اهميت واقعه غدير
اهميت واقعه غدير
داستان نصب حضرت علي (عليه السلام) به مقام ولايت در غدير خم، از داستانهاي مهم تاريخ اسلام است؛ شايد داستاني با اهميتتر و مهمتر از اين واقعه نداشته باشيم. اين واقعه بيانگر بقاي رسالت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله) و دوام دوره الهي آن حضرت در تجلي گاه وجود مبارك علي (عليه السلام) بوده است.
غدير، نشان اتحاد و پيوند رسالت و امامت است؛ اين دو از يك ريشه و بن روييدهاند.غدير محل ظهور حقايق پنهان شده و ارشاد وهدايت مردمان به اين راه است. غدير، روز بيعت با حق و روز سرسپردگي است، روز درخشش خورشيد عالمتاب از پس ابرهاي تاريك است.
ويژگيهاي حادثه غدير
1.اعلام امامت در اجتماعي بيمانند؛
يكي از ويژگيهاي«حماسه غدير» اعلام امامت حضرت اميرالمومنين (عليه السلام) در اجتماعي بيمانند بود كه نه در گذشته چنان جمعيتي با جاذبههاي معنوي گرد آمدند و نه در آينده جهان اسلام، چنان اجتماع باشكوهي تحقق يافت. برخي از ويژگيهاي آن اجتماع بزرگ و بيهمانند عبارتند از:
الف-اجتماعي از سراسر بلاد اسلامي:
مردمي كه در غدير خم گردآمدند، و با امام منصوب از طرف خداوند بزرگ بيعت كردند، مردم يك شهر و قبيله و يك منطقه و ناحيه نبودند، از يك نژاد و قومي مشخص گرد نيامدند، بلكه از سراسر بلاد اسلامي با شنيدن خبر شركت پيامبر (صلي الله عليه وآله) در مراسم حج، به سوي كعبه و پيامبر(صلي الله عليه وآله) شتافتند.
از شرق وغرب، از شمال وجنوب كشور پهناور اسلامي، از نژادهاي گوناگون، از قوميتها و مليتهاي متفاوت، از سياه و سفيد، از سرمايهداران و نيازمندان، از مهاجر و انصار و از همه جا واز همه شهرها و روستاها و بلاد اسلامي براي مراسم حج گرد آمدند. سپس در غدير خم به امر الهي درنگ كردند، و پيام الهي را در ولايت و امامت پس از پيامبر (صلي الله عليه وآله) شنيدند و با امام خود بيعت كردند.
ب- جاذبه معنوي حاضران در غدير:
گردهمايي حاجيان «90 يا 120 هزار نفر» در غدير خم، فقط اجتماعي نظامي يا سياسي نبود، بلكه جادبه معنوي داشت. همه احرام پوشيده، مراسم حج به جا آورده ودر عرفات و مني دل را شستهاند ودر و در طواف وسعي سبكبار شده بودند. داراي حالت معنوي بودند و روحي پر نشاط داشتند، و با حالت پذيرش وتسليم به سخنان پيامببرشان گوش فرا دادند.
2.انگيزه معنوي گردهمايي غدير
پس از اعمال حج، همه در حال بازگشت بودند، كه در سرزمين غدير خم ، نزديكي «جحفه» آن اجتماع عظيم حاجيان پراكنده ميشد. مصريها، عراقيها، يمنيها، هر كدام به راه خود ميرفتند كه وحي، فرمان ابلاغ امامت را آورد و رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمان داد تا جمعيت بازايستند. آنها كه جلوتر رفتند باز گردند وآنان كه هنوز نيامدهاند به جمعيت ملحق شوند. اجتماع انبوه حاجيان در آن روز انگيزههاي مادي، يا سياسي ونظامي نداشت، تا امامت علي (عليه السلام) و ولايت اهل بيت (عليه السلام) تحقق يابد.
3.تحقق بيعت عمومي وهمگاني
رسول گرامي اسلام از آغازين لحظههاي بعثت و دعوت علني مردم به اسلام، ولايت ورهبري حضرت امير المومنين علي (عليه السلام) را مطرح، وتا آخرين لحظههاي عمر با بركتش (ماجراي قلم ودوات) اين حقيقت را به روشني بيان فرمود و بارها تذكر داد و فقط به اعلان و اظهار عقيده و سفارش و وصيت اكتفا نفرمود. ايشان در انتظار اوامر الهي بود تا افكار عموم مسلمانان جهان را بيدار كند، وآراء آنها را در پذيرش امامت و ولايت اهل بيت (عليه السلام) هماهنگ نمايد ودر رفراندومي عمومي واجتماعي بيهمانند، از همه اقشار مسلمين بيعت با امام علي (عليه السلام) تحقق پذيرد. از اين رو، درآرزوي رسيدن پيك وحي لحظه شماري ميكرد، كه جبرئيل در غديرخم فرمان الهي را ابلاغ فرمود:
«يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من رربك..»(مائده /67) اي پيامبر آنچه از طرف خدا به سوي تو نازل گرديده امروز به همگان ابلاغ كن.
منبع: فصلنامه فرهنگي و اجتماعي،هدي،شماره 12،ص56
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش در 1392/08/08 ساعت 07:39:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |