نشست بصیرتی با موضوع شناسایی جنود عقل و جهل در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

نشست بصیرتی با موضوع شناسایی جنود عقل و جهل در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

« معصومه شکری » استاد حوزه و کارشناس صالحین جامعه زنان کشور(استاد یاری) گفت: خلقت انسان‌ها با عشق شروع شده است. خداوند می‌فرماید: همه‌ی عالم را برای تو(انسان) خلق کردم و تو را برای خودم خلق کردم. هدف از آفرینش انسان‌ها بندگی و اطاعت از خداوند است. یکی از وسیله‌های بندگی خدا، عقل است و از مهم‌ترین امکاناتی است که خداوند به انسان‌ها داده است. همه‌ی انسان‌ها درگیر دو راهی زندگی هستند که بوسیله عقل می‌دانند کدامیک از دو راهی‌ها انسان را خوشبخت می‌کند و به خدا می‌رساند. پیامبر گرامی اسلام(ص) عقل را برترین موجود و عاقلان را برترینان مردم معرفی فرمود.
وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید: عقل و سپاهیانش و جهل و سپاهیانش را بشناسید تا هدایت یابید. . در این حدیث امام صادق(ع) ضمن تشریح چگونگی آفرینش سپاهیان عقل و جهل، ۷۵ لشکر برای عقل و ۷۵ لشکر برای جهل بیان می‌کند که بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی را در برمی‌گیرد. امام در این حدیث از اصحابش می‌خواهد با شناخت جنود عقل و جهل مسیر هدایت را دریابند.
کارشناس صالحین جامعه زنان کشور بیان کرد: خیر وزیر عقل و شر وزیر جهل، ایمان در مقابل کفر، تصدیق حق در مقابل انکار حق، امید در مقابل ناامیدی، عدل و داد در مقابل ستم، خوش‌بینی در مقابل بدبینی، سپاس‌گزاری در مقابل کفران نعمت، توکل در مقابل آز و حرص، نرم‌دلی در مقابل سخت‌دلی، دانایی در مقابل نادانی، عفت و پارسایی در مقابل بی‌حیایی و هرزگی، فروتنی در مقابل تکبر، شکیبایی در مقابل بی‌تابی، گذشت در مقابل انتقام، وفاداری در مقابل پیمان‌شکنی، محبت در مقابل بغض و کینه، راستی در مقابل دروغ، راز داری در مقابل افشاگری، نماز در مقابل بی‌نمازی، مراعات حقوق والدین در مقابل نمک‌نشناسی، وقار در مقابل سبکی، استغفار در مقابل غرور، نشاط در مقابل سستی نمونه‌ای از سپاهیان عقل و جهل است.
وی خاطر نشان کرد: اگر چه همه‌ی انسان‌های مومن باید برای خردمند شدن و تکمیل ایمان بر خرد خود افزوده و از نیروهای عقل استفاده کنند و با نیروهای جهل مبارزه کنند؛ ولی باید به این مطلب توجّه داشته باشند که همه‌ی این ویژگی‌ها به صورت کامل در انسان های کاملی چون پیامبر(ص) و امامان(ع) جمع می‌شود، همچنین در مومنانی که در امتحان الهی موفّق شده و هنگامی که خداوند قلب‌هایشان را برای ایمان آزموده است. امّا دیگر پیروان ما باید در تلاش برای کسب این خصال نیکوی عقلانی بوده و نیز در پی پاک شدن از بدی‌ها و دور شدن از نیروهای جهل باشند. اگر چنین باشند به تدریج به درجات عالی معنوی و همراهی با انبیا و اوصیای الهی خواهند رسید.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.