موضوع: "دختران"

حجاب براي زنان يا مردان

بعضي­ها مي­گويند: چرا حجاب فقط براي زنان باشد ولي براي مردها نباشد؟ زن=مرد

اما…

*علاوه بر اينكه در اسلام حدي از حجاب براي مردان توصيه شده، دستور اكيد اسلام به حفظ نگاه مردان( كه از نظر علمي نيز به موضوع حساسيت مردان به محرك­هاي بينايي بر مي گردد) تا حدي است كه پيامبر (صلي الله عليه وآله)، در چند مورد، مردان چشم چران را از مدينه تبعيد كردند.

*اصولا زن­ها، نسبت به مردها، جاذبه­هاي ظاهري و ظرافتهاي بيشتري دارند و­هميشه چيزهاي ارزشمند(مانند طلاو..) را بيشتر مي­پوشانند و دور از دسترس نگه مي­دارند.

*طبق تحقيقات علوم روانشناسي و فيزيولوژي: آستانه تحريك پذيري مردها پايين­تر از زنهاست. (از لحاظ جنسي مردها زودتر از زنها تحريك مي­شوند.) و مردان از طريق چشم بيشتر تحريك مي­شوند.( مردان به محرك­هاي بينايي- شهواني حساسيت بيشتري دارند در حاليكه زنان به محرك­هاي لمسي حساسيت دارند.

شكار يا شكارچي؟

*شهيد مطهري: از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچي، همچنانكه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شكار است و مرد شكارچي.

منبع : مؤسسه فرهنگي هنري كاربردي خيبر ،حريم ريحانه 2.

رابطه حجاب وگناه

 

عده­اي مدعي­اند: خداي مهربانتر از آن است كه به خاطر چند تار مو و كمي آرايش و… بنده هايش را عذاب كند.

اما..

*با اين استدلال مي­توان ادعا كرد : خدا مهربانتر از آن است كه به خاطر چند روز، روزه خواري، چند تا دروغ و غيبت، نخواندن چند ركعت نماز و.. بنده­هايش را عذاب كند. در اين صورت ديگر فلسفه حرام و حلال وگناه و ثواب، مخدوش مي­شود.

*گستره تأثيرات مخرب بي­حجابي فقط محدود به فرد نمي­شود و جامعه را نيز تحت تأثير قرار مي­دهد. (پس گناه بي­حجابي از بسياري گناهان ديگر بيشتر است زيرا ديگران را نيز وادار به گناه مي­كند.

*اتفاقا"حكم حجاب هم، بر مبناي همين مهرباني خداست كه با رعايت آن، هم در جامعه  و هم در خانواده آرامش ايجاد مي­شود.

حرف­هاي خودموني

*مثل بي­حجاب، مثل اون مرده تو كشتي است كه مي­گفت: فقط مي­خوام زير پاي خودم رو سوراخ كنم، با بقيه كاري ندارم.

*پس خبر نداري كه وقتي پيامبر را به معراج بردند زنان بي­حجاب را در چه وضعيتي ديدند؟

*يعني واقعا حجاب اينقدر سخته يا آخرت اينقدر ارزونه!

*به قول بچه­ها اگه مهربوني اينه كه خدا بنده­هاشو در انجام گناه و ايجاد فساد آزاد بذاره پس مادرهاي مهربون هم بايد بچه هاشون رو در درس نخواندن، ومردم آزاري كردن، دزدي و…آزاد بذارند تا…خوب شد مامانم از اين مهربوني ها در حقم نكردها!

* اگه قرار باشه خدا بين زناني كه با تحمل سختي در سرما وگرما حجاب(اين فرمان اكيد و مستقيم قرآن) خود را حفظ مي­كنند، با زناني كه اصلا به اين حكم اسلام(حجاب) اهميت نمي دهند، فرقي قائل نشه ، آنوقت عدالت خدا چي ميشه؟ و اصلا چرا حكم حجاب در اسلام آورده شده؟

منبع: مؤسسه فرهنگي هنري كاربردي خيبر، حريم ريحانه 2  

 

هنرمندان واذعان به حقيقت

چارلي چاپلين

 

 

 

 

بازيگر معروف كمدي به دخترش گفته: دخترم هيچكس و هيچ چيز ديگر را در اين جهان نمي­توان يافت كه شايسته آن باشد كه دختري ناخن پاي خود را به خاطر آن عريان كند … برهنگي بيماري عصر ماست به گمان من تن عريان تو بايد از آن كسي باشد كه روح عريانش از آن توست.

