برگزاری کارگاه آموزشی افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش

برگزاری کارگاه آموزشی افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش

در این کارگاه «حجت‌الاسلام محمد علی جمشیدی » دکترای روانشناسی سلامت، اظهار داشت: در ادبیات دینی از عنوان عزت‌ نفس فراوان ياد شده است، که از نظر مفهوم به حرمت‌خود بسيار نزديک است. عزت نفس نه‌ تنها موجب بالا رفتن اعتماد‌‌ به‌ نفس در افراد می‌شود، بلکه مانع از بسیاری اختلالات نیز خواهد شد. در مقابل، افرادي که دچار خود‌ کم ‌بینی بوده و برای خود ارزشی قائل نیستند، به راحتی در دام کارهاي غیر اخلاقی می‌افتند.
وی افزود: میزان احترام و ارزشی که هر فرد برای خود قائل است و میزان اعتمادی که به خود و توانایی‌ها و باورهای خويش دارد، اعتماد‌‌ به ‌نفس نامیده می‌شود. راهکارهای تقویت اعتماد به نفس عبارتند از: تصديق‌هاي مثبت: در واقع همان افكار مثبت هستند، كه ‏ نقش بسيار مهم و تعيين كننده‌اي در فرآيند دستيابي به اعتماد ‌به‌ نفس بازي مي‌كنند، آموزش حل مساله: شايد گفتگوي با خود، بتواند انگيزه در فرد ايجاد كند تا وظايفش را بر عهده گيرد؛ اما براي چيره شدن بر مشكلات به يك نقشه و طرح نياز است. اين طرح را مي‌توانيم از مهارت حل مساله بگيریم، براي اين كار ابتدا بايد بداند مشكل چيست.
حجت‌الاسلام جمشیدی خاطر نشان کرد: دیگر راهکارهای تقویت اعتماد به نفس عبارتند از: ريسك كردن: يكي از احساساتي كه غالبا ما را از كار و تلاش باز مي‌دارد، ترس است. تا زماني كه ترس در انسان وجود داشته باشد، دستيابي به اعتماد ‌به‌ نفس و نيل به موفقيت امكان پذير نيست. براي دستيابي به اعتماد‌ به‌ نفس بايد ترس را درمان كرد. امام علي(ع) می‌فرماید: هر كس از چيزى بيم داشته باشد از دستيابى بدان محروم گردد. يك راه كار عملي براي درمان ترس مواجهه با آن است. تقويت احساس ارزشمندي در خود: شخصي كه در خود احساس ارزش و احترام نمي‌كند، نسبت به خود و ديگران بدبين بوده و به راحتي حاضر است كه هر اقدام ناشايستي را انجام دهد. تمرين سخاوت و بخشش يكي از روش هاي بالا بردن احساس ارزش داشتن است. بخشش اختصاص به پول و مال و اموال ندارد، بلكه شامل عشق، محبت، دقت، توجه، دوستی و … نيز مي‌شود.
وی افزود: از دیگر راهکارهای اعتماد به نفس عبارتند از: محدود كردن اهداف: به اين معنا كه فرد اهدافي را براي خود تعيين كند كه دست‌ يافتني باشند. اهداف بلند و دست‌ نايافتني باعث شكست و ناكامي در فرد شده و اعتماد‌ به‌ نفس او را تضعيف مي‌كند. در دين مبين اسلام از اين اهداف تحت عنوان «امل» ياد شده و به طور جدي از آنها نهي شده است. پذيرش بدون قيد و شرط خود: يعني ما خود را در هر حال دوست داشته باشيم و اين دوست داشتن را به امر ديگري وابسته نكنيم. بايد بدانيم كه ذات ما پاك است و دوست داشتني. خداوند در قرآن می‌فرماید: ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و اگر رفتار اشتباهي از ما سر مي‌زند، بايد، آن را اصلاح كنيم. اگر ما خود را در هر حال دوست داشتيم و براي كرامت انساني خود ارزش قائل شويم، ديگر يك شكست باعث نمي‌شود كه خود را بي‌ارزش دانسته و اعتماد‌ به‌ نفس را از دست بدهيم. توجه داشتن به فرآيند عمل بجاي خود عمل: برخي از ما همواره به دنبال نتيجه هستيم. اگر به آن رسيدیم خود را پيروز و الا شكست خورده مي‌دانيم. حال آن‌كه اين پندار خطاست. آنچه كه اهميت دارد سعي و تلاش ماست، نتيجه هر چه مي‌خواهد بشود. اگر اين باور بنيادي در ما شكل گيرد، هيچ‌گاه شكست‌هاي ظاهري باعث تضعيف اعتماد‌ به‌ نفس ما نمي‌شوند. بلكه در هر حال خود را پيروز مي‌دانيم. اين باور در مجاهدين صدر اسلام به خوبي شكل گرفته بود لذا كشتن دشمن يا كشته شدن، هر دو را پيروزي مي‌دانستند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.