شيرين بيان و كنجد

 

شيرين بيان

شيرين بيان داراي طبع گرم و خشك است. بيخ شيرين بيان يك قلم مهم از صادرات ايران است و كارخانجات داروسازي آن را به قيمت نازل مي­خرند و پس از آن كه آن را به صورت گرد، قرص، شربت، وعصاره درآورند به ايران برمي­گردانند.

در داروسازي پودر وعصاره آن را جهت از بين بردن طعم بد بعضي از داروها به كار مي برند و با عصاره آن شربتها و قرص هاي ضد نفخ و مقوي معده مي­سازند.

خواص آن عبارتند از:

ضد بواسير- رفع خشكي دهان- نرم كننده سينه - ضد تنگي نفس- مقوي ريه، كبد و طحال-ضد سرطان معده - مقوي نيروي جنسي- ضد التهاب معده- ادرارآور- زياد كننده فشار خون- قاعده آور- ضد آسم- ضد عطش- تقويت كننده اعصاب - ضد تورم- ضد انزال زودرس- تقويت غدد فوق كليوي- ضد سرطان خون- ضد ورم معده- جلوگيري از رماتيسم.

طريقه مصرف:

2قاشق چايخوري از پودر ريشه شيرين بيان را در يك ليوان آب حل كرده، ميل كنيد.

 

كنجد

 كنجد طبعي گرم و تر دارد و از دانه هاي روغني مي باشد و از قديم الايام مورد توجه بوده و كشت شده است. داراي بيش از 200 نژاد مختلف مي باشد ولي در حدود 20 نژاد آن را براي كاشتن انتخاب كرده اند. دانه هاي آن به رنگ سفيد، سياه، حنايي و قهوه اي مي باشد. روغن دانه هاي آن كمتر قند مي شود. علاوه بر تغذيه در صنعت نيز از آن استفاده مي شود. روغن دانه هاي سفيد مرغوب تر از ساير رنگ ها بوده ولي ميزان آن نسبت به دانه هاي سياه كمتر است. در صنعت ورني سازي مخصوصا از روغن كنجد سياه استفاده مي شود. روغن دانه هاي كنجد حتي در زمستان هم منجمد نمي شوند. قسمت مورد استفاده آن ارده وروغن آن است. دانه هاي آن را بر روي نان و بعضي شيريني ها مي پاشند تا ارزش غذايي آنها را بالا ببرند. در مصارف درماني هم مي توان از روغن كنجد به جاي روغن كرچك استفاده كرد.

خواص آن عبارتند از:

تقويت حافظه- تقويت مو- ضدسنگ كليه- ضد بواسيرخوني- جلوگيري از سرطان وسكته- باز كردن قاعدگي- ضد خون مردگي- ضدترشي معده- نرم كننده صدا- مسكن- كلسترول - رفع خستگي- دافع سودا و بلغم- مغذي-  ضد مادون قرمز وماوراء بنفش. 

                                                                                                                                                (گنج الشفاء،ص276)        

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.