موضوع: "اخبارمدرسه"

نشست اخلاقی با موضوع آشتی با سخنرانی زینب فقیهی

نشست اخلاقی با موضوع آشتی با سخنرانی زینب فقیهی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی با موضوع آشتی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: آیا شما را به چیزی با فضیلت‌تر از نماز و روزه و صدقه آگاه نکنم؟ آن چیز اصلاح میان مردم است زیرا تیره شدن رابطه‌ی میان مردم مهلک و دین‌ برانداز است.
وی افزود: اگر مشاجره‌ها، اختلافات کوچک اصلاح نشود ریشه عداوت و دشمنی تدریجا در دل‌ها نفوذ می‌کند و یک ملت متحد را به جمعی پراکنده مبدل می‌سازد.
خانم فقیهی گفت: اصلاح ذات البین و ایجاد تفاهم و زدودن کدورت‌ها و دشمنی‌ها و تبدیل آن به صمیمیت و دوستی یکی از مهمترین برنامه‌های اسلام است امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: ایجاد خوش‌بینی و اصلاح ذات البین حتی با دروغ عملی پسندیده است.
وی با اشاره به آیه 35 سوره نساء افزود: اگر جدایی و شکاف میان آن دو (همسر) بیم داشته باشید یک داور از خانواده شوهر و یک داور از خانواده‌ی زن انتخاب کنید اگر این دو داور تصمیم به اصلاح داشته باشند خداوند به توافق آنها کمک می‌کند زیرا خداوند دانا و آگاه است.
خانم فقیهی بیان کرد: کم رنگ شدن کدخدا منشی خانواده در حل اختلاف زوجین، سن پایین، اعتیاد، بیکاری، عدم شناخت فردی زوجین نسبت به هم و عدم هم کفوی زوجین در زمینه‌های علمی، مالی و فرهنگی از جمله علل و عوامل زمینه‌ساز طلاق است.

نشست اخلاقی با موضوع صبر با سخنرانی حجت‌الاسلام قدرت‌اله سعیدی

نشست اخلاقی با موضوع صبر با سخنرانی حجت‌الاسلام قدرت‌اله سعیدی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام قدرت‌اله سعیدی استاد مربیان قرآن مدارس سراسر کشور در نشست اخلاقی با موضوع صبر با حضور طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: با مطالعه‌ی تاریخ زندگی بشر، در می‌یابیم که یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت انسان، استقامت و پایداری در برابر سختی‌ها و مشکلات صبر بوده است.
وی افزود: خدا لشکریانی دارد یکی از آن‌ها صبر و در قرآن در مورد آن بسیار بحث شده است این صبر یک رمز است و به کسانی که جرات داشته و عاشق باشند عطا می‌کند.
حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: عنصر حیاتی انسان صبر است و مقام آن خیلی بالا است برای بدست آوردن این مقام نیاز به تلاش بسیار دارد و لوازم می‌خواهد هر چه انسان صبر کند و با مقام صابران نشست و برخاست کند صبرش بیشتر می‌شود.
وی گفت: قرآن بارها از صبر مشرکان و بی‌دینان و تحمل شداید در راه دفاع از خرافات و عقاید باطلشان سخن گفته و به مسلمانان گوشزد کرده است که مخالفان شما پیوسته یکدیگر به صبر سفارش می‌کنند.
حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: طبیعت زندگی دنیا این است که با موانع و مشکلات و آفات همراه می‌باشد و این آفات در کمین نعمت‌ها است که باعث از دست دادن آن‌ها می‌شود به همین دلیل کلید اصلی پیروزی‌ها صبر و شکیبایی است.
وی افزود: اگر انسان مدتی در پیش‌آمدهای ناگوار در مشقت عبادات صبر کند کم کم نفس عادت می‌کند و تحمل سختی بر آن آسان می‌شود که به واسطه آن از مقام صبر ترقی پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام سعیدی بیان کرد: اگر صبر نباشد سعادت و خوشبختی فرد و جامعه هیچ کدام میسر نمی‌شود و بدون صبر نه دین و نه دنیا پایدار و برقرار می‌ماند بنابراین صبر هم یک ضرورت دنیوی و هم یک ضرورت دینی است.
وی افزود: امامان (علیهم السلام) اسوه‌ی صبر و قهرمان استقامت بودند و حتی یکبار در مقام مصائب و حوادث زندگیشان دیده نشده که لحظه‌ای بی‌صبری کنند و کاری برخلاف صبر است انجام دهند.

برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1401

برگزاری مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 1401

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: هر کدام از ما با ورود به حوزه سرنوشت خودمان را به واسطه‌ی کار خیری که خود یا والدین کرده‌اند تغییر داده‌‍‌ایم.
وی افزود: همانطور که بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حق، موجب سرازیر شدن انواع نعمت‌های الهی است در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش با اشاره به روایتی از علم آموزی گفت: طالب علم آنچه در آسمان و زمین و دریا است برایش درود می‌فرستند سعی کنید و نیت کنید طلبه واقعی باشید علم نور است ولی بی تزکیه گمراهی است.
وی گفت: حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: دانش میراثی شایسته است رسم‌های پسندیده زیورهایی هستند که کهنه نمی‌شوند و فکر آینه‌ایی جلادار است همانطور که فرزند از پدر ثروت ارث می‌برد شاگردی هم که از استاد علم می‌آموزد اخلاق، ادب و علم ارث می‌برد.
خانم فقیهی با اشاره به سخنان یکی از حکما افزود: آتشی که روشن شد با استفاده از آن کم نمی‌شود بلکه زمانی خاموش می‌شود که هیزم نباشد علم هم با استفاده از عالم نابود نمی‌شود بلکه وقتی شاگرد نباشد از بین می‌رود.
وی بیان کرد: به همین خاطر خدا مقام دانش آموز و عالم را تا آنجا بالا برده که در ردیف فرشتگانش قرار داده و زکریا از خدا فرزندی می‌خواهد که علوم وی را درک کنند.

نشست اخلاق ویژه زنان خانه دار سطح شهرستان گراش با سخنرانی حجت السلام صدوقی

نشست اخلاق ویژه زنان خانه دار سطح شهرستان گراش با سخنرانی حجت السلام صدوقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی با موضوع زن منتظر ویژه زنان خانه‌دار شهرستان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: شخص منتظر وظیفه خود می‌داند در جهت زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی) تلاش‌ کند اگر این زمینه‌سازی بخواهد پدید بیاید باید اعضای خانواده نقش خود را پیدا کنند و در جهت تحقق آن کار موثری انجام دهند یکی از آن اعضا زن است.
وی افزود: زن نقش کیفی دارد؛ چون با اعضای خانواده و دیگران رابطه دارد و روح حاکم بر همه‌ی این روابط مبتنی بر رضایت حجت خدا است و این رابطه‌ها نقش زن را در نظام خانواده روشن می‌کند به چنین شخصی منتظر می‌گویند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: کسی که دنبال این است امام زمان (عجل الله تعالی) از او راضی باشد تمام مسئولیت‌های خود را طبق قوانین اسلام به نحو کامل و جامع انجام می‌دهد در این صورت خانواده‌ مهدوی شکل می‌گیرد که الگوی ما است.
وی گفت: اگر کسی خودش را با نظام منتظرانه شکل دهد می‌تواند در مقابل هجمه فرهنگی دشمن مقاوم باشد و زمینه‌ای را بوجود بیاورد که دیگران را بدون استثنا مقاوم و امنیت و ثبات پایدار را در خانواده خودش جاسازی کند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: اگر بخواهیم خانواده منتظر را تعریف کنیم مجموعه‌ای است که وظیفه دارد در هر موقعیتی بصورت مستمر در جهت اصلاح و ارتقا خودش و دیگران اقدامات بایسته و شایسته را در مسیر ظهور انجام بدهد.
وی گفت: اگر زنی تصمیم بگیرد بعنوان زن منتظر روی انگیزش‌های درونی کار کند شوهر و فرزندان او لحظه به لحظه در حال رویش هستند هیچ تحولی در محیط زندگی بدون توجه به دو انگیزش بیرونی و درونی امکان تحقق ندارد.
کارشناس رادیو معارف افزود: رسانه‌ها باید انگیزش بیرونی را آرام آرام تبدیل به انگیزش درونی کنند، ما در انگیزش درونی ضعیف بوده و هستیم پس باید به سمت و سویی حرکت کنیم که جامعه خودجوش تحول را بپذیرد.

نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید باسخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید باسخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی ویژه کارکنان و اساتید که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: طلبه‌ها با توجه به شرایطی که در جامعه وجود دارد نمی‌دانند بعد از فارغ التحصیل شدن چه کاری و چه فعالیتی در پیش دارند عدم تبیین این مساله باعث شده یک بحرانی به نام بحران هویت شکل بگیرد.
وی افزود: ما باید فلسفه عملی فقه را در زندگی برای طلبه جا بیندازیم فهم لازم برای درک مطلب فقهی و اینکه طلبه بتواند از قِبَلِ استنباط گزاره‌های فقهی بحران‌های زندگی خود را به یک فرجام برساند وجود ندارد و این یکی از مشکلاتی است که وجود دارد.
حجت‌الاسلام صدوقی: طلابی که درس می خوانند باید بتواند در مقابل جریان‌های ضد فرهنگی که از خارج رهبری می شود و وارد ایران می‌شود و زن ایرانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد در مقابل آن جریانات دفاع فعالی از خود داشته باشد.
وی گفت: ما در حوزه به بحث و گفتگوی آزاد نیاز داریم باید طوری باشد که طلبه جرات کند که در مقابل شبهات قدرت دفاعی داشته باشد ولی این قدرت دفاعی وجود ندارد چون انگیزه لازم در ابتدای ورود به حوزه به او داده نشده و سرمایه‌گذاری نشده است.
حجت‌الاسلام صدوقی افزود: یکی از بحرانی‌ترین مسایلی که ما با آن مواجه هستیم این است که یک طلبه رسالت آینده خودش را نمی‌داند طلبه باید هویت جنسیتی خودش را بداند موقعیت زن بودن را در مقابل موقعیت مرد بودن در جامعه تسبیط کند و ما را انتظام دهد.
وی بیان کرد: هر طلبه‌‍ای که فارغ التحصیل می‌شود باید به این نتیجه برسد که قرار است بعنوان مربی بار از روی دوش ولی خدا بردارد و منویات او را در جامعه گسترش دهد و بعنوان مربی و بصورت نامرئی نقش تاثیرگذار روی خانواده و جامعه داشته باشد.
حجت‌الاسلام صدوقی افزود: طلبه‌ای بعد از فارغ التحصیلی ماموریتش این است که اول خودش صاحب ماموریت باشد بعد این هویت را بصورت نظام‌مند نشر دهد، با تعامل عاطفی و مبتنی بر تعهد فرد می‌تواند به استناد آنها هویت خودش را تعریف کند.
وی گفت: ما باید یک انسان منتظر در عصر غیبت بعنوان فارغ التحصیل ارائه دهیم یعنی شخصیتی که وظیفه دارد بر اساس مبانی اسلام ناب ضمن تلاش در جهت گسترش ظرفیت وجودی و ارتقاء سطح مقاومت خود در مقابل حوادث و در راستای ظهور حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد.

نشست اخلاق ویژه عموم با سخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

نشست اخلاق ویژه عموم با سخنرانی حجت‌الاسلام علی صدوقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی صدوقی، کارشناس رادیو معارف در نشست اخلاقی ویژه عموم که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرمایند: هر کسی که عمل صالح انجام دهد خداوند به او حیات طیبه عطا می‌کند یعنی زندگی پاک، توام با آرامش و لذت پایدار به شرطی که این عمل مبتنی بر ایمان به ارزش‌های الهی باشد.
وی افزود: حیات طیبه هدیه مستمر الهی است که به زن و مردی که عمل صالح انجام دهند عطا می‌کند عمل صالح، عمل قانون‌مند و نظام‌مند است که از یک سلسله و یک‌سری استانداردها برخوردار و جهتش صد در صد الهی است.
حجت‌الاسلام صدوقی گفت: این عمل صالح باید به تکلیفی که مهم ترین تکلیف انسان است متکی باشد و برای خدا باشد و باید در موقعیت‌های گوناگون متناسب با موقعیت‌ها با حساب و کتاب و دقت مبانی انجام شود.
وی افزود: اگر خانم‌ها بخواهند با حیات طیبه مانوس باشند باید مبانی لازم برای کسب حیات طیبه را بدست بیاورند باید زن در جامعه خودش را ارتقاء دهد و دانشش، بینشش، شخصیتش و فرهنگش باید تغییر کند و جایگاه خودش را در جامعه درک کند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: دشمن شخصیت زن خانه‌دار را تحقیر می‌کند می‌گوید: زنی از هویت اصلی و اجتماعی بی بهره است که خانه نشین باشد در صورتی زن خانه‌دار بزرگترین دکترای تربیت نسل آینده بشر است اوست که تنظیم کننده نظام ارزشی در جامعه است.
وی افزود: زنی که بینش تمدن‌ساز دارد شرایط و ساختار غلط را عوض می‌کند و می‌تواند از حقوق خود دفاع جانانه‌ای کند زن‌های دیگر را به سمت و سویی حرکت دهد که آنها رسالت و بینش خود را درک کنند.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: زنی که با هویت اسلامی مانوس شده چارچوب‌های دینی را می‌شناسد عبودیت و بندگی الهی را درک کرده و خدا را حاضر، ناظر و حاکم بر زندگی می‌داند چنین زنی تحت تاثیر تبلیغات غربی قرار نمی‌گیرد و از هویت دینی خود دفاع می‌کند.
وی گفت: زن منتظر واقعی که شاخص‌ها را می‌داند، با حیات طیبه مانوس، یار با وفای حضرت حجت عجل الله تعالی و نیرو برای حضرت تربیت می‌کند زنی است که دنبال فقرزدایی فکری از جامعه است.

نشست اخلاق ویژه بانوان سطح شهرستان گراش

نشست اخلاق ویژه بانوان سطح شهرستان گراش

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، معصومه شکاری، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی ویژه بانوان سطح شهرستان گراش برگزار شد بیان کرد: زندگی با همه مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم از جمله طلاق، خودکشی و روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر این است که ما سبک زندگی از کشورهای غربی و فرهنگ غرب عاریه گرفته‌ایم.
وی افزود: آموزه‌های دینی ما بیگانه از سبک زندگی نیستند و هیچ موضوعی در زندگی وجود ندارد که در دین ما آن را بیان نکرده باشد و باید توجه کنیم سبک زندگی را از کسی عاریه نگیریم.
خانم شکاری گفت: در امور معیشتی، فرهنگی و حتی پوشش و رفتار اجتماعی ساده زیست باشیم در سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) شاهد ساده زیستی هستیم و ما هم باید در هر یک از شئون اجتماعی به ساده زیستی به عنوان یک فرهنگ اجتماعی اسلامی عمل کنیم.
وی افزود: ما باید تلاش کنیم به اعتدال و عدالت اجتماعی بیاندیشیم که رهنمود امام علی (علیه السلام) در حکومت ایشان بوده است و از خودنمایی خودداری کنیم و در همه امور ساده زیست باشیم.
خانم شکاری بیان کرد: زنان نقش مهمی در نوع نگرش خانواده به موضوعات مختلف دارند و اگر آنان از مصرف کالای لوکس و تجملی خودداری کنند سایر اعضای خانواده نیز از آنان تبعیت می‌کنند پس باید نگرش زنان تغییر کند.
وی افزود: ساده زیستی یعنی زندگی ساده و عاری از پیرایه‌های زندگی تجملاتی و پرهزینه و با واژه زهد و قناعت همسو است و با داشتن روحیه زهد و قناعت حاصل می‌شود و مخالف رفاه طلبی، دنیا طلبی تجمل گرایی و… مخالف است.
خانم شکاری گفت: ساده زیستی به معنای تنبلی، عافیت طلبی، فقر و تنگدستی، بی‌نظمی، بی‌مسئولیتی و نظیف نبودن نیست ائمه معصومین (علیهم السلام) در عین ساده زیستی، نظیف‌ترین، منظم‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین فرد در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی بودند.
وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های شاخص مومنان ساده زیستی است امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: آنان در پوشش میانه‌رو و معتدل هستند و از افراط و تفریط پرهیز می‌کنند.

برگزاری نشست اخلاقی

برگزاری نشست اخلاقی

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: اگر اسلام در مخاطره باشد و زمینه برای قیام مفید باشد قیام با علم به شهادت، یک وظیفه دینی برای همه است و قیام امام حسین (علیه السلام) چنین بود.
وی گفت: امام می‌فرمایند: من برای اخلال، افساد و ظلم قیام نکرده‌ام بلکه به خاطر امر به معروف و نهی از منکر، نشان دادن راه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و پدرم امیرالمومنین (علیه السلام) و اصلاح مفاسد در امت جدم می‌باشم.
خانم فقیهی گفت: حذف روش و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، ممنوعیت تفکر و تدبر در قرآن و روی کارآمدن یزید و مخالفت آشکار او با مبانی اسلام و احکام الهی برخی از عواملی است که اسلام را در معرض قرار نابودی قرار داده بود.
وی بیان کرد: با بروز این آسیب‌ها امام بر خود لازم دانست که به عنوان وظیفه اسلامی دست به قیام بزند و این قیام انقلاب نظامی نبود بلکه نمونه یک انقلاب سیاسی و عاطفی و تبلیغی بود امام می‌خواست شخصیت یزید، بنی امیه و بنی مروان را نابود کند.
خانم فقیهی افزود: گفت: امام قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است انجام دهد این از طریق قیام و امر به معروف و نهی از منکر است.
وی بیان کرد: قیام گاهی به نتیجه حکومت می‌رسد مانند انقلاب اسلامی که امام خمینی (رحمه الله علیه) موفق به تاسیس آن شد گاهی هم به نتیجه شهادت می‌رسد که حضرت برای هر دو نتیجه آماده بود.
خانم فقیهی گفت: در واقع هدف اصلی آن بزرگوار عبارت بود از انجام دادن یک واجب عظیم از واجبات دین که آن را هیچ کس قبل از امام حسین (علیه السلام) حتی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) انجام نداده بود و آن اصلاح نظام اسلامی و نجات جامعه از سقوط بود.

کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخ‌گویی عاطفی است میزان پاسخ‌گویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخ‌گویی عاطفی آنها را تشکیل می‌دهد هر چه پاسخ متناسب‌تر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخ‌گویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفه‌های کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانواده‌ها ممکن است پاسخ‌گویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی می‌توانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینه‌ساز در رضایت‌مندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبک‌های ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش می‌دهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادت‌های مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادت‌های مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادت‌های مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوال‌پرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه می‌شود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارت‌های کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوه‌ی جمله‌بندی، زمان‌بندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفت‌وگو، چگونگی جمع‌بندی و ختم آن توجه داشته باشند.

که به صورت حضوری در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از کارکردهای ارتباط زناشویی مربوط به پاسخ‌گویی عاطفی است میزان پاسخ‌گویی همسران به هیجانات یکدیگر کارکرد پاسخ‌گویی عاطفی آنها را تشکیل می‌دهد هر چه پاسخ متناسب‌تر باشد کارکرد بالاتر است.
وی افزود: در پاسخ‌گویی عاطفی مهارت مورد نیاز همدلی است این مهارت در روابط زناشویی باید متناسب با موقعیت و شرایط موجود باشد و باید توجه داشت که در کنار مولفه‌های کلامی و احساس همدلی، موضوع همدلی هم مهم است.
خانم فیروزی گفت: کارکرد مهم دیگر خانواده، مهارت ارتباط کلامی است؛ اما ممکن است زوجین ندانند چطور با هم صحبت کنند خانواده‌ها ممکن است پاسخ‌گویی عاطفی مناسب نداشته باشند ولی می‌توانند ارتباط کلامی کارآمد داشته باشند بنابراین ارتباط کلامی کارآمد از جمله زمینه‌ساز در رضایت‌مندی زناشویی است.
وی افزود: هر اندازه ارتباط و سبک ارتباطی روشن و مستقیم باشد کارآمدتر است و سبک‌های ارتباطی دیگر کارآمدی ارتباط را در هر موقعیت و شرایطی کاهش می‌دهد بزرگترین نقص در جریان این ارتباط این است که کلام حذف شود برای ابراز احساسات باید از کلام استفاده کرد.
خانم فیروزی بیان کرد: به منظور برقراری ارتباط کلامی کارآمد نیازمند آموزش عادت‌های مثبت کلامی به زوجین هستیم بنابراین لازم است برای داشتن عادت‌های مثبت برنامه ریزی و اجرا کرد یکی از عادت‌های مثبت کلامی که در روایات به آن اشاره شده سلام و احوال‌پرسی است.
وی افزود: افراد باید از کلام نازیبا و زشت پرهیز کنند چرا که باعث ناراحتی و کینه می‌شود همچنین لازم است افراد، اطرافیان خود را با نام نیک صدا بزنند ابراز عاطفه و محبت در کلام نیز از دیگر مهارت‌های کلامی است.
خانم فیروزی گفت: افراد باید با توجه به ملاحظات موقعیتی از دیگران تشکر و قدردانی کنند و در فضاهای مختلف به نوع مزاح، انتخاب کلمات، محتوای کلام، نحوه‌ی جمله‌بندی، زمان‌بندی ارتباط کلامی، نحوه آغاز گفت‌وگو، چگونگی جمع‌بندی و ختم آن توجه داشته باشند.

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از فضائل اخلاقی که می‌توان آن را رمز محبوبیت و بهترین وسیله‌ی جلب محبت و دوستی دانست تواضع و فروتنی است.
وی گفت: تواضع آن است که انسان خود را از کسانی که در جاه و مقام از او پایین‌تر هستند، برتر نداند و نیز به معنای افتادگی است که آدمی خود را از دیگران بالاتر نبیند به معنای کوچکی کردن و به دیگران ارج نهادن است، نه آنکه خوارکردن خود و زیر بار ذلت رفتن باشد.
خانم حامل بیان کرد: بنابراین تواضع اقدامی است که انسان داوطلبانه در برابر دیگران به دلیل امتیازاتی که در آنان احساس می‌کند، انجام می‌دهد ممکن است فردی خود را برابر دیگران از جهتی یا جهاتی دارای امتیاز ببیند.
وی گفت: برای اینکه مبادا انسان به غرور و تکبر مبتلا شود، باید به جهات امتیاز خود توجه نکند، بلکه به امتیازهای دیگران، حتی احتمال پاره‌ای امتیازات در آنان توجه کند و به دلیل همان جهات امتیاز فروتنی کند.
خانم حامل افزود: با توجه به این مطلب که قرآن کریم از صفات اصلی اقوام بی‌ایمان را کبرورزی و گردنکشی آنان می‌داند، نتیجه گرفته می‌شود تواضع، که ضد تکبر است، با ایمان ارتباطی وثیق دارد و یکی از مؤلفه‌های اصلی ایمان است.
وی گفت: از ارتباط ویژه تواضع با ایمان، می‌توان دریافت که اصل تواضع، فروتنی در برابر عظمت خداوند است و تواضع در برابر انسان‌ها از اینجا ناشی می‌شود در قرآن کریم واژه تواضع به کار نرفته اما واژگانی مانند خشوع، خشیت و … همین معنا را می‌رساند.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام افزود: در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شده‌اند پس هر کس براى خدا تواضع کند، او را بالا برند و هر کس تکبر ورزد او را پَست گردانند.

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

نشست اخلاق ویژه طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیهاالسلام گراش

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه طلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: بزرگترین آفت سعادت انسان و شقی‌ترین دشمنان بشر خود پسندی و تکبر است این صفات رشته انس و الفت را می‌برد و یگانگی و صمیمیت را به دشمنی مبدل ساخته است و دری از نفرت عمومی را به روی انسان می‌گشاید.
وی افزود: کبر حالتی است نفسانی که انسان بزرگی کند و به دیگران بزرگی فروشد خود را صاحب کمال و دیگران فاقد کمال می‌داند بنابراین اعمال وآثاری که به سبب آن از انسان صادر می‌شود تکبر نام دارد.
خانم حامل گفت: ریشه کبر، عجب و حسد است و انسان فاقد کمال چون آن را در دیگری می بیند حسد می‌کند فرق کبر و عجب در این است که عجب فقط خودش است ومقایسه‌ای در کار نیست ولی در تکبر در مقایسه با دیگران اتفاق می‌افتد.
وی افزود: یکی از موجبات تکبر کم ظرفیتی انسان است همین که کمالی در خود می بیند گمان می‌کند دارای مقام و مرتبه‌ای است در صورتی که آنچه کمال پنداشته یا اصلا کمال نیست یا در مقابل کمالات دیگران ارزشی ندارد.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش با اشاره به اینکه تکبر خصلتی دارای مراتب است گفت: یکی آنکه کبر در دل باشد و در گفتار و کردار نیز ظاهر شود دیگر آنکه به زبان نیاید اما در کردار معلوم باشد، که این از مرتبه اول خفیف‌تر است.
وی افزود: مرتبه سوم وقتی است که کبر در دل مستقر باشد و فرد نتواند خود را از این عیب خالی کند، اما سعی کند تا در رفتار و گفتار تکبر نکند در چنین وضعی گناه فرد بسیار کمتر است و چه بسا همین مجاهده در دفع تکبر منجر به رفع کامل آن به توفیق الهی شود.
خانم حامل بیان کرد: متکبرین نه تنها منفور اجتماع بلکه از فیض رحمت خداوندی نیز محروم هستند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: از تکبر بپرهیزید زیرا بنده همین که به تکبر خو گرفت خداوند فرمان می‌دهد که این بنده را در شمار گردن‌کشان به شمار آرید.

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان که به صورت غیر حضوری برگزار شد بیان کرد: یافتن مهارت‌های زندگی زناشویی مستلزم یافتن کارکردهای خانواده است؛ برای یافتن مهارت‌هایی که کارکرد و کنش مدنظر را ایجاد کنند ابتدا باید علم و دانش آنها را آموخت.
وی گفت: مودت و رحمت راهبردی کلیدی در مهارت زندگی خانوادگی است در قرآن از آفرینش دو جنس به منظور رسیدن به آرامش در کنار یکدیگر سخن گفته شده است؛ یعنی استعداد این آرامش در انسان وجود دارد و کلید آن مودت و رحمت است.
خانم فیروزی افزود: سرشت قلب بر پایه‌ی احسان شکل گرفته و به گونه‌ای ساخته شده که در مقابل بدی بغض طرف مقابل را می‌گیرد برای پیدا کردن مهارت دلبستگی باید احسان کرد یعنی انجام دادن کاری بدون داشتن کوچک‌ترین چشم داشتی در نتیجه احسان محبت می‌آورد.
وی بیان کرد: یکی از تکنیک‌های احسان‌‌مندی، تکنیک روز ویژه است این تکنیک برای افزایش دلبستگی عاطفی به کار می‌رود و اثر مهارت احسان را به خوبی نشان می‌دهد احسان بینش افراد را افزایش می‌دهد و انگیزه لازم برای ادامه دادن را برای همسران ایجاد می‌کند.
خانم فیروزی گفت: زوجین روزی را به عنوان روز ویژه انتخاب می‌کنند که در آن روز به آنچه همسرشان دوست دارد توجه کنند و رفتارها و کارهای مورد علاقه همسرش را بدون هیچ توقعی برای جبران انجام دهد و کارها از نظر تعداد و کیفیت با یکدیگر تناسب داشته باشد.
وی افزود: این تکنیک درباره‌ی کسانی اجرا می‌شود که دلبستگی آنها ضعیف شده و ذهن آماده‌ای برای به هم ریختن دارند و بیش تعمیم دهی در آنها قوی است؛ یعنی ممکن است رفتاری در این روز از همسرش ببیند و آن را عدم دوست داشتن خود از سوی همسر تلقی کند.
خانم فیروزی گفت: مرحله بعد از احسان کردن، نشان دادن واکنش مناسب به خوبی‌ها است چنین واکنشی را می‌توان همان مفهوم رایج سپاس‌گزاری دانست که نقش مهمی در ارتقای دلبستگی زوجین دارد در نتیجه اگر احسان اتفاق افتد سپاس‌گزاری باعث تداوم آن است.
وی بیان کرد: در روایات بر سپاس‌گزاری همسران از یکدیگر تاکید شده است؛ ناسپاسی موجب نارضایتی، بروز سردی در دلبستگی، قطع کننده‌ی سپاس‌گزاری طرفین از یکدیگر است و باعث ایجاد خطاهای شناختی می‌شود.

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب و خانواده‌ی ایشان که به صورت غیر حضوری برگزار شد بیان کرد: برای رسیدن به زندگی مطلوب همسران نیازمند سازگاری و انعطاف هستند این انعطاف در گفتار و رفتار همسران رخ می‌دهد حال، گفتار و رفتار زاییده‌ی تفکر ما است.
وی اظهار کرد: ما برای رسیدن به این زندگی نیازمند مهارت تفکر مثبت، تفکر نقاد، مسئله گشایی برای حل مسئله، آشنایی با تحریف‌های شناختی و کنترل تفکرهای انطباق ناپذیر هستیم.
خانم فیروزی افزود: در مهارت تفکر مثبت نگاه ما به زندگی باید واقع بینانه باشد و بین افکاری که منجر به افسردگی می‌شود و افکاری که امیدوار کننده است تعادل برقرار کنیم.
وی گفت: بعضی از افراد، خوشبختی را همان لذت شدید می‌دانند توماس راس می‌گوید: خوشبختی همچون یک قالب صابون خیس است که هر چه بیشتر به آن چنگ بزنید بیشتر از دستتان رها می‌شود.
خانم فیروزی افزود: خوش‌بینی به خواست خدا، شناخت صحیح مرد و زن از دنیای یکدیگر، تبیین دلیل‌هاست به این صورت که اول دلیل عمل و رفتارتان را بیان کنید بعد پافشاری کنید؛ آینده نگری صحیح و تلقین، از جمله راه‌هایی برای تحقق تفکر مثبت است.
وی گفت: واقع بینانه به زندگی نگریستن، در مورد حوادث فکر و شکایت نکردن بلکه وظیفه خود را انجام دادن، در برابر حوادثی که پیش آید به توانایی‌ها و دارایی‌های خود نگاه و با فکر، تدبیر و توکل مشکلات را حل کردن، از جمله مهارت‌های تفکر مثبت است.

