امام هادي (عليه السلام )

امام هادي(عليه السلام)

حضرت امام علي النقي امام هادي(عليه السلام) در روز 27 ذي الحجه به دنيا آمد.

امام جواد پدر امام هادي (عليه السلام) نام اجداد بزرگوارش را بر فرزندش نهاد .القاب شايسته امام گوشه­هايي از صفات وگرايش­هاي والاي ايشان را به خوبي تصوير مي­كنند. از جمله:

الناصح، المتوكل، التقي، المرتضي، الفقيه، العالم، الطيب، الرشيد، الشهيد، الوفي، الخالص

سيماي حضرت

امام هادي(عليه السلام) شباهت تامي به پدر وجدشان امام جواد وامام رضا داشتند. مورخان حضرت را چنين توصيف كرده­اند: گندمگون، سياه پوست، بادستاني ورزيده وسخت، چهار شانه، با بيني عقابي، و دندان­هاي فاصله­دار، خوش صورت و بدني عطر­آميز.

نظر امام هادي در مورد :روز­ها را شوم ندانيم :

اسلام با تمام عادات و سنت­هاي جاهلي از جمله اعتقاد به شومي پاره­اي از روز­ها كه مورد قبول جامعه جاهلي بود به نبرد برخاست و به صراحت گفت روز­­­ها نقشي در بد و نيك آدمي ندارد و تمامي حوادث طبق ناموس الهي و سنن تغيير ناپذير هستي بخش، جريان دارد وسر رشته عالم به دست خداست.

امام هادي نيز اين اعتقاد را در عقل و دل اصحاب خود استوار مي­ساخت و مي­فرمود:روزگار را چه گناهي است كه چون به سزاي كردار خويش مي­رسيد آن را شوم مي­شماريد. ومي­فرمود به خدا سودتان نبخشد وخداوند به خاطر سرزنش كردن روزها كه گناهي ندارند شما را مجازات خواهد كرد.

و فرمودند پيامبراكرم (صلي الله عليه وآله) در حديث رفع مي­فرمايد: كسي كه به شوم بودن ايام معتقد باشد بويي از اسلام نبرده و خارج از ملت اسلامي است.امام­هادي همين مطلب را به شدت مورد تأكيد قرار مي­دهد و از مؤمن مي­خواهد با عزمي راسخ و اراده­اي به استواري كوه موانع را از سر راه بردارد و در راه صواب گام زند نه اوهامي او را سست كنند و نه شوم دانستني او را كند (مگر آنكه خداي ناكرده بخواهد به كاري نامشروع دست يازد).

پاكيزگي

امام هادي(عليه السلام) مسلمانان را به پاكيزگي وآراستگي فرا خوانده و مي­فرمود: خداوند زيبايي و آراستگي را دوست مي­دارد، آلودگي وآشفتگي را براي مؤمن نمي­پسندد. خداوند دوست دارد اثر نعمت خود را بر بنده­اش ببيند. و او بايد جلوه­هاي عطاهاي خدايي را نشان دهد. به حضرت گفتند چگونه اثر نعمت را ظاهر كند؟ حضرت فرمود: لباس خود را پاكيزه نگه دارد، خود را خوشبو كند، خانه اش را نيكو بدارد وحياط آن را جارو كند. حتي روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد، فقر و تهيدستي را از بين مي­برد و روزي را افزون مي­كند.

رجوع شود به امالي مفيد

منبع :زندگاني امام علي الهادي، مترجم حسن اسلامي، ص188-187

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.