موضوع: "اخلاقي"

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیها السلام)

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیها السلام)

حجت‌الاسلام سعید بصیری بیان کرد: خداوند راه را برای همه خیلی صریح، واضح و روشن ترسیم کرده و اتمام حجت کرد که این قرآن شما را به سوی آن جایگاه استوار هدایت می‌کند یعنی اگر جامعه را به غیر از قرآن رشد دادیم جامعه استواری نخواهد بود.
وی افزود: قرآن همه چیز را بیان کرده و گفته شفا و رحمتی برای مومنین و دوای هر دردی است جامعه بدون آن به دردها مبتلا می شود و از رحمت خدا فاصله می‌گیرد.
حجت‌الاسلام بصیری بیان کرد: آن تمدن اسلامی که از آن دم می‌زنیم با انس با قرآن محقق خواهد شد کسی که با قرآن نباشد تعادل ندارد در مسائل اجتماعی وقتی معیار و ملاکمان قرآن نباشد دچار افراط و تفریط می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات جامعه بحث خانواده‌ها است افزود: از آنجا که امروزه خانواده‌ها به سمت غرب تمایل پیدا می کنند فرزندان به صورت درست تربیت نمی‌شوند برای حل این معضل قرآن یک خانواده نمونه و موفق را با خصوصیاتش معرفی می‌کند.
حجت‌الاسلام بصیری با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن خانواده حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان الگو معرفی می‌کند گفت: این خانواده اهل نذر بودند، نذر، وفای به عهد را در خانواده نهادینه می‌کند در این صورت بیش از پنجاه درصد مشکلات جامعه ما حل می‌شود.
وی بیان کرد: نذر از نا امیدی جلوگیری و امید را به خانواده تزریق می‌کند اگر کسی فرهنگ نذر برایش جا نیفتاده باشد در مقابل بلا و مشکلات کم می‌آورد نذر به ما یاد می‌دهد همه چیز اسباب دنیوی نیست.
حجت‌الاسلام بصیری با اشاره به شاخصه دیگر از خانواده نمونه افزود: ترس از خدا بر خانواده حضرت حاکم بود؛ آن اعمالی پایدار خواهند ماند که اول و آخرش ترس از خدا باشد این شاخصه باید در خانواده نهادینه شود.
وی افزود: رسیدگی به مردم، انفاق، اطعام و اخلاص از دیگر شاخصه‌ها است این خانواده در انجام کار خیر از هیچ کس جز خدا توقع پاداش نداشتند فقط برای خدا کار خیر انجام می‌دادند؛ چنین خانواده‌ای مورد پسند خدا است و قرآن آن را می ستاید.

پاد زهر اصلی مقابله با سبک زندگی غربی ترویج سبک زندگی اهل بیتی(ع) است.

پاد زهر اصلی مقابله با سبک زندگی غربی ترویج سبک زندگی اهل بیتی(ع) است.

«مریم نام آور» استاد تفسیر و مبلغ سنتی گراش در دوره آموزشی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل و مباحثی که می‌تواند در سعادت و شقاوت انسان نقش عمده و تعیین کننده‌ای داشته باشد روش و سبک زندگی است که انسان از آن بهره می‌جوید، در این بین نقش الگوی مناسب برای ترسیم سبک زندگی صحیح بسیار مهم است.
وی افزود: سبک زندگی سیستم خاص است با یک هویت خاص هم در جهت فردی و هم آن‌چه که برای خود می‌پسندد و در برابر دیگران مجسم می‌شود، سبک زندگی در واقع سبک تعالی بخشی است که اسلام برای زندگی بشر ارائه می‌دهد.
استاد تفسیر گراش بیان کرد: خانواده در سبک زندگی اسلامی مبتنی بر شرع و قانون است و جایگاه ارزشی دارد هویت مردانه و زنانه تفکیک شده است ولی در سبک زندگی غربی خانواده جایگاه ارزشی ندارد و متلاشی شده است و هویت زدایی صورت گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: سبک زندگی غربی به مصرف گرایی توجه دارد در حالی‌که سبک زندگی اسلامی به ساده زیستی تاکید دارد در نهایت هدف در غرب لذت جویی است ولی در اسلام کمال جویی است.
مبلغ سنتی افزود: تعبیری که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم درباره سبک زندگی به کار برده‌اند مقابله با ترویج سبک زندگی غربی است که دارای مقوله‌هایی است، سبک زندگی، مقوله‌ای فرهنگی است؛ سبک زندگی غربی، فرهنگ معارض است، ترویج سبک زندگی غربی، نشانه‌ی تهاجم فرهنگ غربی به جامعه‌ی ما است.
وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مقوله‌ها، مقابله با ترویج سبک زندگی غربی است که دلالت بر واکنش دفاعی دارد، پادزهر اصلی مقابله با این هجمه، احیا و روز آمد کردن و ترویج سبک زندگی اهل بیتی(ع) است.
خانم نام‌آور افزود: تاکید رهبری بر تعریف و تبیین سبک زندگی اسلامی که بر پایه‌ی قرآن و اهل بیت(ع) تنظیم شود بجا و دقیق است زیرا با توجه به آسیب شناسی در ابعاد مختلف جامعه شاهد نوعی بازنگری در ارزش‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم.
وی خاطر نشان کرد: مقوله سبک زندگی، امری نیست که یک شبه ایجاد یا تغییر دهیم بلکه باید در محیط‌های آموزشی و تربیتی به تدریج و به آرامی با تقویت باورهای اسلامی و تعمیق ارزش‌ها جهت دهی کنیم.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

«مریم فقیر» استاد حوزه، اظهار داشت: امام به معنای پیشوا و رهبر است. یعنی سرپرستی یک گروه را در مسیر مشخص بر عهده گیرد. الگوی جامعی در همه ابعاد انسانی است. بشر به چنین فردی نیاز جدی دارد تا با دست‌گیری و هدایت او آن‌گونه که در خور کمال انسانی است تربیت شود و در پرتو راهنمایی‌های این مربی آسمانی، از انحراف‌ها و دام‌های نفس سرکش خود و شیطان‌های بیرونی محفوظ بماند.
وی افزود: امام فرد کاملی است که تمام عقاید حق الهی را باور دارد و به تمام اخلاق و صفات نیک آراسته و تمام احکام و قوانین شریعت را به کار بسته است. همه‌ی کمالاتی که از جانب خدا نازل شده در شخص امام فعلیت و تحقق یافته است. امام جایگاه افاضات الهی و واسطه‌ی بین انسان و عالم غیب است.
خانم فقیر خاطرنشان کرد: وظایف ما نسبت به اهل بیت عبارتند از: معرفت و شناخت حقیقی امام(ع): امام صادق(ع) می‌فرمایند: معرفت حقیقی یعنی همین که امام(ع) را امام بدانیم، معصوم بدانیم و ولی خدا بدانیم. احیاء اوامر اهل بیت(ع): روایت وجود دارد که هر گاه در مجالسی قرار گرفتید و دور هم جمع شدید از سخنان ما بگویید.
وی بیان کرد: از دیگر وظایف ما نسبت به امام(ع) تعظیم و تکریم است امام(ع) را بر خود مقدم داشتن، طبق خواسته‌های او عمل کردن، خواسته‌های امام را بر خواسته‌های خود مقدم داشتن، گذاشتن نام اهل بیت(ع) بر فرزندان، تکریم و بزرگداشت سادات و فرزندان اهل بیت(ع)؛ آیه مودت از مصادیق تکریم سادات است. پیامبر(ص) می‌فرماید: هر کس فرزندان من را ببیند و از جایش بلند نشود بر من جفا کرده است. شرکت در مجالس اهل بیت(ع) از مصادیق تعظیم و تکریم امام(ع) است.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع یاد مرگ و آثار آن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع یاد مرگ و آثار آن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« مریم فقیر » استاد حوزه اظهار داشت: مرگ حقیقتی قطعی و غیرقابل انکار برای هر موجود زنده می‌باشد که خداوند چشیدن طعم آن را به عنوان یک قانون کلّی بیان نموده، می‌فرماید: همه‌ی نفس‌ها مرگ را می‌چشند. این آیه دلالت بر عمومیّت سخن حق تعالی دارد و این‌که هر صاحب نفسی ناچار و ناگزیر است از چشیدن طعم مرگ، و تفاوتی نمی‌کند که این موجود حیوان باشد یا گیاه و یا فرشته؛ پس هر موجود زنده ای به ناچار خواهد مرد. مگر خداوند تعالی که او زنده است و نمی‌میرد و او اوّل و آخر تمام اشیاء است.
وی افزود: مرگ حقیقتی است که هر روز به طور آشکار آن را مشاهده می‌کنیم و یا چیزی در رابطه با آن می‌شنویم؛ امّا انسانی که علاقمند به زندگی دنیایی است و به بازی‌های دنیایی سرگرم شده و گمان می‌کند که مرگ، نابودی است و زندگی بعد از آن هرگز معنایی ندارد، از یاد مرگ می ترسد و از نشانه های آن فرار می‌کند؛ در حالی که خداوند چنین انسان‌هایی را مورد خطاب خویش قرار داده، می‌فرماید: هر کجا باشید، مرگ شما را فرا می‌گیرد؛ اگر چه در کاخ‌های بسیار محکم باشید.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: پس بهتر است انسان تا جوان است یاد مرگ باشد و خودش را آماده کند امام علی(ع) می‌فرماید: یاد مرگ نفس را رام می‌کند. نسبت به مرگ سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه مایوسانه، غافلانه و واقع بینانه؛ سراسر زندگی شهدا واقع بینانه بود. بعضی از افراد می‌گویند در هنگام پیری باید یاد مرگ بود نه در هنگام جوانی این دیدگاه نادرستی است چون ضمانت نشده است که همه افراد به دوران پیری برسند و تا انسان جوان است فرصت کاشت دارد. امام صادق(ع) می‌فرماید: مرگ ناگهانی است و پیر و جوان ندارد.
وی بیان کرد: آثار یاد مرگ عبارتند از: کوچک شمردن دنیا: امام علی(ع) می‌فرماید: دنیا مثل ته مانده‌ی غذا است. خود دنیا چه ارزشی دارد چه برسد به ته مانده‌ی آن، ترک معاصی، آسان شدن تحمل بلا برای انسان: از آنجا که ظرفیت انسان‌ها فرق می‌کند بعضی از افراد هنگام نزول بلا کفر می‌گویند و عده‌ای صبر می‌کنند. عواملی که باعث می‌شود انسان راحت جان دهد عبارتند از: اعتقاد و ایمان، ولایت اهل بیت(ع) بویژه ولایت علی ابن ابیطالب(ع) ، انگشتر عقیق در دست راست کردن، صله رحم، خواندن دعای عدیله و بعد از نماز یک سوره قل هو الله بخواند.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع حسد در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع حسد در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه سپاه گراش اظهار داشت: حسد از صفات نکوهیده‌ای است که زیان‌های بی‌شماری به دنبال دارد. حسد یعنی انسان بخواهد نعمت و کمالی را که در شخصی وجود دارد از بین برود. شخص حسود قبل از آن‌که به دیگری زیان برساند به خود زیان رسانده است. حسد در هر حال حرام است جز در مورد نعمتی که نصیب کافر یا فاجر شده و بوسیله آن، فساد و فتنه انگیزی می‌کند و وسایل آزار خلق را فراهم می‌کند. در این‌گونه موارد اشکال ندارد که انسان خواهان زوال نعمت باشد.
وی افزود: یکی از زیان‌های خطرناک آن کشاندن انسان به کفر و بی‌دینی است. از نظر قرآن و روایات تنها چیزی که مانع شد بسیاری از دشمنان اسلام مانند مشرکان و یهودیان زمان رسول خدا(ص) و مسیحیان، دین مقدس اسلام را نپذیرند حسد و رشکی بود که به پیامبر بزرگوار اسلام می‌بردند.
حجت‌الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: این خصلت زشت برای آن‌ها به صورت عقده‌ای در آمده بود با این‌که برای آن‌ها آشکار شده بود گاه و بی گاه آن را اظهار می‌کردند. حسد مانع و حجابی برای درک عقلانی است؛ چنان‌چه پس از رسول خدا(ص) نیز انگیزه اساسی و سبب اصلی انکار خلافت و ولایت امیرالمومنین(ع) همان حسدی بود که نسبت به آن حضرت و خاندان پاکش داشتند این خصلت زشت سبب شد که مقام شامخ رهبری عالم اسلام به دست نا اهلان بیفتد و حضرت علی(ع) و فرزندانش خانه نشین شوند و آن همه جنایت به نام اسلام و مسلمین صورت گیرد.
وی بیان کرد: حسد انسان را از پذیرفتن حقایق باز می‌دارد و در نتیجه او را در سیاه چال گمراهی و وادی ضلالت می‌اندازد همچنان که در مورد عدم پذیرش حق، سوزاندن ریشه‌ی سعادت انسان، بیرون بردن آدمی از جاده دین و آیین و سعادت نیز موثر است. بسیاری از ائمه سبب سجده نکردن شیطان به آدم و رانده شدنش از درگاه حق را حسد دانسته‌اند. امام علی(ع) فرمود: حسد، نافرمانی شیطان بزرگ بود. عداوت و دشمنی، کبر، تعجب، ترس از نرسیدن به مقصود، حب ریاست، خباثت درونی و بخل ذاتی نسبت به بندگان خدا، علل و اسباب حسد است.

