موضوع: "نكات خانه داري و..."

سرخ كردن غذا

سرخ كردن مواد غذاي، هر چند معمولا براي سلامتي مناسب نيست، اگر سرخ كردن را به روش صحيحي انجام دهيد، تأثيرات نامطلوب اين روش را به حداقل مي­ رسانيد.

قبل از اينكه مواد غذايي را به داخل روغن بياندازيد، بايد روغن را تا حرارت مناسبي گرم كنيد. اگر روغن به اندازه كافي داغ نشده باشد، قبل از اينكه لايق عايق تشكيل شود لايه محافظ قبل از آنكه غذا فرصت پخته شدن پيدا كند، بسوزد.

قبل از سرخ كردن به ماده غذايي نمك نزنيد. نمك نقطه دود روغن را پايين مي آورد وباعث تخريب روغن مي شود.

براي سرخ كردن، از ظروف آلومينيومي، مسيوآهني استفاده نكينيد، زيرا تخريب روغن را تسريع مي كند.

هنگام سرخ كردن، شعله گاز را تا حد ممكن كم كنيد، زيرا هر چه دماي روغن بيش تر باشد، تشكيل مواد خطرناك بيش تر خواهد شد.

استفاده از ظروف تفلون يا چدن مصرف روغن را كاهش مي دهد.

پس از سرخ كردن، روغن اضافي را از ماده غذايي خارج كنيد. براي اين كار مواد غذايي را در صافي قرار داده، يا روي سطحي شيب دار بگذاريد، قرار دادن ظرف مواد سرخ شده در جايي گرم، مانند روي كتري نيز، به خارج شدن روغن از آن كمك مي كند.

اگر مجبور هستيد دوباره از روغن استفاده نماييد، بايد به چند نكته توجه كنيد، پس از اتمام سرخ كردن، حرارت را خاموش كنيد. وبگذاريد روغن سرد شود. سپس آن را از يك صافي ريز عبور داده، ودر ظرفي شيشه اي بريزيد ودر آن را محكم بببنديد.

منبع:تغذيه در خانواده، خانواده موفق-دفتر پنجم، ص181-180

پيشگيري از مسموميتهاي غذايي در ماه رمضان

غذاي سحري را خوب است زودتر تهيه كنيد و پس از كمي خنك شدن در يخچال قرار دهيد و هنگام سحر آن را دوباره خوب گرم كنيد. اگر بعد از افطار، سحري را تهيه كرده­ايد و نمي توانيد آن را به سرعت خنك كرده و در يخچال قرار دهيد، در پوش قابلمه غذا  را در حالي كه هنوز روي شعله اجاق گاز است بگذاريد به نحوي كه كاملا دهانه ظرف را بپوشاند، سپس بدون آنكه در پوش قابلمه را برداريد بگذاريد بماند تا هنگام سحر مجدداً آن را داغ كنيد.

اين روش فقط براي چند ساعت قابل استفاده است، وگرنه به طور معمول غذاي آماده مصرف را يا بايد به طور كامل سرد كرد، يعني درون يخچال نگهداري كرد (دماي يخچال حدود 4-5 درجه سانتيگراد بالاي صفر است) و يا بايد به صورت كاملا داغ با شعله كنترل شده آتش (يعني دماي بالاي 80 درجه ) نگه داشت. نگهداري غذا در شرايط نه سرد و نه داغ خطر آفرين است و موجب مسموميت مي­شود.

                                منبع: نشريه پيام سلامتي، شماره 36، ص 85

ریزترین نکات خانه داری

 

- بهترین راه زدودن بوی بد پیاز و سیر از انگشتان، مالیدن دست ها با سیب زمینی آب پز است.

- برای جذب رطوبت داخل یخچال می توانید ظرفی پر از نمک در آن قرار دهید.

- برای پاک کردن بوی ماهی از بشقاب هایتان می توانید در ظرف شستشوی ظروف کمی تفاله ی قهوه گذاشته و شستشو را آغز کنید.
- اگر روی رومیزی آب لیمو ریخت، دست پاچه نشوید! کمی نمک روی آن پاشیده و مطمئن باشید که بعد از اولین شستشو دیگر لکه ای در کار نخواهد بود.
- برای برطرف کردن بوی بد دهان، دانه ی قهوه بجوید.
- برای اینکه درب شیشه ای قابلمه یا ماهیتابه بخار نگیرد، با پوست لیمو از داخل، سطح شیشه را بمالید.

http://www.beytoote.com