برگزاری نشست اخلاقی با موضوع غدیر به مناسبت دهه ولایت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع غدیر به مناسبت دهه ولایت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

« زینب فقیهی» مدیرحوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: روز عید غدیر نسبت به عید مبعث به منزله‌ی روح آدمی است زیرا هر آن‌چه در این مبعث شریف از خیر و خوشبختی است مشروط به ولایت امیرالمومنین(ع) و امامان از فرزندان او است.
وی افزود: شیخ صدوق(ره) در علل الشرایع از مفضل بن عمر حدیث مفصلی روایت کرده است که پیغمبر(ص) به تمام انبیا و مرسلین، رسول است و امیرالمومنین(ع) خلیفه‌ی او بر تمام آن‌ها است و فرمانبری او بر آن‌ها واجب است هم‌چنان که اطاعت رسول خدا(ص) واجب است و حکم او بر خازنین بهشت و مالک دوزخ جاری است و فرشتگان متعبد و مامورند که برای شیعه‌ی او طلب آمرزش کنند. همان‌طور که متعبد به توحید و نبوت و ولایت می‌باشند و خدای تعالی هم می‌فرماید: فرشتگان که عرش الهی را و هر کس پیرامون آن است حمل می‌کنند و برای مومنان طلب آمرزش می‌نمایند.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: پس دانسته می‌شود که تمام هدایت‌ها و سعادت‌ها منسوب به آن دو و جانشینان آن‌ها است. لذا از طرق عامه و خاصه از رسول خدا(ص) وارد شده است که فرمود: اگر درختان باغ‌ها قلم و دریاها مرکب و جن‌ها محاسب و انسان‌ها نویسنده شوند فضایل امیرالمومنین(ع) را شماره و احصاء نتوانند نمود.
وی در تعبیر از حکومت به ولایت در حدیث ولایت افزود: آن وقتی که پیامبر(ص) در مقام تعیین حق حاکمیت برای یک شخص است، تعبیر مولا را برای او به کار می‌برد و ولایت او را به ولایت خود مقترن می‌کند. یعنی اسلام، منهای همین مفهوم هیچ حاکمیتی را بر مردم نمی‌پذیرد و هیچ عنوان دیگری را در باب حکومت قائل نیست. آن کسی که ولی و حاکم مردم است، یک سلطان نیست بلکه ولی و حاکم مردم است، یک سلطان نیست، بلکه ولی و سرپرست مسلمین است.
خانم فقیهی افزود: غدیر در آثار اسلامی ما به عید الله اکبر، یوم العهد المعهود و یوم المیثاق الماخوذ تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهنده‌ی تاکید و اهتمامی خاصی به این روز شریف است، خصوصیتش در مساله ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است.
وی بیان کرد: نبی اکرم(ص) در بین صفات امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: او عادل‌‌ترین شما در بین مردم است هم عدالت درونی و معنوی و فردی امیرالمومنین(ع) و هم عدالت رفتاری و عدالت اجتماعی او مراد است. اگر ما بخواهیم حقیقتا از متمسکین به ولایت امیرالمونین(ع) باشیم باید خودمان و محیط زندگی‌مان را به عدل نزدیک کنیم.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: در مورد ماجراهای غدیر چیزی که جامعه ایرانی و همه شیعیان در نقاط مختلف عالم و کشورهای گوناگون، باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهند، این است که اعتقاد به غدیر، ولایت و امامت رکن اصلی مذهب شیعه است. شاید اکثر آن کسانی‌ هم که در ماجرای بیعت امیرالمومنین(ع) گرد آن بزرگوار را گرفتند و با او بیعت کردند و پای فشردند و فداکاری نمودند، واقعه غدیر و به طریق اولی، ظهور اسلام و جنگ‌های امیرالمومنین(ع) را ندیده بودند. اما اسلام و هدایت و نور آن فقط برای کسانی نیست که در آن وقت حضور نداشتند بلکه برای همه و برای همیشه است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.