شرح فرازی از زیارت آل یاسین و بیان ویژگی های یاران امام زمان(عج)

شرح فرازی از زیارت آل یاسین و بیان ویژگی های یاران امام زمان(عج)

«زینب فقیهی» مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: در زیارت آل یاسین می‌خوانیم سلام بر تو ای دعوت‌گر خداوند و مربی آیات او؛ در این فراز از زیارت حضرت اشاره به دو ویژگی نموده و خود را دعوت کننده به سوی خدا و مربی آیات او معرفی می‌نماید. از جمله صفات امام زمان(عج) و القاب آن حضرت«داعیَ اللهَ» است؛ یعنی کسی که انسان‌ها را به سوی خدا دعوت می‌کند، «وَ رَبّانِیَّ آیاتِه»؛ سلام بر کسی که پرورش‌دهنده‌ی موجودات و مخلوقات است.
وی افزود: ربّ بطور مطلق از صفات خداوند است و به معنی پرورش دهنده می‌باشد اما اگر این کلمه برای غیر خدا بکار رود با یک قید به کار برده می‌شود در این زیارت‌نامه نیز از امام با قید«وَ رَبّانِیَّ آیاتِهِ» یاد شده است. امام زمان پرورش دهنده جهان هستی است. این خاندان، خاندانی هستند که حتی اگر مسیحیان و یهودیان به آن‌ها متوسل شوند و دست نیاز به سوی آن‌ها دراز کنند آن‌ها را نا امید نکرده و از خود نمی‌رانند.
خانم فقیهی بیان کرد: این‌ها امام بشریت هستند. امام زمان(عج) فقط امام شیعیان نیست، بلکه امام زمان و ولیّ عصر است. او پرورش‌دهنده‌ی تمام آیات الهی و مخلوقات خدا است و منحصر به شیعه نمی‌باشد. شیعه مفتخر است که تابع این امام و دنباله‌رو او است. در این‌جا به برخی از ویژگی‌های یاران اشاره می‌نماییم: معرفت و محبت: هر چه شناخت بیشتر باشد محبت شدیدتر و عمیق‌تر خواهد شد و معرف و محبت نسبت به امام به انسان کمک می‌کند تا از آزمون سربلند بیرون آید. زهد و پرهیزگاری: منتظر واقعی کسانی هستند که در سایه‌ی معرفت، نفس خویش را از حب دنیا خالی می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: ایمان راسخ: ایمان ثمره‌ی معرفت صحیح و حقیقی است. هر چه معرفت بیشتر باشد ایمان نیز قوی‌تر است. عبادت و معنویت: یاوران امام زمان(عج) در عبادت از پیشوای خود الگو گرفته‌اند و روزها و شب‌ها را با ذکر و یاد خدا سپری می‌کنند. امام علی(ع) در وصف این افراد می‌فرماید: مردان شب زنده‌دارتری که زمزمه‌ی نمازشان مانند نغمه‌ی زنبوران کندو به گوش می‌رسد، شب‌ها را با شب زنده‌داری سپری می‌کنند و صبح‌ها بر فراز اسب‌ها خدا را تسبیح می‌کنند.
مدیر حوزه بیان کرد: وفای به عهد: یاران با وفای بقیه الله(عج) نیز نه تنها در اثر فتنه و فراز و فرودهای دوران غیبت، تعهد خود را در یاری امام خود فراموش نمی‌کنند بلکه هر روز عهد خود را با مولای خویش تجدید می‌کنند. ویژگی دیگر یاران امام زمان(عج) دفاع و حمایت از امام است.

نشست اخلاقی با موضوع کم رنگ شدن یاد خدا

نشست اخلاقی با موضوع کم رنگ شدن یاد خدا

« مریم فقیر » استاد حوزه اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مانند کسانی که خدا را فراموش کرده‌اند نباشید. حوادث تاریخی علت دارد. ما می‌خواهیم علت را بررسی کنیم. شخصیت‌ها با گذشت زمان عوض می‌شوند اما علت نه، علت یک زمانی یزید است یک زمان معاویه و یک زمان آمریکا است.
وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: قوم بنی اسرائیل خوار شدند علتش آن بود که نشانه‌های خدا را انکار کردند، شخصیت‌ها را به ناحق کشتند، گناهکار بودند و تجاوز کار بودند. این نشانه‌ها الان هم در جامعه وجود دارد.
خانم فقیر خاطر نشان کرد: علت یا درونی است یا بیرونی یکی از عوامل درونی، کم رنگ شدن یاد خدا است و باعث می‌شود ارتباط انسان با قرآن ضعیف شود، حق را نپذیرد و دچار خود فراموشی شود، خود فراموشی یعنی بی‌ هویت شدن یعنی برای فرد فرقی نمی‌کند در سپاه یزید باشد یا در سپاه امام حسین(ع)، انسان به هر کاری تن می‌دهد و مجلس گناه و ثواب برایش فرقی ندارد.
وی بیان کرد: کم رنگ شدن یاد خدا باعث عدم مقاومت در مقابل گناه می‌شود که خداوند هم در قرآن می‌فرماید: بعضی از افراد هستند که در گناه سرعت می‌گیرند؛ یاد خدا، یاد مرگ، ترک کردن مجلس معصیت و تجدید نظر کردن در معاشران و دوستان از جمله راه‌کارهایی برای زیادن شدن مقاومت در برابر گناه است.

نشست اخلاقی

نشست اخلاقی

«مریم فقیر» استاد حوزه اظهار داشت: خداوند در حدیث قدسی خطاب به حضرت موسی(ع) می‌فرماید: یا موسی من شش چیز را در شش جا قرار دادم اما مردم اشتباهی به سمتش می‌روند: راحتی را در بهشت قرار دادم: راحتی در دنیا معنا ندارد نگاه راحت طلبانه به دنیا نکنید. امام علی(ع) در بعضی از حکمت‌ها عنوان می‌کنند دنیا مثل ته مانده‌ی غذا است. اصل دنیا خوب نیست چه برسد به ته مانده‌ی دنیا. امام علی(ع) می‌فرماید: دنیا با بلا پیچیده شده است.
وی افزود: علم را در گرسنگی قرار دادم: خداوند در قرآن می‌فرماید: کسانی که مومن هستند افراد صاحب علم بر شما درجه دارند. پیامبر(ص) از جبرئیل سوال می‌کند کدام عمل افضل است جبرئیل پاسخ می‌دهد علم و نشستن در مجلس درس. در روایت وجود دارد خداوند در شبانه روز هزار رحمت می‌فرستد یک رحمت برای کل دنیا بقیه رحمتش مختص علما و طلاب است. رسول خدا(ص) می‌فرماید: عالم کسی است که بیشتر از خدا بترسد.
استاد حوزه بیان کرد: تواضع عامل بزرگی است: تواضع به معنی افتادگی و خداوند در قرآن می‌فرماید: آدم متکبر را به زمین می‌زنم. نماز شب را عامل عزت قرار دادم اما مردم دنبال سلاطین می‌روند. آیت الله مرعشی نجفی از قول امام زمان(عج) بیان می‌کند که برای طلبه ننگ است نماز شب نخواند.
وی خاطر نشان کرد: بی‌نیازی را در قناعت قرار دادم: فرق قناعت با بخل این است که قناعت بعد فردی است اما بخل بعد اجتماعی(نسبت به دیگران) است. افراد چهار جور هستند: بعضی افراد خود می‌خورند و به دیگران نمی‌دهند(بخیل)، بعضی خود نمی‌خورند به دیگران می‌دهند(ایثار)، بعضی نه خود می‌خورند نه به دیگران می‌دهند(خسیس) و بعضی دیگر هم خود با قناعت می‌خورند هم به دیگران ایثار می‌کنند. آخرین مورد از فرمایش امام صادق(ع) در خطاب به موسی این است که اجابت دعا در لقمه حلال است قبل از دعا مقدماتش را انجام دهید و هیچ موقع نگویید دعا مستجاب نمی‌شود.

