نشست دانش افزایی معارف فاطمی

نشست  دانش افزایی معارف فاطمی

«حجت‌الاسلام میثم مقدادی»، مدیر بخش عقائد تشیع در موسسه خاتم النبیین و استاد حوزه در نشست دانش افزایی معارف فاطمی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید: تقسیم زندگی حضرت زهرا(س) به سه قسم است: حیات پیش از دنیا: عالم انوار، عالم ذر و عالم خلقت، حیات زندگانی دنیوی حضرت زهرا(س): بن مایه‌ی خلقت حضرت، ارتباط عاطفی با مادر، ولادت، کودکی، بستگان و نسبت‌های حاشیه زندگی حضرت و حضرت زهرا و رسول الله، حیات پس از زندگی حضرت: توسلات به حضرت و کتاب صحیفه فاطمه، تاریخ معاصرین حضرت: خلفای الهی، خلفای ظالم، اصحاب پیغمبر(ص)، شاگردان حضرت و همسایگان، سیره و عملکرد حضرت: سیره عبادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی، میراث: مکتوبات: مصحف حضرت و وصیت نامه نوشتاری او، منقولات شامل فدک و نگاه تاریخی، اجتماعی و اقتصادی به آن است.
وی افزود: شناخت و معرفت ائمه یا عملی است که با تجربه و علم بدست می‌آید یا نظری و فطری است محبت اهل بیت در طینت ما قرار گرفته است. در بحث‌های معرفتی اهل بیت شناخت ما منطق دارد و این منطق معرفت شناسی ما یا به صورت درک آیات الهی یا بصورت شناخت و فهم احادیث است. آیاتی که درباره حضرت زهرا(س) عبارتنداز: آیه‌ی آخر سوره کوثر، آیه 7 و 8 سوره انسان، آیه نور، آیه تطهیر و مباهله است.
حجت‌الاسلام مقدادی بیان کرد: 220 آیه قرآن مرتبط با حضرت زهرا(س) است که در ذیل آن روایت داریم. وجود حضرت زهرا(س) قابل درک و شناخت نظری نیست باید مطالعه کنیم و شناخت پیدا کنیم امام صادق(ع) می‌فرماید: به راستی او، فاطمه(س) نامیده شده است چون خلایق از معرفت او منقطع و عاجزند. فاطمه زهرا(س) گوهر ناشناخته است و باید او را بشناسیم. فاطمه زهرا(س) مظهر اسماء حسنای الهی است.
وی خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید: حضرت فاطمه(س) را زهرا نامیدند زیرا خدا او را از نور عظمت خودش آفرید به سبب نور در روح ایشان زمین و آسمان روشن شد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: خداوند روح فاطمه از نورش آفرید آن روح را در گوهری قرار داد و آن گوهر را به طاق عرش معلق کرد غذای آن روح تسبیح، تقدیس، تحمید و تهلیل بود. هرکسی که بخواهد معرفی شود نیاز به معرف دارد و معرفی حضرت زهرا(س) از جانب خدا است امام صادق(ع) می‌فرماید: برای فاطمه زهرا(س) نزد خداوند نه اسم است. معرفی فاطمه زهرا از جانب پیامبر(ص): ابن مجاهد می‌گوید: پیامبر (ص) می‌فرماید: حضرت زهرا(س) پاره تن من است. فاطمه زهرا(س) قلب و روح بین دو جنب من است. از یک وجود هستیم و قلب و روح من فاطمه زهرا(س) است.
حجت‌الاسلام مقدادی افزود:بالاترین حجت خدا در عالم حضرت زهرا(س) است. امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: فاطمه زهرا(س) مادر ما، حجت بر ما اهل بیت است. مقامات حضرت زهرا(س) عبارتند از: دنیوی: عصمت حضرت زهرا(س) و علم آن حضرت، اخروی؛ عصمت دارای مراتبی است و عصمت به معنای عدم توان نیست به این معنا نیست که معصوم توانایی گناه کردن را ندارد. آیه تطهیر درباره عصمت حضرت زهرا(س) و اهل بیت است. ضمیرها مونث هستند و مخاطب آن زنان پیامبر(ص) است و چون اِنَّما آمده و از ادات حصر است و حکم ما بعد خودش را در حکم ما قبل دخیل نمی‌داند یعنی بعد از اِنَّما مربوط به زنان پیامبر نیست و مربوط به اهل بیت است و خداوند اراده کرده است اهل بیت معصوم باشند.
وی بیان کرد: روایت درباره عصمت حضرت زهرا عبارتند از: رسول خدا(ص) می‌فرماید: خداوند متعال به غضب فاطمه زهرا(س) نگاه می‌کند و فاطمه زهرا از هر کسی غضب‌ناک شد خدا به فرد غضب می‌کند فاطمه زهرا از هر کسی راضی شد خداوند به خاطر حضرت. از فرد راضی می‌شود. حضرت زهرا به احیاء، پاسداشت و تعظیم شعائر خداوند توصیه می‌کند و نتیجه این تعظیم تقوا است. مقامات علم حضرت عبارتند از: محدثه یعنی کسی که ملائکه با او صحبت می‌کند، مصحف حضرت، پاسخگویی به سوالات مردم؛ مقام اولویت در ورود به بهشت و عفو و رحمت بی منتهای الهی بر محوریت حضرت زهرا از جمله مقامات اخروی حضرت است.
حجت‌الاسلام مقدادی فزود:
اهمیت تبیین دفاع حضرت زهرا(س) از مقام امامت: حضرت زهرا(س) یک شخصیت معصومه است و از حجت خدا دفاع می‌کند و تنها یادگار رسول خدا بود بعد از رحلت پیامبر(ص) وظیفه حضرت زهرا(س) این بود که حامی حضرت علی(ع) باشد، الگو بودن حضرت زهرا(س): همین خلقت ما مدیون حضرت هستیم و خلقت ما از وجود حضرت زهرا(س) است الگوی همه‌ی ما و حضرت حجت، حضرت زهرا(س) است، حجت بودن حضرت: امام صادق(ع) می‌فرماید: وجود مقدسه حضرت زهرا(س) اطاعتش بر جمیع خلق خدا(جن، انس،پرندگان، انبیاء، ملائکه و …) واجب است.
اقدامات مهم حضرت زهرا(س) در دفاع از امامت عبارتنداز: یاد آوری واقع غدیر: در خطبه فدکیه، اولین کلامی که حضرت در پشت در رسالت(در سوخته) بیان کرد همین واقعه غدیر بود، در خطبه‌ای غیر از خطبه فدکیه فرمودند: خداوند به واسطه غدیر حجت را بر شما تمام کرد، حمایتی که حضرت زهرا(س) از امام علی کردند همان کوبیده شدن بدن و جسم حضرت است.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.