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، صغری فیروزی، استاد و مشاور مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی مقدماتی رازهای خوشبختی 2 ویژه طلاب متاهل که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: باور مجموعه عناصر محوری است که در درون افراد به عنوان یک دید و بینش وجود دارند بسیاری از باورهای انسان در مراحل عادی ناشناخته است و بعضی از این باورها تنها از طریق تست‌های باورشناسی قابل کشف است.
وی افزود: شعار باور درمانی این است که باورهای افراد واقعیت آن‌ها را می‌سازند برای تغییر واقعیت‌ها باید باورها را اصلاح کرد؛ ابتدا باورها را شناخت و سپس درمان کرد.
خانم فیروزی گفت: یک دسته از باورها سخت و هسته‌ای و دسته‌ی دیگر باورهای گذرا و موقت هستند دسته اول باورها بنیادین، مطلق یا تعمیم یافته و تغییر ناپذیر هستند معمولا انسان‌ها این باورها را یا نمی‌شناسند یا پنهان می‌کنند.
وی افزود: باورهای اساسی و هسته‌ا‌ی انسان که به شخصیت او شکل می‌دهند در سه حوزه اصلی مربوط به خدا، انسان و مربوط به هستی و وجود متمرکز هستند هر کدام از این موارد در فرهنگ اسلامی و هویت تاثیر دارد و می‌تواند در درمان موثر باشد.
خانم فیروزی بیان کرد: در باورهای مربوط به خدا سه عنصر موثر است عنصر توحید یعنی انسان‌ها باور داشته‌اند که تنها یک خالق در عالم است، خداوند دارای قدرت و علم مطلق و بسیار مهربان و دلسوز است.
وی افزود: والا بودن انسان، اراده، رشد و تعالی یعنی به سمت افق بالاتری باید حرکت کنیم و جاودانگی یعنی پس از مرگ زندگی انسان تمام نمی‌شود و در واقع انسان جاوید و زنده است، از جمله باورهای مربوط به انسان است.
خانم فیروزی گفت: چیزی بدون هدف و مقصد در این جهان نیست جهان به شیوه‌ای پیچیده و شگفت انگیز خلق شده است رمز و راز و مناسبات درونی دارد همچنین برخورد منطقی با حوادث و دارا بودن تفکر خلاق آثار روان شناختی باور درباره هستی است.

برگزاری اولین کارگاه واسطه‌گری ازدواج در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری اولین کارگاه واسطه‌گری ازدواج در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌‌های علمیه خواهران، اولین کارگاه واسطه‌گری ازدواج در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش با عنوان “روش‌های واسطه‌گری در امر ازدواج ” برگزار شد.
زینب فقیهی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: خداوند به کسی که برای ازدواج دیگران اقدام کند در ازای هر قدمی که بر می‌دارد و هر کلمه‌ای که می‌گوید اجر و ثواب یک سال عبادت را می‌دهد که در تمام روزها آن روزه گرفته باشد و در تمام شب‌های آن نماز شب خوانده باشد.
وی بیان کرد: واسطه‌ها به دلیل شناختی که از دو طرف دارند مهره اصلی انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یکدیگر می‌کنند در این میان بسیاری از خانواده‌ها نیز تنها به صرف آشنایی، به فرد معرفی‌کننده بیشتر از فرد معرفی‌شونده اعتماد می‌کنند.
خانم فقیهی گفت: باید ابتدا و قبل معرفی هر کس ببینید به بلوغ نکاح که شامل بلوغ عقلی، ذهنی، عاطفی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و… رسیده است چون تنها برای ازدواج فرد، بلوغ جنسی ملاک نبوده تا ببینیم به سنی رسیده وتقاضا ازدواج دارد که به وی فردی را معرفی کنیم.
وی افزود: از شرایط بسیار مهم ازدواج هم کفو بودن زوجین است کفو بودن به معنی مثل و شبیه هم بودن نیست بلکه به معنی متناسب بودن است که ممکن است گاهی این تناسب در شبیه بودن باشد یا گاهی در هم جهت بودن و یا گاهی نیز در مکمل بودن نهفته باشد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: تدلیس در امر ازدواج مهم است یعنی عملياتي كه زن يا مرد يا شخص ثالثي (واسطه‌ها) انجام داده و موجب فريب در امر ازدواج شود كه طبق قانون جرم محسوب شده و فريب دهنده به مجازات خواهد رسيد.
وی گفت: فریب در ازدواج (تدلیس) به مفهوم اثبات صفات مطلوب یا رفع عیوب به صورت دروغین، از جمله عوامل فروپاشی نظام خانواده یا تیرگی روابط زوجین است بدین لحاظ زن و مرد از فریب یکدیگر نهی شده اند، علاوه بر آن، فریب دارای پیامدهای حقوقی نیز می باشد.
خانم فقیهی بیان کرد: بعضی‌ واسطه‌گرها روش صحیح معرفی کردن دو نفر برای ازدواج را بلد نیستند، این واسطه‌گری نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث ایجاد ناراحتی هم می‌شود در قدم اول، خانواده‌ها باید ببینند چه فردی و با چه خصوصیات اخلاقی واسطه ازدواج فرزندشان شده است.
وی گفت: در امر واسطه‌گری ازدواج با نظر خودتان دیگران را به هم وصل نکنید، بیش از حد تعریف نکنید، خیلی اصرار نکنید خیلی ساده پیشنهاد خود را بگویید و اجازه دهید خود افراد تصمیمات بعدی را بگیرند و بگوییدکه شناخت صد در صد ندارید و بعد از معرفی کنار بکشید.

برگزاری جلسه اخلاق با موضوع مصادیق الگوی تربیتی که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری جلسه اخلاق با موضوع مصادیق الگوی تربیتی که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

رقیه حامل، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه اخلاق با موضوع مصادیق الگوی تربیتی که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: الگوها در تربیت فرزندان اهمیت و نقش قابل توجهی دارند و باید در زمینه معرفی الگو به کودک و نوجوان دقت قابل توجهی کرد زیرا الگوها می‌توانند در روح و عقل فرزندان نفوذ کنند و به سمت خود سوق دهند.
وی افزود: کودک از نظر فطری استعداد و آمادگی ذاتی برای یادگیری و تربیت دارد پدر و مادر اولین سرمشق و الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند و از آن تبعیت می‌کنند بدون تردید اگر مدل و سرمشق دارای رفتاری مناسبی باشند رفتار کودک درست شکل می‌گیرد.
خانم حامل بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم فرزندانمان که آینده‌سازان این مرز و بوم هستند در راه درست قدم بردارند باید از همان کودکی به فکر تربیتشان باشیم امام صادق علیه السلام در اینباره می‌فرمایند: خیر و شر فرزندان با والدین گره خورده است.
وی افزود: بعد از پدر و مادر یکی از الگوهای کودکان و جوانان، دوستان آنها هستند که در برخی موارد الگوپذیری آنان از دیگران بیشتر است و روی تربیت عقایدی، اخلاقی و رفتاری آنها تاثیر دارد و در سرنوشت انسان موثر است.
خانم حامل گفت: یکی دیگر از موارد الگوگیری محیط تعلیم و تربیت آنها یعنی معلم و مربی کودکان می‌باشد و معمولا تمامی حرکات و سکنات خود را از مربیان نمونه‌برداری می‌کنند معلم به خاطر نفوذ معنوی با تمام رفتارش الگوها و سرمشق‌هایی در اختیارشان قرار می‌دهد.
وی افزود: وسایل تبلیغاتی از قبیل رایانه، اینترنت و فضای مجازی به تنهایی الگو نیستند ولی الگو ساز هستند، جذابیت و گیرایی پیام و گستردگی و فراگیری این دو مورد نقش رسانه‌ها را بعنوان یک عامل تربیت از دیگر عوامل ممتاز می‌کند.
خانم حامل بیان کرد: تاثیر رسانه در رشد اجتماعی و اخلاقی کمتر از تاثیر والدین و معلمان نیست فضای مجازی یکی از جنبه‌های مهم در زندگی هر نوجوانی را تشکیل می‌دهد زمینه انحراف و لغزش‌ها را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان  به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان که به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از القابی که در شأن امام رضا (علیه السلام) وارد شده لقب رئوف است اگر چه اهل بیت (علیهم السلام) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف می‌باشند ولی این رأفت و مهرورزی در وجود امام رضا (علیه السلام) بروز و ظهور بیشتری دارد.
وی افزود: امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آن‌ها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است.
خانم فقیهی گفت: رئوف بودن صفتی است که با لطف، مهربانی و مهرورزی نسبت به دیگران گره خورده، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود.
وی با اشاره به سخنی از آیت الله بهجت بیان کرد: هنگامی که به حرم مشرف شدید به عدد اسم ابجد امام رضا (علیه السلام) یعنی هزار و یک مرتبه ذکر یا رئوف و یا رحیم را بگویید چون او حجت خدا و پناه شیعه است، آسمان و زمین و آنچه بین آن دو است در اختیار امام است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: زیارت امام هشتم (علیه السلام) موجب بخشیدن گناهان و رفع مشکلات می‌شود امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: هرگاه به شدت و سختی گرفتار شدید بسیار یا رئوف یا رحیم بگویید.
وی بیان کرد: چنانچه ذکر یا رئوف و یا رحیم هزار و یک مرتبه در یک جلسه گفته شود زندگی انسان سامان می‌یابد و پانصد و چهل و پنج مرتبه برای وسعت رزق و برآورده شدن حاجت و نجات از شرّ اشرار و شدائد مفید است.

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان  به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی ویژه، طلاب، دانش آموختگان و فرزندانشان که به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از القابی که در شأن امام رضا (علیه السلام) وارد شده لقب رئوف است اگر چه اهل بیت (علیهم السلام) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف می‌باشند ولی این رأفت و مهرورزی در وجود امام رضا (علیه السلام) بروز و ظهور بیشتری دارد.
وی افزود: امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آن‌ها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است.
خانم فقیهی گفت: رئوف بودن صفتی است که با لطف، مهربانی و مهرورزی نسبت به دیگران گره خورده، به طوری که جلوه این مهربانی در زندگی حضرت به وضوح دیده می شود، مهربانی و عطوفتی که نه تنها در بین دوستان، بلکه دشمنان حضرت زبانزد بود.
وی با اشاره به سخنی از آیت الله بهجت بیان کرد: هنگامی که به حرم مشرف شدید به عدد اسم ابجد امام رضا (علیه السلام) یعنی هزار و یک مرتبه ذکر یا رئوف و یا رحیم را بگویید چون او حجت خدا و پناه شیعه است، آسمان و زمین و آنچه بین آن دو است در اختیار امام است.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: زیارت امام هشتم (علیه السلام) موجب بخشیدن گناهان و رفع مشکلات می‌شود امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند: هرگاه به شدت و سختی گرفتار شدید بسیار یا رئوف یا رحیم بگویید.
وی بیان کرد: چنانچه ذکر یا رئوف و یا رحیم هزار و یک مرتبه در یک جلسه گفته شود زندگی انسان سامان می‌یابد و پانصد و چهل و پنج مرتبه برای وسعت رزق و برآورده شدن حاجت و نجات از شرّ اشرار و شدائد مفید است.

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان  به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست ویژه دانش آموختگان که به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: گرایش فطری و غریزی انسانی در دنیا، گرایش به فرزند است همین گرایش شدید افراد را به نمایش و رخ کشیدن فرزندان برای فخر فروشی و افتخار کردن وا می‌دارد همین تفاخر موجب گمراهی و کفر و عناد می‌شود.
وی افزود: از نظر قرآن فرزند داشتن یک ارزش است و این ارزش هنگامی واقعی است که در مسیر تعالی انسان و انسانیت باشد و خود و فرزندان را به سوی خدایی شدن و دست‌یابی به خلافت الهی رهنمون سازد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: توطئه و سیاست‌های غلط استعماری غرب است که (زندگی بهتر با فرزند کمتر) می‌خواهند جمعیت مسلمانان و شیعه را کاهش دهند و اهل حق از اکثریت بیفتد و تحت سلطه آنان باشند.
وی بیان کرد: از جمله آثار و فواید داشتن فرزند و فرزندان صالح می‌توان به کمک و دستیاری والدین اشاره کرد خداوند در قرآن می‌فرمایند: داشتن فرزند برای والدین همانند داشتن نیروی انسانی است که می‌توان در کارها والدین را کمک و یاری رساند.
خانم فقیهی گفت: از فوائد فرزندآوری در صورتی که متناسب با دستورات اسلامی تربیت شوند این است که فرزندان ادامه دهنده راه والدین خواهند بود در این مورد رویکرد صهیونیست‌ها و وهابیون به مساله تعداد فرزندان و کنترل جمعیت نیز قابل تامل است.
وی افزود: اگر تعداد فرزندان کمتر شود بسیاری از احکام دینی و اخلاقی از میان می‌روند دیگر جایی حتی برای صله رحم هم نمی‌ماند بهتر است تنبلی و بی‌همتی را در تربیت فرزندان و انجام واجبات بپذیریم و برای جبران آن برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: افزایش سن ازدواج، طلاق‌های فراوان، تبلیغات بر ضد فرزند متعدد، تاثیر پذیری از فرهنگ غرب، فرهنگ شدن تک فرزند، بی‌فرهنگی و اشتغال زنان از عوامل کاهش جمعیت است.
وی افزود:کاهش نیروی دفاعی کشور، کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور، تضعیف جایگاه ایران، خطر سیاسی و امنیتی، خطر اقتصادی و خطر فرهنگی و اجتماعی از جمله پیامدهای کاهش جمعیت است.

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع در آرزوی فرزند به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع در آرزوی فرزند به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

، مرضیه خسروی زاده حقیقی، کارشناس مامایی معاونت بهداشت شهرستان گراش در کارگاه آموزشی با موضوع در آرزوی فرزند که به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: یکی از عوامل ناباروری در خانم‌ها تخمدان پلی کیستیک می‌باشد و این به آن معنا نیست که فرد مبتلا اصلا باردار نخواهد شد بلکه ممکن است دیرتر باردار شود یا برای بارداری نیاز به درمان داشته باشد.
وی افزود: این بیماری اگر بدون درمان برای مدت طولانی ادامه پیدا کند می‌تواند بر سلامت فرد اثر بگذارد و یکی از شایع‌ترین اختلال غده‌های داخلی است که حدود پنج تا ده درصد خانم‌ها به آن مبتلا هستند.
خانم خسروی زاده حقیقی گفت: با تغییر شیوه زندگی، کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش وزن شیوع این بیماری در جامعه بیشتر شده است این بیماری گاهی در برخی خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود به همین دلیل احتمال ارثی بودن این بیماری مطرح است.
وی گفت: این بیماری قابل پیشگیری نیست ولی تشخیص زودرس و درمان آن از عوارض طولانی مدت مانند ناباروری، سندرم متابولیک، چاقی، دیابت و بیماری قلبی جلوگیری و شیوه زندگی سالم و بهبود مشکلات هورمونی به کاهش علامت آن کمک می‌کند.
خانم خسروی زاده حقیقی بیان کرد: داشتن رژیم غذایی متعادل به درمان و کنترل علایم بیماری کمک می‌کند این رژیم شامل میوه، سبزی، دانه‌های کامل و لبنیات کم چرب و پرهیز از روغن‌های مضر است که نیازهای تغذیه‌ای را تامین می‌کند.
وی گفت: افراد مبتلا به این بیماری با ترک سیگار، فعالیت فیزیکی منظم مانند پیاده رویی، کنترل و کاهش وزن بین پنج تا هفت درصد در طول شش ماه می‌تواند تخمک گذاری و باروری را در هفتاد و پنج درصد از خانم‌های مبتلا به شکل طبیعی برگرداند.

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گرا

برگزاری نشست ویژه دانش آموختگان  به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گرا

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست ویژه دانش آموختگان که به مناسبت هفته جمعیت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: تک فرزندی پدیده‌ای است که به دنبال صنعتی شدن جوامع امکان رخداد آن افزایش می‌یابد و مشکلات متعددی را برای فرزند، پدر و مادر و جامعه می‌تواند به دنبال داشته باشد.
وی افزود: از آنجایی که احتمال تک فرزندی در خانواده‌های تحصیل کرده بیشتر است باعث می‌شود سهم کودکان با ضریب هوشی بالا در جامعه کمتر شود و به تدریج میانگین ضریب هوشی جامعه رو به کاهش رود.
خانم فقیهی گفت: جدا از تنهایی زود هنگام والدین و تبعات منفی تک فرزندی برای جامعه، آسیب‌ها و عوارضی بر سلامت روانی و اجتماعی کودک وارد می‌شود که انزوا طلبی، پرتوقع و زود رنج بودن، از جمله این آسیب‌ها است.
وی بیان کرد: توجه افراطی که والدین تک فرزند به سختی می‌توانند از آن اجتناب کنند بر دو نوع است: مادی و عاطفی که گاهی اوقات با یکدیگر هم‌پوشی دارند افراط عاطفی حتی می‌تواند خطرناک‌تر و مضرتر از افراط مادی باشد.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش گفت: اجتناب از افراط عاطفی مستلزم مقاومت و پایداری است و گاهی اوقات باید صبر و شکیبایی زیادی داشت و پرهیز از افراط عاطفی برای والدین تک فرزند بسیار دشوارتر است.
وی افزود: از آنجا که رابطه والدین با تک فرزند خود بسیار صمیمی است، تصور می‌کنند دخالت در تمام جنبه‌های زندگی او امری طبیعی است بنابراین میل بالایی برای بیش تیماری بچه وجود دارد و این می‌تواند به یک نقص تبدیل شود و نگذارد که بطور طبیعی رشد کند.
خانم فقیهی گفت: والدین تک فرزندی که تمامی موانع را بر‌می‌دارند به احتمال زیاد بچه‌ای بزرگ می‌کنند که ترسو است و احساس امنیت نمی‌کند در حقیقت کودکی که فرد دیگری تمام کارهایش را انجام می‌دهد نمی‌تواند با مشکلات کنار بیاید.

برگزاری دور‌ه‌ی جذب عادی بسیج با موضوع تحول اقتصادی دولت با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری دور‌ه‌ی جذب عادی بسیج با موضوع تحول اقتصادی دولت با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

حجت‌الاسلام مصطفی ابراهیم پور مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه سپاه گراش در دور‌ه‌ی جذب عادی بسیج با موضوع تحول اقتصادی دولت که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش برگزار شد بیان کرد: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر مساله تحول است قبل از استقرار دولت رئیس جمهور یک سند تحول آماده کرده است و قرار است بر اساس این سند اصلاحات اقتصادی عمیقی در کشور رخ دهد.
وی افزود: مساله تحول بیش از بیست سال است که در دستور کار دولت است و هنوز حل نشده است پیش‌گام این حوزه نیز رهبر معظم انقلاب است که بر اساس سیاست‌های کلی (اقتصاد مقاومتی) از دولت خواسته‌اند تا در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: بحث دیگر درباره ضرورت تحول اقتصادی به خواست مردم برمی‌گردد مردم اگر چه حامی انقلاب و نظام هستند اما از وضع موجود ناراضی هستند بنابراین مردم هم در صدد ایجاد تحول اقتصادی هستند.
وی گفت: اصلاح یارانه‌ها، اصلاح ساختار بودجه، اصلاحات تجاری (تقویت و توسعه تجارت) توجه به تولید، سرمایه گذاری و اشتغال و پایان دادن به فقر طبقات پایین جامعه محورهای برنامه تحول اقتصادی دولت است.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور با اشاره به بحث اصلاح یارانه‌ها افزود: کاهش وابستگی کشور به واردات کالاهای اساسی، کمک به کنترل رشد پایه پولی، جلوگیری از قاچاق، عادلانه‌تر کردن پرداخت یارانه‌ها و تقویت قدرت خرید مردم از مزایای اجرای این طرح است.
وی گفت: افزایش نرخ تورم، بی‌اهتمامی به کار و تنبل پروری مهم‌ترین پیامد منفی این اقدام دولت است و اجرای این طرح زمینه‌های لازم برای تخصیص دقیق یارانه‌ها به مردم را فراهم می‌کند و از این نظر طرح درستی است و مانند هر طرح دیگری تبعاتی در پی دارد.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور افزود: با اجرای دقیق این طرح از سوی دولت و همراهی مردم جای امیدواری وجود دارد که تبعات آن به حداقل کاهش یابد بنابراین با گذشت زمان می‌توان امیدوار بود که دولت با برطرف کردن نواقص اجرای این طرح، تبعات آن را بتواند به خوبی کنترل کند.

برگزاری ویژه برنامه در آغوش بهشت به مناسبت سالگرد شهادت سردار حجازی و گرامیداشت شهدای حرم رضوی و دو شهید طلبه شهیدان علی باقری و محسن بهمنی

برگزاری ویژه برنامه در آغوش بهشت به مناسبت سالگرد شهادت سردار حجازی و گرامیداشت شهدای حرم رضوی و دو شهید طلبه شهیدان علی باقری و محسن بهمنی

حجت‌الاسلام مصطفی ابراهیم پور مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه سپاه گراش در ویژه برنامه در آغوش بهشت که به مناسبت سالگرد شهادت سردار حجازی و گرامیداشت شهدای حرم رضوی و دو شهید طلبه شهیدان علی باقری و محسن بهمنی در پارک شهید سلیمانی گراش با حضور خانواده‌های معزز شهدا و عموم که با همکاری پایگاه انصارالمهدی حوزه علمیه برادران و پایگاه مقاومت فاطمه الزهرا س، برگزار شد بیان کرد: تافلر یک اندیشمند انگلیسی در کتاب خود می‌نویسد در بهترین نقطه از خاورمیانه که نقطه استراتژیک است انقلابی بر پایه معنویات ایجاد می‌شود که تمامی ادیان و مذاهب را زیر سلطه خود می‌برد و دنیا را در می‌نوردد و یک‌پارچه با این انقلاب همراه خواهد شد.
وی افزود: جهان سلطه و امپریالیسم جهانی جهت مقابله با این انقلاب و همچنین از دست ندادن جایگاه و قدرت خود در خاورمیانه رژیم صهیونیستی را تاسیس کردند این رژیم شروع به خونریزی، غصب سرزمین مسلمانان و تخریب آنها و قبله اول مسلمین جهان نمودند.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین محور‌های عدالت خواهی انقلاب اسلامی ایران، آزادی قدس و استقلال سرزمین‌های اشغال شده از دست رژیم صهیونیستی است در مدت چهل و سه ساله انقلاب هرگز این شعله خاموش نشده و هر روز پر فروغ‌تر می‌شود.
وی گفت: رژیم صهیونیستی برای اینکه این انقلاب را از هدف و آرمان خود منحرف کند هر روز یک توطئه را پیش برده از جمله جنگ تحمیلی، تحریم‌های ظالمانه، ایجاد داعش و در نهایت جنگ ترکیبی است که اخیرا پایه و اساس آن را گذارده و در حال انجام است.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: جنگ ترکیبی شامل مسائل سیاسی، امنیتی، حزبی، اعتقادی، مذهبی، برادر و برادر کشی و امثال اینها می شود که به واسطه همین جنگ اخیرا در حرم امام رضا (علیه السلام) یک شخصی با تفکرات وهابیت اقدام به خونریزی می‌کند.
وی افزود: این جنگ در افغانستان اتفاق افتاده دلیل آن چون جمهوری اسلامی ایران بعد از چهل و سه سال آرمانش را از دست نداده و به قدرتی رسیده که در بلندی‌های جولان و در سرزمین‌ها و شهرک‌های اشغالی قدرت نمایی می‌کند و رژیم صهیونیستی را به زانو در آورده است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه ناحیه سپاه گراش بیان کرد: دشمن می‌خواهد بوسیله این کارها مسیر را منحرف کند که ایران از آن مراتب خارج و درگیر این مسائل حاشیه‌ای شود ما باید در قبال این مسائل موانعی که مانع از تمدن سازی نوین اسلامی است را برطرف کنیم.
وی افزود: وظیفه ما در قبال این تمدن و انقلاب روحیه و انگیزه دادن و مبارزه کردن در کنار مبارزان فلسطینی و جبهه مقاومت در مقابل استکبار جهانی است که با حضور در راهپیمایی روز قدس و اعلام انزجار از این رژیم غاصب و اعلام همبستگی با نیروهای مقاومت اتفاق خواهد افتاد.
حجت‌الاسلام ابراهیم پور بیان کرد: بعد از اینکه جهان این عظمت و حضور یکپارچه مردم در راهپیمایی را دید دستاوردهای بسیار عظیم و با برکتی برای این سرزمین های اشغالی و قدس ایجاد می شود که به آزادی آن و نماز خواندن دوباره مسلمانان در مسجدالقصی و قبه الصخره خواهد شد.

نشست اخلاقی به مناسبت شهادت امام هادی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

نشست اخلاقی  به مناسبت شهادت امام هادی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام هادی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: امام هادی (علیه السلام) در سن ده سالگی به امامت و در سن چهل و سه سالگی به شهادت رسیدند در سوم رجب توسط معتمد عباسی پانزدهمین خلیفه عباسی آن حضرت را مسموم کرده و به شهادت رساندند.
وی افزود: امام هادی (علیه السلام) درد یتیمی را چشیده بودند و در سن ده سالگی یتیم شدند و از ترس اینکه مردم خیلی با ایشان ارتباط پیدا نکنند مدام از این زندان به آن زندان می‌بردند.
خانم فقیهی بیان کرد: گاهی امام را در کاروان‌سرای گدایان وارد می‌کردند و نگه می‌داشتند گاهی او را در میان درندگان در باغ وحش قرار می‌دادند ولی درندگان به اذن خداوند آسیبی به آن حضرت نرساندند.
وی گفت: پانزده سال از امامت این بزرگوار در خلافت متوکل عباسی یکی از خون‌خوارترین خلفای آن زمان واقع شد برای اینکه مردم کمتر امام هادی (علیه السلام) را بشناسند او را از مدینه به عراق و به یک زندان در سامرا تبعید کردند.
خانم فقیهی افزود: بعد از شهادت امام (علیه السلام) امام حسن عسکری (علیه السلام) بلافاصله بر پدر نماز خواند ولی معتمد عباسی که قاتل امام بود برای فریب مردم بر امام نماز خواند و تشییع باشکوهی انجام شد و امام را در منزلش به خاک سپردند.
وی افزود: یکی از القاب امام از درخشش خاصی برخوردار بوده و آن هم لقب هادی است، به راستی او هادی امت، هادی گمراهان از ضلالت و به گفته پیامبر (صلی الله علیه و آله)، هادی به سوی خدا بود پس برای هدایت افراد به ایشان توسل پیدا کنید.
خانم فقیهی با اشاره به حدیثی از امام هادی (علیه السلام) گفت: اگر مردمان هر یک به وادی و دره‌ای روند، من به وادی آن مردی قدم می‌گذارم که خدای یگانه را مخلصانه عبادت می‌کند؛ یعنی با مردمی رفت و آمد کنیم که خدا پرست و دنیا دار باشند اهل ریا و خودنمایی نباشند.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیها السلام)

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیها السلام)

حجت‌الاسلام سعید بصیری بیان کرد: خداوند راه را برای همه خیلی صریح، واضح و روشن ترسیم کرده و اتمام حجت کرد که این قرآن شما را به سوی آن جایگاه استوار هدایت می‌کند یعنی اگر جامعه را به غیر از قرآن رشد دادیم جامعه استواری نخواهد بود.
وی افزود: قرآن همه چیز را بیان کرده و گفته شفا و رحمتی برای مومنین و دوای هر دردی است جامعه بدون آن به دردها مبتلا می شود و از رحمت خدا فاصله می‌گیرد.
حجت‌الاسلام بصیری بیان کرد: آن تمدن اسلامی که از آن دم می‌زنیم با انس با قرآن محقق خواهد شد کسی که با قرآن نباشد تعادل ندارد در مسائل اجتماعی وقتی معیار و ملاکمان قرآن نباشد دچار افراط و تفریط می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات جامعه بحث خانواده‌ها است افزود: از آنجا که امروزه خانواده‌ها به سمت غرب تمایل پیدا می کنند فرزندان به صورت درست تربیت نمی‌شوند برای حل این معضل قرآن یک خانواده نمونه و موفق را با خصوصیاتش معرفی می‌کند.
حجت‌الاسلام بصیری با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن خانواده حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان الگو معرفی می‌کند گفت: این خانواده اهل نذر بودند، نذر، وفای به عهد را در خانواده نهادینه می‌کند در این صورت بیش از پنجاه درصد مشکلات جامعه ما حل می‌شود.
وی بیان کرد: نذر از نا امیدی جلوگیری و امید را به خانواده تزریق می‌کند اگر کسی فرهنگ نذر برایش جا نیفتاده باشد در مقابل بلا و مشکلات کم می‌آورد نذر به ما یاد می‌دهد همه چیز اسباب دنیوی نیست.
حجت‌الاسلام بصیری با اشاره به شاخصه دیگر از خانواده نمونه افزود: ترس از خدا بر خانواده حضرت حاکم بود؛ آن اعمالی پایدار خواهند ماند که اول و آخرش ترس از خدا باشد این شاخصه باید در خانواده نهادینه شود.
وی افزود: رسیدگی به مردم، انفاق، اطعام و اخلاص از دیگر شاخصه‌ها است این خانواده در انجام کار خیر از هیچ کس جز خدا توقع پاداش نداشتند فقط برای خدا کار خیر انجام می‌دادند؛ چنین خانواده‌ای مورد پسند خدا است و قرآن آن را می ستاید.

کارگاه آموزشی سبک زندگی فاطمی

کارگاه آموزشی سبک زندگی فاطمی

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در کارگاه آموزشی سبک زندگی فاطمی ویژه کارمندان خواهر که در دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد بیان کرد: در روایات نشان دادن محبت قلبی به همسر تاکید شده و بنیان خانواده به دور از آن بسیار سست و شکننده است زندگی حضرت زهرا (علیها السلام) سرشار از گفتار آمیخته به احترام و عطوفت به حضرت علی (علیه السلام) بود.
وی افزود: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آغاز زندگی مشترک به دخترشان فرمودند: شوهر تو خوب شوهری است مبادا نسبت به وی نافرمانی کنی آن‌گاه به داماد خود فرمودند: با همسرت مهربان باش و با او مدارا کن؛ این نصیحت رمز بقای خانواده‌ها می‌باشد.
خانم فقیهی بیان کرد: حضرت زهرا (علیها السلام) در مقام همسری تمام آنچه را که یک زن در همراهی با همسر خود انتظار می‌رود ایفا کرد، سیره آن حضرت نمونه والای شوهرداری است او محیط خانه را چنان ساخته بود که آسایش اهل خانه را فراهم می‌کرد.
وی با تاکید بر اینکه صداقت یکی از مهم‌ترین نیازهای عاطفی و اصلی‌ترین رکن در زندگی مشترک است گفت: اساس روابط سالم میان زن و مرد به صداقت است و اعتماد را بوجود می‌آورد زن و یا شوهری که با هم صادق نباشند با رفتار خود کانون خانواده را دچار تزلزل می‌کنند.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: یکی از عوامل تحکیم خانواده وفادار بودن زن و مرد به پیمانی است که ابتدای ازدواج بسته‌اند وقتی پیمان زناشویی برقرار شد زندگی انفرادی آنان به زندگی مشترک اجتماعی تبدیل می‌شود.
وی افزود: آن پیمان مقدس بدان معناست که زن و شوهر قول می‌دهند که تا پایان عمر با هم و به این پیمان وفادار، در اداره زندگی همکاری داشته، برای رفاه و آسایش همدیگر کوشش نمایند و یار و مونس و غمخوار هم باشند.

برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت هفته دفاع مقدس

برگزاری نشست بصیرتی به مناسبت هفته دفاع مقدس

رقیه قدسی، هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست بصیرتی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: در جهان همواره پایان یا سالروز پیروزی جنگ را گرامی می‌دارند و به علت تلفات و خسارات جنگ یادآوری شروع آن جذابیتی ندارد اما در کشور سالروز حمله ارتش بعث عراق به عنوان یادبود دفاع مقدس گرامی داشته می‌شود.
وی با بیان اینکه گرامیداشت دفاع مقدس در حقیقت گرامیداشت روند تقابل نظام سلطه با نظام اسلامی است افزود: جنگ هشت ساله موجب وحدت مسئولان، اقشار مردم و نیروهای مسلح، ایجاد گفتمان مقاومت، اثبات شکست دادن دشمن و شکل گیری بیداری اسلامی شد.
هادی سیاسی پایگاه الهدی مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش گفت: دفاع نه با آغاز جنگ نحمیلی شروع و نه با پایان یافتن آن تمام شد بلکه صحنه و عرصه‌های آن تغییر یافت، اکنون در عرصه اقتصادی، امنیت اجتماعی و سیاسی کشور مورد هدف قرار داده است.
وی بیان کرد: در تاریخ معاصر جهان بعد از جنگ جهانی دوم، جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب بوجود آمد برای رهایی از بن بست این جنگ در آمریکا کمیته خطر تشکیل شد خروجی این کمیته فروپاشی از درون یا همان تئوری جنگ نرم بود.
خانم قدسی با بیان اینکه این کمیته مثلثی به نام طرح دلتا طراحی کردند ادامه داد: دکترین مهار، نافرمانی مدنی و نبرد رسانه‌ای سه ظلع آن و هدف مقابله با شوروی بود بعد از فروپاشی شوروی کمیته خطر به کمیته صلح جاری تبدیل شد.
وی گفت: هدف کمیته صلح جاری این بود که طرح دلتا در کشورهای خاورمیانه مخصوصا ایران اجرا و آن را محور شرارت معرفی کنند و کشورهای دیگری که به عنوان بالی برای ایران بوند از سر راه برداشته شوند.
خانم قدسی با اشاره به اینکه دکترین مهار یا جنگ تحریم ظلع دیگر این مثلث است افزود: فشار به یک ملت در همه زمینه‌ها با هدف ناراضی کردن مردم از وضع موجود، امیدوار شدن به دشمن، سوق دادن به سمت نابسامانی داخلی و براندازی نظام حاکم است.
وی گفت: در نبرد رسانه‌ای نظر دشمن این بود اگر بتوانیم افکار انسان را مدیریت و تغییر دهیم دیگر نیازی نیست برای جنگ، هزینه‌های سنگینی بپردازیم، اقدامات این نبرد نا امید کردن مردم، عیوب کوچک را بزرگ و محسنات بزرگ را کوچک نشان دهند.

برگزاری در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (علیها السلام)

برگزاری در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (علیها السلام)

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: امام حسن علیه السلام فرمودند: بد اخلاقی از هر مصیبت و بلایی سخت‌تر است حضرت در عبارتی دیگر خوش اخلاقی را از جمله بهترین خوبی‌ها و مکارم اخلاق به شمار می‌آورند.
وی افزود: برخی از مردم مشکلات اجتماعی و بلاهای غیر منتظره را مصیبت‌های دردناک به حساب می‌آورند اما بد اخلاقی را آن گونه که لازم است مورد توجه قرار نمی‌دهند در حالی که بدخلقی را از هر بلایی زیانبارتر و دشوارتر معرفی می‌کنند.
خانم فقیهی با اشاره به حدیث امام علی (علیه السلام) گفت: هیچ تنهایی و وحشتی، وحشتناک‌تر از بد اخلاقی نمی‌باشد زود عصبانی شدن، عکس العمل تند، داد و بیداد کردن، زخم زبان زدن و زود رنجیدن از مصادیق بد اخلاقی محسوب می‌شود.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش گفت: انسان بد اخلاق از حیث روان شناختی کارهایش با سختی و گره خوردن همراه است و از حیث جامعه شناختی پی در پی موجبات ناراحتی خود و اطرافیان و سلب آسایش دیگران را فراهم می‌سازد.
وی بیان کرد: شخص بد اخلاق آقایی و بزرگی خود را از کف می‌دهد لذت، شیرینی و طعم زیبای زندگی را به تلخی مبدل می‌کند، دوستان خود را از دست می‌دهد، به دشمنان خود می‌‍‌افزاید و رزق و روزی الهی خود را کاستی می‌بخشد.
خانم فقیهی افزود: امام حسن مجتبی (علیه السلام) دارای امتیازات اخلاقی و فضائل انسانی فراوان بود، او شخصیتی بزرگوار، بردبار، متین، سخی و بخشنده بود احسان و کرم و رد نکردن سائل توسط ایشان از مصادیق بارز تخلّق به اخلاق الهی می‌باشد.
وی بیان کرد: همت بلند و طبع عالی امام اجازه نمی‌داد کسی از در خانه‌ی او نا امید برگردد و گاه کمک مستقیم مقدور حضرت نبود، به طور غیر مستقیم در رفع نیازمندی‌های افراد کوشش می‌کرد و با تدابیر خاصی گره از مشکلات گرفتاران می‌گشود.

برگزاری نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت حضرت رقیه (علیها السلام)

برگزاری نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت حضرت رقیه (علیها السلام)

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست اخلاقی که به مناسبت شهادت حضرت رقیه (علیها السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: فاطمه بنت الحسین (علیها السلام) که معروف است به رقیه، بعضی در وجود ایشان شبهه کرده‌اند که همچون دختری نبوده و منکر وجود ایشان می‌شوند اما بدانند که هر که با علی در افتاد ور افتاد.
وی افزود: رقیه از ارتقا گرفته شده به معنی صعود به بالا و ترقی، حضرت رقیه (علیها السلام) مادرش ام اسحاق همسر امام مجتبی (علیه السلام) است یکی از وصیت‌های امام به برادر خود این بود که بعد از مرگش با ام اسحاق ازدواج کند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش گفت: بعد از شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) طبق وصیت ایشان سید الشهدا (علیه السلام) با ام اسحاق ازدواج کرد حضرت رقیه (علیها السلام) وقتی به دنیا آمد، ام اسحاق از دنیا رفت.

وی افزود: رقیه پدر، مادر، قبر و این همه در تاریخ اثر و آثار دارد آن وقت یک عده شبهه می‌کنند که حضرت رقیه (علیها السلام) نیست در تمام مقاتل است که امام حسین (علیه السلام) فرمودند: یا زینب، یا سکینه، یا رباب یا رقیه خدا حافظ.
خانم فقیهی بیان کرد: کسانی که مدام تشکیک و شبهه ایجاد می‌کنند و منکر حضرت رقیه (علیها السلام) می‌شوند به بنی امیه کمک می‌کنند می خواهند بگویند دشمنان بچه سه ساله را نکشتند و آدم دل رحمی بودند.
وی افزود: آنهایی که شبهه ایجاد می‌کنند بدانند اگر کسی در برابر امام حسین (علیه السلام) و فرزندانش قد علم کند بنای خدا این است که سرنگون می‌شود، در تاریخ نام حضرت رقیه (علیها السلام) به عنوان فاطمه ذکر شده به همین خاطر این شبهه ایجاد شده است.

برگزاری نشست اخلاقی به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

برگزاری نشست اخلاقی  به مناسبت شهادت امام سجاد (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: امام سجاد (علیه السلام) به فرزندان خود فرمود: از دروغ کوچک و بزرگش، جدی و شوخی‌اش دوری کنید زیرا انسان هر گاه در چیزی کوچک دروغ بگوید به گفتن دروغ بزرگتر نیز جرات پیدا می‌کند.
وی افزود: هیچ خصلتی از دیدگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) منفورتر و زشت‌تر از دروغ نبود و هرگاه مطلع می‌شد که یکی از اصحابش دروغی گفته است، به او بی‌اعتنایی می‌کرد تا وقتی که خبردار می‌شد وی توبه نموده است.
خانم فقیهی تاکید کرد: اگر از منظر روان‌شناختی توجه کنیم، مطابق فرمایش امام سجاد (علیه السلام) شکستن حدود و مرزها، ورود به محدوده ممنوعه هر چند اندک و کوچک باشد کمترین اثرش شکستن قبح و زشتی آن رفتار است.
وی بیان کرد: در عمل به ضد ارزش‌ها و ناهنجاری‌ها، نباید مقیاس را کوچک و بزرگ بودن و یا کم و زیاد بودن آن قرار داد، بلکه بدی، خطا و گناه را لازم است در تمام سطوح آن و در ذات خود زشت بدانیم تا بتوانیم از همه آنها اجتناب نماییم.
مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش افزود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه شعبانیه می‌فرمایند: گناهان پشت شما را سنگین کرده است ماه رمضان روزه بگیرید و عبادت کنید تا از سنگینی بیرون بیایید.
وی با اشاره به حدیثی از معصوم (علیه السلام) بیان کرد: هیچ بنده‌ای مزه ایمان را نمی‌چشد تا آنکه دروغ جدی و شوخی را ترک نماید؛ دروغ آب نباتی است که شیطان به فرد دروغگو می‌دهد و موجب دوری انسان از خدا می‌شود.

امام کاظم ع نمونه بارزی از اولیاء الهی است

امام کاظم ع نمونه بارزی از اولیاء الهی است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی که به مناسبت میلاد امام موسی کاظم (علیه السلام) در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: امام کاظم (علیه السلام) می‌فرمایند: دعایی که بیشتر امید اجابت آن می‌رود و زودتر به اجابت می‌رسد دعا برای برادر دینی در پشت سر او است.
وی افزود: امام کاظم (علیه السلام) نمونه بارزی از اولیاء الهی است که تمام کمالات و فضایل در وجودشان تجلی یافته است از مهم‌ترین ویژگی حضرت عشق به محبوب، زهد، بردباری و گذشت و مشکل گشایی است.
خانم فقیهی بیان کرد: پیشوای هفتم بیشتر اوقات را به نماز و سجده‌های طولانی می‌گذراند عبادت آن بزرگوار به حدی فزون و چشم‌گیر بود که به عبد صالح و زین المتهجدین ملقب گشت.
وی افزود: ابراهیم بن عبد الحمید مقام زهد آن حضرت را چنین بیان می کند: بر آن حضرت وارد شدم در آن جا جز یک زنبیل که از برگ خرما بافته شده بود و شمشیری آویخته و یک قرآن چیزی دیگر نبود.
خانم فقیهی بیان کرد: پیشوای هفتم کوهی از بردباری و گذشت بود لقب کاظم حاکی از این خلق نیکو و نشانه‌ی شهرت ایشان به فرو خوردن خشم و داشتن حلم و بردباری است.
وی افزود: امام کاظم (علیه السلام) با همه‌ی مردم مهربان و دلسوز بود و در رفع نیازمندی‌ها و مشکلات آنان می‌کوشید هیچ کس به آن حضرت روی نمی‌آورد مگر آنکه خوشحال و راضی برمی‌گشت.

عید غدیر باشکوه‌ترین و محکم‌ترین اعیاد است

عید غدیر باشکوه‌ترین و محکم‌ترین اعیاد است

معصومه شکاری، استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی که به مناسبت عید غدیر در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: عید غدیر افتخار آمیزترین روز شیعه است باید آن را پاسداشت چون مؤمنی را ملاقات می‌کنید ذکر الحَمدُ للهِ الذي جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسِّکين بِولايَهِ اميرَ المومنين وَ الائمَه المَعصومين (عليهم السلام) را بگویید.
وی افزود: عید غدیر باشکوه‌ترین و محکم‌ترین اعیاد که در حقیقت بزرگترین امتحان امت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، معیار تشخیص حق و باطل و امتحان دیروز و امروز ما است.
خانم شکاری گفت: غدیر روزی است که مردم زیباترین جلوه و دلسوزی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را برای امتش به چشم خود دیدند اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ولایت را به کسی نسپرده بود مردم تباه می‌شدند.
وی افزود: آیه ولایت یکی از روشن‏ترین دلایل امامت بلافصل امام علی (‏علیه السلام) و سفارش پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است درست نیست کسی رسالت را قبول داشته باشد ولی ولایت را رد کند.

خانم شکاری تاکید کرد: لقب امیرالمومنین در مکه توسط جبرئیل به علی ابن ابیطالب (علیه السلام) اختصاص پیدا کرد هر چند قبلا برای آن حضرت تعیین شده بود باید آنقدر این کلمه را بکار برد تا ملکه ذهن مردم شود.

وی بیان کرد: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این مراسم در حضور صد و بیست هزار نفر عمامه خود را که سحاب نام داشت بعنوان تاج افتخار بر سر امیرمومنان (علیه السلام) قرار دادند و فرمودند: عمامه تاج عرب است.

نشست اخلاقی ویژه دانش آموختگان

نشست اخلاقی ویژه دانش آموختگان

حجت‌الاسلام علی صدوقی، معاون تهذیب مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در نشست اخلاقی ویژه دانش آموختگان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: ما انقلاب کردیم تا در جامعه تحول پدید آید این تحول اگر بخواهد بصورت اصیل خودش را نشان دهد لازمه‌اش داشتن نیروی کارآمد انسانی است.
وی افزود: برای پدید آمدن تحول به پنج حوزه مدیریتی نیاز است اگر کسی به این پنج رکن بی‌اعتنا باشد با نقصان روبه رو می‌شود اولین رکن داشتن برنامه جامع، دومین رکن تربیت نیروی انسانی متناسب با آن برنامه است.
حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: سازماندهی نیرو، بودجه و نظارت و ارزشیابی دیگر رکن‌های مدیریت تحول است برای پدید آوردن تحول در منطقه باید با جدیت تمام، فرهنگ آدم‌ها را نشانه گیری کنیم.

وی بیان کرد: فرهنگ یک جریان نظامند ارزشی است که در شخصیت درونی فرد نهادینه شده، محصول انتخاب او، به شدت با آن مانوس و قابل انعطاف است و تمام بایدها و نبایدهای زندگی فرد را تایید می‌کند.

حجت‌الاسلام صدوقی بیان کرد: لازمه تحقق مدیریت تحول در حوزه اسلامی ابتدا باید فرهنگ افراد را عوض و ساختار اسلامی را طوری تبیین کنیم که آن را انتخاب و انس به این راه را در وجودش نهادینه کنیم.

وی افزود: کسی می‌تواند فرهنگ دینی را به کسی منتقل کند که خودش مزه شیرین آن فرهنگ را چشیده باشد فرهنگ دینی اگر بخواهیم با هویت ایمانی همراه باشد باید این هویت را با امام زمان (عجل الله تعالی) تعریف کنیم.
حجت‌الاسلام صدوقی با اشاره به اینکه فرهنگ‌ با اتصال به بحث امامت به فرهنگ منتظرانه در عصر غیبت و فرهنگ ناصرانه در عصر ظهور تبدیل شود گفت: اگر بخواهیم منتظرانه زندگی کنیم باید فرهنگ منتظرانه در شخصیت ما تعبیه شود.
وی با تاکید بر اینکه انسان منتظر وظیفه دارد در هر موقعیت به صورت مستمر به خودسازی و دیگر سازی بپردازد افزود: هدف از این کار رسیدن به تعالی است پس باید نقاط ضعف و قدرت افراد را شناسایی سپس آنها را ارتقاء داد.

داشتن فرزند یک نعمت الهی است

داشتن فرزند یک نعمت الهی است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست آموزشی با موضوع سلامت و آسیب فرزند پروری در خانواده‌های ایرانی
که به صورت مجازی برگزار شد بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: برای شما از همسرانتان فرزندان و یاورانی قرار دادیم که به خدمت آنان حوائجتان استعانت کنید و با دست آنان سختی‌ها و ناملایمات را از خود دور کنید.

وی افزود: از جمله آثار مثبت داشتن فرزند و فرزندان صالح می‌توان به کمک و دستیاری والدین اشاره کرد. خداوند متعال داشتن فرزند را به عنوان یک نعمت الهی و کمک و دستیار والدین معرفی کرده است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: از فوائد فرزند آوری و تکثیر اولاد، در صورتی که صالح باشند و متناسب با دستورات اسلامی تربیت شوند این است که فرزندان ادامه دهنده راه والدین خواهند بود.

وی افزود: افزایش سن ازدواج، طلاق، قوانین دست و پاگیر، تبلیغات بر ضد فرزند متعدد، تاثیرپذیری از فرهنگ غرب، فرهنگ شدن تک فرزندی و بی فرزندی و اشتغال زنان از جمله عوامل کاهش جمعیت است.

فقیهی بیان کرد: کاهش جمعیت جوان، کاهش نیروی دفاعی کشور، تضعیف جایگاه ایران، خطر سیاسی و امنیتی، خطرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله پیامدهای کاهش جمعیت به حساب می‌آید.

وی افزود: اگر تعداد فرزندان همین ‌طور کمتر شود بسیاری از احکام خدا از جمله احکام دینی و اخلاقی از میان می‌روند دیگر جایی حتی برای صله رحم هم نمی‌ماند که این همه درباره آن سفارش شده است.

داشتن فرزند یک نعمت الهی است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشست آموزشی با موضوع سلامت و آسیب فرزند پروری در خانواده‌های ایرانی
که به صورت مجازی برگزار شد بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: برای شما از همسرانتان فرزندان و یاورانی قرار دادیم که به خدمت آنان حوائجتان استعانت کنید و با دست آنان سختی‌ها و ناملایمات را از خود دور کنید.

وی افزود: از جمله آثار مثبت داشتن فرزند و فرزندان صالح می‌توان به کمک و دستیاری والدین اشاره کرد. خداوند متعال داشتن فرزند را به عنوان یک نعمت الهی و کمک و دستیار والدین معرفی کرده است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: از فوائد فرزند آوری و تکثیر اولاد، در صورتی که صالح باشند و متناسب با دستورات اسلامی تربیت شوند این است که فرزندان ادامه دهنده راه والدین خواهند بود.

وی افزود: افزایش سن ازدواج، طلاق، قوانین دست و پاگیر، تبلیغات بر ضد فرزند متعدد، تاثیرپذیری از فرهنگ غرب، فرهنگ شدن تک فرزندی و بی فرزندی و اشتغال زنان از جمله عوامل کاهش جمعیت است.

فقیهی بیان کرد: کاهش جمعیت جوان، کاهش نیروی دفاعی کشور، تضعیف جایگاه ایران، خطر سیاسی و امنیتی، خطرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله پیامدهای کاهش جمعیت به حساب می‌آید.

وی افزود: اگر تعداد فرزندان همین ‌طور کمتر شود بسیاری از احکام خدا از جمله احکام دینی و اخلاقی از میان می‌روند دیگر جایی حتی برای صله رحم هم نمی‌ماند که این همه درباره آن سفارش شده است.

یک انسان مسئولیت‌پذیر دارای احساس و عاطفه، اندیشه و شناخت است

یک انسان مسئولیت‌پذیر دارای احساس و عاطفه، اندیشه و شناخت است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه آموزش خانواده با موضوع مسئولیت پذیری که به صورت مجازی برگزار شد بیان کرد: روزها و لحظه‌های جوان و نوجوان لبریز از زیبایی، هیجان، نشاط، لذت‌های متنوع از تفریح و شادی، شیک پوشی، آراستگی، مهمانی‌های پرخاطره و مسافرت‌های شیرین و لذت‌بخش است.

وی افزود: جوانان روی خوش نسبت به تکلیف و مسئولیت در زندگی نشان نمی‌دهند و از هر گونه روش محدود کننده‌ای گریزان هستند پس باید از کودکی به آنها مسئولیت بدهیم اکثر آدم‌های موفق در کودکی و جوانی کار کرده و زحمت کشیده‌اند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: تقویت حس کفایت و لیاقت در زندگی، ایجاد و افزایش حس قدرشناسی از زندگی و آمادگی برای ایفای مسئولیت‌های بزرگ از جمله موارد آثار مسئولیت‌پذیری است.

وی افزود: یک انسان مسئولیت‌پذیر دارای احساس و عاطفه، اندیشه و شناخت است و خردمندانه می‌بیند و اندیشمندانه تصمیم می‌گیرد کم‌خبری یا بی‌خبری از ارزش احساس مسئولیت در زندگی یکی از عوامل پرهیز جوانان از پذیرش مسئولیت است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش بیان کرد: زمانی که فرزند شما ناراحت است و برای درد دل نزد شما می‌آید در چنین شرایطی نصیحت نکنید، حالت دفاعی به خود نگیرید و سعی نکنید فرزندتان را متقاعد کنید که اشتباه می‌کند.

وی تاکید کرد: در چنین مواردی شنونده خوبی باشید، احساسش را درک کنید و علتش را متوجه شوید تا بهتر بتوانید به او کمک کنید؛ با این روش هم هوش هیجانی فرزندتان را بالا می‌برید هم فرزندتان به شما اعتماد می‌کند.

فقیهی افزود: این کار یکی از روش‌هایی است که باعث می‌شود نوجوانتان با شما صمیمی‌تر شود و کمتر برای درد دل کردن به یک جنس مخالف روی بیاورد؛ زیرا می‌داند در خانواده کسی است که حرف او را بفهمد.

تحول آفرینی و جریان سازی راز مانایی و فرا زمانی حضرت زهرا س است

تحول آفرینی و جریان سازی راز مانایی و فرا زمانی حضرت زهرا س است

زهره معارف، استاد حوزه‌های علمیه خواهران شیراز و استاد دانشگاه علوم و معارف شیراز در نشست مجازی با موضوع سیره فاطمی، منزلت طلبه انقلابی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (علیها السلام) در کانال بر ساحل معرفت با همکاری معاونان فرهنگی مدارس استان برگزار شد بیان کرد: وقتی که زندگی حضرت زهرا (علیها السلام) مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم راز مانایی و فرا زمانی حضرت، تحول آفرینی، جریان سازی و الگوی بی‌بدیلی برای جهان اسلام در طول 1400 سال قبل است.
وی افزود: حضرت، ارتباطات خود را در سه حیطه، خود، خدا و دیگران به طور مدبرانه تنظیم و مدیریت کرده بود؛ بعد از شناخت خود، خودسازی بعد از آن فرد باید ارتباطش را با خداوند درست کند که این ارتباط درعبادت تجلی پیدا می‌کند.

معارف بیان کرد: این الگوی بی‌بدیل برای ما تبیین می‌کند که به عنوان طلبه انقلابی چه کارهایی باید انجام دهیم؛ از آنجا که به برکت انقلاب اسلامی یک سفره‌ای به نام حوزه علمیه گسترده شده باید بصورت درست از آن استفاده کنیم اگر این نعمت عادی شود آفت ‌زا است.

وی با بیان اینکه جریان سازی و تحول آفرینی باید از درون خانه شروع کنیم افزود: ایجاد اعتماد به نفس در خانواده و سیراب کردن فرزندان از محبت دو نکته از نکات تربیتی زندگانی حضرت است وقتی به یکی از اعضا محبت می‌کنیم رضایتمندی او باعث رضایتمندی ما و جامعه می‌شود.

معارف تاکید کرد: زن بعنوان عمود خانواده است در نتیجه باید فرزندانی بصیر، از نسل فاطمی و مهدی یاور و مهدی باور تربیت کند چون قرار است جریان ساز تمدن اسلامی باشند و جامعه در مسیر اتوبان مهدویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: حضرت مدافع حریم ولایت بود و تحول زایی و جریان سازی را به فرزندان خود انتقال داد این تحول زایی و جریان سازی که پس از 1400 سال به دست ما رسیده وظیفه داریم که اولویت زندگی را بشناسیم و در همان حیطه، زندگی خود را تنظیم کنیم.

معارف افزود: در سیره فاطمی اول منزلت واقعی خود را بشناسیم و به عنوان طلبه انقلابی آن دِینی که انقلاب بر عهده ما گذاشته و آن مسئولیتی که در قبال تحول آفرینی و جریان سازی که حضرت آن را پایه ریزی کرده و به دست ما رسیده به نحو احسن انجام دهیم.

ارزش فاطمه زهرا س به عبودیت و بندگی خدا است

ارزش فاطمه زهرا س به عبودیت و بندگی خدا است

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در نشستی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (علیها السلام) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: نام فاطمه زهرا (علیها السلام) در طول قرن‌های بعد از اسلام تا امروز همواره برای ملت‌ها و آحاد مسلمان یک نام بسیار با عظمت و توام با تجلیل و تعظیم است.

وی افزود: زندگی فاطمه زهرا (علیها السلام) به خاطر عظمت و شگفتی‌های فراوانی که دارد شبیه اسطوره‌های تاریخ است؛ حقیقتا چشم ما نمی‌تواند مقامات آن بزرگوار را ببیند.

فقیهی بیان کرد: ارزش فاطمه زهرا (علیها السلام) به عبودیت و بندگی خدا است اگر بندگی خدا در فاطمه زهرا نبود او صدیقه کبری نبود؛ صدیق کسی است که آنچه را می‌اندیشد و می‌گوید صادقانه در عمل نشان می‌دهد.
وی افزود: حضرت زهرا (علیها السلام) بانویی بود که در سنین جوانی از لحاظ مقام معنوی به جایی رسید که فرشتگان با او سخن می‌گفتند و حقایق را به او ارائه می‌دادند به همین خاطر یکی از القاب حضرت محدثه است.
فقیهی بیان کرد: روایت متعددی وجود دارد که ائمه برای مسائل گوناگون خود به مصحف فاطمه رجوع می‌کردند امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: در این کتاب احکام حلال و حرام نیست بلکه همه‌ی حوادث بشر آینده در آن است.
وی افزود: وقتی انسان به روایاتی که مربوط به فاطمه‌ی زهرا (علیها السلام) مراجعه می‌کند می‌بیند زبان معصومین (علیهم السلام) نسبت به این بزرگوار ستایش، خضوع و خشوع است.
فقیهی بیان کرد: حضرت با آن عظمت و جلالت در حفظ حریم خانواده به ویژه شوهرش فوق العاده حساس بودند و تمام مشکلات و نارسائی‌ها را تحمل می‌کرند و خم به ابرو نیاوردند و آبروی حضرت علی (علیه السلام) را حفظ کردند.

محور کار حضرت ام البنین ع ولایت و محبت به اهل بیت ع بود

محور کار حضرت ام البنین ع ولایت و محبت به اهل بیت ع بود

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه‌ای که به مناسبت وفات حضرت ام البنین (علیها السلام) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: حضرت ام البنین (علیها السلام) بانویی با فضیلت و عارف به حق اهل بیت (علیهم السلام) عصمت و طهارت، محور کار حضرت ولایت و محبت به اهل بیت (علیهم السلام) بود و خود را وقف خدمتگذاری به آن‌ها کرده بود.
وی افزود: این بانوی عظیم الشان نزد همه مردم جایگاه ویژه‌ای دارد، مردم مسلمان ایشان را نزد خداوند شفیع و واسطه قرار می‌دهند و به این واسطه حاجات خود را از خداوند گرفته و غم و اندوه‌شان برطرف می‌شود.
فقیهی بیان کرد: با توجه به اینکه تاریخ دقیقی درباره ولادت ام البنین (علیها السلام) ذکر نشده است، یک نقلی مطرح شده که ایشان سال 5 هجری در کوفه یا در حوالی آن به دنیا آمده است.
وی افزود: زندگانی حضرت ام البنین (علیها السلام) بسیار مختصر است اما از همین مختصر دریافت می‌شود که آنچه برای حضرت محور است اهل بیت (علیهم السلام) هستند.
فقیهی بیان کرد: : قبل از اینکه امام علی(علیه السلام) با حضرت ام البنین (علیها السلام) ازدواج کنند برای انتخاب و پیدا کردن همسر با برادر خود عقیل مشورت و از او خواست در این مورد او را یاری کند.
وی افزود: معیارهای ازدواج امام علی(علیه السلام) ثروتمند بودن و زیبایی نبود، بلکه اصالت و شجاعت بود، پدر بزرگ حضرت ام البنین (علیها السلام) در بین اعراب بعد از امیر المومنین (علیه السلام) شجاع‌ترین فرد شناخته می‌شد.
فقیهی بیان کرد: با توجه به اینکه زمان ولادت اولین فرزند ام البنین (علیها السلام) در سال 26 هجری و در آن زمان مرسوم بوده که بعد از ازدواج به زودی صاحب فرزند می‌شدند؛ پس سال ازدواج ایشان 24 یا 25 هجری یعنی حدودا 15 سال بعد از شهادت حضرت زهرا(علیها السلام( بوده است.

امام عصر عج در آغاز ظهور، یاران خاص خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد

امام عصر عج در آغاز ظهور، یاران خاص خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد

، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه‌ای که به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: گناهان موانع مسیر حرکت به سوی خدا و مهم‌ترین عامل سقوط انسان است، از همین رو منتظر حقیقی باید ضمن درخواست توفیق الهی در ترک گناهان سعی بلیغ خویش را در تحقق چنین صفتی به کار گیرد.
وی افزود: گناه آثار و نتایج زیادی دارد بعضی گناهان به روح و قلب آدمی آسیب می‌رساند، برخی دنیای انسان را دچار ناملایمات کرده و موجب سلب نعمت می‌شود و برخی در آخرت گریبان گناهکار را می‌گیرد.
فقیهی بیان کرد: امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) می‌فرماید: خدایا توفیق اطاعت خودت و دوری از گناه را روزی ما بفرما؛ منتظر راستین هم اهل اطاعت خدا، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امام(علیه السلام) است و هم توفیق چنین فرمانبرداری از خداوند می‌خواهد.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی(علیه السلام) افزود: امام عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) در آغاز ظهور، 313 نفر از یاران خاص خود را مورد آزمایش قرار می‌دهد و به آنان تاکید می‌کند اگر توانستید 30 ویژگی را در خود عملی کنید من نیز 8 ویژگی را رعایت خواهم کرد.
فقیهی خاطر نشان کرد: عدم سرپیچی از دستورات امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)، عدم ترک امر به معروف و نهی از منکر، احتکار خوراکی‌ها، زندگی اشرافی، بدگویی مومنان، تخریب مسجد و پرهیز از دزدی از جمله ویژگی‌هایی است که یاران واقعی باید در خود عملی کنند.
وی افزود: دیگران را بر یاران خاص ترجیح نمی‌دهد، در لباس، غذا و مرکب همانند یاران هستند، همیشه همراه آن‌ها حرکت می‌کند، در زندگی به مقدار کم راضی است و زمین را پر از عدل می‌کند از جمله مواردی است که امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) ملتزم می‌شود.

اخلاق سازمانی ارتباط مستقیمی با اخلاق شخصی دارد

اخلاق سازمانی ارتباط مستقیمی با اخلاق شخصی دارد

زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش در جلسه‌ای که با موضوع اخلاق سازمانی با حضور کارکنان در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: اخلاق سازمانی و اخلاق اداری زیر مجموعه اخلاق کاربردی, یکی از عرصه‌های مهم در سراسر جهان -دوره ها تا دکترا- است و هدف آن افزایش بهره وری سازمانی می‌باشد.

