تاثیرتغذیه براخلاق ورفتار

 

عنوان تحقیق : تاثیرتغذیه براخلاق ورفتار

محقق : صدیقه هوشیار

دلائل تأثير پذيري اخلاق از تغذيه

 

براي اين ادعا، دلائلي را مي‌توان برشمرد:

 

1. دليل وجداني

 

براي ما پيش آمده است که بعد از صرف غذاي مورد علاقه، احساس آرامش و نشاط شده است؛ نيز گاهي اتفاق افتاده است که با شرايطي استرس‌زا مواجه شده‌ايم که در اين شرايط، ناخودآگاه به سمت مواد خوراکي رفته‌ايم تا به اين طريق، استرس را از خود دور کنيم. بنا بر اين هر يک از ما در خود مي‌يابيم که بين خصلت‌هاي اخلاقي و تغذيه، ارتباط برقرار است و بهداشت در تغذيه، مي‌تواند در بهبود اخلاق نقش داشته باشد.

 

2. دليل تجربي

 

امروزه دانش تجربي، وابستگي بين تغذيه و خصلت‌هاي اخلاقي بشر را اثبات نموده است. کارشناسان تغذيه بر اين باورند که اگر بدن انسان از نظر انواع و مقدار مواد شيميايي و ترکيبات طبيعي لازم خود در حد تعادل قرار داشته باشد، خلق و رفتار او متعادل مي‌شود.

 

تغذيه نامناسب مي‌تواند تعادل بدن را به هم بزند؛ از باب نمونه، بسياري از زنان دچار کم‌خوني هستند، که اين مسأله باعث افسردگي و خستگي زودرس مي‌شود. يا برخي با کمبود ويتامين‌هايي مواجه‌اند، که اين کمبودها روي سيستم عصبي و رفتاري بسيار مؤثر است.

 

در افرادي که به‌طور منظم و سر وقت غذا نمي‌خورند، قند خونشان در حال تغيير است و ثبات لازم را ندارند و اين، بر قدرت تفکر و تمرکز و خلق و خو تأثير مي‌گذارد.

 

به باور دانشمندان، بسياري از پديده‌هاي اخلاقي به خاطر هورمون‌هايي است که غده‌هاي بدن تراوش مي‌کنند و تراوش غده‌ها، رابطه‌ي نزديکي با تغذ‌يه‌ي انسان دارد؛ از باب نمونه متذکر مي‌شويم که بر همين اساس، برخي معتقدند گوشت هر حيواني، حاوي صفات آن حيوان است و از طريق غده‌ها و تراوش آن‌ها در اخلاق کساني که از آن تغذيه مي‌کنند، اثر مي‌گذارد. گوشت درندگان، انسان را درنده‌خو مي‌کند و گوشت خوک، صفت بي‌بندوباري جنسي را ـ که از ويژگي‌هاي اين حيوان است ـ به خورنده‌ي آن منتقل مي‌سازد.

 

در مورد تأثير غذا بر سلامت ذهني، رواني و اخلاقي افراد، دويست نفر از مردم انگلستان مورد مطالعه قرار گرفتند و به اين افراد توصيه شد: مصرف غذاهايي را که براي خُلق و خو، استرس‌زا هستند، قطع کنند و همزمان مقدار غذاهايي را که از ذهن و خُلق فرد حمايت مي‌کنند، افزايش دهند. هشتاد و هشت درصد افرادي که از رژيم‌هاي غذايي حمايت کننده خُلق و خو استفاده کردند، از نظر ذهني و رواني، وضعيت بهتري پيدا کردند. بنابراين، تغذيه در رفتار آدمي نقش دارد.

 

3. دليل ديني

 

از متون اسلامي(آيات و روايات) به وضوح ديده مي‌شود که رابطه‌ي نزديکي ميان تغذيه و روحيات و خُلقيات بشر وجود دارد.

 

 

آري بين تغذيه و خصلت‌هاي اخلاقي(مانند: بدخلقي و خوش خلقي، غم و اندوه و افسردگي، رقّت قلب و سخت‌دلي) و حتي توفيق و قبولي نماز و روزه و عبادات، رابطه‌اي‌برقرار است.اين سخن به اين معنا نيست که تغذيه، علت تمام و کامل براي اخلاق خوب يا بد باشد، بلکه “تغذيه” يکي از عوامل زمينه‌ساز اخلاق است؛ هم از نظر نوع غذاها و هم از نظر مقدار مصرف و حلال و حرام بودن آنها.

ادامه دارد….

 

  • نظر از: مدرسه علمیه الزهرا شهرستان قروه
    1391/08/17 @ 11:08:00 ق.ظ

    مدرسه علمیه الزهرا شهرستان قروه [عضو] 

    سلام خسته نباشيد با موضوع بزم محبت به روزيم به وبلاگمون سر بزنيد منتظر حضور گرمتون هستيم.يا علي

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.