برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست سیاسی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این نشست «رقیه قدسی» هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: نحوه نفوذ آمریکا به ایران به این صورت بود که: انحصارگران آمریکایی در جریان انقلاب‌های ترکیه و ایران در زمان مشروطه کوشیدند در پرده‌ی شعار"لزوم تحکیم استقلال” از این انقلاب‌ها برای اعمال نفوذ در اقتصاد و سیاست خود استفاده کنند. در سال 1289 دستگاه دیپلماسی آمریکا دولت ایران را وا داشت تا هیئتی از مستشاران مالی آمریکا را به ایران دعوت کنند و مورگان شوستر به ریاست این گروه منصوب شد. و مسئول خزانه داری کل کشور ایران شد.
وی افزود: مورگان شوستر برای دریافت یک وام پنج میلیون لیره‌ای با محافل انگلیسی و آمریکایی به مذاکره پرداخت و برای تضمین پرداخت این وام، اقتصاد کشور می‌بایست در طول چهل سال زیر کنترل بانک‌داران غرب قرار می‌گرفت. شوستر با پیشتیبانی کامل راسل سفیر آمریکا خواستار شد در ایران نوع جدیدی از نیروهای مسلح به نام ژاندارمری مالی تشکیل شود این نیرو اسما برای جمع آوری مالیات بود ولی در واقعیت امر، نقش تکیه گاه نظامی شوستر و آمریکا را در ایران بازی می‌کرد.
خانم قدسی بیان کرد: در سال 1300 مجلس ایران زیر فشار شوستر و آرتور میلسپو امتیاز انحصاری اکتشاف و استخراج نفت به کمپانی آمریکا “استاندارد اویل” را تصویب کرد برای راضی نگه داشتن انگلیس‌ها، آمریکایی‌ها نیمی از سهام خود را به شرکت نفت ایران- انگلیس واگذار کرد. این عمل چنان آشفتگی در کشور به پا کرد که دولت ایران مجبور شد این امتیاز را لغو کند. وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفت میلسپو را به عنوان مستشار عالی مالی کشور منصوب کرد.
وی خاطر نشان کرد: میلسپو همزمان با اقدام فوق امتیاز ساختمان راه آهن و راه‌های شوسه سراسر کشور را به کمپانی بزرگ “اولن” آمریکایی واگذار کرد. میلسپو با تکرار شیوه شوستر در امور سیاسی کشور بی‌پروا مداخله می‌کرد. در سال 1924 که مردم از انحطاط سیاسی و اخلاقی سلسله‌ی قاجار خشمگین بودند و نهضت جمهوری خواهی اوج گرفت میلسپو شدیدا علیه آن به مخالفت برخاست. اقدامات میلسپو تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی بر اقتصاد ایران گذاشت. میلسپو خود می‌گفت که او فقط به تحکیم مبانی اقتصادی ایران مشغول است و قصد دخالت در امور داخلی کشور را ندارد؛ حاکمیت ایران در بهترین حالت چیزی جز امید یا وعده نیست این هدف‌ها تحقق پذیر نیست و نمی‌تواند تحقق پذیر باشد و ایران کشوری است که اتفاقا در امور داخلی آن باید دخالت کرد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.