وی افزود: اخلاق سازمانی ارتباط مستقیمی با اخلاق شخصی دارد؛ در ارتباط با خود شخص, مهمترین مسئله خودشناسی است، هر کسی باید از خودش شروع کند این ها در رفتار سازمانی تاثیر دارد.

فقیهی بیان کرد: انسان فرهیخته ی اخلاقی، کسی است که نسبت به همگان تکریم دارد، برای اینکه به این ویژگی‌ها دست پیدا کند لازمه آن دسترسی پیدا کردن به روایات و احادیث می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه اخلاق در یک مجموعه اداری نهادینه شود شرایطی لازم است؛ سازمان اخلاقی باید پایبند الزامات اخلاقی (دانستن، خواستن و توانش) باشد.

فقیهی افزود: مهمترین رکن در اخلاق، مسئولیت پذیری است؛ چون اخلاق انسان با اراده و رفتار او سروکار دارد، رفتارها, ملکات انسان را شکل می‌دهند و متقابلاً ملکات و رفتار انسانی را تنظیم می‌کنند.

وی بیان کرد: در ارتباطات چهار مولفه‌ی صداقت، صراحت، احترام و کنترل یا مهارگری وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنیم، صداقت و صراحت ناشی از صمیمیت است، احترام و مهار گری هم تجلی در سطح دیگر هستند.

مدیر کانون خادمیاران رضوی شهرستان گراش از برگزاری دوره آموزشی پویش نذر امام ویژه خادمیاران شهرستان خبر داد.

مدیر کانون خادمیاران رضوی شهرستان گراش از برگزاری دوره آموزشی پویش نذر امام ویژه خادمیاران شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از استان فارس، زینب فقیهی، مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش و مدیر کانون خادمیاران رضوی شهرستان در دوره آموزشی پویش نذر امام ویژه خادمیاران شهرستان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (علیها السلام) گراش برگزار شد بیان کرد: پویش نذر امام در پی ایجاد جریانی فرهنگی و اجتماعی در محلات مختلف هر شهر با محوریت محلات هر استان در دهه آخر ماه صفر بخصوص ایام شهادت امام رضا (علیه السلام)، توسط بانوان خادمیار انجام می‌شود.
وی افزود: این پویش در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی پخت نان، بانوان را علاوه برمهارت آموزی، به مشارکت در ترویج فرهنگ نذری ترغیب می‌نماید.
فقیهی بیان کرد: در این برنامه قرار است علاقمندان به دادن نذری و خدمت اجتماعی، خودشان نان بپزند و در محله خود بین خانواده‌های کم برخوردار توزیع نمایند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین بانوانی که مربی هستند و توانایی آموزش دارند، آموزش‌های حضوری را برای بانوان محله خواهند داشت و پخت نان در هر محله با نظارت مربیان صورت خواهد گرفت.
فقیهی تصریح کرد: همزمان با شروع طرح نذر امام در استان‌ها و ثبت نام از بانوان علاقمند به شرکت در طرح، اسامی این افراد به دبیرخانه طرح زیارت ارسال می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: همزمان در مشهد بانوانی هستند از طرف کسانی که در این پویش شرکت کرده‌اند و به دلایل مختلف از جمله کرونا امکان حضور در مشهد و حرم مقدس رضوی را نداشته اند، به حرم رفته و زیارت نیابتی انجام می‌دهند.
فقیهی افزود: همچنین شرکت کنندگان استانی طرح، متعهد می‌شوند بعد از زیارت نیابتی، زیارت عاشورا را با نیت رفع بلا و تعجیل در فرج حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) قرائت کنند.

یکی از عمده‌ترین درس‌های عاشورا امام شناسی است.

یکی از عمده‌ترین درس‌های عاشورا امام شناسی است.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،«مریم فقیر» استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش، اظهار داشت: یکی از درس‌های عاشورا هدایت است، پیامبر(ص) فرمودند: یک سری از گناهان, انسان در همین دنیا عقوبتش را می‌بیند که یکی از آن گناهان ظلم است مثلا انسان مظلومی را اذیت کند.
وی افزود: شناخت صراط مستقیم یکی دیگر از درس‌های عاشورا است، صراط مستقیم از جمله واژه‌هایی است که در قرآن بسیار آمده و روزانه در نماز از خدا می‌خواهیم راه راست را به ما نشان دهد.
خانم فقیر با اشاره به این‌که یکی از مصداق‌های صراط مستقیم در سوره یاسین است خاطر نشان کرد: خداوند می‌فرمایند: مرا همراه با معرفت و شناخت عبادت کنید اگر من را اطاعات کنید این صراط مستقیم است.
وی افزود: یکی از عمده‌ترین درس‌های عاشورا امام شناسی و یکی از مصداق‌های صراط مستقیم، امام معصوم(ع) است همانطور که در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم شما(امامان معصوم) پابرجاتر و مستقیم‏تر هستید.
خانم فقیر با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) بیان کرد: فردای قیامت در صحرای محشر ندا می‌دهند کجا هستند آن‌هایی که می‌ترسیدند؟ این ترس، ترس مثبت است؛ همان ترسی است که اصحاب اباعبدالله(ع) داشتند.
استاد مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش با اشاره به این‌که خوف اقسامی دارد بیان کرد: انسان باید از روز قیامت، عاقبت بخیری و از عظمت خداوند خوف داشته باشد از آنجا که عالم هستی محضر خداست و خداوند ناظر بر اعمال ما است این باعث می‌شود که گناه و ارتکاب آن کمتر شود.

دوره آموزشی تغسیل اموات کرونایی

دوره آموزشی تغسیل اموات کرونایی

غسال تیم جهادی استان فارس:
اموات کرونایی واقعا مظلوم هستند.
رباب وقارفرد غسال تیم جهادی استان فارس گفت: اموات کرونایی واقعا مظلوم هستند و بخاطر مظلومیت‌شان بعد از غسل انسان احساس آرامش می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران ،«رباب وقارفرد» غسال تیم جهادی استان فارس در جلسه آموزشی تغسیل اموات کرونایی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: در فرهنگ دینی ما پیکر مؤمن احترام خاصی دارد و احکام متعددی برای انجام تشریفات دفن پیکر مسلمان در شرع بیان شده است.
وی افزود: اموات کرونایی واقعا مظلوم هستند و بخاطر مظلومیت‌شان بعد از غسل انسان احساس آرامش می‌کند، قبل از غسل باید با وضو باشیم و به ائمه(ع) متوسل شویم.
خانم وقارفرد بیان کرد: پیش از انجام غسل بر میت، بدن با محلول‌هایی کاملاً ضد عفونی می‌کنیم بعد از آن آب می‌‎ریزیم که اگر نجاستی مانند خون داشته باشد برطرف شود.
وی خاطر نشان کرد: تیم غسل دهنده باید 4 نفره باشد تا برای بلند کردن میت به سختی نیفتند کسی که میت را غسل می‌دهد باید طبق مرجع خود، او را غسل و کفن کند.
غسال تیم جهادی استان فارس بیان کرد: حق نداریم لباس میت را قیچی کنیم اگر بچه صغیر دارد باید از قیم اجازه بگیریم؛ برای برطرف شدن مانع مانند چسب بهتر است سر و بدن میت با شامپو شسته شود.
وی بیان کرد: غسل اول و دوم با تنگ و غسل سوم با شیلنگ است، در غسل اول و دوم هر کس با میت تماس دارد باید بعد از غسل دست‌های خود را طاهر کند ولی در غسل سوم آن فردی که غسل را انجام می‌دهد دستش طاهر می‌شود.
غسال تیم جهادی استان فارس بیان کرد: تنگی که از آن برای غسل استفاده می‌شود اگر با بدن میت تماس پیدا کند باید طاهر شود، هنگام غسل اگر قسمتی از اجزای بدن میت جدا شود مانند مو، ناخن و… باید طاهر شود و در کفن قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: بعد از این‌که غسل تمام شد به دلیل این‌که شاید خونریزی داشته باشد اول پلاستیک بعد کفن، کاور، ضدعفونی و دوباره او را در کاور قرار می‌دهند.

انقلاب یک رخداد کم نظیر، مهم و اثرگذار جهانی در دوره معاصر است.

انقلاب یک رخداد کم نظیر، مهم و اثرگذار جهانی در دوره معاصر است.

« رقیه قدسی» استاد حوزه گراش و معاون حوزه لار در نشست بصیرتی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران شامل ایجاد انقلاب اسلامی، شکل دادن نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی، ایجاد کشور اسلامی و پدید آوردن دنیای اسلامی که پس از شکل گیری کشور اسلامی به عنوان الگو تحقق می‌یابد.
وی افزود: انقلاب یک رخداد کم نظیر، مهم و اثرگذار جهانی در دوره معاصر است هم اکنون در حالی که قدم به سال چهل و یکم خود می‌گذارد که سیاست‌مداران غربی و آمریکایی آرزو داشتند سال چهلم انقلاب، سال براندازی آن باشد.
استاد حوزه بیان کرد: در چشم انداز بیست ساله، ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و کشوری مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه است.
وی خاطر نشان کرد: اکنون در مرحله ایجاد دولت اسلامی قرار داریم و ابزار آن انتخابات است و وظایف ما شناسایی و انتخاب فرد اصلح است مقام معظم رهبری بیان کردند که امروز بیشتر از همه، کشور به عنصری مومن حزب اللهی احتیاج دارد.
خانم قدسی با اشاره به اینکه حضور در انتخابات از دو جنبه دارای اهمیت است بیان کردند: حضور مستمر و موثر مردم، مانع نفوذ عناصر غیرمعتقد و ناکارآمد می‌شود و این پیام را به دشمن مخابره می‌کند که نظام اسلامی ایران، پشتوانه مردمی دارد.
وی افزود: انتخابات موفق در تقویت قوای سه گانه تاثیر انکار ناپذیر دارد و اقتدار نظام متشکل از اقتدار اجزای آن است، امام خمینی(ره) بیان کردند که تضعیف هر کس،که در این کشور مشغول به خدمت است، تضعیف همه است و این انتحار است.
خانم قدسی بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی باید از شیوه‌های تبلیغ صحیح استفاده کنند، به مبانی ارزش اسلام و انقلاب پایبند باشند، مومن، صادق، باتقوا و استکبار ستیز باشند و از بد اخلاقی‌های انتخاباتی بپرهیزند.

راهبرد مقاومت فرهنگی این است که نباید جامعه را رها کرد.

راهبرد مقاومت فرهنگی این است که نباید جامعه را رها کرد.

« فاطمه فردفانی» استاد حوزه و دانشگاه گراش در دوره آموزشی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: هدف زندگی با نگاه معنوی، فلاح و رستگاری است و با نگاه روانی، آرامش است؛ تمدن نوین اسلامی نیاز به دو بعد ابزاری (سخت افزاری) و اصلی(نرم افزاری) دارد مسائل قلمرو خانواده که بحث نرم افزاری است که به عقل معاش یا عقل تدبیر تعبیر می‌شود.
وی افزود: بدون پیشرفت در بخش اصلی، پیشرفت در بخش ابزاری ممکن نیست در نتیجه رستگاری و آرامش روانی محقق نمی‌شود، در جوامع غربی که هدف ثروت و قدرت مادی است در نهایت به پوچی و بی‌هدفی می‌رسند در حالی‌که در اسلام هدف زندگی مقدس است.
خانم فردفانی بیان کرد: در سبک زندگی غربی ماده‌زدگی، ابتذال گرایی و ستیزه‌جویی رواج دارد که جنگل وار برای بقاء خود به تنازع می‌پردازند و در جوامع غربی، پرخاشگری و بی‌بند و باری اخلاقی بنیان خانواده را به خطر انداخته است.
وی خاطر نشان کرد: غرب خود را گسترده و جهان شمول می‌داند و سایر فرهنگ‌ها را طرد می‌کند لذا از کشف حجاب و انزوای روحانیت به مقابله با اسلام پرداخته است.
استاد حوزه گراش بیان کرد: بحث مهمی که در مقوله‌ی سبک زندگی غربی مطرح می‌شود امکان مقاومت فرهنگی است که اصل وقوع انقلاب اسلامی در جامعه تحت سیطره ثابت کرد که مقاومت فرهنگی هم امکان دارد.
وی خاطر نشان کرد: جنگ امروز، جنگ اراده‌ها است و پیروز این میدان صاحب عزم راسخ است، راهبرد مقاومت فرهنگی این است که نباید جامعه را رها کرد چون در مقابل، غرب به نام آزادی و تکثر فرهنگی به تصرف و تعدی می‌پردازد.
استاد حوزه گراش بیان کرد: استحکام ساخت درونی فرهنگی از مهم‌ترین راهبردهای مقابله با فرهنگ غرب است که باید بر خویشتن فرهنگی اسلامی تکیه و آن را در زندگی نهادینه کنیم و ساختار و نهادهای فرهنگی رسمی را از دو سیاست تجددی پیدا و پنهان بر حذر داریم.

معنویت و اخلاق نیاز اصلی جامعه است.

معنویت و اخلاق نیاز اصلی جامعه است.

«حجت‌الاسلام وحید مرادپور» نماینده ولی فقیه نیروی هوایی لار در دوره آموزشی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، بحث اخلاق و معنویت است، باید ارزش‌های معنوی را در جامعه برجسته کنیم چون معنویت و اخلاق جهت دهنده همه حرکت‌ها و فعالیت‌ها و نیاز اصلی جامعه است.
وی افزود: قرآن و خالق هستی، بشر را فراتر از مادیات می‌دانند در قرآن هیچ آیه‌ای وجود ندارد که خدا در خلقت جمادات از نظر فرشته‌ها استفاده کرده باشد اما در بحث خلقت انسان‌ها از نظر فرشته‌ها استفاده کرده است.
نماینده ولی فقیه نیروی هوایی لار بیان کرد: چون انسان دو بعد دارد دارای یک محیط زیست مادی و معنوی است و محیط زیست مادی برای افراد خیلی مهم است و در محیط زیست معنوی جامعه باید اهل امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب و… باشد.
وی خاطر نشان کرد: نگاه قرآن به مسائل انسان بصورت مادی و معنوی مطرح است، حضرت علی(ع) می‌فرمایند: کسی که سختی‌های دنیا را بکشد حلاوت آخرت را می‌چشد در مقابل شیرینی مادی، شیرینی معنوی وجود دارد که حلاوت ایمان است.
حجت‌الاسلام مرادپور افزود: اخلاق از دیدگاه دین و علمای اخلاق به صورت ملکه‌ای پایدار در نفس آدمی است که سبب می‌شود کارهایش را به راحتی انجام دهد، اخلاق فطری سرمایه اولیه‌ای است که خدا به همه انسان‌ها داده است و به صورت لشکر عقلانی و جهلانی است.
وی خاطر نشان کرد: اخلاق اکتسابی باید برای به دست آوردنش زحمت کشید و این نوع اخلاق خیلی ارزشمند و ثوابش بیشتر است، امام خمینی(ره) بیان داشتند: که هیچ اخلاقی نداریم که قابل تبدیل شدن و درست شدن نباشد.
حجت‌الاسلام مرادپور افزود: انسان سیر طبیعی و تکاملی دارد، سیر طبیعی اجبار است و باید طی کنیم ولی در سیر تکاملی اجبار نیست و شروع کردن آن دست خود انسان است، قرآن انسان را مسافر می‌داند که مقصد اصلی‌اش لقا خدا است.
وی با توجه به این‌که انسان در حال تحول و شدن است بیان می‌کند: چهار راه پیش روی انسان وجود دارد بعضی از افرد فقط به فکر لذت‌اند، بعضی به فکر درندگی و حیله‌گری هستند و بعضی از افراد راه فرشته شدن و عقلانیت را در پیش می‌گیرند

علم و دانش باید از درون بجوشد.

علم و دانش باید از درون بجوشد.

«خسرو حسن زاده» استاد حوزه و دانشگاه گراش در دوره آموزشی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جسته، اما خود و همه را از نومیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز بر حذر داشته است، این سنگ بنای ما در گام دوم است که امید به آینده داشته باشیم.
وی افزود: در طول این چهل سال سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن مایوس‌سازی مردم و حتی مسئولان ما از آینده است اما همچنان روز به روز ابهت، قدرت و عظمت ما در دنیا بیشتر می‌شود و دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.
آقای حسن زاده بیان کرد: دنیای غرب به برکت دانش خود توانست برای خود ثروت، نفوذ و قدرت فراهم کند و با وجود تهی‌دستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از علم و دانش سیاست و اقتصاد آن‌ها را بدست گیرد.
وی خاطر نشان کرد: به دنبال علم بودن به این معنا نیست که بر جهان سلطه پیدا کنیم مقام معظم رهبری بیان کردند ما به سوء استفاده از دانش مانند آن‌چه غرب کرد توصیه نمی‌کنیم غرب با دانش خود منافع کشور دیگر را غارت کرد.
استاد دانشگاه گراش افزود: علم و دانش باید از درون بجوشد، زمینه آن در کشور وجود دارد و استعداد علم و تحقیق از متوسط جهان بالاتر است، اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده است با سرعتی که برای جهان غیر قابل باور است.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری به جوانان توصیه کرده‌اند که این راه را با احساس مسئولیت بیشتری همچون یک جهاد در پیش بگیرید چون عظمت و اقتدار ما لازمه‌اش توانایی است و علم هم توانایی می‌آورد، ما در سایه‌ی تحریم به این پیشرفت‌ها دست پیدا کردیم.
استاد حوزه گراش افزود: آن‌چه که عامل رشد و حرکت انسان‌ها می‌شود حس نیاز و کنجکاوی است از آن‌جا که انسان همیشه جوینده بوده وخداوند انسان را نیازمند آفریده است این نیاز عامل حرکت انسان به سمت برطرف کردن آن نیاز است.
وی بیان کرد: دانش نور است اگر نباشد بازار خرافات، شایعات و جادوگری رونق پیدا می‌کند، دانش با همه عظمتش در ابتدا انحصاری بوده و در دسترس همگان نبوده است و صاحبان علم می‌ترسیدند دانش خود را در اختیار همگان قرار بدهند و تبعیضات نژادی دانش را دسته بندی کرده و هر کسی اجازه یاد گرفتن آن را نداشته است.

انقلاب ایران پرشکوه‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است.

انقلاب ایران پرشکوه‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است.

«آیت الله سید جواد معصومی» استاد حوزه علمیه قم در دوره آموزشی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری وقتی بیانیه گام دوم را برای همه‌ی ملت ارائه دادند در واقع یک چراغ امیدی و راه روشنی در مسیر ما قرار دادند با توجه به فعالیت‌های گروه‌های معاند و ضد انقلابی، جامعه در برهه‌ای از زمان دچار یاس و نا امیدی شده بود.
وی بیان کرد: وقتی محور، رهبر الهی باشد انسان را نسبت به تداوم و استمرار مسیر و ادامه راه دلگرم می‌کند به انسان انگیزه و هدف می‌دهد.
آیت الله معصومی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: از میان همه ملت‌های زیر ستم کمتر ملتی به انقلاب همت گمارده است، در میان ملت‌هایی که به پا خاسته و انقلاب کرده‌اند کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت برسانند و آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند.
وی خاطر نشان کرد: انقلاب ایران پرشکوهترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه‌های دشمن از کرامت و اصالت شعارهایش صیانت کرده است.
آیت الله معصومی افزود: رهبریت و مدیریت انقلاب و پشتیبانی و حضور مردم در تمام صحنه‌ها مولفه‌هایی هستند که هر انقلابی برای تداومش به آن‌ نیاز دارد این دو مولفه مکمل همدیگر هستند و علت نتیجه دادن انقلاب ایران است.
وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی در طول 1400 سال یکی از حکومت‌های اصیل تشیع، خیلی نو و ابتکاری است که سابقه نداشته و در مقابل کل جهان استکبار یک تنه ایستاده است.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: دشمن هر لحظه کشور را تهدید می‌کند و منافعی دارد اگر کل انقلاب در برابر این‌ها بایستد معلوم است شدیدترین فتنه‌ها برای کشور انجام می‌دهند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بیان کردند: مردم باید کارآزموده و پرانگیزه از انقلاب خود حراست کنند و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است نزدیک کنند.
آیت الله معصومی افزود: از آن‌جا که ما در عصر ظهور هستیم و ظهور خیلی نزدیک است و هدف ظهور و آمدن امام معصوم(ع) است پس باید با تهذیب، تزکیه و تقوای فردی خود را آماده کنیم و به اصلاح خود، خانواده و جامعه بپردازیم.

حضرت زهرا(س) هستی‌اش را فدای راه خدا و امامت، ولایت و نجات خلق کرد.

حضرت زهرا(س) هستی‌اش را فدای راه خدا و امامت، ولایت و نجات خلق کرد.

« زینب فقیهی» مدیر حوزه گراش در جشن ریحانه الرسول حضرت زهرای بتول (س) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش با حضور عموم برگزار شد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در قبر به درد ما می‌خورد محبت اهل بیت(ع) خصوصا محبت فاطمه زهرا(س) است، محبت فاطمه زهرا(س) ما را از جهنم جدا می‌کند و بهشتی می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: حضرت زهرا(س) هستی‌اش را فدای راه خدا و امامت، ولایت و نجات خلق کرد اگر فاطمه زهرا(س) نبود دین اسلام باقی نمی‌ماند، حضرت زهرا(س) مکتب ناب پدرش را حفظ و شیعه را زنده کرد.
مدیر حوزه گراش افزود: پیامبر(ص) به سلمان فرمود: هر کس محبت زهرا در دلش باشد در صد جا به دادش می‌رسم در موقع مردن، در قبر، میزان، صراط، محاسبه و قیامت و در جاهای مهم دیگر به کمکش می‌آیم.
وی خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) فرمود: هر کس فاطمه از او ناراضی باشد من و خدا از او ناراضی خواهیم بود وای به حال آن‌هایی که به فاطمه، شوهر و فرزندانش ظلم کنند؛ فاطمه زهرا(س) ما را از آتش جهنم جدا می‌کند.
وی بیان کرد: راه و رسم حضرت زهرا(س) این‌گونه بود که اول برای دوستان، شیعیان و مومنان دعا می‌کردند بعد برای فرزندانش، قطعا این‌ها، روز قیامت اول هوای شیعیان و دوست‌داران خود را دارند.
مدیر حوزه گراش افزود: یکی از موارد محبت به اهل بیت خصوصا محبت حضرت زهرا(س) اهمیت دادن به رعایت حق الناس است، اگر کسی حقی بر ذمه دیگری داشته باشد و مطالبه حق خود کند و آن شخص بتواند و ادا نکند گناه کبیره مرتکب شده است.

ارزش فاطمه زهرا(س) به عبودیت و بندگی خدا است.

ارزش فاطمه زهرا(س) به عبودیت و بندگی خدا است.

« زینب فقیهی» مدیر حوزه گراش در نشست اخلاق که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: اگر مقام و عظمت فاطمه زهرا (س) آن‌قدر زیاد است که روز تولد ایشان را روز مادر نامگذاری کرده‌اند به خاطر ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که فقط و فقط ایشان دارند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از آن ویژگی‌ها آن است که حضرت فاطمه(س) از نسل فردی است که خداوند درباره او فرموده است: همه‌ی چیزها را برای تو و تو را برای خودم آفریدم.
مدیر حوزه گراش افزود: ارزش فاطمه زهرا(س) به عبودیت و بندگی خدا است اگر بندگی خدا در فاطمه زهرا(س) نبود او صدیقه کبری نبود، صدیق کسی است که آن‌چه را می‌اندیشد و می‌گوید صادقانه در عمل آن را نشان می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: فاطمه زهرا(س) در سنین جوانی از لحاظ مقام معنوی به جایی می‌رسد که بنابر آن‌چه در بعضی از روایات است فرشتگان با او سخن می‌گویند و حقایق را به او ارائه می‌دهند.
خانم فقیهی بیان کرد: در روایتی از امیرالمومنین (ع) نقل شده است که فاطمه زهرا(س) به ایشان می‌گوید: ملائکه می‌آیند و مطالبی را به من می‌گویند علی(ع) به ایشان می‌گوید: وقتی صدای ملائک را شنیدی به من بگو تا آن‌چه را می‌شنوی بنویسم و آن کتابی شد که در نزد ائمه ما بوده و هست که مصحف فاطمه(س) نامیده شد.
وی افزود: وجود مقدس حضرت زهرا(س) منشا برکات فراوان و باعث هدایت بسیاری از غیر مسلمانان به دین مبین اسلام بوده است، حضرت مهدی(عج) زهرای مرضیه را الگوی خود می‌داند و می‌فرماید: مادرم زهرا(س) دختر رسول الله(ص) الگوی من است.

زن گوهری گران‌بها و فرشته‌ای آسمانی است.

زن گوهری گران‌بها و فرشته‌ای آسمانی است.

،«زهره شبان» مبلغ حوزه گراش، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا برگزار شد اظهار داشت: منطق حضرت زهرا(س) این است که زن گوهری گران‌بها و فرشته‌ای آسمانی است که هر چه پوشیده‌تر و محجوب‌تر باشد نزد خدا محبوب‌تر است و این با فطرت او کاملا سازگار است.
وی افزود: منطق حضرت زهرا(س) این است که خودآرایی و خودنمایی زن نباید در برابر چشم نامحرم باشد خداوند این پند را به زن داده تا قلب شوهرش را فتح کند که به زن‌های دیگر هیچ اعتنا نکند و طمع وصال آنان در سر نپروراند.
مبلغ حوزه گراش بیان کرد: پوشش کامل زن نشانه حیا و ایمان او است قرآن نیز با همین انگیزه پوشیدن جلباب را به زنان توصیه می‌کند و رعایت آن را برخاسته از عفت و پاک‌دامنی آن‌ها می‌داند زیرا پوشاندن تمام بدن به شناساندن چنین زنانی به عنوان اهل حجاب، عفت و پرهیزگاری کمک می‌کند.
وی افزود: حجاب حریمی است با ارزش میان زن و مرد نامحرم که سبب فروکش کردن غریزه جنسی و محبوبیت بیشتر زن می‌شود و لذت‌ها و بهره‌های جنسی را به محیط خانواده محدود می‌کندو به دنبال آن ازدواج‌های مشروع شکل می‌گیرد.
خانم شبان خاطر نشان کرد: حجاب حیاء را افزون و آن را در شخص درونی‌تر می‌سازد، تا خواست و همت واقعی نباشد انسان به کاری اقدام نمی‌کند، تا زمانی که زن احساس نکند که نمایان بودن مو و سر و گردن یا تنگی یا کوتاهی لباس زشت است و از آن شرم نکند انگیزه کافی برای پوشاندن خود ندارد.
وی افزود: حریم نگه داشتن زن میان خود و مرد یکی از مسائل مرموزی بوده که زن برای حفظ مقام و موقع خود از آن در برابر مرد استفاده کرده است؛ حجاب از این نظر که میان زنان و مردان فاصله معقول و مشروعی ایجاد می‌کند به زن جلوه‌ای زیبا و تحسین برانگیز می‌بخشد.
مبلغ حوزه گراش بیان کرد: حجاب برای یک زن افزون بر تامین مصالح فردی و اجتماعی، مظهر حیات و بقای یک نظام اعتقادی حیات بخش در جامعه انسانی است، رعایت این الگوی عملی عاملی موثر در جهت تثبیت فرهنگ دینی است.

نه دی یکی از مهم‌ترین قله‌های سیاسی ایران است

نه دی یکی از مهم‌ترین قله‌های سیاسی ایران است

«آیت الله دژکام» نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شهر شیراز در نشست بصیرتی که در حسینیه چهارده معصوم(ع) گراش برگزار شد اظهار داشت: نه دی یکی از مهم‌ترین قله‌های سیاسی ایران است، انقلاب ما انقلاب مهدویت بود و بخاطر جنبه‌ی معنوی آن مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: بعضی این تفکر را دارند کاری که شهدای ما انجام داده اند این است که مثلا ایران در جایگاه ویژه سیاسی اجتماعی قرار گرفته است؛ نه؛ کار شهدای ما فراتر از آن است بلکه مهم‌ترین کار، خداخواهی و یاد خدا بود.
امام جمعه شهر شیراز بیان کرد: : انقلاب ایران، انقلابی بود که مردم جهان را به یاد خدا انداخت، خدا خواهی بعد از انقلاب جان تازه‌ای گرفت این مسئله را دنبال کنید و به عنوان اولین دستاورد انقلاب به همدیگر یادآور شوید.
وی افزود: تمدن اروپایی و آمریکا افتخارش به این بود که در آخرالزمان دنیا به کفر برمی‌گردد و فرعونیت در اوج قرار می‌گیرد و هر انسانی را فرعون می‌کند.
نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس خاطر نشان کرد: اومانیسم انسان پرستی است که رسما در فرانسه توسط آگوست کنت شکل گرفت و مردم را به پرستش انسان دعوت کرد و این تفکر را با تربیت کردن محمدرضا پهلوی به ایران صادر کرد.
وی افزود: انقلاب بوجود آمد و خون‌هایی ریخته شد و افرادی به شهادت رسیدند که دوره خدا پرستی تمام نشود چون این مملکت، مملکت امام زمان(عج) است نمی‌شود بساط دین را تعطیل کنیم.
امام جمعه شهر شیراز بیان کرد: نه دی ادامه این حرکت معنوی بود و این معنویت در قالب بصیرت شکل گرفت ارتباط معنویت با بصیرت به این گونه است که خداوند در قرآن می‌فرماید: جن و انس را نیافریدم مگر برای عبادت من؛ هدف عبادت خدا است امام حسین(ع) می‌فرماید: اگر می‌خواهید خدا را عبادت کنید اول خدا را بشناسید بعد عبادت کنید.
وی افزود: آن کسی‌که معرفتش ناقص است تلاشش بی‌نتیجه است وقتی خدا را شناختید عبادت خدا معنا پیدا می‌کند و نتیجه عبادت خدا این است که از بندگی غیر خداست آزاد می‌شوید و این آزادی معنوی است که شهید مطهری بیان می‌کند.
نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس خاطر نشان کرد: خدا شناسی وقتی تکمیل می‌شود که امام شناسی تکمیل شده باشد آن امامی که اطاعتش واجب است را باید شناخت تا وقتی که ندانید از چه کسی باید اطاعت کنید توحید تکمیل نمی‌شود.
وی با اشاره به آیه 29 انفال بیان کرد: اگر می‌خواهید معرفت به بصیرت منتهی شود باید تقوا داشته باشید، بصیرت بدون تقوا تحصیل نمی‌شود، تقوا اهمیت زیادی دارد امام خمینی(ره) می‌فرماید: تقوا برای همه مردم لازم ولی برای مسئولین بیشتر ضرورت دارد.

