شهادت سيد علي اندرزگو وآغاز هفته دولت

2 شهريور شهادت سيدعلی اندرزگو وآغاز هفته دولت

 ● سيدعلي اندرزگو از مبارزان دلير انقلاب اسلامي در چنين روزي از سال ۱۳۵۷ هجري شمسي به شهادت رسيد.
سيدعلي اندرزگو از فعالان مبارزه مسلحانه عليه حكومت پهلوي، در ۱۳۱۸ش - مقارن با ماه مبارك رمضان - متولد شد. در سن ۱۲ سالگي در بازار تهران و در يك نجاري مشغول به كار شد. او روزها كار مي‌كرد و شب‏ها به تحصيل مي‌پرداخت‌. اندرزگو در سنين نوجواني به عضويت جمعيت مؤتلفه اسلامي درآمد و در ۱۳۴۱ش - در ۲۳ سالگي - مبارزه مسلحانه عليه شاه را آغاز كرد.
او در اين مبارزه در كنار شهيدان بخارايي‌، هرندي‌، نيك‌نژاد و تحت هدايت شهيد صادق اماني و شهيد مهدي عراقي قرار داشت‌. در پي قيام ۱۵ خردادماه ۱۳۴۲ش بازداشت شد و پس از آزادي، مبارزه مسلحانه را پي گرفت. وي در عمليات ترور حسنعلي منصور - عامل كاپيتولاسيون - در ۱۳۴۳ش مشاركت جست‌ و پس از شناسايي، غياباً به اعدام محكوم شد.
اندرزگو مخفيانه به عراق سفر كرد و در ۱۳۴۵ش به قم بازگشت، اما توسط ساواك شناسايي شد، به‏همين دليل راهي تهران شد و در منطقه چيذر در يك خانه اجاره‌اي اسكان يافت و حوزه علميه چيذر را مركز فعاليت خود قرار داد او در ۱۳۴۹ش به اصرار برادرانش با تغيير نام به “شيخ عباس تهراني‌” ازدواج كرد. در ۱۳۵۱ش، يكي از دوستانش توسط ساواك بازداشت شد و در زير شكنجه به ارتباطش با اندرزگو اعتراف كرد و وي ناچار از چيذر به قم رفت.
او در قم متوجه شد كه ساواك در سراسر كشور در پي اوست، اما با اين حال از مبارزه عليه حكومت شاه مأيوس نشد و به تهيه پول و اسلحه پرداخت. اندرزگو از قم به تهران و سپس به مشهد رفت و در مشهد به زابل و از آنجا همراه همسرش، به افغانستان رفت‌ و پس از يك ماه با تغيير چهره به ايران بازگشت‌. اندرزگو علاوه بر تغيير چهره، از نام‏هاي مستعار، گذرنامه‌هاي متعدد و ۲۴ شناسنامه استفاده و بين قم‌، تهران و مشهد تردد مي‌كرد.
وي پس از مدتي راهي مكه شد و از آنجا به نجف اشرف رفته و با حضرت امام خميني (ره) ملاقات كرد. سيدعلي اندرزگو پس از نجف، دو ماه در سوريه و لبنان به‏سر برد و در لبنان دوره‌هاي فشرده آموزش نظامي را سپري كرد و با هدف ترور شاه به ايران بازگشت‌، اما قبل از آن‏كه نقشه خود را عملي سازد به دام مأموران ساواك افتاد.
سيدعلي اندرزگو، در آستانه افطار روز ۱۹ رمضان ۱۳۵۷ش كه راهي منزل يكي از دوستانش بود، توسط مأموران ساواك محاصره گرديد. مأموران ابتدا او را از ناحيه پا زخمي كردند. در اين فرصت، اندرزگو كه نقش بر زمين شده بود، با خوردن كاغذهاي حاوي شماره تلفن دوستان و نزديكانش و آغشته كردن بقيه مدارك به خون خود و نابود كردن آن‏ها، مانع از آن شد كه نشاني كسي به دست ساواك بيفتد.
به اين ترتيب سيدعلي اندرزگو در تاريخ دوم شهريورماه سال ۱۳۵۷ هجري شمسي توسط مأموران ساواک ناجوانمردانه به شهادت رسيد. شهيد سيدعلي اندرزگو در ماه مبارك رمضان سال ۱۳۱۸ش متولد شد و در ماه مبارك رمضان سال ۱۳۵۷ش با زبان روزه به فيض عظيم شهادت نائل آمد. از وي ۴ فرزند به نام‌هاي مهدي‌، محمود، محسن و مرتضي به يادگار مانده است.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.