نشست بهداشت با موضوع پیشگیری از اضطراب و افسردگی با حضور «سمانه زارع» کارشناس روانشناسی بالینی در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

نشست بهداشت با موضوع پیشگیری از اضطراب و افسردگی  با حضور «سمانه زارع» کارشناس روانشناسی بالینی در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

علائم افسردگی در افراد متفاوت است اگر یک یا دو عامل در فرد بود نمی‌توان گفت فرد افسرده است. مهم‌ترین ملاک افسردگی غمگینی و ناراحت بودن فرد است. علائم افسردگی عبارتند از: مدام دلواپس بودن، بی قراری، احساس گناه کردن، احساس درماندگی: فکر می‌کنند توانایی انجام هیچ کاری را ندارند، نوسان خلق دارند و احساس نا امیدی و بی تفاوتی دارند.
وی افزود: تغییراتی که در جسم بوجود می‌آید عبارتند از: تغییر در عادت ماهانه، بی‌خوابی و پر خوابی، پر خوری و کم خوری و مشکل یبوست دارند. تاثیراتی که افسردگی بر رفتار می‌گذارد عبارتند از: پر خاشگری، برای انجام کار انگیزه‌ای ندارند و در زندگی هدف مشخصی ندارند.
خانم زارع خاطرنشان کرد: افراد افسرده بهداشت فردی زیاد رعایت نمی‌کنند، به آراستگی خود توجه نمی‌کنند، مصرف بی‌رویه دارو دارند، احساس خستگی و نداشتن انرژی می‌کنند، در تمرکزشان مشکل دارند، فراموش کار هستند و مشکل در حافظه دارند.
وی بیان کرد: مهم‌ترین کار برای پیشگیری از افسردگی شناخت افکار خود است اگر افکار منفی بود به افکار مثبت یا متعادل تغییر دهیم. از جمله افکار منفی عبارتند از: ذهن خوانی: بیشترین فشار عصبی به خود فرد وارد می‌شود، بی‌توجهی به امور مثبت: افراد افسرده فقط اتفاقات بد را می‌بینند، تفکر همه یا هیچ(تفکر خاکستری): این مخصوص افراد کمال‌گرا است و این افراد سطح توقع زیادی دارند، تعمیم دادن، پیشگویی منفی: معمولا بین متاهلین بیشتر رواج دارد، استدلال احساسی: فرد بی‌قرار است و به خود می‌گوید حتما قرار است اتفاق بدی بیفتد، بر چسب زدن به خود، شخصی سازی کردن و باید ها و نباید ها: فشار عصبی زیادی به فرد وارد می‌شود و بهتر است بجای کلمه باید و نباید از بهتر هست و بهتر بود استفاده کنیم.
خانم زارع خاطر نشان کرد: افکار منفی دروغی بیش نیست و ساخته ذهن ما است باید از خود بپرسیم آیا این افکار منفی حقیقت دارد؟ به سود من است یا به ضرر من؟ چه تغییر جسمی و روحی در من بوجود آورده است؟ افکار منفی سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند چون فرد فشار عصبی زیادی را تحمل کرده است علائمی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را تجربه می‌کند.
افرادی که به طور منظم و مداوم ورزش می‌کنند، تنظیم خواب شبانه، برنامه ریزی و هدف گزینی در زندگی، توقع بیش اندازه از خود نداشتن باعث می‌شود علائم افسردگی در فرد کاهش یابد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.