برگزاری دوره طرح زندگی به سبک رضوی همزمان با میلاد حضرت زینب س

برگزاری دوره طرح زندگی به سبک رضوی همزمان با میلاد حضرت زینب س

«زینب فقیهی» مدیر حوزه گراش و مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش در جلسه هماهنگی دوره طرح زندگی به سبک رضوی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام برگزار شد اظهار داشت: مرکز امور بانوان و خانواده در طرح جامع زندگی به سبک رضوی با مد نظر قرار دادن مساله تحکیم و تعالی خانواده از یک سو و توجه به آسیب طلاق به دنبال ساماندهی و پیاده سازی خدمات آموزشی فرهنگی، مشاوره‌ای و حمایت ویژه نو مزدوجین می‌باشد.
وی افزود: نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که عمده طلاق‌ها در سال‌های اولیه زندگی مشترک صورت می‌گیرد پیش بینی نموده است تا زوجینی که به تمایل خود به طرح وارد می‌شوند به مدت سه سال همراهی نماید.
مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش بیان کرد: برنامه زندگی به سبک رضوی دارای شش محور اصلی، فراخوان اطلاع رسانی وثبت نام زوجین، آموزش‌های حضوری، فعالیت‌های اجتماعی، آموزش‌های غیر حضوری، راهنمایی و مشاوره و پشتیبانی زوجین است.
وی خاطرنشان کرد: یادی از تجربه‌های نسل قبل، ثبت تجربیات موفق، مدیریت توقعات و قناعت ورزی، معرفی خودم به همسرم، مراسم عروسی خلاقانه از جمله فعالیت‌های اجتماعی غیر حضوری این دوره است.
مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش بیان کرد: بازدید از خانه سالمندان با هدف قدر دانی با هم بودن‌ها به منظور شکرگزاری داشته‌ها و نعمت‌های خداوند، دیدار با خانواده شهدا و کاشت درخت در روز درخت‌کاری از جمله فعالیت‌های اجتماعی حضوری زوجین است.
وی افزود: مخاطبین آن زوجین جوانی که حداکثر یک سال از تاریخ عقد آن‌ها گذشته باشد می‌توانند در این دوره شرکت کنند؛ جلسات مشهد سه روز در هفته برقرار است و زوجین بنا بر انتخاب یکی از روزها را انتخاب می‌کنند.
مسئول امور کانون خانوده آستان قدس رضوی در شهر گراش بیان کرد: برای راهنمایی و همراهی با زوجین خادمیاران پشتیبان وجود دارند که در طول دوره‌های آموزشی و مهارتی زوجین را همراهی می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین کارهای مبلغ این است که توانایی پژوهش داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین کارهای مبلغ این است که توانایی پژوهش داشته باشد.

«زینب فقیهی» مدیر حوزه گراش، در نشست پژوهشی ویژه مبلغان که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: روایتی از پیامبر(ص) وجود دارد که در دل شب یک دعایی را سه مرتبه تکرار می‌کند، خدایا به جانشینان من رحم کن مردم پرسیدند: یا محمد جانشینان شما چه کسانی هستند که برایشان تقاضای مرحمت می‌کنی؟ آن‌ها کسانی هستند که حدیث و سنت من را در بین مردم تبلیغ می‌کنند.
وی خطاب به مبلغان افزود: این دسته از آدم‌ها که رسول خدا برایشان تقاضای مرحمت کرده است شما هستید که تبلیغ دین می‌کنید.
مدیر حوزه گراش بیان کرد: پیامبر به حضرت علی(ع) می‌فرمایند: اگر به دستان تو یا علی انسانی هدایت شود از همه‌ی چیزهایی که خورشید بر آن می‌تابد ارزشش بیشتر است.
وی افزود: تبلیغ وظیفه‌ی همه‌ی ما است و فقط صرف مطلب آماده کردن و سخنرانی نیست، خیلی از مبلغان از طریق متن نوشتن، کار با کودک و نوجوان، حضور در فضای مجازی، نقاشی و پوستر تبلیغ دین می‌کنند و بعضی از مبلغان فقط موضوع می‌دهند.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: شغل عده‌ای از طلاب در قم به غیر از درس خواندن، پژوهش است. راجع به مطالبی که نیاز به تبلیغ است بررسی و تحقیق می‌کنند و کتاب‌ها را موضوع بندی می‌کنند، یکی از این کتاب‌ها ره توشه است که مبلغین از طریق پژوهش آن‌ها را جمع آوری کرده‌اند.
وی افزود: پژوهش یعنی دغدغه یک چیز را داشتن و به دنبال آن رفتن، یکی از مهم‌ترین کار مبلغ این است که توانایی پژوهش داشته باشد، کار تبلیغی با پژوهش آمیخته شده است اگر کار تبلیغ، پژوهشی نباشد اثر چندانی ندارد.

لائیک شدن افراد از زمان بددینی دین‌داران شروع شد

لائیک شدن افراد از زمان بددینی دین‌داران شروع شد

،«زینب فقیهی» مدیر حوزه گراش، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های امروز ما دین گریزی مردم است، ظواهر بی‌دینی در جامعه بیداد می‌کند، هر چه زمان به جلو حرکت می‌کند بی‌دینی مردم بیشتر و عشق مردم به نماز کمتر می‌شود.
وی بیان کرد: لائیک شدن افراد از زمان بددینی دین‌داران شروع شد در اصل بی‌دینی از دل بدبینی بوجود آمد؛ یعنی دیدند فرد دین‌داری که مسائل دین را خیلی خوب می‌داند ولی در عمل این‌گونه نیست، مسائل تربیتی را خیلی خوب مطرح کرده ولی خودش آدم بی‌تربیتی است.
مدیر حوزه گراش خاطرنشان کرد: این بی‌دینی از درون خانه‌ها شروع شده است و در جامعه رخ نشان نداده است والدین دین‌دار بددین اثر منفی روی فرزندان‌شان گذاشته‌اند، باید خیلی دقت کنیم که در خانه و در بین مردم خوش دین باشیم.
وی بیان کرد: همه‌ی ما باید در دین‌داری سرآمد باشیم، در تقوا و معنویت بالاتر از سطح مردم باشیم تا بتوانیم دیگران را به این راه دعوت کنیم اگر ما از سطح مردم پایین‌تر باشیم زمینه برای دین‌گریزی فراهم می‌شود.
خانم فقیهی افزود: مردم تمام کارهای ما را زیر ذره‌بین دارند، خوش دینی باعث دین‌داری است و بددینی باعث بی‌دینی است در این زمینه باید خیلی مواظبت کرد، رفتار، اخلاق، کردار و منبر ما خیلی مهم است.
وی بیان کرد: آن سخنی که به دیگران می‌گوییم باید مردم آثار آن را در ما حس و درک کنند که این موجب اعتماد می‌شود و در فضای اعتماد حرف را خیلی خوب قبول می‌کنند.

طلاب موظف هستند در کادرسازی عصر ظهور تلاش کنند

طلاب موظف هستند در کادرسازی عصر ظهور تلاش کنند

«حجت‌الاسلام سید محمد باقر بخشایش پور» امام جمعه گراش در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س)گراش برگزار شد اظهار داشت: ما طلاب در بیانیه گام دوم رسالتی و وظیفه‌ای برعهده داریم از آن‌جا که قرآن میدان موسّعی برای تبیین اسلام ناب در اختیار مبلغ می‌گذارد پس اثر کار ما در جامعه اثر فوق‌العاده بزرگی است.
وی افزود: مقام معظم رهبری بازخوانی جدیدی از انقلاب انجام داده و به حسب مطالعه چهل ساله گذشته‌ی انقلاب برنامه‌ای برای چهل سال دوم ارائه داده و هدف از این، بستر سازی برای ظهور است.
حجت‌الاسلام بخشایش پور بیان کردند: مقام معظم رهبری در جمع عمومی بیان کردند ما به بسیاری از اهداف انقلاب نزدیک شده‌ایم اما در جمع خصوصی بیان کردند ما به اهداف انقلاب نرسیده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری عزم خود را جزم کرده است تا برای ظهور کادر سازی کند چون مسئولین ما در تراز انقلاب و ظهور پیش نرفته‌اند و هنوز خلأهای بسیاری وجود دارد.
امام جمعه گراش افزود: قشر طلاب و روحانیت موظف هستند در کادرسازی عصر ظهور و دولت امام زمان تلاش کنند و صرفا دعوت کردن مردم نیست بلکه خود باید جلوتر از مردم حرکت کنند.
وی بیان کرد: در بحث بستر سازی برای ظهور وظیفه ما تقویت در زمینه‌های علمی و پژوهشی و کار فرهنگی است که ما خیلی کمبود زیر ساخت‌های فرهنگی داریم.
امام جمعه گراش خاطر نشان کرد: باید در همه‌ی زمینه‌ها بصورت آتش به اختیار و جهادی عمل کنیم و نباید منتظر دولت و دولتیان باشیم و هرکس در حد توان وارد عمل شود.
ایشان در ادامه افزود: در حوادث و موقعیت‌های مختلف و در هر جایی که اسلام و انقلاب در خطر باشد، طلاب و حوزه های علمیه باید وارد عمل شوند و آتش به اختیار عمل کنند بی آنکه منتظر بالادستی های خود باشند.

شناسایی نیازهای پژوهشی جامعه از ضروریات و وظایف طلاب است.

شناسایی نیازهای پژوهشی جامعه از ضروریات و وظایف طلاب است.

،«طیبه پورشمسی» پژوهش‌گر دارای پنج مقاله بین المللی در ISI در نشست پژوهشی در راستای شعار محوری هفته پژوهش که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: طلاب و اساتید حوزه های علمیه، رسالت سنگین انجام پژوهش های مورد نیاز جامعه را بر عهده دارند. شناسایی نیازهای پژوهشی جامعه در حیطه علوم اسلامی و انسانی و تلاش در راستای حل آن مسائل از ضروریات و وظایف طلاب است.
وی افزود : طلاب و دانشجویان نباید کارهای تحقیقاتی خود را به بهانه عدم آشنایی با سخت افزارها و نرم افزارهای پژوهشی به افراد بیرون و پژوهشکده‌ها بسپارند و نباید از کلمات «نمی‌دانم و نمی‌توانم» در پژوهش استفاده کنند.
خانم پورشمسی بیان کرد: راستای انجام کارهای پژوهشی باید به ابزارها و فنون مورد نیاز مجهز شوند، همه‌ی افراد باید کار با مرورگرها، آفیس و تایپ بلد باشند، برای تعیین موضوع باید خود ایده بدهند منتظر نباشند که استاد ایده بدهد.
وی خاطر نشان کرد: در کارهای تحقیقاتی از منابع خوب، جامع التفاسیر و جامع الاحادیث، ماهنامه‌ها و فصلنامه‌های پژوهشی استفاده کنید و موضوع‌هایتان را بسط دهید، خوب بنویسید اگر مطالبتان نقص داشته باشد به افراد متخصص ارائه دهید تا مشکلات و نواقص‌ اثر شما را شناسایی کنند.

مسئول نظارت و بازرسی نمایندگی ولی فقیه گراش: مجلس شورای اسلامی در راس امور است.

مسئول نظارت و بازرسی نمایندگی ولی فقیه گراش: مجلس شورای اسلامی در راس امور است.

،«سرهنگ دوم پاسدار خدابخش رستمی» مسئول نظارت و بازرسی نمایندگی ولی فقیه گراش، در دوره آموزشی بدو ورود یاران(بسیج عادی) که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد اظهار داشت: مجلس شوراس اسلامی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، حضرت امام خمینی(ره) بیان کردند که مجلس شورای اسلامی در راس امور است؛ اگر مجلس قوی و انقلابی باشد می‌تواند جلو توطئه‌های کشورهای غربی و استعمارگری بایستد.
وی افزود: قوه مقننه از نظر قانون اساسی مظهر قدرت و حکومت مردم و تبلور اراده‌ی ملت و مصداق خارجی جمهوریت است، اهمیت این قوه از این جهت است که حفظ حیثیت و آبروی ملی و شئون سیاسی و اجتماعی ملت به دست او سپرده شده است.
مسئول نظارت و بازرسی نمایندگی ولی فقیه گراش بیان کرد: مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مجلس نمی‌تواند قوانینی را که مغایر با اصول، احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی وضع کند تشخیص آن به عهده شورای نگهبان است.
وی افزود: بحث نمایندگان مجلس خیلی مهم است؛ اخیرا مقام معطم رهبری بیان کردند هر کسی که می‌خواهد مدیر و مسئول باشد باید شرایط، صلاحیت و توان مدیریتی داشته باشد، نماینده مجلس در واقع نماینده کل ملت است.
مسئول نظارت و بازرسی نمایندگی ولی فقیه گراش خاطر نشان کرد: از آن‌جا که هر کسی در هر کاری با یک انگیزه‌‌ای وارد می‌شود کاندیدا که در عرصه انتخابات شرکت می‌کنند یک هدفی دارند هدف باید خدمت به خلق باشد در واقع همه هدف‌شان الهی و خدمت به خلق نیست.
وی بیان کرد: معمولا بعضی از افراد در عرصه سیاست برای رسیدن به قدرت و استفاده از منافع مادی وارد می‌شوند و دشمنان از این مسئله سوء استفاده می‌کنند لذا ما بعنوان قشر طلاب بسیجی باید آگاهی و بصیرت داشته باشیم و به دیگران آگاهی ببخشیم.
آقای رستمی افزود: وظیفه سنگین و مهم نمایندگی اقتضا می‌کند که نمایندگان در نخستین جلسه مجلس سوگند یاد کنند، نماینده مجلس باید متعهد و متخصص باشد و به مردم خدمت کند و خیانت نکند، باید تمام هم و غمش برای رسیدگی به مسائل و مشکلات جامعه و مردم باشد.

مدیر حوزه گراش گفت: کشور ما قتل‌گاه فرهنگی از جانب دشمن شده است.

مدیر حوزه گراش گفت:  کشور ما قتل‌گاه فرهنگی از جانب دشمن شده است.

«زینب فقیهی» مدیر حوزه گراش، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدیدار شده‌اید مردم را به کارهای نیک دعوت می‌کنید در حالی‌که به خدا ایمان دارید.
وی افزود: حوزه‌های علمیه مثل کارخانه اسلحه سازی نباشد که در حال ساختن اسلحه است و حواسش به نزدیک شدن دشمن نیست تا این‌که دشمن کارخانه با همه‌ی اسلحه‌هایش می‌گیرد.
مدیر حوزه گراش بیان کرد: کشور ما قتل‌گاه فرهنگی از جانب دشمن شده است و در خطر است وظیفه ما طلاب سنگین و خطیر است و باید از کشور دفاع کنیم.
وی افزود: اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانه‌ای که برای او پیش می‌آید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، کار بزرگی را که بر عهده‌ی اوست، انجام ندهد، این موجب نمی‌شود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛ بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: عده ای از توطئه‌گرهای اخیر خانم و ایرانی هستند و بیشترین مربی داعشی‌‌ها خانم هستند؛ ما طلاب یک نوع مربی هستیم و مربی داعش هم یک مربی؛ آن‌ها چه کاری انجام دادند که حرفشان تاثیر گذار است و ما بعنوان یک مربی چه کارهایی باید انجام دهیم که حرفمان اثر گذار باشد.
وی بیان کرد: ما بعنوان مربی چقدر می‌توانیم تاثیرگذار باشیم این‌ها همه نیاز به هم‌اندیشی دارد باید ببینیم کارکردهایمان نشانه‌ای از تقوای عملی دارند؛ باید طلاب علاوه بر تقوای قلبی و لسانی تقوای عملی هم داشته باشند.
خانم فقیهی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: در میدان جنگ نرم نقش روحانیت می‌تواند از همه بیشتر باشد و همچنین تاثیرگذار یکی از وظایف روحانیت بالا بردن آگاهی و بصیرت مردم می‌باشد شاید خیلی از مردم آگاهی کافی درمورد تهاجم فرهنگی و نرم نداشته باشد شاید با یک تذکر لسانی یا نصیحت دلسوزانه به راه راست برگردد.

مبلغ حوزه گراش: در قیامت گردنه‌ای است که در آن از حق الناس سوال می‌کنند.

مبلغ حوزه گراش: در قیامت گردنه‌ای است که در آن از حق الناس سوال می‌کنند.

،«فاطمه فرهادی» مبلغ حوزه گراش، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا برگزار شد اظهار داشت: در قیامت گردنه‌ای است که در آن از حق الناس سوال می‌کنند و سوال کننده خدا است، امام صادق(ع) درباره آیه« اِنَّ ربَّکَ لَبِالمّرصاد» می‌فرمایند: آن کمین‌گاه پلی است بر روی صراط که هرکس حقی از مردم برعهده‌ی اوست نمی‌تواند از آن عبور کند.
وی افزود: در روایات داریم که قیامت پنجاه موقف دارد ولی سخت‌تر از همه، موقف حق الناس است، که خدا در آن کمین کرده و از حق مردم سوال می‌کند اگر بنده‌ای نتواند جواب دهد از همان جا باید به جهنم برود.
مبلغ حوزه بیان کرد: حق الناس یعنی کسی مال مردم را ضایع کند و حق دیگران را پایمال کند، خوردن مال دیگران چه مال ملت باشد چه دولت و بیت المال هیچ فرقی ندارد، تمام ابواب فقه روی مساله مال مردم و حق الناس تاکید دارند.
وی افزود: دین اسلام همواره برای حقوق افراد اهمیت خاصی قائل است و هیچ کس حق ندارد ذره‌ای از اموال و حقوق مادی و معنوی دیگران را از بین ببرد و این حقوق سه گانه است حق خدا بر بنده، حق بنده بر نفس و وجود خود و حق بنده بر دیگران که همان حق الناس است.
خانم فرهادی بیان کرد: از دیدگاه اسلام مال و دارایی مومن مورد احترام دیگران است و مصونیت دارد و اتلاف آن مجاز نیست و اگر کسی از راه ربا، رشوه و سرقت، مالی را از کسی خورده باشد باید به تحصیل و رضایت صاحب مال و باز پس دادن آن اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه اسلام جان مردم احترام خاصی دارد و هیچ کس حق ندارد لطمه‌ای به جان مردم بزند و کسانی که با فروش غذای ناسالم و یا مواد مخدر به سلامت مردم ضرر می‌رساند نوعی حق الناس است.
مبلغ حوزه افزود: از نگاه اسلام آبروی مومنین اهمیت خاصی دارد و از موارد حق الناس است بنابراین نمی‌توان با تهمت و غیبت به حیثیت و آبروی آن‌ها لطمه‌ای وارد کرد.
وی با اشاره به این‌که رعایت نکردن حق الناس آثار و تبعاتی دارد افزود: این افراد حق حضور در خانه خدا را ندارند، دعاهایشان مستجاب نمی‌شود، عامل بدبختی است و نعمت‌ها را سلب می‌کند.

استاد حوزه گراش گفت: نکاتی که در زندگی پیامبر اکرم(ص) قابل توجه است شیوه‌شناسی کار پیامبر(ص) است

استاد حوزه گراش گفت:  نکاتی که در زندگی پیامبر اکرم(ص) قابل توجه است شیوه‌شناسی کار پیامبر(ص) است

«مریم فقیر» استاد حوزه گراش، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش برگزار شد اظهار داشت: یکی از نکاتی که در زندگی پیامبر اکرم(ص) قابل توجه و تامل است شیوه‌شناسی کار پیامبر(ص) است؛ این که حضرت با این روش و شیوه‌ها توانست جامعه‌ی عرب را متحول کند.
وی بیان کرد: اگر شیوه نباشد نمی‌شود یک جامعه با آن وسعت بت پرستی، با آن وسعت اخلاق ناپسند، با آن وضعیت روابط اجتماعی و اقتصادی ناصحیح را عوض کرد.
استاد حوزه گراش افزود: یکی از شیوه‌های پیامبر گرامی اسلام(ص) بشارت و انذار بود که مکرر قرآن روی این تاکید دارد در روش تربیتی گاهی باید تشویق گاهی باید تنبیه و تذکر باشد.
وی خاطر نشان کرد: شیوه دیگر رسول خدا(ص) یادآوری نعمت بود، یاد کردن از نعمت انسان را متحول می‌کند مثلا تشییع جنازه‌ی جوانی تا چند روز قدر سلامتی و عمر خود را می‌دانیم، اگر به بخش سرطانی‌ها و دیالیز سر بزنیم باعث می‌شود شاکر نعمات خداوند باشیم.
خانم فقیر افزود: یکی دیگر از شیوه‌ها بیداری وجدان بود، وجدان شاید شاخه‌ای از همان ندای فطری انسان باشد قرآن کریم هم نفس لوامه دارد و بعضی‌ها به وجدان معنا کرده‌اند، انسان با یک دلیل منطقی خودش به نتیجه برسد که روشش اشتباه است این وجدان است.
وی بیان کرد: شیوه دیگر تشبیه و تمثیل بود، در قرآن خیلی مثال است، تمثیل گناه ریز با چوب جمع کردن در بیابان و تمثیل توبه با ضربه زدن به یک درخت خشک و ریختن برگ‌ها برای اصحابش جا می‌انداخت

کارشناس بهداشت گراش: با افزایش آگاهی و توجه دقیق به قوانین رانندگی، تخلفات و ضایعات کاهش خواهد یافت.

کارشناس بهداشت گراش: با افزایش آگاهی و توجه دقیق به قوانین رانندگی، تخلفات و ضایعات کاهش خواهد یافت.

،« فاطمه نهایت» کارشناس بهداشت و کارشناس ناظر مدارس سطح شهرگراش در نشست بهداشت که در مدرسه علمیه الزهرا (س) برگزار شد اظهار داشت: نحوه رانندگی در بروز حوادث رانندگی بسیار موثر است پس بر رانندگان واجب است که به وظایف خطیر و سنگین خود توجه و اصول و مقررات رانندگی را دقیقا رعایت کنند.
وی افزود: بدیهی است که با افزایش آگاهی عمومی و توجه دقیق به قوانین رانندگی و رعایت اصول ایمنی تخلفات و ضایعات رانندگی کاهش خواهد یافت.
خانم نهایت بیان کرد: اگر قصد مسافرت در شب را دارید سعی کنید پیش از سفر، خوب بخوابید و یا این‌که هر دو ساعت یک بار توقف نموده و استراحت نمایید و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار اجتناب کنید زیرا برای مدت کوتاه به راننده برای کاهش خستگی کمک می‌کنند.
وی افزود: رانندگان قبل از سفر باید اتومبیل خود را از نظر نقص فنی بازدید کرده و تجهیزات ایمنی لازم، پوشاک و خوراک مناسب به همراه داشته باشد.
کارشناس بهداشت خاطر نشان کرد: سعی کنید قبل از سفر از وضعیت جاده و هوا باخبر شوید و به توصیه‌های ایمنی پلیس توجه کنید، اگر فرزند خردسال دارید سعی کنید صندلی نگهدارنده خردسال تعبیه کنید.
وی بیان کرد: همیشه هنگام رانندگی بویژه سفر گواهینامه، کارت مشخصات مالکیت، کارت بیمه، معاینه‌ی فنی، دفترچه‌های بیمه‌ی افراد و نقشه مسیر و گردشگری شهر را همراه داشته باشند.
خانم نهایت افزود: در صورت مصرف داروهایی که بر هوشیاری و سرعت واکنش شما در رانندگی تاثیر منفی دارند، از رانندگی خودداری کرده و در زمان بروز خستگی و کم خوابی رانندگی نکنید و به محض مشاهده هر گونه تصادف منجر به جرح ،بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

استاد حوزه گراش گفت: طلبگی سلسله‌ای متصل به پیامبران(ص)، امامان(ع) و عالمان بزرگ است.

استاد حوزه گراش گفت: طلبگی سلسله‌ای متصل به پیامبران(ص)، امامان(ع) و عالمان بزرگ است.

،«کبری کلانتر زاده» استاد حوزه گراش، در نشست صالحین که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) گراش برگزار شد اظهار داشت: واژه‌ی زیّ در قرائت مشهور قرآن به کار نرفته است؛ اما در سخن پیشوایان معصوم مکرر دیده می‌شود این واژه تنها درباره انسان به کار می‌رود و در خصوص لباس نیز، کاربرد فراوان‌تری دارد. زیّ طلبگی یعنی نمای ظاهری طلبه، حیات طلبگی و زیست متناسب با او است.
وی افزود: طلبگی سلسله‌ای است متصل به عالمان بزرگ، امامان و پیامبران؛ نسب‌نامه‌ی طلاب به مردان بزرگ تاریخ منتهی می‌شود طلبه از نظر صنفی و شغلی از تبار پیامبران(ص) است و وظایفی که آن‌ها بر دوش داشته‌اند و خدمتی که در جامعه انجام می‌داده‌اند برعهده دارد.
استاد حوزه گراش گفت: طلبه باید در رفتار اجتماعی‌اش همه قواعد و مقررات اخلاقی را مراعات کند، هر رفتاری که سبک تلقی می‌شود یا طلبه را به نا اهلان شبیه گرداند و او را در موضع تهمت قرار دهد یا مانع انجام دادن رسالت طلبگی باشد باید ترک شود.
وی بیان کرد: سطح زندگی طلبه باید در میزان هزینه‌ها فاصله زیادی با مردم نداشته باشد نه از سطح متوسط مردم به اندازه‌ای بالاتر رود که در چشم آنان از اشراف تلقی شود و نه در صورت امکان چنان پایین‌تر باشد که نگاه ترحم آمیز دیگران را برانگیزد.
استاد حوزه گراش خاطر نشان کرد: از طلبه انتظار نمی‌رود که در پایبندی به احکام و عمل به آن کوتاهی کند، انجام دادن هر کار حرام یا مکروهی در منظر دیگران علاوه بر تنزل روحی و دوری از خدا باعث سلب اعتماد و کاهش تاثیر سخن ایشان خواهد بود.
وی افزود: اگر ما از زیّ طلبگی خارج بشویم، خوف این است که یک شکستی به روحانیت بخورد و شکست به روحانیت شکست به اسلام است، اسلام به استثنای روحانیت محال است که به حرکت خودش ادامه بدهد.

امام جمعه ایرانشهر گفت: بی‌مسئولیتی بیشترین آسیب‌ها را به انسان وارد می‌کند

امام جمعه ایرانشهر گفت: بی‌مسئولیتی بیشترین آسیب‌ها را به انسان وارد می‌کند

«حجت‌الاسلام سید شجاع الدین ابطحی» امام جمعه ایرانشهر و استاد اسبق حوزه گراش اظهار داشت: امام علی(ع) می‌فرمایند: خدا رحمت کند انسانی را که قدر خودش را بداند؛ تمام ناسپاسی‌ها و وقت هدر دادن‌های انسان معلول این نکته است.
وی افزود: گاهی فرد قدر خودش را نمی‌داند اگر انسان قدر خودش را نشناخت قطعا مسئولیت خودش را نمی‌شناسد و به کارهای عبث و بیهوده مشغول می‌شود.
امام جمعه ایرانشهر بیان کرد: باید نعمت‌های خدا را شاکر باشیم، همین‌که شیعه امام علی(ع) هستیم و محبت حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) را در دل داریم خداوند بهترین موقعیت‌ها را برای انسان ایجاد می‌کند.
وی افزود: بی‌مسئولیتی بیشترین آسیب‌ها را به انسان وارد می‌کند، انسان برای جلوگیری از این آسیب‌ها باید مسئولیت خود بداند و اولویت بندی کند در این صورت می‌تواند بهترین هدف‌گذاری را برای خود انجام دهد.
حجت‌الاسلام ابطحی خطاب به طلاب بیان کرد:.چون تبلیغات منفی گسترده است باید در جامعه تاثیرگذار و جو شکن باشید و ذائقه‌ها را عوض و مردم را مسئولیت پذیر کنید.
وی تاکید کرد: در روایات بیشترین نقشی که به زن سپرده شده است خانه‌داری و تربیتی است هیچ چیز نباید آن را تحت تاثیر قرار دهد، محور سلامت اجتماع به سلامت خانواده بستگی دارد و رکن اصلی سلامت کانون خانواده، بانوان هستند.
امام جمعه ایرانشهر خاطر نشان کرد: مرد به عنوان بازوی اقتصادی کاری را انجام می‌دهد و هزینه‌ها را تامین می‌کند اما بیشترین بار تربیتی خانواده بر عهده بانوان است.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) می‌فرماید: اگر یک نفر به وسیله تو هدایت بشود از آن‌چه که آفتاب بر آن می‌تابد بهتر است؛ وقتی مبلغ یک قدم برای خدا بردارد و یک نفر را تحت تاثیر قرار دهد و مسیر زندگی‌اش عوض کند خداوند درهای بسیاری را به روی او می‌گشاید.

استاد و مشاور حوزه گراش گفت: دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است

استاد و مشاور حوزه گراش گفت: دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،«صغری فیروزی» استاد و مشاور حوزه گراش، اظهار داشت: آرامش يک حالت روحي- رواني و يک حالت دروني است، دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است و در این راستا انسان در طول تاریخ تلاش‌ها و رنج‌های بسیاری را به جان و دل پذیرفته است.
وی بیان کرد: به طوری کلی هر نوع گناهی می‌تواند انسان را دچار اضطراب و ناآرامی ‌کند ولی برخی گناهان تاثیر بیشتری در آرامش انسان دارد، در برابر گناه، اطاعت و عبادت خدا آرامش‌بخش است.
استاد و مشاور حوزه افزود: تامین هزینه‌های زندگی آرامش خاطر انسان‌ها را بر هم می‌زند، اگر در زندگی مشکل معیشتی پیش آمد انسان باید راضی به رضای خدا باشد، پیامبر(ص) می‌فرمایند: هرگاه نفس انسان روزی خود را فراهم بیند، سکون و آرامش می‌گیرد.
وی بیان کرد: احساس پوچی و بی‌هدفی آرامش فرد را به هم می‌زند، تا زمانی که فرد، وجودش و استعدادش را باور نداشته باشد دیگران او را باور نخواهند کرد اگر فرد باور داشته باشد که فرد مفیدی است احساس پوچی نمی‌کند.
خانم فیروزی خاطر نشان کرد: کسی که دارای سلامت روانی است به خود و توانایی‌هایش اعتماد دارد و مشکلات را پدیده‌ای قطعی می‌داند که حل شدنی است و در برابر مشکلات بوجود آمده در زندگی احساس شکست و ناکارآمدی نمی‌کند.
وی افزود: دعا نقش گسترده‌ای در سلامت روان دارد، نیایش و دعا عامل پیوستگی روان انسان با جایگاه اصلی خویش است و روح انسان بدون دعا پاینده نخواهد ماند، ذکر خدا از طریق انس با پروردگار به انسان آرامش می‌دهد، خود نیز غذای روح محسوب و موجب روشنایی دل و آرامش روح است.
استاد و مشاور حوزه تاکید کرد: حسن ظن به خداوند و اطرافیان باعث آرامش می‌شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند: بهره‌ای از حسن ظن داشته باش تا قلبت آرام گیرد و کارت آسان شود.

امام شناسی یک وظیفه است.