نشست اخلاقی با موضوع عوامل کسب توفیق در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

نشست اخلاقی با موضوع عوامل کسب توفیق در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

« مریم فقیر » استاد حوزه اظهار داشت: توفیق لطف و عنایت خداست. این که انسان توفیق پیدا کند به زیارت برود، نماز اول وقت بخواند، مودب باشد لطف خداست.
وی افزود: خیلی‌ها هستند وضع مالی خوبی دارند ، اما توفیق کمک به مردم را ندارند، توفیق زیارت ندارند. یا شخصی خیلی پول خرج می‌کند، اما گاهی توفیق ندارد که خمس و زکاتش را بدهد. در زندگی خیلی تلاش می‌کند، خیلی کار می‌کند، اما آن قدر از عمرش استفاده نمی‌کند. یکی را هم می‌بینی عمرش کوتاه ولی پر برکت است، کار و در آمدش هم زیاد نیست، اما پنج بار به مکه رفته، ده بار به مشهد و زیارت‌های متعدد رفته است .
استاد حوزه خاطر نشان کرد: اگر خدا یک گوشه‌ی چشم و عنایتی کند و دست لطفی بر سر انسان بکشد، انسان سقوط نمی‌کند. انسان خیلی جاها حفظ می‌شود. با بعضی‌ها دوست نمی‌شود. با بعضی‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند. بعضی زمینه‌ها اصلا برایش فراهم نمی‌شود.
وی بیان کرد: راه‌های بدست آوردن توفیق عبارتند از: تفکر: اگر انسان در نعمت‌های خدا، در تاریخ و حوادث گذشته فکر کند، برای او توفیق حاصل می‌شود، نماز اول وقت: این نماز اول وقت مخصوصا به صورت جماعت و مخصوصا در صف اول باعث کسب توفیق می‌شود، صله رحم و ارتباط با فامیل واحترام به پدر و مادر عجیب توفیق انسان را زیاد می‌کند. سعی کنیم این توفیق را از خدا بگیریم و در زندگی آن را کسب کنیم.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

«حجت‌الاسلام سید محمد باقر بخشایش پور » امام جمعه گراش، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: چیزی که ما را به عاشورا نزدیک می‌کند فهم عاشورایی است. باید عاشورا را فهمید. نگاه ما به عاشورا باید نگاهی نافذ باشد. کل یوم عاشورا یعنی امکان اینکه کربلا تکرار شود وجود دارد. برای فهم عاشورا انسان به دو بال نیاز دارد: حب(محبت نسبت به اهل بیت) و بغض(اعلام برائت نسبت به دشمنان اهل بیت)، هر دو بال باید با هم باشد.
وی افزود: هر دو بال مهم است اما بغض از حب مهم‌تر است چون گاهی فرد دم از عترت و قرآن می‌زند اما با دشمنان اهل بیت نشست و برخاست می‌کند. هر زمان که حب به اهل بیت شدید باشد برائت نسبت به دشمنان اهل بیت هم زیاد می‌شود. در این دوران با این وضع و اعتقاد دینی هستیم اگر دوباره کربلا تکرار شود در کدام جبهه هستیم حق یا باطل؟
امام جمعه گراش گفت: کسانی که ابی عبدالله(ع) را به قتلگاه کشاندند کمی محبت نسبت به اهل بیت داشتند. به کربلا آمدند و تا شب عاشورا پای ابی عبدالله(ع) ایستادند اما دیدند یک انتخاب بیشتر ندارند یا ابی عبدالله(ع) یا یزید؛ محبتی که به امام حسین(ع) داشتند مانند محبتی نبود که به اولاد خود داشتند. بهترین مردم عصر ابی عبدالله(ع) اهل کوفه بودند محبت آن‌ها به مراتب از محبت ما بیشتر بود.
وی خطاب به طلاب خاطر نشان کرد: معرفت ما نسبت به اهل بیت باید بالا باشد. ما بعنوان طلبه تکلیف مضاعفی داریم. تکلیف ما و شما با بقیه فرق دارد. ما وقتی به این مکان مقدس پا می‌گذاریم تکلیف محور می‌شویم. در برابر جامعه‌ی اسلامی تکلیف داریم. کسی بی اختیار پا در این مکتب نمی‌گذارد همه دعوت شده‌ی امام زمان(عج) هستیم و مورد لطف امام زمان(عج) هستیم. رسالت ما رسالت حضرت زینب(س) است و ما باید این رسالت را کامل کنیم. وجود ما باید برای دین مفید باشد و باید در استخدام دین باشیم.

نشست اخلاقی با موضوع اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام با حضور 200 نفر از اساتید، مسئولان، طلاب و عموم درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

نشست اخلاقی با موضوع اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام با حضور 200 نفر از اساتید، مسئولان، طلاب و عموم درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

« مرضیه السادات علوی » مسئول پژوهشکده طب النبی گفت: مهم‌ترین اهداف و کارکردهای خانواده از دیدگاه اسلام عبارتند از: تامین آرامش روانی همسران که اسلام تاکید ویژه‌ای بر آن دارد و خداوند در قرآن می‌فرماید: از نشانه‌های خداوند آن است که برای شما همسرانی از جنس خودتان آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی ایجاد کرد. در این آیه هدف از آفرینش همسران را دستیابی آنان به آرامش معرفی کرده است. اسلام دستیابی به این هدف مهم را از دو مسیر ارضای نیازهای جنسی و ارضای نیازهای عاطفی همسران دنبال می‌کند.
وی افزود: تداوم نسل بشر و جلوگیری از انقراض آن به عنوان یکی دیگر از اهداف مهم ازدواج در گرو آن است که نهاد خانواده دو کارکرد اساسی خود، یعنی تولید مثل و مراقبت از فرزندان را به خوبی انجام دهد. گسترش فرهنگ دینی از مهم‌ترین اهداف ازدواج و تشکیل خانواده در اسلام است. همیاری و حمایت معنوی اعضای خانواده به ویژه همسران از یکدیگر، کارکرد خانواده در راستای گسترش فرهنگ دینی است که اولیای دین نسبت به آن عنایت داشته‌اند. در برخی روایات به این نکته اشاره شده است از ویژگی همسر مناسب آن است که همسرش را در بندگی و اطاعت خداوند و انجام وظایف دینی یاری برساند.
خانم علوی بیان کرد: جلوگیری از انحرافات اجتماعی یکی دیگر از کارکردهای نهاد خانواده است که یا از راه نظارت مستقیم و متقابل اعضای خانواده بر رفتار یکدیگر و یا بطور غیر مستقیم و به عنوان پیامد کارکردهایی مانند ارضای نیازهای جنسی و عاطفی و جامعه پذیری تحقق می‌پذیرد. امر به معروف و نهی از منکر و تشویق مردان به تقویت روحیه‌ی غیرت ورزی عاملی موثر در کاهش انحراف جنسی است.
وی خاطرنشان کرد: مشروعیت بخشی به فرزندان کارکرد دیگر ازدواج است. اهمیت این کارکرد به سبب آثار اجتماعی آن است که انتقال منظم ارث و تداوم نظام خویشاوندی از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. در دیدگاه اسلام نیز مشروعیت یابی فرزند به عنوان یکی از اهداف مهم ازدواج و همچنین پیامدهای آن به ویژه مسئولیت تربیت فرزند از سوی پدر و مادر، انتقال نظام‌مند ارث و تداوم شبکه های خویشاوندی مورد تاکید قرار گرفته است.
مسئول پژوهشکده طب النبی افزود: تامین نیازهای معیشتی یکی از اهداف فرعی ازدواج است. زن و شوهر در تامین نیازهای معیشتی به یکدیگر وابسته می‌شوند و از این رو می‌توان یکی از کارکردهای خانواده تلقی کرد. اسلام زنان شایسته را زنانی می‌داند که در جهت رفع نیازهای معیشتی خانواده به ویژه با انجام دادن کارهای خانگی به شوهران خود یاری برسانند.

برگزاری کارگاه آموزشی تربیت فرزند در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

برگزاری کارگاه آموزشی تربیت فرزند در مدرسه علمیه الزهرا(س) گراش

، « حجت‌الاسلام مسلم وافی» مسئول آموزشی مباحثه تربیتی موسسه مصباح الهدی گفت: درباره تربیت دو زمان داریم: محیط بسته که مربوط به شصت سال پیش است، محیط باز مربوط به الان است. روش‌های رایج تربیتی یا تعاریف رایج در مورد تربیت عبارتند از: تحمیل محور(تربیت زوری، فنری): نقد این روش این است که اگر دستمان را از روی فنر برداریم خیلی می‌پرد. تلقین محور(تربیت شوری، داغ کردن): والدین به فرزندان خود می‌گویند اگر چادر بپوشید به بهشت می‌روید طرف داغ می‌شود و چادر می‌پوشد نقد این روش این است اگر فضا سرد شد دست از همه چیز برمی‌دارند.
وی افزود: تربیت آموزش محور(تربیت قیفی): نقد این روش این است که فرزند به جایی می‌رسد که هنگ می‌کند و نمی‌داند چه افرادی درست می‌گویند؛ مشکل این سه نوع از تربیت، محور بودن است یعنی هر وقت داغ کردن، آموزش دادن، محور شود فایده‌ای ندارد. روش دیگر تربیت واکسینه محور(خود کنترلی) است که تنهاترین، آسان‌ترین و ظریف‌ترین روش است.
حجت‌الاسلام وافی خاطر نشان کرد: خود کنترلی چهل و هشت روش دارد که در اینجا به روش‌های رایج آن اشاره می‌کنیم: ایجاد یا تقویت شخصیت در بچه‌ها: افرادی که زیاد و زود تقلید می‌کنند، افرادی که زیاد و زود جو گیر می‌شوند بچه‌هایی که زیاد از کلمه‌ی نمی‌شود و نمی‌توانم استفاده می‌کنند این‌ها نشانه‌های کمبود شخصیت است. مسئولیت دادن، مشورت کردن در کارها، احترام گذاشتن به فرزندان راه‌کارهای ایجاد یا تقویت شخصیت است.
وی بیان کرد: ایجاد یا تقویت تفکر در بچه‌ها: بچه‌هایی که زیاد سوال می‌پرسند، بچه‌هایی که وقتی از آن‌ها سوال می‌پرسند دیر جواب می‌دهند فرزندانی که برای کار پدر و مادر خود دلیل می‌خواهند این موارد از نشانه‌های اهل تفکر است. طرح سوال، ایجادسوال، دلیل خواستن و بیان دلیل و کمک کردن در حل مسئله راه‌کارهای ایجاد تفکر در بچه است.
حجت‌الاسلام وافی افزود: ایجاد یا تقویت حریت در بچه: بچه‌هایی که وقتی اشتباه می‌کنند لجاجت نمی‌کنند و عقیده‌ایی را بر عقیده دیگر بدون دلیل ترجیح نمی‌دهند از نشانه‌های حریت در بچه است. پذیرش اشتباه در مقابل فرزندان، دوری پدر و مادر از تعصبات بی‌جا و دوری پدر و مادر از عادت‌ها و وابستگی‌ها، راه‌کارهای ایجاد یا تقویت حریت در بچه است.

