موضوع: "شناخت داروهاي گياهي (گياهان دارويي)"

تقويت حافظه

آنچه حافظه را تقويت مي کند:
مويز
پيامبر صلي الله عليه و آله: هر کس ناشتا برخوردن مويز مداومت کند فهم و حافظه و ذهن، روزي او مي شود و از بلغم وي، کاسته مي شود.
عسل
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: هر کس حافظه مي خواهد عسل بخورد.
امام رضا عليه السلام فرمود: در عسل، درمان هر دردي است هر کس ناشتا يک قاشق عسل بخورد اين عسل، بلغم را پايان مي دهد صفرا را فرو مي نشاند، مانع از تلخه سياه (سودا ) مي شود و ذهن را صفا مي بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود حافظه را نکو مي سازد.
کرفس
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: کرفس، انسداد ها را مي گشايد، دل را طراوت مي دهد، حافظه مي آورد و ديوانگي، جذام، پيسي و ترس را دور مي کند.
روايت شده که کرفس، حافظه مي آورد، دل راطراوت مي دهد و ديوانگي و جذام و پيسي را دورمي کند .
حجامت
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: حجامت، عقل را افزون مي کند و بر قدرت حافظه مي افزايد .

زنجبيل

 

زنجبيل گياهي است مخصوص مناطق حاره وديسقوريدوس آن را به اسم «زيك ژي برس» نام برده است.

زنجبيل به عنوان ادويه درغذاها، مرباها مصرف مي­گردد، طعم آن سوزنده و تلخ است. خواص طبي آن مقوي معده، ضد نفخ، درد دل، وعرق آور است.

در ايران جوشانده­ي زنجبيل براي رفع سردي، دل درد، ودر قم نان قندي خوشمزه­اي از آن درست مي­نمايند.

دكتر «هاوزر»در كتاب خود«چه بايد خورد وچگونه بايد پخت» از آن به خوبي ياد كرده است. زنچبيل را به عنوان داروي خلط آور، در امراضي كه مربوط به عفونتهاي ريوي، زكامهاي نزله­اي مزمن وآسم به كار مي­برند. همچنين در معالجه­ي شن كليه، كم خوني دختران جوان در مرحله­ي بلوغ كه آن را يرقان ابيض مي­نامند ودر درد اعصاب مصرف مي­كنند ولي بيماران عصبي بايد از آن پرهيز كنند.

 

منبع:دورنمايي از طب اسلامي، گياهان دارويي ، ص 134

شلغم وخواص بي نظير آن

شلغم وخواص بي نظير آن

شلغم ريشه سبزي معروفي است كه انواع گوناگون دارد. مرغوب­ترين آنها نوع تابستاني و پرورش يافته آن است كه سفيد، دوكي شكل، وكوچك مي­باشد. شلغم، از سبزي­هاي نادري است كه داراي «ارسنيك» وگوهر شب چراغ روبيديم» است. اين دو عنصر با كمك گوگرد در جلوگيري از بيماري جذام نقش مؤثري دارد. در روايات نيز آمده است كه يكي از خواص شلغم از بين رفتن رگ جذام مي­باشد. امام موسي كاظم(عليه السلام) فرموده است:«به خوردن شلغم عادت كنيد؛ زيرا هر كس جذام داشته باشد آن را آب مي­كند».

فوايد شلغم:

1.اشتها را تحريك مي­كند و به علت داشتن انسولين گياهي در درمان مرض قند و سنگ مثانه مفيد است.

2.برطرف كننده سرفه و نرم كننده سينه است.

3. سنگ­هاي مثانه، كبد و كليه را خرد مي­كند.

4. به علت داشتن ويتامين هاي BوA، نور چشم و قوه بينايي را زياد مي­كند.

5.ريشه شلغم اثر نرم كنندگي دارد و در رفع سياه سرفه وآسم، به صورت جوشانده غليظ و مخلوط با عسل مورد استفاده قرار مي­گيرد.

6. جوشانده غليظ شلغم به صورت مرهم، در تسكين دردهاي موضعي، نقرس وسرمازدگي به كار مي­رود.

7.داراي ماده ضدعفوني كننده وآنتي­بيوتيك قوي است ودر درمان سرماخوردگي و بيماري هاي عفوني سودمند است.

8. اين سبزي حاوي فسفر، كلسيم، آهن، و ويتامين هاي BوCاست و باعث افزايش نيروي جنسي و تقويت عمومي بدن مي­گردد.

9. براي رشد واستحكام استخوان­بندي بسيار مفيد است. بنابراين، براي كودكان در حال رشد نيز مفيد مي­باشد.

10. آب شلغم پخته را مي­توان در انواع گلودرد وعوارض سرماخوردگي غرغره كرد.

11. براي زياد شدن اشتها، شلغم، را در ظرف سربسته يا درون خمير بپزيد؛ چون آب واسانس­هاي آن خارج نمي­شود وميل كنيد.

12. در درمان جوش صورت مفيد است .

13. به علت داشتن ويتامين «ث» از رقيق شدن خون جلوگيري مي كند، مانع خونريزي مي شود وخستگي را برطرف مي­كند.

