برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش.

در این نشست «معصومه شکاری» استاد دانشکده معارف و علوم قرآن و استاد مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش، اظهار داشت: امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه بیان کردند: امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان در مراکز خود از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند.
وی افزود: مقام معظم رهبری(دام عزه)، راه‌کارهای وحدت حوزه و دانشگاه را این چنین تبیین کرده‌اند: در نظام اسلامی، علم و دین پا به پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسّسه علم و دین هستند. این مؤسسه دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه‌های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه‌ها هستند . طلّاب و دانشجویان قدر یکدیگر را بدانند، با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بیگانگی نکنند، احساس خویشاوندی و برادری را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه‌ها عملاً کوشش کنند که نمونه‌های کامل عالم دین و طلبه علوم دینی را به طلّاب و دانشجویان ارائه بدهند و نشان بدهند که هر دو نسبت به یکدیگر؛ با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می‌کنند، این همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه است.
خانم شکاری خاطر نشان کرد: وحدت برکاتی دارد که عبارتند از: نزدیک شدن دانشگاه به ارزش‌های دینی، آگاهی حوزه از جدیدترین پیشرفت‌های علمی، سازندگی و رفع نیازهای جامعه و باعث شکست نقشه‌های دشمن می‌شود. الزامات وحدت عبارتند از: شناخت محیط طلبگی از سوی دانشگاهیان، آگاهی حوزه از محیط آموزشی دانشگاهیان، حضور عالمانه‌ی روحانیون، تشکیل جلسات هم‌فکری مستمر، تبادل دانشجو بین حوزه و دانشگاه، ترویج ارزش‌های معنوی و دینی در دانشگاه و حوزویان در مسائل عمده‌ی علمی جهانی حضور فعال داشته باشند.
تخصص گرایی و تاسیس رشته های درسی گوناگون، توجه به واقعیت، نوگرایی مفید و نگرش سازنده و پویا و آینده نگری همراه با طرح و برنامه از جمله مواردی است که حوزه باید از دانشگاه بگیرد. کسب اخلاص، ایثار، زهد ومعنویت، احترام به سنت‌های اصیل و ارزشمند، هماهنگی و اختلاط سازنده با جامعه و استفاده از روش‌های علمی سنتی مفید بومی جامعه از جمله مواردی است که باید دانشگاه از حوزه بگیرد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.