. نشست اخلاقی با موضوع وظایف منتظران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد

. نشست اخلاقی با موضوع وظایف منتظران در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش برگزار شد

« حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ » گفت: بحث امامت و ولایت بحث مهمی است. فعل و رفتار ما بستگی به شناخت ما نسبت به این بحث دارد. اگر منتظر راستین باشیم باید این بحث را در دستور کار خود قرار دهیم. منظور از شناخت این است رفتار و سیره امام را بشناسیم و رفتار خود را بر طبق آن تنظیم کنیم. بر مبنای ظرفیتی که در انسان وجود دارد باید رابطه تنگاتنگی بین خود و امام بوجود آوریم.
وی افزود: انتظار محصول معرفت و شناخت است. بعد از این‌که شناخت پیدا کردیم عشق و علاقه و محبت بوجود می‌آید بعد از آن، انتظار و بعد اطاعت از ولی مطرح می‌شود. در دوران غیبت کبری رابطه ما با امام زمان(عج) از طریق ادعیه‌هایی است که بدست ما رسیده است که گاهی از طریق خود امام زمان(عج)،گاهی از طرف ائمه و در دوران غیبت صغری ادعیه از طرف نواب بدست ما رسیده است.
حجت‌الاسلام شاهچراغ خاطرنشان کرد: یکی از دعاهایی که از طرف امام زمان(عج) نقل شده دعای اللهم توفیقه الطاعه….. است این دعای مستندی است که کفعمی آن را نقل کرده است در این دعا انتظاری که امام زمان(عج) از جامعه و افراد دارد بیان شده است. این دعا دست‌نامه‌ی بزرگ تربیتی است و وظایف مختص هر صنف و وظایف عمومی افراد در آن بیان شده است. که ابتدای دعا وظایف عمومی و بخش دوم وظایف اختصاصی را بیان کرده است.
وی بیان کرد: وظایف عمومی عبارتند از: توفیق اطاعت و بندگی خدای متعال:که با ارزش‌ترین موهبت الهی است، دوری از معصیت، صداقت در نیت که اگر نباشد کارها بی ارزش است، شناخت محرمات الهی، هدایت و راهنمایی افرد و پایداری و استقامت در دین،راستگویی و سخن حکیمانه بر زبان جاری کردن، دوری از حرام و مال شبهه ناک: مبنای بسیاری از معارف دین رزق حلال است و سر منشا بسیاری از مفاسد رزق حرام است، رعایت حقوق دیگران، امنیت اخلاقی و اجتماعی، گوش خود را از لهو و لعب کنترل کردن.
امام جمعه شهر گرش خاطر نشان کرد: انتظاری که از گروه‌ها دارد عبارتند از: علما: زهد و خیر خواهی یعنی دلبستگی به مادیات و دنیا نداشته باشند، دانشجویان: تلاش و کوشش کنند و برای تحصیل علم و دانش جهد و رغبت داشته باشند و نسبت به این مسئله تمایل داشته باشند،کهنسال: وقار و آرامش داشته باشند، جوانان: بازگشت و توبه، زنان: عفت و پاکدامن باشند، ثروتمندان: تواضع و فروتن باشند، حاکمان و مسئولان: عدالت گستر باشند و عدالت را رعایت کنند.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع بررسی زندگی چهار حشره با استناد به قرآن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع بررسی زندگی چهار حشره با استناد به قرآن در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

«صغری فیروزی» گفت: زندگی چهار حشره را با الهام از قرآن بررسی می‌کنیم: زندگی مگسی: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اى مردم، مثَلى زده شد. بدان گوش دهيد. كسانى كه آنها را به جاى اللَّه به خدايى مى‏خوانيد، اگر همه گرد آيند مگسى را نخواهند آفريد و اگر مگسى چيزى از آنها بربايد بازستاندنش را نتوانند. طالب و مطلوب هر دو ناتوانند.
وی افزود: مکان زندگی مگس عبارتند از: آشپزخانه، دستشویی، قندان، زباله دان، مردار، پارک، باغ و جنگل، فاضلاب، شیرینی فروشی و باتلاق‌ها و گنداب‌ها؛ غذای مگس عبارتنداز: کباب، قند، میوه، زباله، فضولات، کثافات پلو، مردار و خون؛ ویژگی روانی مگس عبارتند از: فراموشی فضائل،گرایش به رذائل، سریش بودن،لاابالی گری و قدرت تمییز را ندارند. چندش آور بودن نتیجه این نوع زندگی است.
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: زندگی مورچه‌ای خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:( آنها حركت كردند) تا به سرزمين مورچگان رسيدند مورچه‏اى گفت: «به لانه‏هاى خود برويد تا سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند در حالى كه نمى‏فهمند!» مکان زندگی مورچه عبارتند از: میان سنگ‌ها، زیر زمین، درون خاک، ریشه درختان و تنه‌ی خشک درختان؛ غذای مورچه‌ها عبارتند از: گندم، گیاهان، قند، جنازه حشرات، دور ریز غذا، برنج و شیرینی؛ ویژگی روانی مورچه عبارتند از: سیستم تدافعی، یکنواخت زیستی، بازده کم و تلاش زیاد؛ یک زندگی معمولی بدون رشد و تکامل نتیجه این نوع زندگی است.
وی بیان کرد: زندگی عنکبوتی خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مثَل كسانى كه غير از خدا را اولياى خود برگزيدند، مثَل عنكبوت است كه خانه‏اى براى خود انتخاب كرده در حالى كه سست‏ترين خانه‏هاى خانه عنكبوت است اگر مى‏دانستند! مکان زندگی عنکبوت‌ها در تار، گوشه های نمور، دام، گوشه های تاریک، چسبنده است غذای این حشره هم نوعان خودش است. بی رحمی، دام افکنی، بخور بخور و منفعت گرایی از جمله ویژگی‌های روانی این حشره است. وحشت و ناامنی نتیجه این نوع زندگی است.
مشاور حوزه افزود: زندگی نحلی خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: و پروردگار تو به زنبور عسل وحى و الهام غريزى نمود كه از كوه‏ها و درختان و داربست‌هايى كه مردم مى‏سازند، خانه‏هايى برگزين! سپس از تمام ثمرات (و شيره گلها) بخور و راه‏هايى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده است، به راحتى بپيما! از درون شكم آنها، نوشيدنى با رنگهاى مختلف خارج مى‏شود كه در آن، شفا براى مردم است به يقين در اين امر، نشانه روشنى است براى جمعيّتى كه مى‏انديشند. میوه‌ها و شهد گل‌ها غذای این نوع حشره است. پذیرش حق، دوری از رذائل، ارزش گرایی و بی رحمی از ویژگی روانی این حشره است.. از درون شكم آنها، نوشيدنى با رنگهاى مختلف خارج مى‏شود كه در آن، شفا براى مردم است نتیجه‌ی این نوع زندگی می‌باشد که بهترین نوع زندگی نسبت به سه زندگی که در بالا ذکر شد است.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع معارف فاطمی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع معارف فاطمی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

«عذری انصاری» استاد و مشاور حوزه و دانشگاه از قم گفت: خداوند در قرآن کریم در آیه نفرمی‌فرماید: لازم نیست همه‌ی مردم به جهاد بروند لازم نیست همه‌ی مردم دنبال کار سیاسی باشند لازم است گروهی در شهر بمانند و معارف دین را یاد بگیرند در قرآن درباره فقه خیلی تاکید شده است. فقیه یعنی عالم و دانایی را که دین را به طور اساسی شناخته باشد و دقیق تسلط داشته باشد تقلید یعنی رجوع غیر عالم و متخصص به غیر متخصص می‌باشد.
وی افزود: ریشه تشیع از زمان حضرت ابراهیم(ع) بوده و حضرت نوح(ع) و تمام انبیاء قبل از حضرت نوح(ع) پیرو و شیعه حضرت ابراهیم(ع) بوده‌اند. در مکتب ما بیش از آینی و دینی به علم و دانش توجه شده است. در اسلام برای انجام تکلیف دینی سن مشخص شده است ولی برای آموزش دین و یاد گرفتن احکام، اصول، علم اخلاق و عقائد سن مشخص نشده است .
خانم انصاری خاطر نشان کردند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما بار امانت و بار تکلیف و مسئولیت به آسمان‌ها و زمین و… عرضه کردیم آن‌ها ابا کردند ترسیدند که این بار را به مقصد برسانند امام انسان آن را پذیرفت این انسانی که بسیار جاهل و ظالم است. امام علی(ع) می‌فرماید: عقل، فکر و اندیشه هیچ کس کامل نمی‌شود مگر چهار کار را انجام دهد: زیادی مال را در راه خدا دهد برای این که انسان را سبک بال کند تا رشد کند، زیادی حرف‌ها را نگه دارد(انسان‌های حکیم کم حرف می‌زنند)، در زندگی قوت بدنش را بخورد و هیچ‌گاه از فرا گرفتن علم و دانش سیر نشود.
وی افزود: حضرت زهرا(س) می‌فرماید: خداوند نور مرا آفرید و نور را در یک درخت بهشتی قرار داد که تمام بهشت با آن نور روشن شد. بعد آن نور در سیب قرار گرفت که نور سیب در صلب پدر من قرار گرفت از صلب پدرم پیامبر(ص) و وارد بطن مادرم حضرت خدیجه(س) شد. حضرت زهرا(س) می‌فرماید: نور من که در درخت قرار گرفت تسبیح می‌گفت تغذیه من تسبیح الهی بود. تغذیه‌ی حضرت تغذیه‌ی علمی بود.
خانم انصاری بیان کرد: یکی از معنای حضرت زهرا(س) بریده شده از جهل و نادانی است. حضرت زهرا(س) زن عالمه بود مرجع سیاسی زن و مرد بوده بعد از رحلت پیامبر(ص) خانه حضرت زهرا(س) مرکز رجوع رجال سیاسی علمی و فقهی و اجتماعی بوده است. تمام مردم با حضرت مشورت می‌کرده‌اند حتی حضرت امیرالمومنین(ع) بعد از بحران سیاسی و اجتماعی که بعد از رحلت پیامبر(ص) بوجود آمده بود با حضرت مشورت می‌کرد.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع تواضع و فروتنی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع تواضع و فروتنی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

«صغری فیروزی» مشاور و استاد حوزه گفت: تواضع از جمله صفات حمیده و خصال پسندیده است و اولیای گرامی اسلام درباره‌ی آن از جهات متعدد سخن گفته‌اند. امام صادق(ع) می‌فرماید: احترام به مومن از احترام به کعبه بالاتر است. امام سجاد(ع) وقتی می‌خواستند به سفر بروند با افرادی می‌رفتند که آقا را نشناسند یکی از شرطهایش این بود من باید در طول سفر برای شما کار کنم خادم باشم.
وی افزود: سیره پیامبر این‌گونه بود وقتی فردی به خدمتش می آمد احترام خاصی برایش قائل بود و عبایش را زیر پای میهمان می‌انداخت. فردی که برای دید و بازدید افراد می‌رود در مسیر ملک می‌آید و از او می‌پرسد، فرد می‌گوید برای رضای خدا می‌روم خدا به ملائکه می‌گوید برای رضایت و دیدار افراد نمی‌رود بلکه می‌رود برای زیارت خدا، وقتی ما زائر خدا شدیم مهمان خدا هستیم و پذیراییش بر عهده خدا است.
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: بی‌گمان فروتنی و تواضع در دنیا مایه‌ی محبوبیت اجتماعی است و در آخرت موجب رحمت باری تعالی است. هر کس برای خدا تواضع کند خدا او را رفعت می‌دهد بالا می‌برد تواضع به مردم این است که به آنها احترام کنید آن چیزی که دوست دارید در حقت ادا کنند تو هم در حق مردم ادا کنی. از جمله حق استادی تواضع در مقابل او است و ادای احترام به استاد نباید خدشه دار بشود شاید همان استاد باعث خیر ما شود و دعای استاد باعث می‌شود ما ره صد ساله را یکساله طی کنیم.
وی بیان کرد: بعضی حرف‌ها خیلی ساده است اما باعث دل رنجی می‌شود اگر با استادی دوست شدید باز هم حق استادی سر جایش است تواضع به استاد است که آدم را بالا می‌برد و این تواضع باید برای خدا باشد. در جامعه‌ای که تمام قشرها متواضع باشند و همه با رعایت ادب و احترام با یکدیگر برخورد نمایند عدل و دادگری در آن جامعه حاکم خواهد بود زیرا مردم متواضع خود را بالاتر از آن می‌دانند که به حقوق دیگران تجاوز کنند، با عمل ناروا و ظالمانه عدل اجتماعی را متزلزل کنند

