افطاري دادن

افطاري دادن

يكي از وظاف روزه داران در ماه رمضان افطاري دادن است كه پيامبر (صلي الله عليه وآله ) در خطبه شعبانيه روزه داران را به آن دعوت نموده و مي­فرمايد:

اي مردم اگر كسي از شما، مؤمن روزه داري را در اين ماه، افطاري دهد براي او در برابر اين كار، در نزد خداوند ثواب آزاد كردن يك بنده است و موجب آمرزش گناهان گذشته­ي اوست. در اين هنگام كسي عرض كرد: يا رسول الله، همه ي ما توانايي بر افطاري دادن را نداريم. پيامبر فرمود: افطاري دهيد ولو با نصف خرمايي.

پيامبر (صلي الله عليه وآله) در اين جملات موضوع افطاري دادن را مورد تأكيد و توجه قرار داده و مسلمانان را در اين ماه شريف كه امساك و روزه است به دادن افطاري ترغيب  مي فرمايند.

امام صادق (عليه السلام)فرمود: «فطرك لاخيك و ادخالك السرور عليه اعظم من اجر صيامك».

افطاري دادن تو به برادر ديني ات و خوشحال ساختن او برتر از روزه داري تو است.امام صادق (عليه السلام)فرمود:«من فطر صائما فله اجر مثله».

هر كه روزه داري را افطار دهد همانند روزه دار براي او پاداش خواهد بود.

صله رحم در ماه رمضان

يكي از سنتهاي اسلامي كه در ماه رمضان ار ارزش بيشتري بر خوردار است صله رحم است. رحم خويشاونداني است كه به يك رحم و يك مادر منتهي مي شوند. البته اقوام نزديك موقعيت بالاتري نسبت به خويشان دور دست دارند.

پيامبر (صلي الله عليه وآله)فرمود:«صلوا ارحامكم ولو بالسلام.»

صله رحم كنيد و احسان به خويشان نمائيد هرچند به سلام كردن به آنان باشد.

داود رقي مي گويد: درنزد حضرت صادق (عليه السلام) نشسته بودم كه ناگهان ابتدا شروع به سخن كردند و فرمودند: «لقد عرضت علي اعمالكم يوم الخميس فرأيت فيما عرض علي من عملك صلتك لا بن عمك فلان فسرني ذلك.»

يعني اعمال تو در روز پنجشنبه بر من عرضه داشته شد و از جمله­ي اعمال و كارهاي تو كه به نظر من رسيد آن احساني بود كه نسبت به عموزاده ي خود كرده بودي و اين مطلب، مرا مسرور و شادمان ساخت.

پيامبر (صلي الله عليه وآله)فرمود: كسي كه دوست دارد روزي اش افزون و اجلش به تأخير افتد صله رحم به جاي آورد.

رسيدگي به وضع مستمندان

يكي از وظايف روزه داران رسيدگي به فقراء و مستمندان است، همانطوري كه پيامبر (صلي عليه وآله )در خطبه ي شعبانيه فرموده است:«تصدقوا علي فقرائكم ومساكينكم .»

بر فقرا و مسكينان خود صدقه دهيد.

نوازش يتيمان

يكي از وظايف روزه داران اكرام به ايتام است كه پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) در خطبه شعبانيه مي فرمايد:«و من اكرم فيه يتيما اكرمه الله يوم يلقاه».

كسي كه در اين ماه يتيمي را گرامي دارد خداوند او را در روزي كه به ملاقات پروردگار مي رسد(روز قيامت) گرامي خواهد داشت.

رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه وآله)مي فرمايند: هر كس هزينه­هاي زندگي يتيمي را بر عهده گيرد، واو را از فقر و پريشاني نجات دهد، بهشت برايش واجب است. پيامبر (صلي الله عليه وآله)فرمودند:در بهشت، جايگاهي بس عالي است كه آن را خانه خوشحالي (دارالفرح)گويند، و در آن جايگاه كسي را راه نمي­دهند، مگر افرادي را كه به يتيمان پناه دادهاند.

آن گاه در مراتب پاداش اين افراد، مي­افزايند كه: در روز رستاخيز افراد يتيم نواز با من همسان در بهشت خواهند بود، مانند اين دو انگشت من (اشاره كردند به دو انگشت سبابه و وسطي).سپس خطاب به امير المؤمنين (عليه السلام)مي فرمايند:يا علي، هر كس دست نوازش بر سر يتيمي بكشد، خداوند به تعداد موهاي سر آن يتيم كه زير دست نوازش كننده قرار گرفته، نوري برايش عطا خواهد كرد.

(منبع:كتاب عطر رمضان،محمود اكبري،79-76)   

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.