سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی اسلامی

در این نشست«حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ» امام جمعه شهر گراش، اظهار داشت: قشری از افراد جامعه سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه‌ها هم قهراً سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه به‌عنوان طالب علوم دینی و کسی که هدفش ترویج دین است، سبک زندگی‌اش باید مؤمنانه باشد. زندگی مؤمنانه یعنی چه؟ زندگی مؤمنانه یعنی این‌که هر آنچه که آموزه‌های دینی گفته‌اند، طلبه در سطح عالی به آن‌ها عمل کند؛ چون طلبه‌ای که می‌خواهد دین را از سرچشمه اخذ کند، خودش باید الگو باشد. به عبارت دیگر، سبک زندگی طلبه باید شبیه سبک زندگی پیامبر(ص) باشد.
وی افزود: دشمن تمام هجمه خود را در موضوع تغییر سبک زندگی اسلامی انجام داده است و این تلاش باعث شده غفلت‌هایی راجع به مباحث خانواده و سبک زندگی اسلامی ایجاده شده لذا انتظار است که طلاب در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند ابتدا به سبک زندگی اسلامی توجه داشته باشند. زیرا مردم از طلاب انتظار دارند و اگر طلاب در این زمینه دقت نداشته باشد نوعی بد بینی در بین مردم ایجاد می‌شود.
حجت‌الاسلام شاهچراغ خاطر نشان کرد: مولفه‌های سبک زندگی طلبگی عبارتند از: باورها، ارزش‌ها، هنجارها و الگوهای رفتاری یعنی طلبه یک سری باورهایی شبیه سایر مسلمانان دارد البته باید باورهای طلبه قوی‌تر از دیگران باشد. در مورد ارزشها و هنجارها هم طلبه باید رتبه‌ی بالاتری نسبت به دیگران داشته باشد. اما آن‌چه سبک زندگی طلبگی را از دیگران متمایز می‌کند، همان الگوهای رفتاری طلبه است.
وی بیان کرد: عواملی در ساختن سبک زندگی طلبگی مؤثر هستند عبارتند از: یکی بحث آموزش است. طلبه درس حوزوی می‌خواند خود این دروس حوزوی در سبک زندگی طلبگی تأثیر می‌گذارد. کسی که درس حوزوی می‌خواند، سبک زندگی ویژه‌ای دارد. یکی دیگر نوع ارتزاق طلبه است. طلبه‌ای که مشغول دروس حوزوی است، فرصت ندارد تا شغل دیگری داشته باشد؛ بنابراین تنها درآمد وی از راه شهریه و تبلیغ است. خود همین شیوه‌ی ارتزاق، در ایجاد یک سبک زندگی متفاوت، مؤثر است. سبک زندگی طلبگی، سبک زندگی زیبایی است؛ زیرا هویت طلبگی با درسی که می‌خواند عجین می‌شود و چون معتقد است که این دروس یک صبغه‌ی الهی دارد، زندگی برای وی لذت‌بخش می‌شود. برای خیلی از افراد که شغل‌شان فقط برای کسب درآمد است، این شغل نمی‌تواند لذت‌بخش باشد؛ اما اگر شغل، مطلوب فرد باشد برای وی لذت‌بخش نیز خواهد بود.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.