آلفرد هيچكاك (كارگردان)

 

 

من معتقدم زن بايد ماننند فيلمي پرهيجان و پرآنتريك باشد بدين معني كه ماهيت خود را كمتر نشان دهد و بگذارد مرد براي كشف آنها بيشتر به خود زحمت دهد.

روابط دختران با والدين

خواهر عزيز و دختر خوبم!

بايد به خاطر داشته باشيد كه والدين شما، معصوم نيستند. بنابراين، هم داراي صفات برجسته و نيك و هم داراي نقاط ضعف­اند. حال، اگر نقاط ضعف آنها در ارتباط با كار شما و يا در طرز رفتارشان با شما آشكار شود، بهتر اين است كه با واقع بيني با آنان برخورد كنيد، و اين نقص را طبيعي بدانيد. در ضمن خصلتهاي برجسته و نيك آنان، محبت پاك و بي­آلايششان به شما، به خصوص مراقبتي را كه از ابتداي طفوليت تاكنون نسبت به شما داشته­اند، از نظر دور نداريد، و همواره از آنان قدرداني كنيد.

به هر حال، در جامعه، امكانات زندگي و تحصيل براي همه يكنواخت و يكسان نيست و بعضي از والدين به اين مسائل آگاه نيستند، يا آموزش لازم را در اين باره نديده­اند و با مشكلات جوانان آشنا نيستند و به رفتار و كردار صحيح، آگاهي ندارند.

از طرفي بايد با كمال ميل و رغبت از راهنمايي­ها و اندرزهاي دلسوزانه و مفيد آنان كه حاصل چندين سال تجربه و گذران عمر است، بهره گيريد و در مواقعي كه احياناً با شما برخوردي تند مي­كنند، چشم­پوشي نماييد و از خود، خونسردي نشان دهيد. اگر لغزشي دارند، محترمانه و به طور غير مستقيم به آنان گوشزد نماييد. همچنين شما، دختران جوان، بايد در زمينه­هاي مختلف با مادرتان مشورت كنيد و از تجربيات مفيد آنان بهره جوييد. هرگز نگذاريد كه والدين از شما آزرده شوند، چرا كه در قرآن مجيد سفارش­هاي بسياري درباره­ي احترام به پدر و مادر وارد شده است. حتي در برخوردها از گفتن كوچكترين سخن نامناسب -مانند اُف- كه حاكي از تنفر و دلتنگي از آنان است، به شدت نهي گرديده است.

                                                                                            (محمود اكبري، براي ريحانه، ص15)

 

 

 

 

 

 

ويژگي هاي دختران شايسته و ناشايسته

ويژگي هاي دختران شايسته

در هر جامعه اي تعريف خاصي از خوبي و بدي وجود دارد و نيز معيارهاي ويژه خاصي نيز براي شايستگي مطرح است. در جامعه ما، بر اساس فرهنگ اسلامي وي‍ژگي هاي ذيل براي يك دختر شايسته مطرح است :

  • 1. با خود و ديگران به نوعي، سازگاري نسبي داشته باشد.
  • 2. به مسئوليت و وظايف شرعي و اجتماعي خود آشنا باشد.
  • 3. احساسات و عواطف خود را به خوبي هدايت نموده، تعادل نيروهاي احساسي و عقلاني خود را حفظ كند و اجازه ي سوء استفاده از احساسات خود، به ديگران ندهد.
  • 4. در داد و ستد عاطفي با همسالانش، به دوستي­هاي افراطي كشيده نشود.

ويژگي هاي دختران ناشايسته

آنچه مي­توان از ميان كتابهاي مختلف و فرهنگ جامعه درباره ي ويژگي هاي دختران ناشايسته بيرون آورد، چند ويژگي است:

  • 1. ضعف ايمان، اخلاق و معنويت .
  • 2. حسادت به دوستان و همسالان .
  • 3. ظاهر بين و دهن بين بودن و بدون فكر و تأمل تحت تأثير هر سخني قرار گرفتن .
  • 4. ناسازگاري و بد اخلاقي و ترش رويي با دوستان و افراد خانواده.
  • 5. دروغگويي و دوري از صداقت در زندگي شخصي و اجتماعي.
  • 6. نسنجيده گويي.
  • 7. خودپسندي، خودخواهي، غرور، تكبر و خودرأي بودن.
  • 8. بي حيايي، بي عفتي، بي مسئوليتي و بي اراده بودن.
  • 9. پرحرفي، پررويي، پرخوري و پر خوابي .

(كتاب براي ريحانه،  ص12-13)