اعمال شب وروز عيد مبعث

 

 

 

 

 27 رجب سالروزبعثت حضرت محمد(ص) از روزهای خوب و متبرکی است که اعمالی برای شبو روز آن ذکر شده تا امکان بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از این فرصت معنوی فراهمشود.

 

شب مبعث از شبهای متبرکه است و برای آناعمالی ذکر شده:

 

* در مصباح از حضرت ابوجعفر امام جواد (ع) روایتشده که فرمود در رجب شبى است که از آنچه که بر آن آفتاب می تابد بهتر است و آن شببیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث شد و براى آن شباعمالی است که اگر شیعه ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سالمی برد.

 

در مورد این عمل آمده: پس از نماز عشاء هر ساعتى ازشب را تا پیش از نیمه آن بیدار شو و دوازده رکعت نماز اقامه کن و در هر رکعت حمد وسوره اى از سوره هاى کوچک مفصل ( مفصل ازسوره محمد است تا آخر قرآن) بخوان.

 

نمازها دو رکعتی هستند. پس از هر دو رکعت بعد ازسلام؛ هفت مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه مُعَوَّذَتَیْن، و سوره های توحید و قُلْ یااَیُّها الْکافِرُونَ هر کدام هفت مرتبه، و سوره قدر و آیة الکرسى هر کدام را هفتمرتبه بخوان.

 

بعد از اتمامنماز این دعا خوانده شود:

 

اَلْحَمْدُ لِلّهِالَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَلَمْیَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً اَللّهُمَّ اِنّىاَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَةِمِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَ ذِکْرِکَالاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَن  تُصَلِّىَ عَلىمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ

 

ستایش خاص خدایى استکه نگیرد فرزندى و نیست براى او در فرمانروایى شریکى و نیست برایش یاورى از خوارى وبه بزرگى کامل بزرگش شمار، خدایا از تو خواهم به حق چیزهایى که موجبات عزتت بر پایههاى عرشت مى باشد و به حق سرحد نهایى رحمتت از کتابت و به نام بزرگتر بزرگتربزرگترت و به حق ذکرت که والاتر و برتر و اعلى است و به کلمات تام وتمامت….

 

پس بخوان هردعایى و حاجتی که داری و درود فرست بر محمد و آلش .

 

*انجام غسلدر این شب مستحب است.

 

*زیارت حضرتامیرالمؤمنین (ع) که افضل اعمال  شب عید مبعث است.

 

اعمال روزعید مبعث

عید مبعث از جمله اعیاد عظیمه است و روزى است کهحضرت رسول (ص) در آن روز به رسالت برگزیده شد . برای این روز  چند  عمل ذکر شده است :

 

*غسل

 

*روزه، روزعید مبعث یکى از چهار روزى است که در تمام سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابراست با روزه هفتاد سال.

 

*بسیار صلواتفرستادن.

 

*زیارت حضرترسول و امیرالمؤمنین .

 

  • جباری معز
    نظر از: جباری معز
    1391/04/01 @ 09:46:15 ق.ظ

    جباری معز [عضو] 

    حديث شريف ›: در روايتي آمده است كه آنحضرت«ص» با ديدن هلال« ماه » در ابتداي ماه شعبان،دعاي ذيل را ميخواندند ( بارالها: ماه رجب و ماه شعبان را براي ما مبارك گردان وما را به سلامتي به ماه مبارك رمضان برسان ) « ما را توفيق استقبال از ماه رمضـــــان و احترام آنرا عطا فرما » .
    مدرسه علمیه فاطمیه (س) قروه درجزین

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.