کرسی آزاد اندیشی

کرسی آزاد اندیشی

کرسی آزاد اندیشی در روز یکشنبه 96/2/17با هدف آشنایی با مباحث عفاف و حجاب با حضور40 نفر از طلاب و مسئولان، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد.
در این کرسی آزاد اندیشی «صغری فیروزی» استاد و مشاور حوزه، اظهار داشت: حجاب پوششی در همه دین‌ها است؛ حجاب با حیات بشر بوده. خداوند در سوره نور و احزاب سه مدل حجاب را بیان کرده است: حجاب لباسی و پوششی، خداوند به زنان در سوره نساء می‌فرماید: خمار بپوشید یعنی روسری بلند. خطاب این آیات به زنان پیامبر است ولی خصوصیت ندارد و احکام برای همه است. در آیه 59 احزاب می‌فرماید: جلابیب بپوشید یعنی لباس بلند و گشاد.
وی افزود: نوع دیگر حجاب، حجاب گفتاری است یعنی زنان هنگام صحبت با نامحرم با ناز و عشوه حرف نزنند و صداهای خود را نازک نکنند. و نوع دیگر حجاب، حجاب رفتاری است شهید مطهری گفتند: رفتارها زبان دارند بعضی از رفتار زنان داد می‌زند و نامحرم را به سوی خود جلب می‌کند و بعضی از رفتارها فریاد می‌زنند حق ندارید به من نگاه کنید.
فاطمه فردفانی استاد حوزه و دانشگاه منتقد این کرسی چند شبهه را بیان کرد: چرا در نماز باید حجاب داشته باشیم مگر خدا نامحرم است؟ خانم فیروزی برای پاسخ به این شبهه گفت: نماز مظهر ارزش است پس باید یک‌سری آداب که به ما گفته شده است باید رعایت شود، نشانه ادب در مقابل خدا است و نشان دهنده حضور قلب است.
شهبه دیگر به این صورت مطرح شد که حجاب با خواسته‌های درونی ما یعنی زیبا خواهی، مورد توجه بودن و جذابیت سازگاری ندارد. خانم فیروزی برای پاسخ به این شبهه گفت:خداوند برای این‌که ظرافت به جنس زن داده است برای نگه‌داری آن ظرافت به زن سفارش شده است حجاب داشته باشد تا از تعرض دور باشد.
آخرین شبهه این بود که، با توجه به این‌که همه‌ی مسلمانان باید حجاب را رعایت کنند چرا در آیه حجاب تنها زنان پیامبر مورد خطاب گرفته‌اند؟ آیا حجاب مخصوص زنان پیامبر است؟ خانم فیروزی برای پاسخ به این شبهه گفت: رعایت حجاب وظیفه همه‌ی مسلمانان است و همسران پیامبر(ص) به سبب انتساب به حضرت(ص) و قرار گرفتن در کانون وحی الهی دارای موقعیت ویژه‌ای بودند و نسبت به حجاب و دوری از نامحرم مورد تاکید بیشتری قرار داشتند و این آیات اختصاص به آنان ندارد.
معصومه شکاری استاد حوزه و دانشگاه و استاد داور این کرسی به جمع بندی مطالب پرداخت و افزود: تفاوت‌های زن و مرد به وضوح مشخص است هرکس با این تفاوت دارای ارزش و امتیازی است اگر یک‌سری محدودیت‌ها در حجاب برای زنان است برای مردان هم وجود دارد اما برای زنان بیشتر است و این محدودیت‌ها بخاطر تفاوت‌ها است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.