نشست اخلاقی

نشست اخلاقی

«مریم فقیر» استاد حوزه اظهار داشت: خداوند در حدیث قدسی خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید: یا موسی من شش چیز را در شش جا قرار دادم اما مردم اشتباهی به سمتش می‌روند: راحتی را در بهشت قرار دادم: راحتی در دنیا معنا ندارد نگاه راحت طلبانه به دنیا نکنید. امام علی(ع) در بعضی از حکمت‌ها عنوان می‌کنند دنیا مثل ته مانده‌ی غذا است. اصل دنیا خوب نیست چه برسد به ته مانده‌ی دنیا. امام علی(ع) می‌فرماید: دنیا با بلا پیچیده شده است.
وی افزود: علم را در گرسنگی قرار دادم: خداوند در قرآن می‌فرماید: کسانی که مومن هستند افراد صاحب علم بر شما درجه دارند. پیامبر(ص) از جبرئیل سوال می‌کند کدام عمل افضل است جبرئیل پاسخ می‌دهد علم و نشستن در مجلس درس. در روایت وجود دارد خداوند در شبانه روز هزار رحمت می‌فرستد یک رحمت برای کل دنیا بقیه رحمتش مختص علما و طلاب است. رسول خدا(ص) می‌فرماید: عالم کسی است که بیشتر از خدا بترسد.
استاد حوزه بیان کرد: تواضع عامل بزرگی است: تواضع به معنی افتادگی و خداوند در قرآن می‌فرماید: آدم متکبر را به زمین می‌زنم. نماز شب را عامل عزت قرار دادم اما مردم دنبال سلاطین می‌روند. آیت الله مرعشی نجفی از قول امام زمان(عج) بیان می‌کند که برای طلبه ننگ است نماز شب نخواند.
وی خاطر نشان کرد: بی‌نیازی را در قناعت قرار دادم: فرق قناعت با بخل این است که قناعت بعد فردی است اما بخل بعد اجتماعی(نسبت به دیگران) است. افراد چهار جور هستند: بعضی افراد خود می‌خورند و به دیگران نمی‌دهند(بخیل)، بعضی خود نمی‌خورند به دیگران می‌دهند(ایثار)، بعضی نه خود می‌خورند نه به دیگران می‌دهند(خسیس) و بعضی دیگر هم خود با قناعت می‌خورند هم به دیگران ایثار می‌کنند. آخرین مورد از فرمایش امام صادق(ع) در خطاب به موسی این است که اجابت دعا در لقمه حلال است قبل از دعا مقدماتش را انجام دهید و هیچ موقع نگویید دعا مستجاب نمی‌شود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.