8ربيع الاول شهادت امام حسن عسكري (عليه السلام) تسليت باد.

سيره امام حسن عسكري (عليه السلام)

در عصر حكومت و خلافت متوكل سفاك­ترين خلفاي بني­العباس، يازدهمين ستاره­ي درخشان برج آسمان ولايت در شهر تاريخي و پايگاه نشر اسلام در خانه­ي امام هادي دهمين پيشواي جهان اسلام از يك مادر بافضيلت و دانشمند به نام سوسن به دنيا آمد.

نامي كه براي اين مولود انتخاب گرديد همتاي نام نياي بزرگش امام حسن مجتبي بود كه تجديد كننده­ي خاطرات نخستين ثمره­ي باغ پربار رسالت است.

روز ميلاد مبارك او به اتفاق اغلب سيره نويسان اسلامي در روز هشتم ربيع الثاني به سال 232 هجري بود.

آن حضرت در دوران حيات كوتاه و پربركت خود كه از 28 سال تجاوز نكرده است با شش تن از خلفاي عباسي: متوكل، منتصر، مستعين، معتز، مهتدي و معتمد معاصر بوده است.

صاحب ارشاد درباره­ي او مي­گويد:

«حضرت امام حسن عسكري(عليه السلام): خصائص فضيلت در وجود او كامل بود و بر تمامي مردم زمان خود برتري داشت و موجبات امامت و مقتضيات ولايت از علم وكمال و عقل و عصمت و شجاعت و كرم در وجود مباركش سرشار و به جانشيني و خلافت رسول خدا شايسته و برازنده بود».

سخنان آن بزرگوار:

درباره­ي علم ودانش:

«اگر دنيا و هر آنچه در آنست لقمه­اي شده آنرا به علم و دانشمند با ايماني دهم، ترسناكم از اينكه در اداي حق او كوتاهي كرده باشم در برابر آن اگر نادان و جاهل فاسقي را از تمام نعمتهاي دنيا، جز جرعه آبي ندهم«بيمناكم از اينكه در حق او اسراف و زياده روي كرده باشم».

پيامي براي شيعيان:

شما شيعيان را دعوت مي­كنم: به پرهيزگاري و تقوا و مجاهده و كوشش در راه خدا، به راستگويي و درست كرداري به پرداخت امانت و وديعت خواه از نيكوكار باشد يا از فرد گنه كار.

شما را فرا مي­خوانم بر خوش رفتاري با همسايگان و بر طول سجود و عبادت پروردگار عالم ..چون رسالت پيامبر اسلام بر اساس همين كارها بود..

بر شما شيعيان است كه با ديگران(اهل تسنن) به خوبي و ملايمت معاشرت كنيد به مجالس و محافل آنان رفت وآمد كنيد از مريضان آنان عيادت به عمل آوريد (تا جذب مكتب اهل بيت شوند.

سر انجام آن حضرت توسط معتمد عباسي مسموم شدند و بعد از هشت روز بستري شدن در هشتم ماه ربيع الاول سال 260 هجري به سراي جاودان شتافت.

منبع:زندگاني امام حسن عسكري(عليه السلام)، عقيقي بخشايشي.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.