14. در درمان كم خوني مؤثر است؛ زيرا گلبول­هاي قرمز را افزايش مي­ دهد.

15. تخم شلغم در تمام خواص واعمال از شلغم مفيد تر و قوي­تر است. مقدار مصرف آن در هر روز 6/25 گرم است كه همراه با عسل و به صورت شربت مصرف مي­شود.

روش تهيه شربت شلغم:

وسط يك شلغم را خالي كنيد و در آن كمي شكر بريزيد.پس از مدتي در آن آب جمع مي شود، آب آن را با قاشق برداريد و مصرف كنيد. شربت شلغم براي معالجه سياه سرفه كودكان مفيد است و هيچ ضرري ندارد.

تذكر:كساني كه از نظر هضم غذا مشكل دارند و ياروده ضعيف وظريفي دارند از مصرف شلغم زياد خودداري كنند.

نشانه هاي شلغم خوب :1. سفت باشد . اگر وسط آن شل باشد و يا با فشار انگشت فرو رود پلاسيده و مانده است و اگر مصرف شود در روده­ها توليد نفخ مي­كند در حالي كه شلغم تازه نفخ ندارد.

2. پوست خارجي آن براق وشفاف باشد.

3. سنگين باشد.

4. وقتي وسط آن را بريديد ، درون آن روشن وشفاف باشد.

منبع: فصلنامه،فرهنگي و اجتماعي هدي شماره ، ص83   

پياز وخاصيت هاي بي نظير آن

پياز وخاصيت­هاي بي­نظير آن

پياز گياهي است داراي ساقه­هاي نازك و ميان تهي. اين گياه به اندازه شلغم ولايه لايه، است. پياز داراي ويتامين­هاي ،c،p، b12،b2، b1، a مي­باشد و علاوه بر اين ويتامين­ها داراي مواد معدني زيادي مثل: آهك، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد، يد، سليس، وقند مي­باشد كه به طور مستقيم جذب بدن مي­شوند.

در روايات اسلامي، خواص زيررا براي پياز بيان نموده­اند:

پياز خستگي را برطرف مي­كند، اعصاب را قوي مي­نمايد، باعث ايجاد نيرو در پاها مي­شود و تب­بر است.

امام حسين(عليه السلام) مي­فرمايد:خوردن پياز به دليل فسفر موجود در آن، انجام كارهاي فكري را آسان مي­سازد، و به همين جهت مصرف آن به متفكرين و كساني كه كا­رهاي فكري دارند توصيه مي­شود. پياز داراي خاصيت نيروبخشي تقريبا قوي و آني است در نتيجه خوردن آن براي برطرف شدن ضعف و فرسودگي جسمي وعصبي، مفيد است.

پياز براي بچه­هايي كه دير رشد مي­كنند، هم چنين براي افراد سالخورده­اي كه ضعيف شده اند، غذاي مقوي و نيروبخشي است. اين گياه سرشار از سيليس است، كه به مقدار خيلي زياد، در بدن موجود است و براي تشكيل و نگه­داري استخوان­ها كاملا لازم است. اگر احساس مي كنيد خسته هستيد، اشتها نداريد، چين وچروك­هايي بر صورتتان افتاده و رنگ صورتتان زرد شده است، يك عدد پياز را چهار تكه كنيد و در سه فنجان چاي بجوشانيد تا پخته شود وفقط يك فنجان از آب آن باقي بماند. اين آب را صبح ناشتا بنوشيد.

پياز، يكي از خوراكي­هاي ضد ميكروب وضد­عفوني كننده است، ميكروب­هاي گوشت را از بين مي برد و جهاز هاضمه و مجاري تنفسي را ضدعفوني مي­كند و به دليل گوگرد موجود در آن عامل ضد عفوني كننده خون است. گوگرد پياز وقتي خون مي­شود و به ريه­ها مي­رسد، با عفونت­هاي مجاري تنفسي مثل آسم، ورم گلو، برونشيت، گريپ و…مبارزه مي­كند ونيز به واسطه «يدي» كه دارد، جوش­هاي زير پوست را درمان كرده و بهبود مي­بخشد.

رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمودند :هر گاه داخل شهري شديد، از پياز آن شهر بخوريد تا گرفتار وباي آن شهر نشويد».

منبع: فصلنامه فرهنگي و اجتماعي، هدي،شماره 12، ص77

 

گياهان دارويي

زعفران

طبع زعفران گرم و خشك است و داراي ويتامين b2  مي­باشد . قسمت مورد استفاده زعفران در رنگ كردن خوراكي­ها تارهاي گل آن است كه در اصطلاح گياه شناسي به آن كلاله مي­گويند.و اغلب اين كلاله­ها با خامه همراه است. همراه بودن اين تارها با خامه هر چند تقلب محسوب نمي­شود ولي از قيمت آن مي­كاهد. زعفران داراي بوي قوي و عطر مطبوع و طعمي تلخ و كمي تند مي­باشد. تكثير اين گياه به وسيله پيازها در اواسط تيرماه صورت مي­گيرد.