نشست اخلاقی با موضوع شيوه آرامش يافتن در زندگی با حضور «صغری فیروزی» مشاور و استاد حوزه

نشست اخلاقی با موضوع شيوه آرامش يافتن در زندگی با حضور «صغری فیروزی» مشاور و استاد حوزه

در زندگی هر يک از ما دو قله موفقيت وجود دارد: يکی آسايش جسم؛ ديگری آرامش روح و روان، انسان‌های ساده و سطحی نگری يا عوام هر جامعه همواره در پی آسايش جسم خويش هستند، گرچه روان و جان خود را از دست دهند، اما افراد فرزانه، انديشمند و خواص هر جامعه‌ای آرامش روح يعنی خوشبختی حقيقی را طلب مي‌کنند و راحتی جسم يا تندرستی در زندگی را برای اين مهم می‌جويند.
وی افزود:گام‌های آرامش در زندگی عبارتند از : فهرستی از موفقيت‌هايی که تا کنون کسب کرده‌اید تهيه کنيد، هر چند وقت يک بار به ميان طبيعت برويد و در محيطی سبز و سرشار از آرامش قدم بزنيد، تا زمانی که خودتان نخواهيد، هيچ کس نمي‌تواند تحقيرتان کند، به دنبال رستگاری و سعادت خود باشيد، از صميم قلب خودتان را دوست داشته باشيد، تلاش کنيد هميشه مثبت بينديشيد.
استاد و مشاور حوزه خاطر نشان کرد: از دیگر گام‌های آرامش در زندگی عبارتند از: خود را در آيينه نگاه کنيد و از ديدن زيبايي هايتان لذت ببريد و خدا را به خاطر اين نعمت شکرگزار باشيد، شرقي ها اعتقاد دارند که آب جاری منبع انرژی‌های مثبت است و ضروری در زندگی است پس هر چند روز يک بار زير دوش برويد و بگذاريد جريان آب تمام عضلات را ماساژ دهد و هر از گاهی به گورستان برويد اين کار باعث می شود که ديد شما نسبت به زندگی عوض شود و زيستن در عالم جاودان را بياموزيد.
وی بیان کرد: زندگی سراپا شوق و شور و نشاط وشادی است . شادی نياز به جستجو ندارد، همين اطراف است و آنقدر به ما نزديک است که به خاطر نزديکی بيش از حد آن قابل ديدن نيست. شاد زيستن، شادمانه از زندگی لذت بردن، به غم و غصه خنديدن و از لحظه لحظه زندگی بهره جستن وبرای تک تک اين لذت‌ها و زيبايی‌ها از اعماق وجود هورا کشيدن، حق هر انسانی است و هر موجود زنده‌ای برای اين کار آفريده شده است و بايد اين چنين باشد.

سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی اسلامی

در این نشست«حجت‌الاسلام سید رضا شاهچراغ» امام جمعه شهر گراش، اظهار داشت: قشری از افراد جامعه سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه‌ها هم قهراً سبک زندگی مجزایی دارند. طلبه به‌عنوان طالب علوم دینی و کسی که هدفش ترویج دین است، سبک زندگی‌اش باید مؤمنانه باشد. زندگی مؤمنانه یعنی چه؟ زندگی مؤمنانه یعنی این‌که هر آنچه که آموزه‌های دینی گفته‌اند، طلبه در سطح عالی به آن‌ها عمل کند؛ چون طلبه‌ای که می‌خواهد دین را از سرچشمه اخذ کند، خودش باید الگو باشد. به عبارت دیگر، سبک زندگی طلبه باید شبیه سبک زندگی پیامبر(ص) باشد.
وی افزود: دشمن تمام هجمه خود را در موضوع تغییر سبک زندگی اسلامی انجام داده است و این تلاش باعث شده غفلت‌هایی راجع به مباحث خانواده و سبک زندگی اسلامی ایجاده شده لذا انتظار است که طلاب در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند ابتدا به سبک زندگی اسلامی توجه داشته باشند. زیرا مردم از طلاب انتظار دارند و اگر طلاب در این زمینه دقت نداشته باشد نوعی بد بینی در بین مردم ایجاد می‌شود.
حجت‌الاسلام شاهچراغ خاطر نشان کرد: مولفه‌های سبک زندگی طلبگی عبارتند از: باورها، ارزش‌ها، هنجارها و الگوهای رفتاری یعنی طلبه یک سری باورهایی شبیه سایر مسلمانان دارد البته باید باورهای طلبه قوی‌تر از دیگران باشد. در مورد ارزشها و هنجارها هم طلبه باید رتبه‌ی بالاتری نسبت به دیگران داشته باشد. اما آن‌چه سبک زندگی طلبگی را از دیگران متمایز می‌کند، همان الگوهای رفتاری طلبه است.
وی بیان کرد: عواملی در ساختن سبک زندگی طلبگی مؤثر هستند عبارتند از: یکی بحث آموزش است. طلبه درس حوزوی می‌خواند خود این دروس حوزوی در سبک زندگی طلبگی تأثیر می‌گذارد. کسی که درس حوزوی می‌خواند، سبک زندگی ویژه‌ای دارد. یکی دیگر نوع ارتزاق طلبه است. طلبه‌ای که مشغول دروس حوزوی است، فرصت ندارد تا شغل دیگری داشته باشد؛ بنابراین تنها درآمد وی از راه شهریه و تبلیغ است. خود همین شیوه‌ی ارتزاق، در ایجاد یک سبک زندگی متفاوت، مؤثر است. سبک زندگی طلبگی، سبک زندگی زیبایی است؛ زیرا هویت طلبگی با درسی که می‌خواند عجین می‌شود و چون معتقد است که این دروس یک صبغه‌ی الهی دارد، زندگی برای وی لذت‌بخش می‌شود. برای خیلی از افراد که شغل‌شان فقط برای کسب درآمد است، این شغل نمی‌تواند لذت‌بخش باشد؛ اما اگر شغل، مطلوب فرد باشد برای وی لذت‌بخش نیز خواهد بود.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

در این نشست «صغری فیروزی» مشاور و استاد مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) گراش، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: ابلیس گفت: پس به عزت توسوگند که بی تردید همه‌ی افراد راگمراه خواهم کرد مگرآن بندگان خالص شده تو ازمیان آن‌ها. رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: بنده به حقیقت اخلاص نمی‌رسد مگر آن‌گاه که دوست نداشته باشد در برابر کاری که برای خدا می‌کند، تمجید و ستایش شود. امام خامنه ای (حفظه الله): هر چه مایه‌ی اخلاص در کاری که من و شما انجام می‌دهیم بیشتر باشد آن کار ارزش بیشتری پیدا می‌کند.
وی افزود: اخلاص آن است که کاری صد در صد برای خدا باشد تا آن‌جا که حتی یک درصد کمتر یا بیشتر از آن برای غیر خدا باشد عبادت باطل و یا مورد اشکال است مثلا اگر زمان عبادت را برای غیر خدا انتخاب کنیم مثلا نماز را در اول وقت بخوانیم تا توجه مردم را به خود جلب کند. به بیانی دیگر، اخلاص آن است که تمایلات و خواسته‌های نفسانی، طاغوت‌ها و گرایش‌های سیاسی و خواسته‌های این و آن را در نظر نگیریم بلکه انگیزه‌ی ما تنها یک چیز باشد و آن اطاعت از فرمان خدا و انجام وظیفه، برای رسیدن به اخلاص جز با امداد الهی امکان ندارد. .
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: نشانه های مؤمن مخلص عبارتند از: در انفاق: از کسی توقع تشکر ندارد، در عبادت: جز خداوند کسی را بندگی نمی‌کند، در تبلیغ: به غیر خدا از کسی پاداش نمی‌خواهد، در ازدواج: از فقر نمی‌ترسد و با توکل به وعده خدا ازدواج می‌کند، در برخورد با مردم: فقط رضای خدا را در نظر می‌گیرد، در مهر ورزی و محبت: هیچ کس را به اندازه خدا دوست ندارد، در تجارب و کسب و کار: از یاد خدا غافل نمی‌شود.
وی افزود: راه‌های کسب اخلاص عبارتند از: . توجه به علم و قدرت والطاف خداوند، توجه به خواست خداوند، توجه به برکات اخلاص، توجه به بقای کار، مقایسه پاداش‌ها؛ اثر اخلاص به این صورت است که: کسی که اخلاص پیشه می‌کند نیت، عمل، عبادت و اعضا و جوارح او نیز خالص می‌شود در نتیجه تمام وجود انسان خالص و خدایی می‌شود و آدمی به کمال و سعادت نهایی خود می‌رسد.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش.

در این نشست«رقیه باقری» مبلغ اعزامی از قم، اظهار داشت: یکی از نام‌های روز قیامت یوم الحسره است. بعضی شب‌ها رزق خاصی دارد مانند شب قدر که خداوند در این شب بیشترین رزق را می‌دهد و دحوالارض، بعضی مکان‌ها رزق خاصی دارند مانند: زیر قبه‌ی امام حسین(ع) محل استجابت دعاست و خاکش شفاعت و رزق خاصی دارد. بعضی از ماه‌ها مانند: ماه محرم و صفر رزق‌های خاصی دارند. طبق زیارت مطلقه امیرالمومنین(ع) خورده خورده رزق هر روز در بین الطلوعین است که از دست امام زمان(عج) می‌گیریم.
وی افزود: رزق‌هایی که در این ایام(محرم و صفر) می‌گیریم عبارتند از: گریه بر مصائب اباعبدالله الحسین(ع)، طهارت قلبی از رذائل اخلاقی: امام علی(ع) می‌فرماید: سه رذیله اخلاقی که اگر در کسی باشد دچار افسردگی می‌شود: کینه، حسد و سوء خلق؛ در روز عاشورا عده‌ای در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند و بر جایگاهی که امام داشت واقف بودند بخاطر کینه بر حضرت علی(ع) او را به شهادت رساندند. کسی که دائما نگاهش به داشته‌های دیگران داشته باشد آن چیزی که خود دارد را نمی‌بیند و از زندگی و عبادت لذت نمی‌برد و هیچ آرامشی ندارد. روایت داریم کسی که خوش اخلاق باشد از پل صراط سریع عبور می‌کند، کسی که بد اخلاقی کند شیطان را خوشحال می‌کند و کسی که بد اخلاق باشد دچار فشار قبر می‌شود.
خانم باقری خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در جمع اصحاب فرمودند: این قلب‌های شما مثل آهن زنگ می‌زند در روز قیامت قلب سلیم می‌خواهند اصحاب پرسیدند یا رسول الله! چکار کنیم قلب سلیم داشته باشیم؟ پیامبر(ص) فرمود: تلاوت قرآن و یاد مرگ باعث پاک شدن قلب می‌شود. رزق سوم که انسان در این ایام می‌گیرد عبارتند از: اولین رزقی که در زیارت عاشورا می‌گیریم یاری امام عصر(عج) و گرفتن انتقام خون امام حسین(ع) در رکاب امام زمان(عج) است.
وی افزود: برای این‌که در رکاب امام عصر(عج) شهید شویم باید چهار ترس در وجود ما باشد که عبارتند از: ترس از خدا، ترس از روز قیامت، ترس از گناه و ترس از مرگ و لحظه‌ای که روح از بدن جدا می‌شود.

