نشست اخلاقی با موضوع اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام با حضور 200 نفر از اساتید، مسئولان، طلاب و عموم درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

نشست اخلاقی با موضوع اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام با حضور 200 نفر از اساتید، مسئولان، طلاب و عموم درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

« مرضیه السادات علوی » مسئول پژوهشکده طب النبی گفت: مهم‌ترین اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام عبارتند از: تامین آرامش روانی همسران که اسلام تاکید ویژه‌ای بر آن دارد و خداوند در قرآن می‌فرماید: از نشانه‌های خداوند آن است که برای شما همسرانی از جنس خودتان آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی ایجاد کرد. در این آیه هدف از آفرینش همسران را دستیابی آنان به آرامش معرفی کرده است. اسلام دستیابی به این هدف مهم را از دو مسیر ارضای نیازهای جنسی و ارضای نیازهای عاطفی همسران دنبال می‌کند.
وی افزود: تداوم نسل بشر و جلوگیری از انقراض آن به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم ازدواج در گرو آن است که نهاد خانواده دو کارکرد اساسی خود، یعنی تولید مثل و مراقبت از فرزندان را به خوبی انجام دهد. گسترش فرهنگ دینی از مهم‌ترین اهداف ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام است. همیاری و حمایت معنوی اعضای خانواده به ویژه همسران از یکدیگر، کارکرد خانواده در راستای گسترش فرهنگ دینی است که اولیای دین نسبت به آن عنایت داشته‌اند. در برخی روایات به این نکته اشاره شده است از ویژگی همسر مناسب آن است که همسرش را در بندگی و اطاعت خداوند و انجام وظایف دینی یاری برساند.
خانم علوی بیان کرد: جلوگیری از انحرافات اجتماعی یکی دیگر از کارکردهای نهاد خانواده است که یا از راه نظارت مستقیم و متقابل اعضای خانواده بر رفتار یکدیگر و یا بطور غیر مستقیم و به عنوان پیامد کارکردهایی مانند ارضای نیازهای جنسی و عاطفی و جامعه پذیری تحقق می‌پذیرد. امر به معروف و نهی از منکر و تشویق مردان به تقویت روحیه‌ی غیرت ورزی عاملی موثر در کاهش انحراف جنسی است.
وی خاطرنشان کرد: مشروعیت بخشی به فرزندان کارکرد دیگر ازدواج است. اهمیت این کارکرد به سبب آثار اجتماعی آن است که انتقال منظم ارث و تداوم نظام خویشاوندی از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. در دیدگاه اسلام نیز مشروعیت یابی فرزند به عنوان یکی از اهداف مهم ازدواج و همچنین پیامدهای آن به ویژه مسئولیت تربیت فرزند از سوی پدر و مادر، انتقال نظام‌مند ارث و تداوم شبکه های خویشاوندی مورد تاکید قرار گرفته است.
مسئول پژوهشکده طب النبی افزود: تامین نیازهای معیشتی یکی از اهداف فرعی ازدواج است. زن و شوهر در تامین نیازهای معیشتی به یکدیگر وابسته می‌شوند و از این رو می‌توان یکی از کارکردهای خانواده تلقی کرد. اسلام زنان شایسته را زنانی می‌داند که در جهت رفع نیازهای معیشتی خانواده به ویژه با انجام دادن کارهای خانگی به شوهران خود یاری برسانند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.