برگزاری دوره آموزشی فن خطابه در مدرسه علمیه خواهران الزهراء (س) گراش

برگزاری دوره آموزشی فن خطابه در مدرسه علمیه خواهران الزهراء (س) گراش

در این دوره «رقیه باقری» مبلغ اعزامی از قم، اظهار داشت: تبلیغ دین جایگاه ویژه و مهمی دارد اگر اهل بیت و خدا نخواهند هیچ کس در این عرصه قدم نمی‌گذارد اگر افراد توانستند خوب تبلیغ کنند یک جایگاه ویژه نزد امام زمان(عج) دارند. در تبلیغ دو رکن اصلی وجود دارد که این دو رکن باید در کنار هم باشد عبارتنداز: اصلی ترین رسالت انبیاست، پیامبر(ص) می‌فرمایند: کسی که حدیثی را به امتم یاد دهد که با آن سنتی را بر پا دارند یا بدعتی را در هم شکنند بهشت از آن او خواهد بود.
وی افزود: دو عملکرد انبیاء در راه تبلیغ عبارتند از: هیچ موقع منتظر نبودند که مردم به سراغ آن‌ها بیایند و اهداف مادی نداشتند. رکن دوم در تبلیغ، اخلاق مبلغ است، اخلاق جز ستون‌های ساختمان است، بزرگترین معلم اخلاق پیامبر(ص) بوده است. مصداقی که در اخلاق مبلغ مطرح است عبارتند از: حلیم بودن: امام علی(ع) می‌فرماید: اگر نمی‌توانی حلیم باشی تلقین کن من انسان حلیمی هستم،صبر و بردباری در مقابل افراد جاهل، توکل بر خدا، انگیزه سخنرانی و مبلغ باید عامل باشد.
خانم باقری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث در تبلیغ، مخاطب شناسی است، مخاطب شناسی یعنی علم به ویژگی‌های روحی، روانی و جنسیتی مخاطب با توجه به رده سنی و گروه اجتماعی و منطقه زندگی او؛ در مخاطب شناسی روان شناختی دو بحث مطرح است: ویژگی‌های سنی مخاطب و ویژگی‌های جنسیتی مخاطب.
وی افزود: اجزای سخنرانی دینی عبارتند از: خطبه، مقدمه، متن اصلی، نتیجه گیری و جمع بندی، نقطه اوج و دعا، خطبه اعلام موضع خطیب است و حجم آن به حجم سخنرانی و حوصله مخاطب بستگی دارد محتوای آن عبارتند از: تمسک به نام الله، حمد و ثنای الهی، درود و صلوات بر پیامبر(ص) و خاندان ایشان و لعن و نفرین بر دشمنان آن‌ها؛ مقدمه سه روش دارد که عبارتند از: داستان گویی: به لحاظ حجم و نوع با محتوای سخنرانی مرتبط باشد و با ظرفیت فکری و احساسی مخاطب تناسب داشته باشد، ابهام گویی: مخفی نگه داشتن موضوع سخن و پیش بردن ابهام آمیز سخنرانی جهت تحریک حس کنجکاوی مخاطبین و طرح سوال: باید کاربردی باشد، دغدغه مخاطب باشد، زمان پاسخ گویی به مخاطب وجود داشته باشد و از مستمعین توقع جواب نداشته باشید.
خانم باقری بیان کرد: متن اصلی باید شامل قرآن و روایات باشد سعی کنیم تفاسیر و شان نزول آیات را مطالعه کنیم، لازم نیست تمام آیات بصورت عربی خوانده شود و سند روایات و آدرس سوره را بدانیم. در جمع بندی و نتیجه گیری تیتر بحث را در دو دقیقه برای مخاطبان بگوییم.
وی افزود:در انگیزه سازی میانی باید به چند نکته توجه داشته باشیم که عبارتند از: ابراز احساسات : غیر شخصی و شخصی: یا مربوط به حالات سخنران یا نظر سخنران یا کاربرد سخنران: سخنران یک مطلبی را از علما شنیده است و خودش انجام داده و می‌خواهد به مخاطب انتقال دهد. تاکید: غیر کلامی و تاکید کلامی مانند: قسم، کلمات تاکیدی و جملات تاکیدی، فضا سازی، اعلام برنامه مانند: وعده دادن و امتناع از گفتن، تبلیغات منفی که شامل بیان احتمالات و بیان تجره‌ها می‌باشد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.