جلسه اخلاق با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

جلسه اخلاق  با هدف آشنایی با مباحث اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان گراش

در این جلسه «حجت‌الاسلام حاتم متقی اصل» مدرس مدرسه علمیه آیت الله گلپایگانی و مدرس مدرسه علمیه آیت الله بروجردی در مقطع عالی، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم و کلیدی برای اهل علم که مایه‌ی پیشرفت و ترقی است هم از نظر علمی هم معنویی، فهمیدن حقیقت روح و اساس دین است. اگر اهل علم به مراتب بزرگ علمی رسیدند به واسطه درک فهمیدن حقیقت و روح دین است.
وی افزود: انسان موجودی مرکب است و یک بعدش جسم و بعد دیگرش روح و جان است. اگر به عبدمان مراجعه کنیم ارزش انسان به جسم نیست بلکه به جان و روح است زیرا تا زمانی که روح در بدن است جسم ارزش دارد زمانی که روح از بدن مفارقت کند دیگر این بدن ارزش ندارد.
حجت‌الاسلام متقی اصل خاطرنشان کرد: پیغمبر(ص) فرمودند: هر چیزی در این عالم اصل و اساس دارد و روح دین، عشق و محبت محمد(ص) و آل محمد است. اگر انسان این محبت و عشق در او باشد دین او روح دارد. اگر می‌خواهید به جایی برسید در محبت اهل بیت غرق شوید.
وی بیان کرد: پیغمبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند: یا علی! تو هم مثل قل هو الله احد هستی، اگر تو را کسی با قلبش دوست بدارد یک سوم درجه ایمان را درک کرده است اگر کسی تو را با دل و زبان دوست بدارد نیمی از درجه ایمان را درک کرده است اگر کسی تو را با دل، زبان و عمل دوست بدارد کل ایمان را درک کرده است.

برگزاری جلسه اخلاق با هدف آشنایی با مباحث ماه محرم با حضور طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

برگزاری جلسه اخلاق  با هدف آشنایی با مباحث ماه محرم با حضور  طلاب، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

در این جلسه «مریم فقیر» استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش، اظهار داشت: شخصی به نام ریان بن شبیب می‌گوید: پیش امام رضا(ع) رفتم امام فرمود: محرم ماهی است که قبل از اسلام و قبل از آن‌که پیغمبر(ص) مبعوث شود در جاهلیت این ماه، محترم می‌شمردند می‌گفتند: جنگ در این ماه جایز نیست، ممنوع است به همین دلیل محرم می‌گویند. بعد امام رضا(ع) فرمود: ای پسر شبیب: اگر می‌خواهی گریه کنی بر علی ابن الحسین(ع) گریه کن.
وی افزود: گریه بر دو قسمت است که عبارتند از: گریه منفی: مثل این‌که به کسی بگویند به جنگ برو و او از ترس گریه کند، گریه مثبت عبارتند از: گریه‌ی عقیدتی: گاهی اعتقادات، انسان را به اشک وا می‌دارد و این قسم ریشه در قرآن دارد هنگامی که سوره نصر نازل شد عموی پیامبر، عباس آیه را شنید شروع به اشک ریختن کرد.
خانم فقیر بیان کرد: از دیگر اقسام گریه‌ی مثبت عبارتنداز: گریه عاطفی: عواطف انسان را به گریه وا می‌دارد و باعث رقت قلب انسان می‌شود، گریه فضیلت طلبی: یعنی فضیلتی از انسان فوت شده باشد مثل پدر و مادر خوب، استاد خوب، بعد انسان غصه می‌خورد و اشک می‌ریزد، گریه عدم حضور: مثلا انسان با خود می‌گوید: چرا روز عاشورا من نبودم به همین دلیل اشکش جاری می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: آخرین قسم از اقسام گریه‌ی مثبت عبارتند از: گریه معرفت: مثلا گریه می‌کنیم چرا امام حسین(ع) این قدر خوب است و من این‌قدر بد هستم، چرا او مظهر ایثار و نماز و من کاهل نماز هستم. ام سجاد(ع) فرمود: هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین بن علی(ع) و همراهانش اشک‌بار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفه های بهشتی جای می دهد.

توصیه های قرآن به جلوگیری از اختلاف

قرآن به مؤمنان توصیه می کند که از اختلاف پرهیز کنند و نتایج شوم تفرقه را به خاطر داشته باشند: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید» «و از خدا و پیامبرش اطاعت نمایید و نزاع نکنید که سست شوید و قدرت شما از میان برود». و در جایی که نزاع هست قرآن خیرخواهانه راه علاج و رفع خصومت را نشان می دهد: «ای کسانی که ایمان آورده اید خدا و پیامبر خدا و اولی الامر را اطاعت کنید و هرگاه در چیزی نزاع داشتید آن را به خدا و پیامبر بازگردانید، اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید. این برای شما بهتر و پایانش نیکوتر است».

و مَنْ يعملْ مثقال ذره شراً يرهُ

 

 

حضرت استاد انصاریان حفظه الله بر روی منبر می فرمود: «وجود مبارک مرحوم ملا محسن فیض کاشانی محدث خبیر و داماد صدر المتألهین شیرازی در المحجة البیضاء می­فرماید: پیغمبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمودند: «روز قیامت یک نفر از این که او را به دادگاه می­آورند می­گوید: ما که نه عرق خوردیم، نه رابطه نا مشروع داشتیم و نه اهل ریختن آبروی مردم بودیم، ما را به چه علت به دادگاه آورده­اند؟ به او می­گویند: شما روزی به مغازه قصابی رفتی که گوشت بخری، انگشت خود را گذاشتی روی یک قطعه گوشت و به قصاب گفتی از این گوشت به من  بدهید. مقداری از چربی آن گوشت به نوک انگشت تو چسبید، قصاب هم ناراحت

شد و راضی نبود که دست به آن بزني.»                                                                                                         

منبع: محمد رحمتی شهرضا،چه بگوييم، ص62

پيشنهادهايي براي دوستي هر چه بيشتر با امام زمان -عجل الله تعالي فرجه الشريف-

1.در آغازين دقايق صبح، روز خود را با سلام به امام زمان -عجل الله تعالي فرجه الشريف-آغاز كنيم.

2.در قنوت نماز هايمان دعاي فرج« اللهم كن لوليك الحجه ابن الحسن…» را بخوانيم.

3.ثواب كارهاي خودمان را به امام زمان -عجل الله تعالي فرجه الشريف- هديه كنيم.

4.قرائت قرآن

5.براي سلامتي امام زمان - عجل الله تعالي فرجه الشريف- هر روز صدقه دهيم.

6.از طرف امام زمان -عجل الله تعالي فرجه الشريف- به امام حسين -عليه السلام- عرض سلام كنيم.

7.به فقرا و مستمندان شيعه كمك كنيم.

8.به طور مرتب در هر روز يك دقيقه را به امام زمان -عجل الله تعالي فرجه الشريف- اختصاص دهيم. مثلا هر شب هنگام خواب 1 دقيقه با ايشان گفت­وگو كنيم و از ايشان براي مؤفقيت در كارهايمان كمك بخواهيم

و خيلي  كارهاي خوب ديگر…

سر عدم مقبوليت نماز شارب الخمر

 

حسين بن احمد (رحمةالله) از پدرش، از احمد بن محمد عيسي، از حسين بن خالد، وي مي گويد: محضر مبارك امام رضا(عليه السلام) عرض كردم: براي ما روايت شده كه نبي اكرم(صلي الله عليه وآله) فرموده امد: كسي كه خمر بياشامد تا چهل روز نمازش مقبول نيست، آيا اين روايت صحيح است؟

حضرت فرمودند: صحيح نقل كرده­اند.

عرض كردم: چرا نمازش تا چهل روز مقبول نيست نه كمتر از آن ونه بيشتر؟

حضرت فرمودند: براي اين كه حق تعالي خلقت انسان را مقدر و معين فرموده با اين صورت كه: نطفه را بعد از چهل روز ايجاد كرده سپس آن را به مرحله بعدي نقل داده است. پس از چهل روز علقه­اش مي­كند و بعد آن را به مرحله­ي بعدي منتقل نموده و پس از چهل روز مضغه­اش مي­نمايد و همچنين تا مرحله­ي نهايي وچون انسان وقتي شراب خورد، بقاياي آن شراب چهل روز در شانه­اش مي ماند، همان طوري كه غذا و مأكولات و مشروبات ديگر نيز ذرات و بقاياي آنها تا چهل روز در مثانه مي­مانند. لاجرم تا وقتي كه اين بقايا در مثانه او هست. نماز نبايد مقبول درگاه الهي واقع شود.(ولي نماز را بايد خواند، شايد مورد مغفرت الهي قرار گيرد.)

منبع: براي تمام خانواده­ها، باقري طاقانكي، ناصري نژاد،ج2 ص435

تعارف بدون حقيقت

مردي از دوستان حضرت صادق(عليه السلام) بر آن حضرت وارد شد و اسماعيل فرزند آن حضرت نيز در خدمتش بود. آن مرد سلام كرد و نزد حضرت نشست. وقتي كه آن حضرت از آن جا برگشت. آن مرد نيز همراه آن حضرت ­برگشت. چون امام (عليه السلام) به در خانه رسيد، داخل خانه شد و آن مرد را در همان جا گذاشت. اسماعيل گفت: « اي پدر! چرا به آن مرد اظهار نكردي (تعارف نكردي) داخل خانه شود؟ حضرت فرمود: نمي­خواستم كه داخل خانه شود. عرض كرد: آن مرد نيز به خانه داخل نمي­شد(من خوش ندارم كه خداوند مرا اظهار كننده برخلاف واقع بنويسد.( يعني چيزي را بگويم كه قصد جدي به آن ندارم.»

اين است نمونه­ي راه صدق و صديقان پس كسي كه مي­خواهد در عالم صدق، گام نهد و از ريشه­هاي نفاق رهايي يابد، بايد كاملا خود را كنترل كند مخصوصا زبان را و چيزي را كه به دل منكر است به زبان نياورد مگر در مقام تقيه.

منبع: براي تمام خانواده­ها،باقري طاقانكي، ناصري نژاد،ج2­ ص503

رهبری در کلام بزرگان

 

علامه عظیم الشان حضرت آیت الله حسن زاده آملی

ایشان جلوی حضرت آقا دو زانو نشسته و ایشان را مولا خطاب می کند. حضرت آقا ناراحت شده و به علامه می فرمایند این کار را نکنید، علامه می فرمایند: اگر یک کار مکروه از شما سراغ داشتم این کار را نمی کردم.

ایشان در جای دیگر فرموده اند: گوشتان به دهان رهبر باشد. چون ایشان گوششان به دهان حجت بن الحسن- عجل الله تعالی فرجه الشریف- است. این جملات وقتی بیشتر معنا پیدا می کند که بدانیم صاحب تفسیر المیزان، علامه عارف آیت الله طباطبایی درباره شاگردش علامه حسن زاده فرموده اند: حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان-عجل الله تعالی فرجه الشریف- .

راهی که حسن زاده در پیش دارد، خاک آن توتیای چشم طباطبایی.

منبع : فصلنامه فرزانگان شاهد، شماره 3، ص 56

 

زنان آخرالزمان

هشدارهاي خدا

رسول خدا (صلي الله عليه وآله): كسي كه چشمش  را از حرام  پر كند خداوند روز قيامت چشمش را از آتش پر مي­نمايد.