امام شناسی یک وظیفه است.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،«مریم فقیر» استاد حوزه گراش، اظهار داشت: امام حسن(ع) از کودکی آثار علم و حکمت و دانش از سیمای‌شان ساطع بود؛ چون عقیده‌ی ما آن است که امام ویژگی‌هایی دارد که او را از بقیه ممتاز می‌کند و امام شناسی یک وظیفه است.
وی افزود: یک انسان، سه نوع ارتباط در جامعه دارد، ارتباط با خدا، مردم و در مقابل دشمن، هر کس را می‌توان از نوع ارتباطش شناخت، امام سجاد(ع) می‌فرمایند: امام حسن(ع) زاهد‌ترین، با فضیلت‌ترین و عابدترین فرد در زمان خودش بود، شخصیت امام حسن مجتبی(ع) چنان است که دشمنانش زبان به مدح و ستایش او گشوده‌اند.
استاد حوزه با اشاره به زهد امام حسن(ع) بیان کرد: وقتی می‌خواست وضو بگیرد اعضایش می‌لرزید و رنگ مبارکش تغییر می‌کرد و حضرت می‌فرمود: جا دارد هر کس در مقابل پروردگار قرار می‌گیرد رنگش زرد و مفصل‌هایش دچار رعشه شود، وقتی از جلو مسجد رد می‌شد اشک می‌ریخت.
وی خاطر نشان کرد: امام حسن(ع) با مردم، بسیار مهربان و به مردم اکرام و اطعام داشت، امام حسن(ع) می‌فرمایند: درخواست کمک مالی از دیگران فقط در سه مورد جایز است: دیه‌ای که انسان بر ذمه دارد، بدهی کمرشکن داشته باشد و مسکین و درمانده گردد و دستش به جایی نرسد.
خانم فقیر افزود: امام به شدت شجاع بود، در صفین و جمل شجاعت‌ها نشان دارد، بعد از شهادت امیرالمومنین(ع) هم امام در برابر دشمن جنگید، بعد صلح پیش آمد منتها یارانش او را یاری نکردند، در این ده سالی که در مدینه بود، هیچ‌گاه در مقابل عمر و عاص کوتاه نیامد.

عاشورا، درس هدایت و ارشاد است.

عاشورا، درس هدایت و ارشاد است.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران،«مریم فقیر» استاد حوزه گراش، اظهار داشت: عاشورا حادثه‌ی کوتاهی بود که در ساعاتی محدود و در سرزمین و مکانی معین اتفاق افتاد، اما نه به آن زمان محدود شد و نه به آن سرزمین، تمام تاریخ بشر را پر کرد، نام امام حسین(ع) در تمام سرزمین‌ها پیچید، حتی قبل از به دنیا آمدن اباعبدالله(ع) نام و یاد او میان انبیاء الهی مطرح است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مد ظله) بیان کرد: ما باید درس‌های عاشورا را یک به یک استخراج کنیم این درس‌ها باید در اختیار نسل امروز قرار دهیم. مصیبت و روضه جای خود باشد، اما آن‌چه که باید از عاشورا به روز شود پیام‌ و نکته‌های عاشورا است.
استاد حوزه گراش خاطر نشان کرد: عاشورا، درس هدایت و ارشاد است. پیغمبر(ص) می‌فرمایند: حسین چراغ هدایت است. امام حسین(ع) خیلی تلاش داشت تا عده‌ای هدایت شوند، خیلی موعظه کرد تا شاید اثر کند و یک نفر به آن‌ها ملحق شود. عصر عاشورا وقتی صدای« هل من ناصر» اباعبدالله(ع) بلند شد باز هم هدفش هدایت بود.
وی بیان کرد: نشانه‌ی هدایت، ایمان به خدا است. قرآن می‌فرماید: خدا هدایت می‌کند کسی را که ابتدا رابطه‌اش را با او خوب کند، هر که در راه ما قدم بردارد او را هدایت می‌کنیم زیرا انسان تا تلاش نکند به جایی نمی‌رسد، اگر کسی در زندگی‌اش توبه و بازگشت باشد هدایت می‌شود.
خانم فقیر افزود: توسل، ارتباط و حضور در مجلس با اهل بیت(ع) هم، یک راه هدایت است، قرآن کریم می‌فرماید: به هدایت آن کسانی اقتدا کنید که آن‌ها هدایت یافته هستند، درباره امام زمان(ع) می‌گوییم کجاست انتشار دهنده و کسی‌که پرچم هدایت را در دست می‌گیرد.

برگزاری نشست سیاسی به مناسبت هفته دفاع مقدس در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست سیاسی به مناسبت هفته دفاع مقدس در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

«علی رضا بدیع زادگان » هادی سیاسی نمایندگی ولی فقیه سپاه گراش اظهار داشت: پیروزی جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف مدیون شجاعت‌ها، ایثارگری‌ها و دلیرمردی‌ها است. جوانان، زنان و مردان در شکل گیری انقلاب و در پیروزی هشت سال دفاع مقدس نقش اساسی داشتند. تاریخ دفاع مقدس تاریخی تمام نشدنی است. در سال 1342 از حضرت امام(ره) پرسیدند شما با چه نیرویی می‌خواهید با دشمن مبارزه کنید؟ حضرت امام(ره) جواب دادند: جوان‌های من هنوز در گهواره هستند و هنوز به دنیا نیامده‌اند.
وی افزود: بعد از انقلاب نوپا دشمن وارد جنگ با ایران شد. حضرت امام خمینی(ره) دستور داد رفتن به جبهه واجب کفایی است. مردم به ندای امام(ره) لبیک گفتند و وارد جبهه شدند و عملیات متفاوتی را انجام دادند تا این‌که توانستند دشمن را به پشت مرزهای خود بکشانند. در دفاع مقدس همه اقشار نقش داشتند عده‌ای در درگیری مستقیم با دشمن، عده‌ای در بمباران هوایی و شیمیایی در پشت جبهه و عده‌ای در مرزها به شهادت رسیدند.
هادی سیاسی نمایندگی ولی فقیه سپاه گراش بیان کرد: اگر بخواهیم شهدا را یاد کنیم باید از اقتدار شهدا و نظام جمهوری اسلامی یاد کنیم. شهید بهشتی(ره)بیان کردند: ما شهدا را از دست نداده‌ایم بلکه آن‌ها را بدست آورده‌ایم. مقام معظم رهبری(مد ظله) بیان کرد که جنگ ما را قوی‌تر کرد. دشمن جنگ تحمیلی را برای خاموش کردن شعله‌های انقلاب به راه انداخت؛ اما همین جنگ باعث شعله‌ور‌تر شدن انقلاب شد.
وی با اشاره به این که ما در دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف و بین الملل به اقتدار رسیدیم خاطر نشان کرد: دفاع مقدس باعث تبعیت پذیری از ولایت، اقتدار نظامی، سیاسی شد. ما یک تنه در مقابل این همه کشورهای غربی و شرقی ایستادیم این پیروزی با وحدت کلمه و با رهبری حضرت امام میسر شد. در عرصه اقتصادی اگر چه در اوایل جنگ از لحاظ امکانات چیزی نداشتیم اما این دلیرمردان این توانایی را در خود ایجاد کردند که توانستند در این عرصه به اقتدار برسند. در عرصه علمی و فناوری هم به همان صورت؛ اولین موشک‌ها توسط شهید تهرانی مقدم و تعدادی از رزمندگان ساخته شد و این عزتی برای جمهوری اسلامی بود.
آقای بدیع زادگان بیان کرد: انقلاب متعلق به تک تک همه مردم است چه آن‌هایی که جنگیدند و چه افرادی که عرصه را نگه داشتند و انقلاب را حفظ کردند. حفظ انقلاب از خود انقلاب مهم‌تر است. مقام معظم رهبری(مد ظله) بیان کرد که ما دنبال تمدن اسلامی هستیم. با این تمدن فاصله زیادی داریم اما می‌توانیم به آن برسیم چون ما در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم.
وی افزود: با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتدار مادی و معنوی افزود: در نظام‌های مادی، اقتدار متکی به مادیات مانند پول، سلاح و تبلیغات فریب‌کارانه است. هر جا که لازم باشد مزدورانه و منافقانه عمل می‌کنند. اما در الگو اسلامی این اقتدار در درجه اول متکی به عوامل معنوی و ارزش‌های معنوی و الهی مانند ایمان به خدا، اعتماد به خدا و خود، تلاش مخلصانه است. این تلاش باید برای خدا باشد اگر چیزی رنگ و بوی خدایی نداشته باشد پایداری ندارد و از هم می‌پاشد.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع حیا در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع حیا در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

«مریم فقیر» استاد حوزه، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: حیا یکی از خصلت‌های نیکو و خلق و خوی زیبا و پسندیده است. این خصلت پسندیده تمام ابعاد زندگی انسان را اعم از کلام و گفتار، اعمال و رفتار و حتی ایماء و اشاره در برگرفته است. حیا نیروی بازدارنده‌ای است که انسان را از ارتکاب اعمال قبیح باز می‌دارد . امام علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرماید: کثرت کلام، شب نشینی‌های زیاد و اصرار بر گناه حیا را کم می‌کند.
وی افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند: اگر حیا باشد کارهای زیبا و قشنگ را به همراه دارد. حیا از تقوا، خوف و ورع هم بالاتر است. بعضی از الفاظ در عربی معادل فارسی ندارد. شهید مطهری بیان می‌کند کلمه حیا معادل فارسی ندارد. بعضی از افراد می‌گویند حیا به معنی شرم و خجالت، حیا یعنی شرع؛ این نظر قابل قبول نیست چون خجالت امری اضطراری است اما حیا اختیاری است. حیا غیر از شریعت است. روایت داریم که کسی که حیا ندارد هر کاری را انجام می‌دهد.
استاد حوزه با اشاره به این‌‌که حیا صفت است و باید بارز شود افزود: شروع بی‌حیایی از چشم است. خداوند در قرآن می‌فرماید: غض بصر داشته باشید یعنی در نگاه کردن استمرار نداشته باشید و خیره نشوید. دقیق نگاه کردن شروع بی‌حیایی است. گفتار و رفتار هر فردی در حقیقت نشان‌گر بسیاری از نیات و مقاصد فرد است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: به بندگان من بگو به بهترین نحو سخن بگویند. گاهی یک لفظ نامناسب ممکن است دلی را بشکند و موجب کینه شود و منجر به دشمنی و بروز اختلافات زیادی شود.
وی خاطر نشان کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: حیا پنج نوع است :حیا از گناه: فرد حیا می‌کند از این‌که معصیت خدا کند. ،حیا از کوتاهی نمودن(تقصیر)، حیا از روی کرامت و ارجمندی، حیا از روی حب دوستی: امام حسین (ع) در دعای عرفه می‌فرماید: افتخار من این است که بنده خدا باشم، انجام واجبات و ترک محرمات از راه‌های بندگی خدا است، حیا از جهت هیبت و عظمت: خداوند می‌فرماید: من حیا می‌کنم از این‌که دستی برای دعا بالا برده شود و خالی برگردانم. من حیا می‌کنم از کسی که اسمش هم نام پیامبر(ص) باشد و این افراد را به جهنم ببرم ولی خودشان حیا نداشته باشند. این تقسیم بندی به اعتبار مقام و رتبه انسانهاست؛ به عبارت دیگر هر چه شخصیت انسان رشد یابد، حیاء او نیز از درجه بالاتری برخوردار می گردد.

برگزاری نشست سیاسی با موضوع: تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست سیاسی با موضوع: تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

«علی رضا بدیع زادگان » هادی سیاسی نمایندگی ولی فقیه سپاه گراش اظهار داشت: در بهمن ماه 97 امام خامنه‌ای(مد ظله) بیان کردند که ما چهل سال اول انقلاب را پشت سر گذاشته ایم و وارد مرحله دوم شده‌ایم علی‌رغم همه خوبی‌ها و بدی‌ها که با نظام ما داشته‌اند ولی ملت ایران امیدوارانه به نظام اسلامی نگاه کرده است و این نقطه عطفی است.
وی افزود: امام خامنه‌ای(مد ظله) بیان کرد که بیانیه گام دوم خطاب به مسئولین، متولیان، مردم بویژه جوانان است. امروز بحث جوانان چیز دیگری است هم در عرصه سیاسی و هم حکومتی؛ فضای مناسب برای ورود جوانان نیست ولی باید باشد. قبل از انقلاب بحث شرق و غرب در ایران بود یک نهضت بزرگی بوجود آمد و جهان دو قطبی را به جهان سه قطبی تبدیل کرد. تمام کلیشه‌ها را شکست و آغاز عطف جدیدی مطرح نمود. وقتی بحث جدیدی مطرح می‌شود یقینا دشمنی هم در پی خواهد داشت؛ و شعارهای جدیدی مانند آزادی، عدالت، عقلانیت، اخلاق و استقلال را اسلام مطرح کرد.
هادی سیاسی نمایندگی ولی فقیه سپاه گراش خاطر نشان کرد: امام خامنه‌ای(مد ظله) می‌فرماید: هرگاه دل‌زدگی از این مسائل بوجود آمده در واقع از روی‌گردانی مسئولان از این ارزش‌های دینی بوده است نه از اصل ارزش‌ها، انقلاب اسلامی به نقدها حساسیت نشان می‌دهد اما از ارزش‌ها فاصله نمی‌گیرد.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی نظامی برخاسته از صفر بوده و همه چیز بر علیه ما و کشور ما بوده تحلیل گران غربی می‌گویند: انقلاب اسلامی زلزله‌ای برای غرب بود و جهان دو قطبی را به جهان سه قطبی تبدیل کرد. و با از بین رفتن قطب شوروی دو قطب غرب و اسلام باقی ماند. ریشه و منشا انقلاب اسلامی عاشورا و مهدویت بود. و ریشه و منشا استکبار مادی‌گری بود.
آقای بدیع زادگان افزود: در انقلاب اسلامی پدیده‌ای بوجود آمد که برای کشور و ما و کشورهای دیگر برکاتی داشت که عبارتند از: ثبات امنیت و حفظ تمامیت ارضی: ما هشت سال دفاع انجام دادیم و یک وجب از خاک ایران را به بیگانه ندادیم این یعنی ثبات امنیت، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیر ساخت‌های حیاتی و اقتصادی، مشارکت مردمی در عرصه‌های سیاسی و مقابله با فتنه‌های داخلی؛ در عرصه بین الملل هم برکاتی داشت و یک اتفاق بوجود آمد بینش سیاسی آحاد مردم : مسائل بین الملل موجب بیداری اسلامی در جهان شد و موجب بیداری ملل شد.
وی با اشاره به توصیه‌های امام خامنه‌ای(مدظله) در بیانیه گام دوم افزود: علم و پژوهش و دانش برای یک کشور عزت و افتخار می‌آورد. ما از لحاظ سیاسی، استراتژیکی، منطقه‌ای و جغرافیایی در موقعیت خوبی هستیم. توانایی باید ایجاد شود اگر کشور در تمام زمینه‌ها به درجه بالا برسد باید توانایی را در خود ایجاد کند. معنویت و اخلاق و ارزش‌های معنوی را در خود و در جامعه برجسته کنیم. امام علی(ع) می‌فرمایند: شفای دردهای خود را از قرآن بجویید در سختی‌ها و گرفتاری‌های‌تان از قرآن کمک بخواهید چرا که در آن درمان بزرگترین دردها است و آن درد کفر، نفاق، انحراف و گمراهی است.
هادی سیاسی نمایندگی ولی فقیه سپاه گراش خاطر نشان کرد: امام خامنه‌ای(مد ظله) بیان کردند که امروز باید توجه‌مان به درون باشد اگر می‌خواهیم به اقتصاد خوبی برسیم باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم. خطرناک‌ترین نوع تهاجم، تهاجم روانی است و خطرناک‌ترین نوع تهاجم روانی، تهاجم فرهنگی است که در سبک زندگی ما واقعا اثر می‌کند.
وی با اشاره به نتیجه گام دوم انقلاب بیان کرد: گام برداشتن با دقت و هوشیاری همراه با سرعت عمل در جاده ظهور و کسب آمادگی کامل جهت رسیدن به انتهای جاده که همان دیدار موعود است. پایبندی به دین و ارزش‌ها، حرکت به سوی آرمان‌های امام، شناخت دشمن و نقشه دشمن و حساسیت در برابر دشمن، رعایت تقوای سیاسی و علاقه‌مندی به عزت همه جانبه کشور؛ باید این شاخصه‌ها را در خود و در دیگران پیاده کنیم تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

ادامه »

برگزاری مراسم آغازین شاگردی در مکتب اهل بیت(ع) در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام

برگزاری مراسم آغازین شاگردی در مکتب اهل بیت(ع) در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام

« زینب فقیهی» مدیرحوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: امام علی(ع) می‌فرماید: دانش میراثی شایسته است. رسم‌های پسندیده زیورهایی هستند که کهنه نمی‌شوند و فکر آییته‌ای جلادار است. منظور از این حدیث این است: همان‌طور که ما از پداران خود ثروت به ارث می‌بریم می‌توانیم از کسانی‌که عالم هستند و آموزش می‌دهند علم به ارث ببریم. علاوه بر علم، اخلاق، آداب و کردار نیک می‌توانیم یاد بگیریم و به ارث ببریم.
وی درباره گسترش علم افزود: هر چه تعداد شاگرد بیشتر باشد این علم بهتر و بیشتر منتقل می‌شود. اگر تعداد شاگردان کمتر باشد دایره علم آموزی کمتر می‌شود. از دلایلی که تعداد افراد برای علم آموزی کم شده است این است که افراد همت به خرج نمی‌دهند در کلاس حضور پیدا کنند چون در این زمان کلاس‌های مجازی افزایش پیدا کرده است.
مدیر حوزه خطاب به طلاب بیان کرد: در کلاس حضور پیدا کنید و از محضر استاد بهره ببرید و قدر بدانید روایت داریم که خداوند مقام شاگرد و عالم را تا آن‌جا بالا می‌برد و در ردیف فرشتگان قرار می‌دهد. حضرت زکریا از خدا می‌خواهد که فرزندی به او عطا کند که صاحب علم باشد.

برگزاری دومین کارگاه آموزشی جذاب سازی مفاهیم دینی ویژه دانش آموختگان در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری دومین کارگاه آموزشی جذاب سازی مفاهیم دینی ویژه دانش آموختگان در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« صغری فیروزی» استاد و مشاور حوزه اظهار داشت: در آموزه‌های دینی، تبلیغ دین به عنوان یک امر ضروری یاد شده و بهترین بندگان خدا مبلغان دین هستند. مبلغ باید دین شناس باشد آن را بشناسد، باور داشته باشد و خود نیز بدان عامل باشد. یکی از موارد مهم برای مسئله تبلیغ این است که مبلغ ترس داشته باشد و یک توشه معنوی به همراه داشته باشد.
وی افزود: هدف در امر تبلیغ، تبلیغ دین است نه تبلیغ خود، نه برای معروف شدن خود. قرار نیست ما شناخته بشویم دغدغه این نباشد که ما شناخته بشویم بلکه خدا ما را معرفی می‌کند. هدف اصلی معرفی خدا باشد. کاری کنیم که مردم را با مهربانی خدا آشنا کنیم. ما مامور به تبلیغ دین هستیم. باید امواج‌های منفی در امر تبلیغ را از خود دور کنیم. اگر می‌خواهید تبلیغ انجام دهید از شب بهره ببرید. فضای شب برکت دارد و به انسان روحیه می‌دهد.
استاد حوزه با توجه به عوامل و شرایط موفقیت درتبلیغ افزود: بدون ترديد، انگيزه، قبل از هر چيز ديگر، ضامن موفقيت مبلغ و برنامه‏‌‌‌‌هاى تبليغى اوست. هرچه انگيزه قوی‌تر باشد، اميد موفقیت بيشتر است. تأمّل در متون دينى‏ كه درباره جايگاه تبليغ و مبلغ در اسلام سخن مى‌‏گويند، مى‌‏تواند زمينه‌‏ساز تقويت انگيزه مبلغان و برنامه سازان تبليغى باشد. يكى ديگر از اركان موفقيت آن است که هر چه محتواى تبليغ با موازين عقلى سازگارتر باشد، پيام مبلغ از تأثیر بیشتری برخوردار است.

برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری (استفاده از نرم افزارهای تحقیقاتی اندنوت و مندلی )ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری (استفاده از نرم افزارهای تحقیقاتی اندنوت و مندلی )ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

« طیبه پورشمسی» پژوهش‌گر دارای پنج مقاله بین المللی در ISI دانشگاه اظهار داشت: کلیه منابعی که در تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند، به شیوه اي مطلوب ذکر شود. شیوه نگارش منابع در نشریات مختلف متفاوت است و بهتر است از راهنمای نویسندگان این نشریات و شرایط نگارش مقالات کمک بگیریم.
وی افزود: یکی از این شیوه‌ها استفاده از برنامه اِندنوت: برنامه‌ای کامپیوتری جهت ذخیره و سازماندهی منابع مورد استفاده در روند پژوهش است. این برنامه امکان جستجوی مقالات در پایگاه‌ها و ذخیره کردن اطلاعات مورد نیاز آن‌ها را فراهم می‌کند. با این برنامه می‌توان منابعی که برای نوشتن پروپوزال تحقیقاتی، پایان‌نامه، مقاله،کتاب و هر نوشته تحقیقاتی دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌است را مدیریت و آن‌ها را در یک فرمت نوشتاری استاندارد ذخیره نمود.
خانم پورشمسی بیان کرد: یکی دیگر از این شیوه‌ها استفاده از برنامه مندلی: یک نرم افزار مدیریت مراجع است که قادر به یکپارچه شدن با نرم افزارهای آفیس در محیط های مختلف بوده و می توان با استفاده از آن به سهولت و سرعت اقدام به رفرنس دهی نمود. امکان استفاده از بیش از 1000 سبک مرجع دهی ویژگی‌های این نرم افزار است.
وی افزود: در نرم افزار مندلی این امکان فراهم گردیده که شما بتوانید فایل های پی دی اف هر یک از مقالاتی که در بانک اطلاعاتی خود وارد می‌کنید را به آن پیوست کنید. بدین ترتیب می‌توانید فایل‌ها را در خود نرم افزار مشاهده و بر روی آن‌ها یاداشت بگذارید. همچنین می‌توانید این یادداشت‌ها را با سایر افرادی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند به اشتراک بگذارید.
خانم پورشمسی خاطر نشان کرد: افراد می‌توانند فایل‌های پی دی اف را از اینترنت، حافظه کامپیوتر و یا سایر نرم افزار های مدیریت مراجع نظیر اندنوت وارد نرم افزار مندلی کنند. مندلی این قابلیت را دارد که فایل‌های شما را بازبینی نموده و اطلاعات کتابخانه‌ای مقالات شما، نظیر عنوان مقاله، نام نویسندگان، نام مجله، سال انتشار و … را به صورت اتوماتیک از آن استخراج نماید. همچنین به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید واژه‌های کلیدی خود را در متن کلیه مقالات جستجو نمایید. به اشتراک گذاری مقالات و یادداشت ها و جستجوی مقالات و گروه های عمومی از دیگر ویژگی‌های برنامه مندلی است.

برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

« طیبه پورشمسی» پژوهش‌گر دارای پنج مقاله بین المللی در ISI اظهار داشت: انواع کلی مقالات ژورنالی عبارتند از: مقالات علمی – پژوهشی که حاصل پروژه تحقیقاتی و منجر به تولید علم می‌شود و دارای نوآوری است. مقالات علمی- ترویجی که بر پایه ترکیب و تلفیق و جابه جایی دانش استوار است به روشن شدن مطالب کمک می‌کند.

وی بیان کرد: انواع مقاله عبارتند از: مقاله به اعتبار حجم، مقاله به اعتبار زبان، مقاله به اعتبار موضوع، مقاله به اعتبار بیان، مقاله به اعتبار مخاطب، مقاله به اعتبار پرورش معانی؛ برای شروع مقاله تا می‌توانید مقاله بخوانید، یک پژوهش را عیناً تکرار کنید، از همایش‌ها شروع کنید، هرچه زودتر یک مقاله بد بنویسید، ازافراد با تجربه کمک بخواهید، یک چارچوب مقاله تهیه کنید، جزئیات را کنار بگذارید، زیاد کمال طلب نباشید.

خانم پورشمسی بیان کرد: گام‌های مقاله نویسی عبارتند از: انتخاب ایده و موضوع، تعیین نوآوری های موضوع، تعیین متدلوژی پژوهش، هماهنگ کردن ایده، نوآوری و متدلوژی پژوهش که سه ضلع یک مثلث هستند
بایستی با هم هماهنگی داشته باشند. نوآوري مقاله بایستی از دل ایده مقاله به دست بیاید و باید با متدلوژي مناسبی پشتیبانی شود. طراحی محتوای بخشهای اصلی مقاله(عنوان، نام نویسنده یا نویسندگان، اطلاعات تماس، چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، بدنه یا متن اصلی تحقیق، نتیجه گیری و فهرست منابع) گام پنجم مقاله نویسی است.
وی بیان کرد: نویسنده مقاله باید بر ادبیات تحقیق مسلط بوده و مبانی نظري موضوع تحقیق خود را به طور مختصر ولی کاربردي بیان نماید. مبانی نظري تحقیق باید با استناد و ارجاع علمی آورده شود. یک مقاله خوب باید بخش مبانی نظري قابل قبولی داشته باشد.
خانم پورشمسی افزود: سرقت ادبی یعنی تصاحب و تملک ایده ها، نتایج، کلمات بدون ذکر نام و اعتبار صاحب اثر. سرقت ادبی می‌تواند به دو صورت اتفاق بیفتد: عامدانه: نویسنده بخشی از متن را بدون ارجاع در متن خود وارد نموده است. غیر عمد: نویسنده بدون اطلاع و صرفا بصورت اتفاقی متنی مشابه مقالات دیگر نوشته است. کپی کردن مطالب از منابع دیگر بدون ذکر منبع، بهره گیري از نظرات دیگران بدون ذکر منبع آن، تفسیر یک مطلب بسیار شبیه به مطلب اصلی، دانلود کردن منابع اطلاعاتی رایگان،کپی کردن مقالات از اینترنت و یا منابع اطلاعاتی عمومی نمونه‌های رایج سرقت ادبی می‌باشد.

برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری(استفاده از نرم افزارهای علوم اسلامی نور) ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری کارگاه مهارت آموزی پژوهشگری(استفاده از نرم افزارهای علوم اسلامی نور) ویژه اساتید گراش، لار، لامرد و گله دار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

«معصومه شکاری» استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برخی از پرکاربردترین نرم افزارهای کامپیوتری علوم اسلامی عبارتند از: جامع التفاسیر: نظر به جایگاه والاى قرآن كریم در پژوهش هاى دینى و تأثیر شگرف آن در رشد و بالندگى جوامع اسلامى، مركز تحقیقات كامپیوترى علوم اسلامى بر آن شد تا دایرة المعارف چند رسانه‏اى قرآن كریم را با عنوان جامع التفاسیر نور در اختیار تمامى محققان و علاقه‏مندان به قرآن قرار دهد. گفتنی است این نرم افزار با محتوایى غنى و امكاناتى مفید تهیه و می‌تواند مسیر پژوهش را براى پژوهشگران علوم اسلامى و دانش‏پژوهان قرآنى بسیار هموار و لذت بخش سازد. این گنجینه عظیم، شامل امکانات فراوان و محتواى گسترده در زمینه‏هاى گوناگون چون متن عربی آیات و ترجمه به زبانهای مختلف، کتب تفسیری شیعه و سنی به زبان فارسی و عربی، کتابشناسی و… مى‏باشد.
وی افزود: از دیگر نرم افزارها، جامع الاحادیث است این نرم افزار با ارائه 1153 جلد کتاب از منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح، با به روزترین امکانات و قابلیت‌های فنی و پژوهشی، جامع‌ترین دانشنامه حدیثی جهان تشیع می‌باشد. این نرم افزار که در برگیرنده حجم وسیعی از منابع روایی شیعه از جمله کتب اربعه، وسائل الشیعه، مستدرک الوسائل، بحارالانوار و … است، احادیث را در موضوعاتی همچون اخلاق، ادعيه و زيارات، تاريخ، اهل بيت(ع)، تفسير، رجال، طب، فقه، كتب اربعه، كلام، مناقب و … به صورت دسته بندی شده همراه با قابلیت تنظیم دامنه ارائه کرده است.
خانم شکاری بیان کرد: قاموس نور یکی دیگر از نرم افزارها می‌باشد؛ این نرم افزار دارای 40عنوان کتاب لغت و اصطلاح نامه های پژوهشی است، پژوهش در لغات برنامه از طريق ريشه يا مشتق كلمات با قابليت محدود كردن موضوع به آيه، حديث، شعر،‌ مترادف، مَثَل، مجاز و معرَّب، دسترسي به آيات موجود در كتب برنامه به همراه امكان جستجو، ساده‌ سازی محیط جستجو (ارائه جستجوی همزمان ترکیبی، الگو و ریشه، ذخیره دامنه‌ های تعریف‌ شده از سوی کاربر در محیط نمایش، جستجو آیات در کتب امکانات و قابلیت هایی این نرم افزار است.
وی با اشاره به این‌که سیره‌ی معصومان یکی دیگر از این نرم افزارهاست افزود: در این نرم افزار مهمترین متون مربوط به زندگانى معصومان(ع) و همچنین پاره ‏اى از تحقیقات و پژوهش‌هاى جدید، براى معرفى بهتر و كامل‌تر چهارده معصوم(ع)، گرد آمده که شامل زندگانى و سیره رسول خدا(ص)، فاطمه زهرا(س) و دوازده امام(ع) می‌شود كه بر چهار محور اصلى با عنوان كتاب‌خانه، درخت‌واره، سال‌نامه و تبارنامه مبتنى است. هر یك از آنها، مدخلى براى دستیابى به اطلاعات منسجم و دسته بندى شده در باره معصومان(ع) بوده و با قابلیت‌هاى پیشرفته فنى در زمینه جستجوى مطالب، جایگاه هر نوشته و تطور و ریشه یابى گزارش‌هاى مربوط به معصومان(ع) را می‌توان به راحتى پیگیرى كرد.
خانم شکاری درباره نرم افزار جامع فقه اهل بیت افزود: ارائه آثار ناب و ارزشمند علوم اسلامی و انسانی در قالب نسخه‌ های دیجیتالی، تلاشی است که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مفتخر به آن می‌ باشد.

