و متد و اخلاقيات افراد در عرصه­هاي گوناگون مي­گويند.

  حضرت علي-عليه السلام- از زمان ظهور اسلام همواره در جبهه­ي حق بود و رفتار وشجاعت و جوانمردي اش تصويري زيبا از اسلام را متجلي مي­كرد.او جلوه­ي واقعي وكامل حق به شمار مي­آيد. در كردار، جهاد، ايثار، پاسداري از اسلام، ايمان و عمل صالح، عالي­ترين نمونه از تربيت شدگان مكتب قرآن و رسول بود. يكي از ويژگي­هاي علي-عليه السلام- عبادت اوست و به جرأت مي­توان گفت كه علي -عليه السلام- بعد از رسول خدا عابدترين مرد تاريخ است وهيچ كس در نماز شب وخواندن نافله وادعيه وروزه داري به پاي او نمي­رسد.

  مراد از اخلاق سياسي، به بازي گرفتن اخلاق ازسوي سياستمداران يا سياسي كردن اخلاق نيست، بلكه مراد اخلاقي كردن سياست يا تنظيم روابط سياسي، اجتماعي، اقتصادي بر پايه اخلاق و عدالت است. جنگ اميرمؤمنان -عليه السلام-  با معاويه، نبرد دو طرز فكر كاملا الهي با شيطاني وجنگ اخلاق با بي اخلاقي بود؛ همان طور كه مهم­ترين منبع انديشه وعمل امام، اعتقاد مطلق وي به اصول اسلامي واخلاقي است.

 حضرت علي در حكومت خود به شدت ازخشونت وخونريزي پرهيز و ابا داشتند واساساً خشونت و خونريزي با اهداف و مباني فكري حضرت سازگار نبود. تأمين آزادي مخالفان سياسي، به عنوان يك الزام اخلاقي در سيره امام علي- عليه السلام- مشهود است و حد و مرز اين آزادي تا جايي بود كه به روي مخالف دست به شمشير نبرد و عملا خشونت نورزيد.

   كليدواژه ها:  امام علي-عليه السلام-، سياست، اخلاق، سيره، عدالت         

  • نظر از: صدرارحامی
    1392/03/22 @ 10:20:21 ق.ظ

    صدرارحامی [عضو] 

    شعبان بهانه ای است برای دوستی با خدا ، لحظه هایت سرشار از این دوستی باد.
    ميلاد بزرگ سالار شهيدان، حسين فاطمه؛ علمدار كربلا، ابوالفضل العباس وحضرت امام زين ‏العابدين بر همه عاشقان مبارك باد.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.