و باز فرمودند: دو گروه اهل جهنم هستند و حتي بوي بهشت (كه تا 500 سال راه به مشام مي­رسد) به مشام آنها نخواهد رسيد…(دوم) زنان بي­حجاب ..كه با زرق و برق، خود را به مردم نشان داده و هوس­هاي آنها را به سوي خود جذب مي­كنند.

در حديث معراج از رسول خدا(صلي الله عليه وآله) نقل است كه فرمودند: يا علي! شبي كه مرا به آسمان (معراج) بردند، زناني چند از امت خود را در عذاب شديد ديدم، پس از شدت عذاب آنها گريستم..

زني را ديدم كه به موهايش آويخته شده بود و آن زني بود كه از انجام وظايف زناشويي خودداري مي­ورزيده است..

و زني را ديدم كه گوشت بدن خود را مي­خورد وآتش از زيرش شعله مي­كشيد و آن زني بود كه براي مرد (اجنبي) زينت مي­كرده است..

و زني را ديدم كه گوشت بدن او از جلو و عقب با قيچي­هاي آتشين پاره پاره مي­شد.و آن زني بود كه خود را به مردان (نامحرم) عرضه مي­كرده كه به او رغبت كنند.

منبع: مؤسسه فرهنگي هنري كاربردي خيبر، حريم ريحانه 2

پاي درس اخلاق

آداب خوابيدن پيامبر (صلي الله عليه وآله)

 

پيامبر (صلي الله عليه وآله) به طور معمول در آغاز شب مي­خفت و در فرجام آن برمي­خاست. گاه براي انجام دادن كار مردم، شب زود نمي­خوابيد.

چون مي­خفت، بيدارش نمي­كردند تا خود بيدار مي­شد.هنگام خفتن، دست راست را زير گونه­ي راست مي­نهاد. هر گاه از خواب برمي­خاست پروردگار را سجده مي­كرد.

مردمان را از خوابيدن بر پشت بام بدون نرده يا ديواره،باز مي­داشت.

ارتفاع مناسب ديوار را يك ذراع و يك وجب مي­دانست و مي­فرمود : كسي كه بر پشت بام بي­ديواره بخوابد و ناگواري بر او رخ دهد، تنها خويش را سرزنش كند.

اگر مي­ديد مردي به رو خوابيده و باسنش پارچه­اي نيست، با پايش به او مي­زد و مي­فرمود: اين نوع خوابيدن، منفورترين نوع خفتن در نزد خداوند است.

در مورد چگونگي خفتن : حضرت به پهلوي راست مي­آرميد و دست را زير گونه­ي راست خويش مي نهاد و مي­فرمود: «آفريدگارا ! مرا در روزي كه بندگانت را بر مي­انگيزاني از عذابت درل امان نگه­دار.

عبادين تميم از عمويش چنين نقل مي­كند:«رسول خدا (صلي الله عليه وآله) را ديدم كه در مسجد خفته بود و يك پايش روي پاي ديگرش قرار داشت.»

چون براي خفتن به بستر مي­رفت، مي­فرمود:«اي آفريدگار، به نام تو زنده­ام و مي­ميريم .» دستانش را برابر صورتش مي­گرفت و سوره­هاي«ناس»، «فلق»، و «توحيد» را مي­خواند و بر دستانش مي­دميد.سپس، سه بار بر سر، صورت و پيكرش مي­كشيد.

منبع: همنام گلهاي بهاري، حسين سيدي، ص32                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

صبر حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف )

 

در حدیث لوح در وصف حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است

«کمال موسی، بها عیسی و صبر ایوب در وجود اوست» انواع بلاها بر آن حضرت

 جمع شده و طولانی شدن آن، موجب شدت مصیبت و ابتلا می باشد.

 برماست که برای تعجیل در فرجش دعا کنیم.

 منبع : موعودنامه، مجتبی تونه ای، ، ص452

 

 

تلاش مورچه ای برای رسیدن به معشوق !

نکته ی مهمی که جناب شیخ برآن تاکیید داشت ، آمادگی و آراستگی شخص منتظر بود هر چند در زمان حیاتش به درک حضور امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نایل نیاید .

وی در این باره ، حکایتی از حضرت داوود (علیه السلام) نقل می کرد که :

داوود (علیه السلام) در حال عبور از بیابانی ، مورچه ای را دید که مرتب کارش این بود که از تپه ای خاک برمی داشت و به جای دیگری می ریخت. از خداوند خواست که از راز این کار مورچه، آگاه شود. مورچه به سخن آمد که: معشوقی دارم که شرط وصال خود را آوردن تمام خاک های آن تپه به این محل قرار داده است!

داوود(علیه السلام) فرمود: با این جثه ی کوچک، تو تا کی می توانی خاک های این  تل بزرگ را به محل مورد نظر منتقل کنی؟ و آیا عمر تو کفایت خواهد کرد؟!

مورچه گفت که همه ی اینها را می دانم؛ ولی خوشم که اگر در راه این کار بمیرم، به عشق محبوبم مرده ام!

در اینجا حضرت داوود(علیه السلام) منقلب شد و فهمید که این جریان، درسی است برای او.

جناب شیخ همیشه اصرار داشت که:

با همه وجود در انتظار ولی عصر- عجل الله تعالی فرجه الشریف- باش و حال انتظار را با مشیت حق همراه کن.

(کیمیای محبت، محمدی ری شهری، ص 48)

 

توصيه­هايي در ماه رمضان

رعايت نكات زير به كيفيت استفاده از ماه رمضان مي­افزايد:

1. بر ترك محرماتي كه بر اعضاي ديگر لازم گرديده به وي‍‍ژه محرمات چشم، گوش و زبان و نيز استفاده از غذاي حلال، اهتمام ويژه­اي داشته باشيد.

2. در شبانه روز چند نوبت قرآن تلاوت كنيد؛ براي مثال حدود پانزده دقيقه در روز و پانزده دقيقه در شب.

3. دعاها را تقسيم كنيد و آنها را چند نوبت در شبانه روز بخوانيد. روزها به همان مقدار دعايي كه بين نماز يا بعد از نماز­هاي يوميه خوانده مي­شود، اكتفا كنيد. اما شب­ها وقت بيشتري را صرف خواندن دعا كنيد. اگر بعضي از دعاها طولاني است، لازم نيست هر شب همه آن دعاها را بخوانيد.

4. براي استفاده بهينه از زمان در هنگام رفت و آمد، ذكر بگوييد (البته ذكرهاي بدون صدا و آرام تا شائبه ريا به وجود نيايد). بكوشيد از مرحله ذكر زباني، به مرتبه توجه به معناي ذكر و ذكر قلبي و ياد واقعي خداوند برسيد؛ به طوري كه او را حاضر و ناظر بر خود بدانيد.

بهترين ذكر به وي‍ژه براي رفع بعضي مشكلات ظاهري و نيز روحي و رواني ذكر «استغفار» و «لا اله الله » است.

5. دائم الوضو باشيد و حتي قبل از خواب نيز وضو بگيريد و به بستر خواب برويد؛ زيرا در ماه رمضان، خواب نيز عبادت است و نفس كشيدن تسبيح به حساب مي­آيد.

6. از شب زنده داري و احيا به ويژه در شب­هايي كه فرداي آن تعطيل است غفلت نكنيد. شايد يكي از مهم­ترين اعمال در اين ماه، شب زنده­داري، تهجد، استغفار و نماز شب در نيمه­ها است.

7. در مجالس بيان احكام و معارف ديني و موعظه، در مساجد يا حسينيه ها شركت كنيد. بسياري از علما و مجتهدان نيز مقيدند، به موعظه و ذكر مصيبت واعظان و سخنرانان گوش فرا­ دهند.

به طور كلي شركت در مجالس مذهبي، قراردادن خود در معرض نفحات و نسيم­هاي رحمت الهي است كه نقش مهمي، در حفظ دين و معنويت انسان دارد.

8. از انجام دادن ورزش­هاي سنگين، در طول ماه رمضان بپرهيزيد و بكوشيد ورزشهاي سبك و آرام (مانند پياده روي يا نرمش) انجام دهيد.

9. از غذاهاي قندي و پروتئين­دار در رژيم غذايي خود بيشتر استفاده كنيد (مانند خرما و لبنيات)

10. از پرخوري هنگام افطار و سحري جداً بپرهيزيد؛ زيرا علاوه بر اينكه چرخه خواب شما را به هم خواهد زد، از ساير برنامه­هاي عبادي و درسي نيز بهره كافي نخواهيد برد.

11. از هدر دادن انرژي بي­جا و بي­مورد اجتناب كنيد؛ براي مثال از حرف زدن­هاي بي مورد و تماشاي برنامه­هاي تلويزيوني غير ضروري بپرهيزيد .

         منبع: پرسش­ها و پاسخ­ها، ويژه ماه مبارك رمضان، دفتر نهم، ص26

ميهماني خداوند در ماه رمضان

ميهماني خداوند، به معناي اكرام و رحمت خاص الهي بر بندگان است؛ زيرا بندگان اعم از مؤمن و كافر در سراسر زندگي خود، در سر سفره­ي اكرام و رحمت الهي نشسته­اند. اما ميهماني در ماه رمضان، اكرام و رحمت خاص براي روزه داران است. بر اساس روايات، چند موضوع نشان از ميهماني خداوند است:

1. از شب اول ماه رمضان، درهاي بهشت باز مي­شود و تا شب آخر بسته نمي­شود.

2. از ابتدا تا انتهاي ماه رمضان، درهاي جهنم بسته مي­شود.

3. شياطين در بند و زنجير مي­شوند تا نتوانند روزه­ي بندگان را خراب كنند.

4. ماه رمضان، ماهي است كه ابتداي آن رحمت، وسطش آمرزش گناهان و پايان آن، آزادي از آتش جهنم است؛ يعني، با رحمت الهي به ميهماني دعوت وآمرزيده مي­شويم و در پايان ميهماني به عنوان هديه، از آتش جهنم آزاد مي­گرديم.

5. وجود شب قدر در اين ماه است كه ارزش آن، از هزار ماه بيشتر است و عبادت در آن، نتايج بسياري دارد و سرنوشت يك سال بندگان درآن تعيين مي­گردد. بدون ترديد موفقيت در هر كاري، مستلزم برنامه­ريزي صحيح است و آن هنگامي ميسر است كه:

الف. برنامه ناظر به اهدافي باشد كه انسان، در پيش روي دارد.

ب. اهداف وقتي از شفافيت برخوردار مي­شود كه فرصت پيش آمده يا امكانات فراهم شده، به خوبي شناخته وارزش­گذاري گردد.

ج. وقتي انسان ارزش فرصتي را بداند و يا اهميت نعمتي را درك كند. قدر آن را بهتر مي­داند و بيشتر از آن بهره مي­برد.

پس بايد از اين فرصت سرنوشت­ساز، بيشترين بهره را ببريم و اگر بخواهيم به اين هدف دست يازيم، بايد براي لحظه لحظه­ي آن حساب باز كنيم؛ حتي براي ساعاتي كه در حال خواب و يا استراحت هستيم.