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع غدیر به مناسبت دهه ولایت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع غدیر به مناسبت دهه ولایت در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

« زینب فقیهی» مدیرحوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: روز عید غدیر نسبت به عید مبعث به منزله‌ی روح آدمی است زیرا هر آن‌چه در این مبعث شریف از خیر و خوشبختی است مشروط به ولایت امیرالمومنین(ع) و امامان از فرزندان او است.
وی افزود: شیخ صدوق(ره) در علل الشرایع از مفضل بن عمر حدیث مفصلی روایت کرده است که پیغمبر(ص) به تمام انبیا و مرسلین، رسول است و امیرالمومنین(ع) خلیفه‌ی او بر تمام آن‌ها است و فرمانبری او بر آن‌ها واجب است هم‌چنان که اطاعت رسول خدا(ص) واجب است و حکم او بر خازنین بهشت و مالک دوزخ جاری است و فرشتگان متعبد و مامورند که برای شیعه‌ی او طلب آمرزش کنند. همان‌طور که متعبد به توحید و نبوت و ولایت می‌باشند و خدای تعالی هم می‌فرماید: فرشتگان که عرش الهی را و هر کس پیرامون آن است حمل می‌کنند و برای مومنان طلب آمرزش می‌نمایند.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: پس دانسته می‌شود که تمام هدایت‌ها و سعادت‌ها منسوب به آن دو و جانشینان آن‌ها است. لذا از طرق عامه و خاصه از رسول خدا(ص) وارد شده است که فرمود: اگر درختان باغ‌ها قلم و دریاها مرکب و جن‌ها محاسب و انسان‌ها نویسنده شوند فضایل امیرالمومنین(ع) را شماره و احصاء نتوانند نمود.
وی در تعبیر از حکومت به ولایت در حدیث ولایت افزود: آن وقتی که پیامبر(ص) در مقام تعیین حق حاکمیت برای یک شخص است، تعبیر مولا را برای او به کار می‌برد و ولایت او را به ولایت خود مقترن می‌کند. یعنی اسلام، منهای همین مفهوم هیچ حاکمیتی را بر مردم نمی‌پذیرد و هیچ عنوان دیگری را در باب حکومت قائل نیست. آن کسی که ولی و حاکم مردم است، یک سلطان نیست بلکه ولی و حاکم مردم است، یک سلطان نیست، بلکه ولی و سرپرست مسلمین است.
خانم فقیهی افزود: غدیر در آثار اسلامی ما به عید الله اکبر، یوم العهد المعهود و یوم المیثاق الماخوذ تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهنده‌ی تاکید و اهتمامی خاصی به این روز شریف است، خصوصیتش در مساله ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است.
وی بیان کرد: نبی اکرم(ص) در بین صفات امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: او عادل‌‌ترین شما در بین مردم است هم عدالت درونی و معنوی و فردی امیرالمومنین(ع) و هم عدالت رفتاری و عدالت اجتماعی او مراد است. اگر ما بخواهیم حقیقتا از متمسکین به ولایت امیرالمونین(ع) باشیم باید خودمان و محیط زندگی‌مان را به عدل نزدیک کنیم.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: در مورد ماجراهای غدیر چیزی که جامعه ایرانی و همه شیعیان در نقاط مختلف عالم و کشورهای گوناگون، باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهند، این است که اعتقاد به غدیر، ولایت و امامت رکن اصلی مذهب شیعه است. شاید اکثر آن کسانی‌ هم که در ماجرای بیعت امیرالمومنین(ع) گرد آن بزرگوار را گرفتند و با او بیعت کردند و پای فشردند و فداکاری نمودند، واقعه غدیر و به طریق اولی، ظهور اسلام و جنگ‌های امیرالمومنین(ع) را ندیده بودند. اما اسلام و هدایت و نور آن فقط برای کسانی نیست که در آن وقت حضور نداشتند بلکه برای همه و برای همیشه است.

برگزاری کرسی تلاوت به مناسبت دهه کرامت با حضور خادمیاران رضوی و طلاب در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری کرسی تلاوت به مناسبت دهه کرامت با حضور خادمیاران رضوی و طلاب در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« طاهره بهزادی » استاد حوزه اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید تقوا خدا پیشه کنید خدا نیروی تشخیص حق از باطل می‌دهد. رعایت تقوا در همه امور زندگی، باعث موفقیت انسان در امور زندگی می‌شود، لذا خداوند در چندین آیه از قرآن کریم در امور مختلف انسان را به رعایت تقوا دعوت کرده است.
خانم بهزادی با اشاره به یکی از معنای تقوا بیان کرد: انسان خدا را در محرماتش غایب می‌داند و در واجباتش حاضر می‌داند. حضرت علی(ع) می‌فرماید: هم تقوا شما را حفظ می‌کند هم شما تقوا را حفظ کنید.
وی افزود: خداوند به وسیله تقوا نیروی تشخیص حق از باطل به انسان می‌دهد، روزی انسان از جایی که گمان نمی‌کند می‌دهد، کسی که در خوشی‌هایش به یاد خدا باشد خداوند حتما در سختی‌ها به یاد او خواهد بود، تقوا باعث انسان سازی، مسئولیت پذیری و سعادت دنیا و آخرت می‌شود.

ادامه »

برگزاري نشست روشنگري عفاف و حجاب با استفاده از بيانات امام خميني(ره) با حضور «معصومه شكاري» استاد حوزه و دانشگاه با حضور عموم در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

برگزاري نشست روشنگري عفاف و حجاب با استفاده از بيانات امام خميني(ره) با حضور «معصومه شكاري» استاد حوزه و دانشگاه با حضور عموم در مدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س) گراش

« معصومه شكاري» استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حضرت امام خميني(ره) در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي زنان را به حجاب در اداره‌ها و سطح كشور ملزم كرد و به عنوان اولويت برنامه‌ي فرهنگي نظام قرار داد. بي‌حجابي و بي‌بند و باري را حربه دشمن مي‌دانستند و اين‌كه شخصيت و هويت واقعي زنان را خراب كنند. حضرت امام براي حفظ ارزش بانوان و شخصيت آنان تاكيد داشتند و مادري زن زماني به منصه ظهور مي‌رسد كه عفيف باشند.
وي افزود: امام خميني(ره) فرمود: ما نمي‌توانيم و اسلام نمي‌خواهد زن به عنوان يك شي و عروسكي در دست ما باشد اسلام مي‌خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انسان جدي و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمي‌دهيم تا زنان فقط شي‌اي براي مردان هوس‌ران باشد. حضرت امام حجاب را چادر برتر مي‌دانستند و حجاب كاملي را در نظر مي‌گرفتند و پوشش‌هاي ديگر مانند مانتو گشاد كه موجب مفسده نباشد اشكال ندارد. و حضرت امام تنها باني بازگرداندن حجاب پس از كشف حجاب به ايران بودند.

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع مقايسه صعودي و نزولي در زندگي در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع مقايسه صعودي و نزولي در زندگي  در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: بشر در جامعه‌اي زندگي مي‌كند كه همه‌ي افراد آن از يك سطح اجتماعي برابري برخوردار نيستند. تفاوت سطح زندگي‌ها يك واقعيت اجتماعي است. اين واقعيت، پديده‌ي مقايسه اجتماعي را بوجود مي‌آورد. مقايسه اجتماعي يعني: سنجش موقعيت خود با وضعيت ديگران؛ انسان مايل است خود را ارزيابي كند و موقعيت خود را در تفاوت‌هاي اجتماعي شناسايي نمايد. ره آورد اين مقايسه يا شادماني و رضايت از زندگي همراه با اميد و پويايي است و يا ناخرسندي و نارضايتي از زندگي همراه با نا اميدي و ناتواني است.
وي افزود: انواع مقايسه عبارتند از: صعودي، يعني سنجش وضعيت خود با كساني‌كه در موقعيت برتري قرار دارند و مقايسه نزولي، يعني سنجش وضعيت خود با كساني‌كه در موقعيت پايين‌تري قرار دارند. اگر از مقايسه صعودي در امور مادي استفاده شود سطح رضايت از زندگي كاهش مي‌يابد. اگر از مقايسه نزولي استفاده شود سطح رضايت از زندگي افزايش مي‌يابد. مقايسه صعودي سبب بزرگ نمايي داشته‌هاي ديگران مي‌شود.
مدير حوزه خاطر نشان كرد: مقايسه صعودي پيامدهايي دارد كه به طور مستقيم بر سطح رضايت از زندگي تاثير مي‌گذارد. يكي از اين پيامدها حزن و اندوه است. حزن و اندوه حتي ممكن است تشديد شده و به افسردگي منجر شود. اندوهي كه بي‌دليل، شديد و طولاني باشد افسردگي به همراه دارد. پيامد ديگر آن حسرت، حسادت و محروميت از چشيدن حلاوت ايمان است. براي اصلاح وضعيت بايد انديشه، رفتار و هيجان را با معيارها و موازين عقل تنظيم كرد. اگر انديشه انسان بر اساس واقعيت‌هاي آفرينش تنظيم شود و عواطف و رفتارهاي او نيز در همين راستا بروز كند، مقايسه صعودي رخت بر مي‌بندد و انسان به زندگي توام با آسايش رواني، شادماني و رضامندي دست مي‌يابد.
وي بيان كرد: مقايسه نزولي اگر در امور مادي باشد تاثيرات بسيار خوبي بر زندگي افراد و بر روان آن‌ها خواهد گذاشت. اين مقايسه يكي از عوامل شادكامي و رضامندي است. به همين جهت يكي از توصيه‌هاي دين به پيروان خود استفاده از مقايسه نزولي است. پيامدهاي مقايسه نزولي عبارتند از: سپاس‌گزاري: سپاس مربوط به نعمت‌ها است و سپاس‌گزاري هنگامي شكل مي‌گيرد كه نعمتي وجود داشته باشد و آن نعمت موجود شناخته شده باشد.
خانم فقيهي افزود: پيامد ديگر مقايسه نزولي: كوچك سازي سختي‌ها: يكي از عوامل موفقيت در زندگي برخورداري از هنر كوچك سازي سختي‌ها با ياد آوري سختي‌هاي بزرگ‌تر است. هنگام بروز سختي‌ها انسان تصور مي‌كند كه از قلمرو حمايتي خداوند خارج شده است ولي وقتي انسان باور كند خداوند حاضر و ناظر است و او را مي‌بيند خواهد دانست هرگاه لازم باشد به فريادش خواهد رسيد. و اوست كه صدايش را مي‌شنود. اين گونه است كه انسان‌هاي رشد يافته در سخت‌ترين شرايط زندگي نيز آرام و مطمئن هستند.

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع راه‌هاي تشخيص طبع در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع راه‌هاي تشخيص طبع در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« صغري فيروزي » استاد و مشاور حوزه اظهار داشت: هر فردي داراي دو گونه طبع اصلي و اكتسابي است. طبع اصلي هر فرد، طبع مادرزادي اوست كه از پدر و مادرش به ارث مي‌برد. هم‌چنين ممكن است طبع اصلي فرد با گذشت زمان، به علت تغذيه‌ي نادرست، شرايط آب و هوايي و شيوه‌يزندگي نادرست تغيير كند و طبع جديدي در او بوجود آيد كه به آن طبع اكتسابي مي‌گويند.
وي افزود: در ميان موجودات زنده، مزاج انسان به ميزان زيادي تغيير مي‌كند ولي طبيعت يا مزاج حيوانات و گياهان هيچ وقت به طور كامل تغيير نمي‌كند بلكه با توجه به شرايط آب و هوايي ميزان گرمي، سردي خشكي و رطوبت آن‌ها كمي تغيير مي‌كند. مي‌توان مزاج تغيير يافته فرد را دوباره با اصلاح مزاج، به مزاج مادرزادي برگرداند.
مشاور حوزه بيان كرد: براي تشخيص طبع ابتدا بايد سرد مزاجي را از گرم مزاجي جدا كنيد. براي اين كار بايد ببينيد كه در بيشتر حالات، لباس زياد مي‌پوشيد يا نه، خصوصا در زمستان، زيرا كساني كه طبع سرد دارند تحمل سرما را ندارند و كساني كه طبع گرم دارند تحمل گرما را ندارند. در نتيجه سرد مزاج كسي است كه در همه‌ي فصول و يا فقط در فصول سرد طبع سردي دارد و برعكس گرم مزاج كسي است كه در همه‌ي فصول طبع گرمي دارد و در بيشتر اوقات سال لباس زيادي نمي‌پوشد.
وي افزود: در بين سرد مزاج‌ها، بلغمي مزاج‌ها در هر چهار فصل احساس سرما مي‌كنند ولي سوداوي مزاج‌ها تنها در فصول سرد(پاييز و زمستان) احساس سردي مي‌كنند و در ساير فصول اين گونه نيستند. اما در بين گرم مزاج‌ها، صفراوي مزاج‌ها در هر چهار فصل سال حرارت بدن بالا است و هميشه از گرما شاكي هستند اما دموي مزاج‌ها فقط در فصول بهار و تابستان از گرما شاكي هستند و در بقيه فصول خيلي احساس بدي ندارند.
خانم فيروزي خاطر نشان كرد: يكي ديگر از راه‌هاي تشخيص طبع اين است كه افراد سرد مزاج نمي‌توانند دوش آب سرد بگيرند ولي افراد گرم مزاج خصوصا صفراوي مزاج‌ها اين توانايي را دارند. هم‌چنين افراد گرم مزاج به راحتي نمي‌توانند عسل آويشن ميل كنند چون آويشن گياه گرم است و موجب گرمي بيشتر در عسل مي‌شود و اگر بخواهد عسل را با آب بنوشد بايد آن را با آبليمو يا سركه طبيعي بيشتري مخلوط كنند.

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع ديدگاه كل نگر در طب اسلامي و سنتي(مزاج‌ها)در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع ديدگاه كل نگر در طب اسلامي و سنتي(مزاج‌ها)در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« صغري فيروزي» استاد و مشاور حوزه اظهار داشت: طب رايج در برخورد با بيماري از ابتدا به سراغ عضو يا اعضاء گرفتار شده مي‌روند يعني توجه دقيق خود را نه به تمام بدن به عنوان يك كل بلكه به يك عضو خاص معطوف مي‌دارند و سعي مي‌كنند آثار آن بيماري را در اجزاي هر چه كوچك‌تر مشخص سازند و اگر بتوانند اين پيگيري را تا حد سلول و مولكول نيز ادامه مي‌دهند.
وي افزود: در ديدگاه اجزا نگر كه طب جديد از آن تبعيت مي‌كند سعي مي‌شود تا يك كل را تا حد امكان به اجزاء تقسيم كرده خاصيت كل را از جمع بندي خاصيت اجزاء به دست آورند يعني در ديدگاه اجزا نگر ، كل هيچ گونه حيثيتي مستقل از اجزاي خود ندارد و خاصيت آن همان جمع جبري خواص اجزاء است.
مشاور حوزه بيان كرد: طب اسلامي و سنتي در پرتو چنين فلسفه اي بدن انسان را تنها مجموعه اي از اجزاء كه با يكديگر ارتباط مكانيكي دارند تلقي نمي كند بلكه براي بدن نوعي مديريت مستقل قائل است كه از آن تعبير به مزاج مي كند و از لحاظ فيزيولوژيك نيز به جاي آنكه سراغ بسياري از اختلال ها و آسيب ها را منحصراً در اجزاي بدن بگيرد، آن ها را در درجه‌ي اول معلول اختلال مزاج مي داند. پزشكان طب اسلامي و سنتي با تقسيم بندي مزاج انسان به گرم، سرد، تر و خشك، در صدد مداواي كلي بيمار برمي آمدند و تنها قلب، كليه يا درد يك عضو ملاك تعيين داروي آن ها نبود. يعني براي كل بدن شأن مستقلي قائل بودند و اختلال اجزاء را ناشي از برهم خوردن تعادل آن حقيقت كلي مي دانستند.
وي خاطر نشان كرد: علت بيماري‌ها عبارتند از: بعضي از بيماري‌ها مرگ هستند، بعضي از آن‌ها ثواب هستند؛ تنها دردي كه براي آن ثوابي نيست دندان درد است، بعضي از بيماري‌ها زشت هستند مانند جذام و جنون؛ در روايت است كه مومن جنون نمي‌گيرد، بعضي از آن‌ها از طرف خدا است، بعضي از بيماري‌ها خدا مي‌دهد تا دچار مريضي بزرگتر نشويم.

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع طب اسلامی: اخلاط‌های چهار گانه در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع طب اسلامی: اخلاط‌های چهار گانه در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« صغري فيروزي » استاد و مشاور حوزه اظهار داشت: در مورد مزاج ( اخلاط) و انواع آن و نقش آن ها در سلامت و بيماري احاديث فراواني وجود دارد. در برخي از اين احاديث، اساس خلقت موجودات را اخلاط دانسته و فرموده اند كه غذا بعد از هضم تبديل به اين اخلاط مي شوند. در بسياري از احاديث نيز اخلاط سرد و گرم را محور سلامت و بيماري و توجه به برقراري تعادل ميان آن ها را در امر درمان، ضروري دانسته اند.
وي افزود: امام رضا(ع) در رساله ذهبيه مي فرمايند: ‌خداي تعالي بنا نهاده جسم ها را بر چهار خلط كه عبارتند از سودا و صفرا و خون و بلغم كه دو خلط از آن ها گرم و دو خلط ديگر سرد مي باشدو ميان اين چهار خلط ، دو به دو اختلاف برقرار است به اين ترتيب كه از دو خلط گرم، يكي مرطوب و ديگري خشك و از دو خلط سرد نيز يكي مرطوب و ديگري خشك است.
مشاور حوزه بيان كرد: غذايي كه خورده مي‌شود تحت تاثير ترشحات دهان و معده و جويدن دندان‌ها و حركات دستگاه گوارش به يك ماده شبيه به آب كشك به نام كيموس معده تبديل مي‌شود. سپس اين ماده توسط رگ‌‍‌هاي ماساريگا به كبد وارد مي‌شود و آن‌جا نيز تحت تاثير حرارت كبدي تبديل به كيموس كبدي مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: كيموس كبدي خود شامل چهار نوع خلط به نام‌هاي صفرا، خون، سودا و بلغم است. اضافات صفرا در كيسه‌ي صفرا ذخيره و در مواقع نياز وارد اثنا عشر مي‌شود و هضم غذا را آسان مي‌كند. صفرا نماينده‌ي آتش مي‌باشد. دم يعني خون كه به صورت مايع و روان است و نماينده‌ي هوا مي‌باشد. بلغم مايعي شبيه به سفيده تخم مرغ است و وظيفه‌ي آن دفاع از بدن و حفاظت آن در برابر عناصر نامطلوب است. علم پزشكي مدرن امروزي رسوبات خون يا سديم ان خون را سودا مي‌نامند كه اضافات آن در طحال انسان ذخيره مي‌شود.

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع بخل دشمن آسايش زندگي در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع بخل دشمن آسايش زندگي در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: تفكري كه دارايي و ثروت را منشاء خوش‌بختي مي‌داند از يك سو به طمع دچار مي‌شود تا مال بيشتري گرد آورد و از سوي ديگر به بخل روي مي‌آورد تا مال را مدت بيشتري نزد خود نگه دارد و از تلف شدن آن جلوگيري كند و بدبن وسيله از زندگي لذت بيشتري ببرد اما آن‌چه اتفاق مي‌افتد چيز ديگري است. شخص بخيل در حقيقت رنج و غم و فشار رواني را نزد خود پايدار مي‌گرداند. بخيل، با هدف ثروتمندي بخل مي‌ورزد ولي در حقيقت به سوي فقر مي‌شتابد.
وي بيان كرد: امام علي(ع) مي‌فرمايد: در شگفتم از بخيل كه به سوي فقر و ناداري‌اي كه از آن گريزان است مي‌شتابد و توانگري و ثروتي را كه در پي آن است از دست مي‌دهد. او در دنيا مانند تهي دستان به سر مي‌برد و در آخرت، همچون توانگران حسابرسي مي‌شود. همچنين بخيل در اجتماع چيزي جزء مذمت و خواري كسب نمي‌كند. دوستان خود را از دست مي‌دهد و اقوام و خويشاوندان با او قطع رابطه مي‌كنند.
خانم فقيهي خاطر نشان كرد: بخل فشار رواني را افزايش مي‌دهد و آسايش را از انسان مي‌گيرد. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: بخيل كمتر از هر كسي آسايش دارد. پس اين‌كه افراد بخيل تصور مي‌كنند ثروتمند هستند توهمي بيش نيست. او فقيري است كه براي ديگران جمع مي‌كند و براي آنان خزانه‌داري مي‌كند و خود بيش از حقوق ناچيزش چيز ديگري دريافت نمي‌كند. آن‌چه واقعيت دارد اين است و ان‌چه او مي‌پندارد توهم است. ريشه‌ بخل سوء ظن به خداوند است.
وي افزود: اگر نگراني نسبت به آينده زياد باشد باعث مي‌شود فرد در زندگي آرامش نداشته باشد ميل به داشتن امكانات بيشتر حرص، طمع و ولع در فرد بيشتر مي‌شود. هر چه حرص در زندگي بيشتر باشد ممكن است او را از آرامش در زندگي دور كند. وقتي فرد بداند خداوند روزي او را مقدر كرده است و به اين اعتقاد داشته باشد ديگر حرص زدن معنا ندارد.
مدير حوزه خاطر نشان كرد: قناعت كليد رضايت‌مندي است وقتي شخص نسبت به روزي خود قانع باشد حرص نمي‌زند. تفاوت فرد قانع با حريص در آرامش است. پيامبر(ص) مي‌فرمايد: آگاه باشيد كه براي هر كس روزي است كه ناچار به او مي‌رسد اگر كسي به آن راضي باشد خداوند به آن روزي بركت مي‌دهد حتي اگر كم باشد. اما اگر كسي نسبت به آن راضي نباشد اين روزي بركت ندارد و نياز خود را هم نمي‌تواند برآورده كند.

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع آرامش در زندگی در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كلاس‌هاي درّ و صدف 14 با موضوع آرامش در زندگی در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« زینب فقیهی» مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: انسان و زندگي مفاهيمي هستند كه هرگز از يكديگر جدا نمي‌شوند پس تا انسان هست، بايد زندگي كند. بشر در جستجوي خوش‌بختي است و در پي آن است كه به زندگي رضايت‌مندانه دست يابد. رضايت خواهي ويژگي فراگير تمام انسان‌ها است. رضامندي بستر موفقيت و كام‌يابي است. بدون رضامندي امكان پيشرفت و موفقيت وجود ندارد.
وي افزود: انسان‌هاي موفق كساني هستند كه با زندگي خود مشكلي ندارد نه اينكه در زندگي مشكلي ندارد. مشكل داشتن در زندگي يك چيز و مشكل داشتن با زندگي چيز ديگر است. در بيشتر موارد انسان‌هاي موفق با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم كرده‌اند؛ اما احساس نارضايتي از زندگي نداشتند. رضامندي از زندگي يكي از رازهاي ناشناخته‌ي زندگي انسان‌هاي موفق است.
خانم فقيهي بيان كرد: بسياري از افرادي كه به امكانات خوش‌بختي دست مي‌يابند ولي احساس خوش‌بختي را تجربه نمي‌كنند و برعكس، بسياري از كساني كه فاقد امكانات خوش‌بختي‌اند، از احساس رضايت از زندگي برخوردارند. به نظر مي‌رسد ميان تمكن مالي و رضايت از زندگي رابطه‌ي علت و معلول برقرار نيست.
وي افزود: اگر نگرش انسان به زندگي واقع گرايانه باشد، انتظارات او از زندگي نيز واقع گرايانه خواهد بود و در پي آن، احساس او از زندگي نيز واقع بينانه خواهد شد. هماهنگي انتظارات با واقعيت‌ها، كلان شرط شاد زيستن و رضايت از زندگي است. مصيبت‌ها و بلاها از زمينه‌هاي بسيار مهم در نارضايتي است. اندوه و افسردگي و نارضايتي از پيامدهاي بلاهاي زندگي به شمار مي‌روند. امام علي(ع) مي‌فرمايد: هر كس دنيا را بشناسد از بلاهاي آن اندوهگين نمي‌شود.
مدير حوزه خاطر نشان كرد: معمولا اين‌گونه مي‌پنداريم شادماني و رضا‌مندي، ضد سختي و گرفتاري است اما اين تصور نادرست است هيچ تلازمي ميان اين دو برقرار نيست. پس مي‌توان در ميان مشكلات و سختي‌ها، خرسند و شادمان بود. رضايت از زندگي را با بازنگري در تفكرات و اصلاح آن‌ها مي‌توان به دست آورد. واقعي شدن تفكرات به واقعي شدن انتظارات منجر مي‌شود و همين امر، كلان شرط شاد زيستن و رضامندي از زندگي است.

برگزاری نشست اخلاق با موضوع شرح خطبه 16 نهج البلاغه با حضور «حجت‌الاسلام قدرت اله سعيدي » در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست اخلاق با موضوع شرح خطبه 16 نهج البلاغه  با حضور «حجت‌الاسلام قدرت اله سعيدي » در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

« حجت‌الاسلام قدرت اله سعيدي » استاد قرآن، مبلغ و استاد اخلاق حوزه‌هاي علميه اظهار داشت: امام علي(ع) در خطبه 16 نهج البلاغه مي‌فرمايد: اصل و اساس كتب الهي و ارسال پيامبران براي اين‌كه تاسي به خدا و تشبه به خدا پيدا كند.. فلسفه همه چيز اين است كه ظاهر و باطن انسان شبيه ذات اقدس خدا شود.
وي افزود: خداوند عالم را به سوي پاكي قرار داده است. اگر موجوداتي مرده باشند اين عالم دستور دارد كه آن را تجزيه كند و به سوي پاكي برود. قرآن جلوه خدايي است. علوم قرآن، علم خدا است و علم بي‌نهايت است و چون خداوند از بين نمي‌رود پس اين قرآن هم الي الابد است.
حجت‌الاسلام سعيدي خاطر نشان كرد: اگر انسان با قرآن انس گرفت ابدي مي‌شود چون راه‌كارهاي آن ابدي است. پيامبر(ص) مي‌فرمايد: اين كتاب يك طنابي است يك سر آن دست خدا است و ديگري در دست بنده است بخوانيد و بوسيله آن بالا بياييد. پيامبر اسوه است. هر كس بخواهد عزيز شود خودش را شبيه پيامبر(ص) و قرآن كند. افرادي كه بخواهند شبيه خدا شوند بايد از لحظه لحظه ماه رجب، شعبان و رمضان استفاده كنند.
وي خطاب به طلاب بيان كرد: هر كس كه بخواهد به عشق خدا برسد بايد طلبه‌اي با جلوه‌ي خدايي باشد. خداوند پيامبر را فرستاد تا دعوت كننده به حق باشد طلبه هم بايد اين گونه باشد چون هدفش شبيه به پيامبر(ص) است. كاري كنيد هيچ كلام خلافي از دهان‌تان خارج نشود اول بايد خودتان را بسازيد و بعد به سراغ مردم برويد. از طريق قرآن و خواندن نوافل انسان را كن فيكون كنيد. به سوي ايمان و پاكي حركت كنيد و از كتاب خدا دور نشويد.

برگزاری نشست اخلاقي وي‍ژه ماه مبارك رمضان با موضوع شرايط قبولي اعمال در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری نشست اخلاقي وي‍ژه ماه مبارك رمضان با موضوع شرايط قبولي اعمال در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« حجت‌الاسلام سيد رضا هاشمي» مبلغ و استاد حوزه اظهار داشت: اولين دعايي كه در ماه رمضان وقتي به هم مي‌رسند مي‌گويند طاعات و عبادات شما قبول باشد. امام صادق(ع) مي‌فرمايد: اگر مردم مي‌ديدند چقدر اعمال از آسمان‌ها برمي‌گردد مي‌گفتند خداوند هيچ اعمالي را نمي‌پذيرد.
وي افزود: شرايط قبولي اعمال عبارتنداز: ولايت اميرالمومنين: روايت داريم: به خدا قسم آن اسماء حسنا خدا كه خدا هيچ عملي را قبول نمي‌كند مگر با معرفت و شناخت ما اهل بيت؛ كسي كه دوست‌دار دشمن ما باشد خداوند عملي را از او قبول نمي‌كند. تقوا: خداوند فقط از باتقواها قبول مي‌كند. عقل و معرفت: امام صادق(ع) مي‌فرمايد: هر چه معرفت ما به خدا و ائمه اطهار بيشتر باشد ميزان قبولي اعمال بيشتر مي‌شود و ثواب اعمال بالاتر مي‌رود.
استاد حوزه خاطرنشان كرد: موارد ديگر از شرايط قبولي اعمال عبارتند از: اخلاص: امام علي(ع) مي‌فرمايد: چيزي از اعمال شما پذيرفته نمي‌شود مگر آن مقداري كه در آن اخلاص باشد.حفظ زبان: پيامبر(ص) مي‌فرمايد: كسي كه زبانش حفظ نكند عملي را انجام نداده است كسي كه مي‌خواهد در اخلاقيات به جايي برسد قدم اول حفظ زبان است. هر چيزي كه به زبان آمد نگوييد و هر چيزي را به دين خدا نسبت ندهيد.

برگزاری كارگاه شناخت عملياتي و شناخت از خود در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری كارگاه شناخت عملياتي و شناخت از خود در مدرسه علمیه خواهران الزهرا علیها السلام گراش

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: تعريف شناخت از خود اين است كه فرد باورهاي ديني و غير ديني خود را بشناسد. گرایش های سیاسی خود را بداند چون در چند سال پیش غالب اختلافات زناشویی ریشه در اختلاف های سیاسی زوجین داشته است که منجر به طلاق بسیاری از زوجین شد.
وي افزود: یکی از ملاک های مهم در شناخت خود اين است كه فرد بايد میزان‌ پایبندی به مذهب را با مصاديق ذكر كند. ملاك ديگر ویژگی های خانوادگی: ویژگی های کلی خانواده شامل: خانواده ی شلوغ، خواهر و برادران شوخ طبع، یتیم هستیم یا خیر، وضعیت اقتصادی ، وضعیت مهمانی ها، طلاق والدین، هزینه های زندگی و… است. خیلی از طلاق های امروزه دلیلش عدم‌مسئولیت پذیری همسر و عدم توانایی در مدیریت مالی خانواده که این ویژگی ها در شخص، به ویژگی های خانواده برمیگردد؛ غالب اخلاق های شخصی ریشه در خانواده دارد.
خانم فقيهي: فرد بايد ویژگی های فرهنگی هرمنطقه را بشناسد. این اختلاف ممکن است از افراد یک استان اما دو شهر مختلف باشند؛ خرید جهیزیه در برخی مناطق برعهده دختر و در برخی مناطق بر عهده پسر، این اختلاف ها باید در مراحل خواستگاری بحث شود. فرد بايد اقتصاد خود و همسرش را بشناسد اين جزو مواردی است که باید در مراحل ابتدایی شناخت مورد بررسی قرار بگیرد.
وي بيان كرد: سن، تحصیلات، شغل داشتن‌ شغل مناسب از ویژگی های مهم شخص است. در همان مراحل ابتدایی درخواست شغل مشخص کنید. قبل ازدواج برای شغل مناسب سختگیری کنید اما اگر بعد ازدواج شغلش را از دست داد به فکر راهکار برای حل مشکل باشید. فرمول دوست یابی: درمورد روابط با دوستانشان بپرسید. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که نسبت به روابط دوستانه همسر خود حساس هستید این مشکل را قبل از رفتن زیر یک سقف حل کنید.

