برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری(استفاده از نرم افزارهای علوم اسلامی نور) ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری(استفاده از نرم افزارهای علوم اسلامی نور) ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

«معصومه شکاری» استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برخی از پرکاربردترین نرم افزارهای کامپیوتری علوم اسلامی عبارتند از: جامع التفاسیر: نظر به جایگاه والاى قرآن كریم در پژوهش هاى دینى و تأثیر شگرف آن در رشد و بالندگى جوامع اسلامى، مركز تحقیقات كامپیوترى علوم اسلامى بر آن شد تا دایرة المعارف چند رسانه‏اى قرآن كریم را با عنوان جامع التفاسیر نور در اختیار تمامى محققان و علاقه‏مندان به قرآن قرار دهد. گفتنی است این نرم افزار با محتوایى غنى و امكاناتى مفید تهیه و می‌تواند مسیر پژوهش را براى پژوهشگران علوم اسلامى و دانش‏پژوهان قرآنى بسیار هموار و لذت بخش سازد. این گنجینه عظیم، شامل امکانات فراوان و محتواى گسترده در زمینه‏هاى گوناگون چون متن عربی آیات و ترجمه به زبانهای مختلف، کتب تفسیری شیعه و سنی به زبان فارسی و عربی، کتابشناسی و… مى‏باشد.
وی افزود: از دیگر نرم افزارها، جامع الاحادیث است این نرم افزار با ارائه 1153 جلد کتاب از منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، با به روزترین امکانات و قابلیت‌های فنی و پژوهشی، جامع‌ترین دانشنامه حدیثی جهان تشیع می‌باشد. این نرم افزار که در برگیرنده حجم وسیعی از منابع روایی شیعه از جمله کتب اربعه، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، بحارالانوار و … است، احادیث را در موضوعاتی همچون اخلاق، ادعيه و زيارات، تاريخ، اهل بيت(ع)، تفسير، رجال، طب، فقه، كتب اربعه، كلام، مناقب و … به صورت دسته بندی شده همراه با قابلیت تنظیم دامنه ارائه کرده است.
خانم شکاری بیان کرد: قاموس نور یکی دیگر از نرم افزارها می‌باشد؛ این نرم افزار دارای 40عنوان کتاب لغت و اصطلاح نامه های پژوهشی است، پژوهش در لغات برنامه از طريق ريشه يا مشتق كلمات با قابليت محدود كردن موضوع به آيه، حديث، شعر،‌ مترادف، مَثَل، مجاز و معرَّب، دسترسي به آيات موجود در كتب برنامه به همراه امكان جستجو، ساده‌ سازی محیط جستجو (ارائه جستجوی همزمان ترکیبی، الگو و ریشه، ذخیره دامنه‌ های تعریف‌ شده از سوی کاربر در محیط نمایش، جستجو آیات در کتب امکانات و قابلیت هایی این نرم افزار است.
وی با اشاره به این‌که سیره‌ی معصومان یکی دیگر از این نرم افزارهاست افزود: در این نرم افزار مهمترین متون مربوط به زندگانى معصومان(ع) و همچنین پاره ‏اى از تحقیقات و پژوهش‌هاى جدید، براى معرفى بهتر و كامل‌تر چهارده معصوم(ع)، گرد آمده که شامل زندگانى و سیره رسول خدا(ص)، فاطمه زهرا(س) و دوازده امام(ع) می‌شود كه بر چهار محور اصلى با عنوان كتاب‌خانه، درخت‌واره، سال‌نامه و تبارنامه مبتنى است. هر یك از آنها، مدخلى براى دستیابى به اطلاعات منسجم و دسته بندى شده در باره معصومان(ع) بوده و با قابلیت‌هاى پیشرفته فنى در زمینه جستجوى مطالب، جایگاه هر نوشته و تطور و ریشه یابى گزارش‌هاى مربوط به معصومان(ع) را می‌توان به راحتى پیگیرى كرد.
خانم شکاری درباره نرم افزار جامع فقه اهل بیت افزود: ارائه آثار ناب و ارزشمند علوم اسلامی و انسانی در قالب نسخه‌ های دیجیتالی، تلاشی است که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مفتخر به آن می‌ باشد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.