براي استفاده­ي كامل از ماه رمضان، هر كس بايد متناسب با موقعيت شغلي و وضعيت جسماني و رواني خويش، برنامه­ريزي كند. در اين صورت بايد وقت خود را به چند بخش تقسيم كنيم:

بخش اول: علم و معرفت

در اين ماه بايد با جديت تمام، در جهت دانش افزايي تخصصي و معرفت يابي بنيادي و اعتقادي بكوشيم.

بخش دوم: عبادت و مناجات

در ماه رمضان، علاوه بر عبادت­هاي معمول كه در طول سال هميشه بايد انجام دهيم، عبادت­هاي واجب و مستحب ديگري نيز اضافه شده است؛ مانند: روزه گرفتن، تلاوت قرآن، خواندن دعاهاي ماه رمضان، احسان و… براي انجام دادن اين اعمال، تأكيد فراواني شده است و بايد در برنامه­ريزي ماه رمضان، در نظر گرفته شود.

بخش سوم: خواب و استراحت

لازمه­ي استفاده­ي بهينه از دو بخش گذشته، اين است كه خواب و استراحت انسان به مقدار كافي باشد. در غير اين صورت در دو بخش اول نيز موفق نخواهد بود. در ماه مبارك رمضان، به دليل جابه­جايي اوقات غذا و تغييراتي ديگر، تا حدودي چرخه­ي خواب و استراحت نيز تغيير مي­كند. توصيه ما اين است كه بكوشيد ميزان خواب خود را خيلي تغيير ندهيد و وقت آن را نيز خيلي به هم نزنيد؛ براي مثال اگر هنگام سحر حدود يك ساعت (براي سحري خوردن و خواندن نماز شب و نماز صبح) بيدار مي­مانيد؛ اين مقدار از خواب را در روز جبران كنيد. بعد از نماز ظهر وعصر با توجه به اينكه ناهار از برنامه روزانه حذف شده است زمان مناسبي براي استراحت و خواب است. در اين صورت مقداري از شب را مي­توانيد بيدار بمانيد و از وقت­تان استفاده بهتري بكنيد.

منبع: پرسشها و پاسخها، ويژه ماه مبارك رمضان، دفتر نهم، ص23

 

عطر حجاب

 

 

 گل تا باز نشده، معطر است.  وقتي باز شود عطر خود را از دست مي­دهد. زن تا با حجاب است، زيبا است­، وقتي حجاب را كنار زد، زيبايي و طراوتش از دست مي­­رود.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

                                                 منبع: محمود اكبري، براي ريحانه

بي ارزشي رياست در نزد علي -عليه السلام-، الگو براي مسؤولين

    شمايي كه مي­خواهيد خدمت به اين مردم بكنيد و دولت كه مي­خواهد خدمت به اين مردم بكند و رئيس جمهور و امثال اينها كه مي­خواهند خدمت به اين مردم بكنند، توجه بكنند كه خدمتگزارند، در دل خودشان اين مطلب را ايمان بياورند به آن كه ما خدمت مي­خواهيم به اين مردم بكنيم. ما در جمهوري اسلامي داريم زندگي مي­كنيم­؛ جمهوري اسلامي كه در اسلام مثل رسول اكرم، مثل اميرالمؤمنين -سلام الله عليهما- بر آن حكومت كرده اند، مي­خواهيم يك همچو حكومتي باشد. يك همچوحكومتي كه كفش وصله خورده خودش را مي­گويد از اين رياستها پيش من ارزشش بيشتر است يا رياستها ارزشش كمتر از اين است.

(كتاب امام علي (عليه السلام)از ديدگاه امام خميني(ره)، ص158)

 

 

jتبلیغ طبق سلیقه مردم

آقايى به يكى از دوستان مبلّغ نصيحت مى‏كرد كه امشب عدّه‏اى از كبوتربازان پاى منبر شما هستند، طورى صحبت كن كه از شما دل زده و ناراضى نشوند.

مثلاً بگو آب و دانه دادن به حيوانات چقدر ثواب دارد، امام رضا چقدر كبوتر دارد، پرنده‏ها چقدر خوب هستند.

ايشان در جواب گفت: اگر بنا بود عالمان دين طبق سليقه مردم حرف بزنند كه اثرى از دين نمانده بود.

منبع :خاطرات حجت الاسلام قرائتی 

فرمايش عارف سالك آ يت اللّه بهجت درباره زيارت عاشورا

در روز جمعه مصادف با 26 ذى قعده سال 1412 نزد آيت اللّه بهجت رفتم و از ايشان خواستم براى من از زيارت عاشورا بگويد البته قبلاً مى دانستم او هميشه زيارت عاشورا را مى خواند براى ايشان توضيح دادم كه من مى خواهم مجموعه اى از داستهانهاى كسانى كه زيارت عاشورا را خواندند و به صورتى شگفت به حاجت خود دست يافتند را جمع آورى كرده و چاپ نمايم .
ايشان فرمود: مضمون زيارت عاشورا گواه و روشن كننده عظمت آن است ، مخصوصاً وقتى آنچه در سند زيارت از صفوان از امام صادق عليه السلام روايت شده را ملاحظه مى كنيم كه گفته شده : زيارت عاشورا را بخوان و در خواندن آن استمرار داشته باش ، من به خواننده آن چند چيز را تضمين مى كنم :
1 زيارت وى پذيرفته مى شود.
2 تلاش ايشان مورد سپاس قرار مى گيرد.
3 سلام او بدون مانعى به امام عليه السلام مى رسد، و حاجت وى از جانب خداوند متعال بر آورده مى شود و با دست خالى باز نخواهد گشت . اى صفوان ! اين را با ضمانتى از پدرم ، و پدرم از اميرالمؤ منين عليه السلام و اميرالمؤ منين از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و رسول خدا از جبرئيل و جبرئيل از خداوند عز و جل دريافت نموده ، هر يك از آنها اين زيارت را با اين ضمانت تضمين نمودند، و به قداست خداوند سوگند، هر كس امام حسين عليه السلام را با اين زيارت از نزديك و يا از دور زيارت كند، حاجتش هر چه باشد بر آورده مى شود.
در سندها آمده زيارت عاشورا از حديث هاى قدسى است ، براى همين با وجود فراوانى كارهاى علمى موجود نزد علما و اساتيدمان آنها هميشه مراقب خواندن زيارت عاشورا بودند، از جمله آنها:
1 آيت اللّه العظمى شيخ محمد حسين اصفهانى صاحب تأ ليفات متعدد از خداوند متعال مى خواست كلمات پايانى عمرش خواندن زيارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوى بارى تعالى بشتابد. و خداوند دعاى وى را اجابت نمود، و پس از اتمام خواندن زيارت عاشورا روحش به ملكوت اعلى شتافت و روحش قرين رحمت و محشور با اولياى خدا شد.
2 آيت اللّه شيخ صدراى بادكوبه اى با دانش فراوانى كه داشت مقيد به خواندن زيارت عاشورا بود.
3 يكى از بزرگان گويد: … يكى از روزها به وادى السلام و به مقام امام مهدى عليه السلام رفتم ، آنجا مرد پيرى را با چهره اى نورانى ديدم ، مشغول خواندن زيارت عاشورا بود و چنين به نظر مى رسيد كه زائر است ، وقتى نزديك او رفتم ، تصويرى در برابرم نمايان شد گويى پرده حجاب را براى من كنار زدند حرم امام حسين عليه السلام را ديدم كه زائرين مشغول به عبادت و زيارت بودند. از آنچه ديدم تعجب كردم ، اندكى به عقب رفتم ، و به حالت طبيعى باز گشتم ، بار ديگر نزديك او شدم ، همان حالت اول براى من نمايان شد. اين حالت چندين بار برايم تكرار شد.
صبح روز بعد، به مكانى كه زائران براى زيارت در آن سكنى مى كنند رفتم تا از محضرش استفاده كنم و از حال و محل او سؤ ال كردم گفتند: آن شخص براى زيارت آمده بود و امروز اثاثيه و وسايلش را جمع كرد و از اينجا رفت .
از زيارت او نااميد نشدم ، به وادى السلام رفتم تا شايد او را بيابم ، آنجا با شخصى ملاقات كردم كه امور غيبى عجيبى را برايم متذكر مى شد و بعضى از مسايل را روشن مى نمود بدون آنكه سؤ ال كنم ؛ به من گفت : زائرى را كه در پى او هستى رفته است .
4 بزرگ فقها و مجتهدين آيت اللّه شيخ مرتضى انصارى هميشه زيارت عاشورا و صد بار لعن و صد بار سلام آن را حرم مولى الموحدين اميرالمؤ منين عليه السلام مى خواند و با تداوم در خواندن آن زبانش در خواندن بسيار سريع بود زيارت را همراه با لعن و سلام تقريباً نيم ساعت و يا چند دقيقه بيشتر به پايان مى رسانيد، و اگر كسى تداوم او را در خواندن زيارت عاشورا مى ديد مى گفت : او مشغول مسايل اصولى و فقهى نمى باشد، و با ملاحظه تحقيقاتش در مسايل علمى و نظريات ظريفش در فقه و اصول مى گفت : او اهل خواندن زيارت عاشورا و… نيست .

بیماری فکروروان (غفلت)

 

روزی سقرا ط،حکیم معروف یونانی ،مردی را دید که خیلی ناراحت ومتاثراست.علت ناراحتیش را پرسید، پاسخ داد:« درراه که می آمدم یکی ازآشنایان را دیدم.سلام کردم ،جواب نداد وبابی اعتنایی وخودخواهی گذشت ورفت ومن ازاین طرز رفتار اوخیلی رنجیدم.

 

سقراط گفت :چرا رنجیدی؟

 

مرد باتعجب گفت :« خب معلوم است ،چنین رفتاری ناراحت کننده است.»

 

سقراط پرسید: «اگر در راه کسی را می دیدی که به زمین افتاده واز درد وبیماری به خود می پیچد،آیا از دست اودلخور ورنجیده می شدی؟»

 

مرد گفت : «مسلم است که هرگز دلخور نمی شدم .آدم که از بیماربودن کسی دلخورنمی شود.»

 

سقراط پرسید:«به جای دلخوری چه احساسی می یافتی وچه می کردی؟»

 

مردجواب داد: «احساس دلسوزی وشفقت وسعی می کردم طبیب یا دارویی به او برسانم.»

 

سقراط گفت: « همه ی این کارها را به خاطر آن می کردی که او را بیمار می دانستی،آیا انسان تنها جسمش بیمار می شود ؟وآیا کسی که رفتارش نادرست است،روانش بیمار نیست؟اگر کسی فکر وروانش سالم باشد ،هزگز رفتار بدی در او دیده نمی شود؟

 

بیماری فکر وروان نامش «غفلت» است وباید به جای دلخوری ورنجش ،نسبت به کسی که بدی می کند وغافل است دل سوزاند وکمک کرد وبه او طبیب روح وداروی جان رساند.

 

پس از دست هیچکس دلخور میشه وکینه به دل مگیر وآرامش خود را از دست مده وبدان که هروقت کسی بدی می کند،در آن لحظه بیمار است.

 

شش چیز ازمن وشش چیز ازشما

خداوند درحدیث قدسی می فرماید :

شش چیزازمن وشش چیزاز شما؛

بلا ازمن و صبرازشما

رزق ازمن وشکرازشما

بهشت از من و طاعت از شما

اجابت ازمن و دعا ازشما

قضاوقدرازمن و راضی بودن آن ازشما

اجابت ازمن و توبه کردن ازشما