خواص آن عبارتند از:

تسكين دهنده سردرد شديد-رفع بي­خوابي-نشاط­آور-ضدعفوني كننده- جلوگيري از پوسيدگي دندان- تقويت­كننده قواي پنجگانه-ادرارآور-قابض-زهكش­كننده كليه و مثانه-جلوگيري از انزال زودرس- تقويت نيروي جنسي- دافع بلغم و سودا- ضدفتق- مسكن دندان درد- ضد سرفه- ضدمننژيت

 منبع:گنج الشفا ،كاظم كياني،ص272

گياهان دارويي

كاسني

   كاسني از تيره مركبان بوده و داراي طبع سرد و تر است و حاوي ويتامينc مي­باشد. قسمت مورد استفاده كاسني برگ تازه و ريشه خشك آن است. ريشه­ي آن داراي مواد لعابدار-اينولين و قندهاي گوناگون است كمي هم تائن دارد و نيز داراي ماده اي دارويي و مقداري شوره هست. روي برگ­هاي كاسني تعداد زيادي عوامل زنده­ي مفيد، زندگاني مي­كند. لذا شستن آن در شرع و طب قديم منع شده است و چون انواع بياباني آن آلودگي نداشت و در پرتوي آفتاب پرورش پيدا مي­كنند برگ­هاي تازه آن را مي­توان نشُسته خورد.

خواص كاسني

   ضد التهاب كيسه صفرا- دافع سنگ كيسه صفرا- تصفيه كننده خون- ضد استفراغ- ضد التهاب معده-تقويت كننده قواي جنسي- ضد حرارت صفراوي.

خواص ريشه كاسني

   تقويت كننده معده-تب بر-ادرارآور- ملين- دافع اخلاط خون- درمان كننده دردهاي مفصلي- زيادكننده شير مادر- تصفيه كننده خون.

طريقه مصرف

1-يك چنگه گياه كاسني را سه دقيقه بجوشانيد و30 دقيقه بگذاريد دم بكشد و بعد از صافي بگذرانيد و ميل نماييد.

2-اندكي ريشه آن را به مدت سه دقيقه بجوشانيد و بعد از صافي بگذرانيد و ميل كنيد.

                                                                                     (كاظم كياني، گنج الشفا،ص278)

 

 

شيرين بيان و كنجد

 

شيرين بيان

شيرين بيان داراي طبع گرم و خشك است. بيخ شيرين بيان يك قلم مهم از صادرات ايران است و كارخانجات داروسازي آن را به قيمت نازل مي­خرند و پس از آن كه آن را به صورت گرد، قرص، شربت، وعصاره درآورند به ايران برمي­گردانند.

در داروسازي پودر وعصاره آن را جهت از بين بردن طعم بد بعضي از داروها به كار مي برند و با عصاره آن شربتها و قرص هاي ضد نفخ و مقوي معده مي­سازند.

خواص آن عبارتند از:

ضد بواسير- رفع خشكي دهان- نرم كننده سينه - ضد تنگي نفس- مقوي ريه، كبد و طحال-ضد سرطان معده - مقوي نيروي جنسي- ضد التهاب معده- ادرارآور- زياد كننده فشار خون- قاعده آور- ضد آسم- ضد عطش- تقويت كننده اعصاب - ضد تورم- ضد انزال زودرس- تقويت غدد فوق كليوي- ضد سرطان خون- ضد ورم معده- جلوگيري از رماتيسم.

طريقه مصرف:

2قاشق چايخوري از پودر ريشه شيرين بيان را در يك ليوان آب حل كرده، ميل كنيد.

 

كنجد

 كنجد طبعي گرم و تر دارد و از دانه هاي روغني مي باشد و از قديم الايام مورد توجه بوده و كشت شده است. داراي بيش از 200 نژاد مختلف مي باشد ولي در حدود 20 نژاد آن را براي كاشتن انتخاب كرده اند. دانه هاي آن به رنگ سفيد، سياه، حنايي و قهوه اي مي باشد. روغن دانه هاي آن كمتر قند مي شود. علاوه بر تغذيه در صنعت نيز از آن استفاده مي شود. روغن دانه هاي سفيد مرغوب تر از ساير رنگ ها بوده ولي ميزان آن نسبت به دانه هاي سياه كمتر است. در صنعت ورني سازي مخصوصا از روغن كنجد سياه استفاده مي شود. روغن دانه هاي كنجد حتي در زمستان هم منجمد نمي شوند. قسمت مورد استفاده آن ارده وروغن آن است. دانه هاي آن را بر روي نان و بعضي شيريني ها مي پاشند تا ارزش غذايي آنها را بالا ببرند. در مصارف درماني هم مي توان از روغن كنجد به جاي روغن كرچك استفاده كرد.

خواص آن عبارتند از:

تقويت حافظه- تقويت مو- ضدسنگ كليه- ضد بواسيرخوني- جلوگيري از سرطان وسكته- باز كردن قاعدگي- ضد خون مردگي- ضدترشي معده- نرم كننده صدا- مسكن- كلسترول - رفع خستگي- دافع سودا و بلغم- مغذي-  ضد مادون قرمز وماوراء بنفش. 

                                                                                                                                                (گنج الشفاء،ص276)