نشست اخلاقی با موضوع ولایت

نشست اخلاقی با موضوع ولایت

،«حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه گراش، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: ولایت از نظر اهل سنت به معنای محبت عام و دوستی است و از نظر شیعیان به معنای سرپرستی و محبت خاص؛ به طوری که ولی عهده دار امور متولی علیه است. ولایت امری مشکک است. انواع ولایت عبارتند از: ولایت خداوند: خداوند در قرآن می‌فرماید: خداوند ولی مومنان و پیامبر است و او متولی و عهده دار امر صالحین است. اوج ولایت، ولایت خداوند است.
وی افزود: ولایت خداوند همیشه مستقیم نیست مجرا دارد ولایت خداوند برای پیامبر و ائمه و افراد خاص مستقیم است اما برای افراد عام با واسطه است. ولایت انبیاء و اولیاء(ولایت ولی معصوم): هم ولایت تکوینی دارند هم تشریعی و اداره امور مخلوقات(ولایت) از طرف خدا به آن‌ها تفویض می‌شود. ولایت فقیه عالم(ولایت ولی غیر معصوم): کسی که دین را از انبیاء گرفته است و به مردم انتقال می‌دهد.
نماینده ولی فقیه گراش خاطر نشان کرد: فرق ولایت ولی معصوم از ولایت فقیه عالم، در این است که ولی معصوم، معصوم است اما فقیه عالم معصوم نیست اما پاک‌ترین فرد زمانش است، ولی معصوم انتخابش خاص و معین، شخص هم معلوم است اما ولی فقیه انتخابش عام و کلی، صفات آن معلوم است(صیانت نفس داشته باشد، آگاه به زمان باشند و …) اما مصداق آن معلوم نیست، فرد شخصا معین نیست اما شخصیتا معلوم است. در کشف کردن شخص(ولی فقیه)، خدا و ولی معصوم هم کمک می‌کنند به این صورت که ولی معصوم تصرف می‌کند در ذهن و دل خبرگان جامعه تا بتوانند این شخص را کشف کنند. ولی معصوم ولایت تکوینی دارد، ولی فقیه ولایت تکوینی ندارد اما ممکن است کرامتی از ولی فقیه صادر شود.
وی افزود: ولایت دیگر: ولایت مومنین نسبت به هم: خداوند در قرآن می‌فرماید: مومنان بعضی ولی بعضی دیگر هستند. این مومنی که ولی است تابع ولی فقیه است. ولایت پدر و مادر: خداوند در قرآن می‌فرماید: اگر پدر و مادر در راه معصیت و شرک خواستند از او اطاعت کنید ولایتش واجب نیست. روح تمام ولایت‌ها متابعت است و ولایت هم روح دین است. تا متابعت نباشد ولایت و محبت معنا ندارد. تا ولایت نباشد دین معنا ندارد. در اصل، دین به متابعت بر می‌گردد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.