جلسات آموزشي كانون دانش آموختگان، چشمه سار توفيق 10 با حضور 100 نفر از دانش آموختگان در مدرسه علميه حواهران الزهرا(س) گراش

جلسات آموزشي كانون دانش آموختگان، چشمه سار توفيق 10 با حضور 100 نفر از دانش آموختگان در مدرسه علميه حواهران الزهرا(س) گراش

« معصومه شكاري » استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پيامبر(ص) مي‌فرمايد: هر كس براي آموزش و تعليم علمي از خانه خارج شود ثواب هزار سال روزها روزه‌داري و شب‌ها شب زنده‌داري را دارد و ملائكه بال هاي‌شان زير پاي او مي‌گستراند و پرندگان آسمان و جنبندگان دريا و خشكي بر او درود مي‌فرستند و خداوند ثواب هفتاد صديق بر او نازل مي‌كند و هر خيري كه در دنيا باشد ثواب اين از همه آن‌ها بالاتر است.
وي افزود: در تبليغ همه طلبه‌ها وظيفه دارند با توجه به توانايي خود كار كنند چرا كه در قبال امام زمان(عج) مسووليت دارند و تا ابد كارمند امام زمان(عج) هستند. طلبه‌ها بايد پاسخگويي مسائل شرعي باشند البته بايد تسلط كامل به مسائل داشته باشند و بايد در اين زمينه تلاش كنند

برگزاری نشست اخلاقی با موضوع خودكاوي در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی  با موضوع خودكاوي در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« زينب فقيهي » مدير حوزه اظهار داشت: امام علي(ع) مي‌فرمايد: كسي كه خودش را بشناسد به سعادت و رستگاري بزرگ مي‌رسد و كسي كه بيش از همه خودش را بشناسد بيش از همه از پروردگار خوف دارد.
وي افزود: علما مي‌گفتند: بعضي وقت‌ها وضو بگيريد و رو به قبله بنشينيد و تسبيح در دست بگيريد و بگوييد من چه كسي هستم؟ اين مقدمه‌اي است براي اين‌كه خود را بشناسيم. امام علي(ع) تعجب مي‌كنم از كسي كه به دنبال گم شده خود مي‌گردد اما به دنبال خودش نمي‌گردد.
مدير حوزه خاطر نشان كرد: افراد بايد به خودكاوي خود بپردازند. از آيت الله مصباح پرسيدند خودكاوي چيست؟ فرمود: فرد بايد با تامل و دقت در وجود خود به تفكر بپردازد. بينديشد با اين شرايط فعلي چه توانايي‌هايي دارد. اگر استعدادهايش را شناخت مي‌تواند هدفي كه به سعادتش منجر مي‌شود را انتخاب ‌كند و در مسيري گام بردارد كه به سعادت منتهي مي‌شود.
وي بيان كرد: هر چه فرد اميدش به زندگي بيشتر باشد موفقيت و پيشرفتش بيشتر است. آن افرادي كه مثبت نگر هستند كمتر دچار بيماري و افسردگي مي‌شوند و اعتقاد و ايمانش به خدا بيشتر است. اين افراد در مواجهه با بزرگترين مشكل باز هم به زندگي اميد دارند.

برگزاری دوره امر به معروف و نهی از منکر در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری دوره امر به معروف و نهی از منکر در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« سجاد باقری » مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهر گراش اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر دو واجب مهم اسلامی است که سلامت جامعه و ارزش‌های اسلامی را تضمین و حفظ می‌کند. دین مقدس اسلام برای سلامت افراد جامعه و اجرای صحیح احکام الهی، تمام افراد جامعه را موظف کرده که بر اعمال یکدیگر نظارت کنند و بدون هیچ گونه ترس، جلوی تخلفات یکدیگر را بگیرند. امر به معروف و نهی از متکر، بسیج عمومی برای ریشه کن کردن فساد و ایجاد جامعه‌ای سالم است.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی اسلام و از مهم‌ترین و عظیم‌ترین فرایض دینی است. این اصل مهم در قرآن و سیره‌ی معصومین(ع) مطرح شده است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند جانشین خداوند در زمین و جانشین خدا و کتاب خداست.
آقای باقری خاطر نشان کرد: اگر از ابتدا جلوی منکر گرفته نشود و مردم سکوت اختیار کنند، انجام گناه عادی می‌شود و در گام بعدی، خودشان مرتکب گناه خواهند شد و بعد، از گناه خشنود می‌شوند، سپس دیگران را به گناه تشویق می‌کنند، سپس در برابر کسانی که اهل گناه نیستند موضع گیری می‌کنند.
وی بیان کرد: ترک این مسئولیت مهم اجتماعی پیامدهایی دارد که عبارتند از: وارونه شدن شخصیت فرد: ترک امر به معروف موجب می‌شود ارزش‌های فرد تغییر کند، شریک شدن در گناه گناه‌کاران: امام صادق(ع) می‌فرماید: هر کس همسایه‌ی گنهکاری داشته باشد و او را از گناه منع نکند با او شریک جرم است. شیوع فساد: پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر معصیت پنهانی انجام شود فقط به خود شخص آسیب می‌رساند و اگر علنی و آشکارا انجام شود و با او برخورد نشود همه آسیب می‌بینند.
آقای باقری افزود: کسی که دیگران را به خوبی‌ها و ارزش‌ها دعوت می‌کند برای آن‌که در عملش موفق باشد باید صفات و شرایطی داشته باشد که عبارتند از: برخورد شایسته و چهره‌ی گشاده، گفتار نرم، حوصله و بردباری، کار برای خدا، صبر و تحمل و با معروف و منکر آشنایی داشته باشد.

برگزاری جشن ولادت حضرت زهرا(س) و گرامی‌داشت روز مادر در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

برگزاری جشن ولادت حضرت زهرا(س) و گرامی‌داشت روز مادر در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام گراش

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: ارزش فاطمه زهرا(س) به عبوديت و بندگي خدا است. اگر بندگي خدا در فاطمه زهرا(س) نبود او صديقه كبري نبود. صديق يعني كسي است كه آن‌چه را مي‌انديشد و مي‌گويد صادقانه در عمل آن را نشان مي‌دهد. انقدر حضرت در محراب عبادت ايستاد! ما هم بايد در محراب عبادت بايستيم ما هم بايد ذكر خدا بگوئيم و محبت الهي را روز به روز در دل زياد كنيم.
وی افزود: حضرت زهرا(س) از وي‍ژگي‌هاي خاصي برخوردار بودند كه اين ويژگي‌ها خاص حضرت بود. به همين خاطر روز تولد حضرت را روز مادر نامگذاري كرده‌اند. پيامبر(ص) به سلمان فرمود: اي سلمان هر كس فاطمه را دوست بدارد در بهشت كنار من خواهد بود. محبت فاطمه زهرا(س) ما را از جهنم جدا مي‌كند و بهشتي مي‌كند.
مدیر حوزه خاطر نشان کرد: حضرت زهرا(س) مي‌فرمايد: هر كه بر پدرم رسول خدا(ص) و بر من به مدت سه روز سلام كند خداوند بهشت را بر او واجب مي‌گرداند، چه در زمان حيات و يا پس از مرگ باشد. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: اگر كسي فاطمه را خشمگين كند، خدا را خشمگين كرده است. اگر كسي او را خشنود كند خدا را خشنود كرده است.
وی بیان کرد: اين دختر چقدر عظيم المنزله است كه پيامبر اكرم(ص) در مقابل مردم و در ملاء عام راجع به او اين‌گونه حرف مي‌زند. اين مساله‌ي عادي نيست. اگر ما اين روايت و سخن پيامبر را سر لوحه زندگي خودمان قرار دهيم و با توجه به آن در كارهاي روز مره خود مرور كنيم ببينيم چقدر در شبانه روز كاري را كه انجام مي‌دهيم مورد رضايت خدا و حضرت زهرا(س) است.

جلسه اولیاء و مربیان با حضور «زینب فقیهی» مدیر حوزه و استاد دانشگاه با حضو140 نفر از اولیاء طلاب درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س)

جلسه اولیاء و مربیان با حضور «زینب فقیهی» مدیر حوزه و استاد دانشگاه با حضو140 نفر از اولیاء طلاب درمدرسه علمیه خواهران ‌الزهرا(س)

« زینب فقیهی » مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: خداوند در سوره هل اتي ملاك انتخاب حضرت زهرا(س) را فقط رضاي خدا و لقاي خداوند بيان كرده است. افراد هم بايد در هر كاري رضاي خداوند را مد نظر داشته باشد. انتخاب افراد بايد از روي آگاهي باشد. از جمله انتخاب‌ها، انتخاب رشته تحصيلي است.
وی خطاب به مادران طلاب بیان کرد: رشته‌اي كه فرزندان شما انتخاب كرده‌اند درس طلبگي است. فرزندان شما پا به اين مكان مقدس گذاشتند تا حضرت زهرا(س) را بيشتر بشناسند. خود به خود با ورودشان به اين مكان براي خود امنيتي بوجود آورده‌اند. افرادي هستند كه قبلا دانشگاه بوده‌اند اما به آن چيزي كه مي‌خواستند نرسيده‌اند.
خانم فقیهی خاطر نشان کرد: فرزندان شما سربازان امام زمان(عج) و كنيزان حضرت زهرا(س) هستند و اين يك افتخار است. اگر اين توفيق و لطف شامل حال فرزندان شما شده است كه وارد اين مكان مقدس شوند قطعا اين توفيق از جانب شما بوده است. اگر ارادت شما به حضرت زهرا(س) نبود قطعا اين توفيق شامل حالشان نمي‌شد.
وی افزود: يك سري افراد كه از دين سر در نمي‌آورند ارزش طلبه‌ها را نمي‌دانند اما بدانيد ارزش شما محفوظ است. كسي كه بايد قدر شما را بداند مي‌داند. فرزندان شما كه طلبه‌ شده‌اند وسيله‌‌ي ارتباط بين خلق با خدا هستند.

کارگاه آموزشی آمادگی در مقابل مخاطرات در مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گراش

کارگاه آموزشی آمادگی در مقابل مخاطرات در مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گراش

« شهلا حسینی» مربی امداد و کمک‌های اولیه شهر گراش اظهار داشت: مخاطره یعنی هر چیزی که بتواند باعث خسارت یا آسیب شود، این آسیب یا خسارت می‌تواند جانی یا مالی باشد یا باعث اختلال در روال عادی کارها شود.
وی افزود: آمادگی عمومی در برابر حوادث و بلایا موجب کاهش ترس و اضطراب و نیز کاهش خسارات ناشی از سوانح می‌شود. جامعه، خانواده و شهروندان باید بدانند که به هنگام وقوع آتش سوزی چه باید بکنند و به هنگام وقوع طوفان، زلزله یا سیل به کجا پناه ببرند. مردم باید آماده باشند تا به هنگام ضرورت خانه‌های خود را ترک کنند و در پناه‌گاه‌های عمومی استقرار یابند. مردم با انجام اقداماتی می‌توانند دامنه خسارات ناشی از سوانح را کاهش داده یا به طور کلی خود را از گزند خطر دور نگه دارند.
خانم حسینی خاطر نشان کرد: آمادگی با مخاطرات به این دلیل ضرورت دارد چون حوادث و بلایا سالیانه جان صد هزار نفر را می‌گیرد و این حوادث برای افراد می‌تواند عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد. اگر حوادث و بلایا روی دهد دولت و سازمان‌های امداد رسان اقدام به ارائه کمک خواهند کرد اما شهروندان نیز خود باید آماده باشند. امداد رسانان بلافاصله در محل وقوع سانحه حضور پیدا نخواهند کرد و گاهی ممکن است در جایی دیگر سرگرم امداد رسانی باشند.
وی بیان کرد: بعد از وقوع حادثه و بلایا ممکن است به دلیل وسعت ناحیه‌ی آسیب دیده، نبود ارتباطات و مسدود شدن راه‌های دسترسی، برای مدت معینی باید به امکانات خود متکی باشند. برای آمادگی در برابر چنین شرایطی می‌توان در هر منطقه‌ای تعدادی از افراد را در قالب تیم‌های مردمی آموزش داد. اعضای این تیم‌ها در مورد شناخت حوادث احتمالی و روش‌های آمادگی در برابر آن‌ها و نیز مهارت‌های اساسی سازماندهی، آموزش می‌بینند، به طوری که بتوانند تا زمان رسیدن نیروهای کمکی به بقیه افراد کمک کنند. به این افراد آموزش‌هایی در مورد آمادگی در برابر حوادث، ایمنی در برابر حریق، ارائه کمک های اولیه پزشکی، انجام عملیات جستجو و نجات اولیه، سازماندهی تیمی و آشنایی با حمایت روانی آسیب دیدگان به هنگام وقوع حوادث و بلایا ارائه می‎شود.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران الزهرا س گراش

« حجت‌الاسلام سید محمد باقر بخشایش پور » امام جمعه گراش، اظهار داشت: اگر بنا داریم به سعادت حقیقی و کمال برسیم باید مواظب حجاب‌هایی باشیم که دست و پای انسان را در راه رسیدن به سعادت و کمال می‌بندد. اغلب افراد در خواب غفلت به سر می‌برند گاهی فرد با یک حدیث و نکته اخلاقی از خواب غفلت بیدار می‌شود و گاهی اوقات فرد وقتی به لبه پرتگاه(مرگ) رسید از خواب غفلت بیدار می‌شود. که هیچ فایده‌ای ندارد چون عرصه، عرصه عمل نیست.
وی افزود: یکی از مواردی که انسان بعد از مرگ از خواب غفلت بیدار می‌شود، هنگامی است که او را وارد قبر می‌کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید: سخت‌ترین حالت برای میت زمانی است که او را سرازیر در قبر می‌کنند و راه نجات از آن مداومت بر خواندن زیارت عاشورا است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: بیشترین مرگ و میر دوران آخر الزمان بخاطر بیماری‌های جسمی نیست بلکه بخاطر گناهانی است که فرد انجام داده است. گاهی اوقات یک اشتباه کوچک انسان را به درجه اسفل السافلین می‌برد.
حجت‌الاسلام بخشایش پور خاطرنشان کرد: در این‌جا به دو نمونه از غفلت اشاره می‌کنم که عبارتند از: غفلت از عمر: انسان نمی‌داند چند سال دیگر عمر می‌کند در نتیجه باید عمرش را در راه‌های پسندیده و الهی صرف کند. خدا کند انسان در آخرین ساعات عمر خود در وادی بندگی خدا باشد نه در وادی شیطان باشد. غفلت از مرگ: باید یاد مرگ را در دستور اول و آخر کار خود قرار دهیم.
وی بیان کرد: جدا شدن از واسطه‌های فیض الهی باعث غفلت افراد می‌شود که این واسطه‌های فیض همان اهل بیت(ع) هستند. دست ما نباید از دست اهل بیت(ع) کوتاه شود چون در این صورت زمین می‌خوریم. خیلی از لغزش‌ها مانند: حرص، طمع، غیبت، دروغ، تهمت، حسد و… وجود دارد که دست ما را از دست اهل بیت(ع) کوتاه می‌کند. باید ارتباط ما با اولیای الهی قوی باشد. باید اعمال خود را محاسبه کنیم و ببینیم آیا وجود ما برای دین مفید است یا مفید نیست.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع نقش باورهای دینی در رفع آسیب‌های اجتماعی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران الزهرا گراش

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع نقش باورهای دینی در رفع آسیب‌های اجتماعی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در مدرسه علمیه خواهران الزهرا گراش

« خسرو حسن زاده » استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برای دین سه تعریف وجود دارد: عام: مجموعه‌ای از تعالیم اخلاقی، اعتقادی و دستورات و مقررات است. در این تعریف تمام ادیان الهی و غیر الهی شامل می‌شود. خاص: مجموعه‌ای است از اعتقادات، اعتقاد به این‌که جهان و انسان آفریدگاری دارد و دستورات عملی متناسب با آن اعتقاد برای بشر وضع کرده است. چون محور خدا است در نتیجه مکاتب غیر الهی را در بر نمی‌گیرد از این منظر دین دو بخش دارد: بخش نظری که همان اعتقادات است و باور به آن لازم است و بخش عملی که شامل اخلاق و احکام است.
وی افزود: دین به معنای اخص: همان دین اسلام است. آن بخشی که از همه مهم‌تر است بخش عقاید است. آسیب‌های اجتماعی میدان‌های متفاوتی(فرهنگی، سیاسی، باورهای قومی، ملی و امنیتی) دارد. در اینجا سه نظر وجود دارد که آیا دین در همه میدان‌ها ورود می‌کند یا خیر؟ جواب به این صورت است که چون این مقوله‌ها در باور، تفکر و عملکرد افراد موثر است پس اگر دین بخواهد افراد را هدایت کند باید به این مقوله‌ها توجه کند پس نتیجه می‌گیریم دین در این عرصه‌ها ورود می‌کند.
آقای حسن زاده بیان کرد: بعضی گفته‌اند دین نمی‌تواند همه عرصه‌ها را پوشش دهد. چون قرآن یک حجم ثابت از آیات و سوره‌ها است. به طور طبیعی آن حجم از الفاظ و کلمات نمی‌تواند پاسخگوی حوزه‌های گوناگون باشد. پاسخ این گونه است که دین به همه مقوله‌ها پرداخته است بخشی از پردازش دین به این مسائل در نص است، بخشی در سیاق آیات و در تفسیر معصومانه‌ای که از دین به عمل می‌آید. از طرفی ابزار شناخت در انسان حواس، عقل و فطرت است این ابزار در ساختار انسان سرشته شده است خداوند برای تکمیل خلاء معرفت بشر پیامبرانی را فرستاده و قرآن را نازل کرده است. انسان به کمک این‌ها می‌تواند به شناخت جامع، کامل، لازم و کافی دست پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: بعضی گفته‌اند همه عرصه‌ها را پوشش می‌دهد و یک عده هم گفته‌اند هم دین می‌تواند هم نمی‌تواند همه عرصه‌ها را پوشش دهد. چون قوانین دین ثابت است و نیاز انسان‌ها متغیر است در نتیجه نمی‌تواند همه عرصه‌ها را پوشش دهد. در پاسخ به این قسمت به این صورت است که دین یک روح کلی دارد و یک شکلی دارد که تعالیمش متغیر است. اصول ثابت است اما شکل و نحوه اجرایی آن متغیر است. متغیرها ریشه در ثابت‌ها دارد. دین در بحث هدایت انسان از هیچ چیز فروگذاری نمی‌کند. خداوند پیامبر را فرستاد که حجت بر انسان‌ها تمام شود بنابراین اگر دین به همه این‌ها نپردازد حجت بر ما تمام نمی‌شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: سه کار اساسی دین در حوزه آسیب‌های اجتماعی عبارتند از: معرفی علل و عوامل آسیب‌های اجتماعی که این علل یا درونی یا بیرونی یا بصورت ترکیبی است. اگر علل درونی باشد دو نظریه مطرح می‌شود انتخاب آزاد و ضعف شخصیت انسان؛ قرآن به نوعی این دیدگاه را قبول دارد. قرآن نظریه ضعف شخصیت را هم قبول دارد. وقتی عقل اسیر نفس شد و انسان در نبرد با نفس اماره اسیر می‌شود و شکست می‌خورد؛ و کسی که پیرو هوای نفسش باشد خدا او را گمراه می‌کند. این گمراهی، ثانویه است چون خداوند از ابتدا انسان را گمراه نمی‌کند خود انسان است که زمینه را فراهم می‌کند و از هدایت دور می‌شود. قرآن عوامل درونی را قبول دارد به عنوان عامل نه علت تامه بلکه بعنوان علت ناقصه اما انحصار انحراف را صرفا در عوامل درونی قبول نمی‌کند.
وی افزود: قرآن عامل بیرونی را هم قبول دارد اما نه بعنوان علت تامه؛ قرآن نظریه ترکیب را قبول دارد و قرآن می‌فرماید: رفتار نابهنجار بر اساس سه متغیر شکل می‌گیرد که این متغیرها در هم اثر می‌گذارند و از هم اثر می‌پذیرند. ساختار وجودی انسان اقتضای انحراف را دارد انسان ترکیبی است از عقل و نفس این ترکیب می‌تواند فساد ایجاد کند. هیچ انسانی بد ذات و بد سرشت نیست فطرت همه الهی است. چون ظرفیت انسان‌ها محدود است و از طرفی وقتی نفس بر انسان غالب شد انسان به سمت انحراف کشیده می‌شود. کار دیگر دین: طبقه بندی آسیب‌های اجتماعی است و استراتژی دین در برخورد با آسیب‌های اجتماعی و دین در این قسمت دو روش دارد: ریشه زدایی: با پیشگیری یا درمان ریشه آفت را قطع می‌کند و روش دیگر مجازات است.

ادامه »

نشست اخلاقی به مناسبت امامتی امام زمان(عج) با موضوع: شرح زیارت آل یاسین و بیان ویژگی‌های یاران امام زمان(عج)

نشست اخلاقی به مناسبت امامتی امام زمان(عج) با موضوع: شرح زیارت آل یاسین و بیان ویژگی‌های یاران امام زمان(عج)

«زینب فقیهی» مدیر حوزه و استاد دانشگاه اظهار داشت: در زیارت آل یاسین می‌خوانیم سلام بر تو ای دعوت‌گر خداوند و مربی آیات او؛ در این فراز از زیارت حضرت اشاره به دو ویژگی نموده و خود را دعوت کننده به سوی خدا و مربی آیات او معرفی می‌نماید. از جمله صفات امام زمان(عج) و القاب آن حضرت«داعیَ اللهَ» است؛ یعنی کسی که انسان‌ها را به سوی خدا دعوت می‌کند، «وَ رَبّانِیَّ آیاتِه»؛ سلام بر کسی که پرورش‌دهنده‌ی موجودات و مخلوقات است.
وی افزود: ربّ بطور مطلق از صفات خداوند است و به معنی پرورش دهنده می‌باشد اما اگر این کلمه برای غیر خدا بکار رود با یک قید به کار برده می‌شود در این زیارت‌نامه نیز از امام با قید«وَ رَبّانِیَّ آیاتِهِ» یاد شده است. امام زمان پرورش دهنده جهان هستی است. این خاندان، خاندانی هستند که حتی اگر مسیحیان و یهودیان به آن‌ها متوسل شوند و دست نیاز به سوی آن‌ها دراز کنند آن‌ها را نا امید نکرده و از خود نمی‌رانند.
خانم فقیهی بیان کرد: این‌ها امام بشریت هستند. امام زمان(عج) فقط امام شیعیان نیست، بلکه امام زمان و ولیّ عصر است. او پرورش‌دهنده‌ی تمام آیات الهی و مخلوقات خدا است و منحصر به شیعه نمی‌باشد. شیعه مفتخر است که تابع این امام و دنباله‌رو او است. در این‌جا به برخی از ویژگی‌های یاران اشاره می‌نماییم: معرفت و محبت: هر چه شناخت بیشتر باشد محبت شدیدتر و عمیق‌تر خواهد شد و معرف و محبت نسبت به امام به انسان کمک می‌کند تا از آزمون سربلند بیرون آید. زهد و پرهیزگاری: منتظر واقعی کسانی هستند که در سایه‌ی معرفت، نفس خویش را از حب دنیا خالی می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: ایمان راسخ: ایمان ثمره‌ی معرفت صحیح و حقیقی است. هر چه معرفت بیشتر باشد ایمان نیز قوی‌تر است. عبادت و معنویت: یاوران امام زمان(عج) در عبادت از پیشوای خود الگو گرفته‌اند و روزها و شب‌ها را با ذکر و یاد خدا سپری می‌کنند. امام علی(ع) در وصف این افراد می‌فرماید: مردان شب زنده‌دارتری که زمزمه‌ی نمازشان مانند نغمه‌ی زنبوران کندو به گوش می‌رسد، شب‌ها را با شب زنده‌داری سپری می‌کنند و صبح‌ها بر فراز اسب‌ها خدا را تسبیح می‌کنند.
مدیر حوزه بیان کرد: وفای به عهد: یاران با وفای بقیه الله(عج) نیز نه تنها در اثر فتنه و فراز و فرودهای دوران غیبت، تعهد خود را در یاری امام خود فراموش نمی‌کنند بلکه هر روز عهد خود را با مولای خویش تجدید می‌کنند. ویژگی دیگر یاران امام زمان(عج) دفاع و حمایت از امام است.

نشست اخلاقی با موضوع ولایت

نشست اخلاقی با موضوع ولایت

،«حجت‌الاسلام مهدی جعفری» نماینده ولی فقیه گراش، در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش برگزار شد، اظهار داشت: ولایت از نظر اهل سنت به معنای محبت عام و دوستی است و از نظر شیعیان به معنای سرپرستی و محبت خاص؛ به طوری که ولی عهده دار امور متولی علیه است. ولایت امری مشکک است. انواع ولایت عبارتند از: ولایت خداوند: خداوند در قرآن می‌فرماید: خداوند ولی مومنان و پیامبر است و او متولی و عهده دار امر صالحین است. اوج ولایت، ولایت خداوند است.
وی افزود: ولایت خداوند همیشه مستقیم نیست مجرا دارد ولایت خداوند برای پیامبر و ائمه و افراد خاص مستقیم است اما برای افراد عام با واسطه است. ولایت انبیاء و اولیاء(ولایت ولی معصوم): هم ولایت تکوینی دارند هم تشریعی و اداره امور مخلوقات(ولایت) از طرف خدا به آن‌ها تفویض می‌شود. ولایت فقیه عالم(ولایت ولی غیر معصوم): کسی که دین را از انبیاء گرفته است و به مردم انتقال می‌دهد.
نماینده ولی فقیه گراش خاطر نشان کرد: فرق ولایت ولی معصوم از ولایت فقیه عالم، در این است که ولی معصوم، معصوم است اما فقیه عالم معصوم نیست اما پاک‌ترین فرد زمانش است، ولی معصوم انتخابش خاص و معین، شخص هم معلوم است اما ولی فقیه انتخابش عام و کلی، صفات آن معلوم است(صیانت نفس داشته باشد، آگاه به زمان باشند و …) اما مصداق آن معلوم نیست، فرد شخصا معین نیست اما شخصیتا معلوم است. در کشف کردن شخص(ولی فقیه)، خدا و ولی معصوم هم کمک می‌کنند به این صورت که ولی معصوم تصرف می‌کند در ذهن و دل خبرگان جامعه تا بتوانند این شخص را کشف کنند. ولی معصوم ولایت تکوینی دارد، ولی فقیه ولایت تکوینی ندارد اما ممکن است کرامتی از ولی فقیه صادر شود.
وی افزود: ولایت دیگر: ولایت مومنین نسبت به هم: خداوند در قرآن می‌فرماید: مومنان بعضی ولی بعضی دیگر هستند. این مومنی که ولی است تابع ولی فقیه است. ولایت پدر و مادر: خداوند در قرآن می‌فرماید: اگر پدر و مادر در راه معصیت و شرک خواستند از او اطاعت کنید ولایتش واجب نیست. روح تمام ولایت‌ها متابعت است و ولایت هم روح دین است. تا متابعت نباشد ولایت و محبت معنا ندارد. تا ولایت نباشد دین معنا ندارد. در اصل، دین به متابعت بر می‌گردد.

نشست اخلاقی با موضوع زی طلبگی

نشست اخلاقی با موضوع زی طلبگی

«حجت‌الاسلام محمد تقی حسین زاده» سخنران حرم رضوی اظهار داشت: بهترین رفیق، امام زمان(عج) است چون تنها کسی است که روزی صد بار برای ما دعا می‌کند. اگر نماز بخوانیم بدون یاد او، اگر دور هم باشیم بدون نام او عبادت که نیست بلکه خسارت است. هر چیزی طبق آدابش باشد نتیجه می‌دهد طلبگی هم آداب دارد. طلبه خوب کسی است که خودش را، راهش را و باورهایش را باور داشته باشد.
وی افزود: کسانی هستند که می‌گویند جایی نبود به خاطر همین طلبه شدیم این افراد به جای اینکه سرباز باشند سربار هستند به جای اینکه آبرو بیاورند آبرو می‌برند. آمادگی شنیدن متلک های بد را داشته باشید. باید بتوانید از خود دفاع کنید در این صورت خدا هم از شما دفاع می‌کند.
حجت‌الاسلام حسین زاده خاطرنشان کرد: اگر به شخص من و شما توهین کردند تحمل کنید ولی اگر به طلبگی توهین کردند تحمل نکنید اما با صبر و متانت جواب دهید نه با عجله، چون خشم مثل مستی است و طرف کاری می‌کند که نمی‌داند چه می‌کند. اگر ما حقیقت طلبگی را ببینیم دنیای ما شیرین‌تر است به شرط اینکه ما طلبگی را زیبا ببینیم.
وی بیان کرد: خداوند در سوره عصر انسان را به حق و صبر دعوت می‌کند برای دعوت به حق باید صبر داشته باشیم. توکل بر خدا، توسل به ولی خدا و تلاش در راه خدا سه ویژگی طلبه‌ی خوب است. توکل یعنی همیشه، همه جا از همه کس بی‌نیاز شویم. امام رضا(ع) در معنای توکل فرمودند: اعتقاد به خدا و اعتماد به کلام خدا؛ افسوس که بعضی از دوستان به خدا اعتقاد دارند ولی به کلام خدا اعتماد ندارند.
حجت‌الاسلام حسین زاده بیان کرد: در طلبگی باید هدف مقدس باشد و برنامه مشخص باشد. در پاسخ به شبهات تسلط داشته باشیم. تلاش باید برای رضایت خدا و ولی خدا باشد. تلاش کنیم خوب مطالعه کنیم و دین را دسته بندی کنید و به خورد مردم بدهیم. اگر به استاد احترامی نگذارید از طلبگی خیری نمی‌بینید. با استاد خود رفیق شوید تا توفیق عمل به دانسته‌ها پیدا کنید. جلو استاد راه نروید، روی حرفش حرف نزنید و بدون اجازه استاد بلند نشوید.

دوره آموزشی احکام نماز ویژه مبلغین در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

دوره آموزشی احکام نماز ویژه مبلغین در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) گراش

«رقیه حامل» استاد حوزه اظهار داشت: در آموزش احکام باید تا حکمی برای انسان صد در صد روشن نشده بیان نکند و اگر حکمی را یقین ندارد پاسخگو نباشد. زراره ابن اعین می‌گوید: از امام باقر(ع) پرسیدم خداوند بر بندگان چه حقی دارد؟ فرمود: این حق که هر چه بدانند بگویند و درباره‌ی هر چه ندانند توقف کنند و دم فروبندند.
وی افزود: روش‌های بیان احکام عبارتند از: روش عملی: بهترین روش برای بیان و آموزش احکام، روش عملی(سمعی و بصری) است. روش نظارت و بیان نقایص، روش آموزش غیر مستقیم و روش قاعده‌ای: یکی از روش‌های بسیار عالی در بیان احکام است؛ برخی از احکام که در فقه قاعده کلی دارد بهتر است به این صورت آموزش داده شود.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: موارد دیگر از روش‌های بیان احکام بدین صورت است: روش انضمامی: روشی است که با منظم کردن دو یا چند باب فقهی بدست می‌آید. روش رمزی: در این روش به خاطر سهولت در حفظ و یادگیری احکام بصورت رمز خلاصه می‌شود. روش جمع اشباه و نظایر: در این روش مسایلی که شبیه و نظیر هم هستند جمع نموده و بیان می‌شود.
وی بیان کرد: روش مقایسه‌ای: مقایسه در تبیین احکام به صورت‌های مختلف ممکن است صورت گیرد: مقایسه احکام اقشار مختلف(کافر و غیر کافر، زن و مرد، عاقل و غیر عاقل و…)، مقایسه میان دو یا چند عنوان فقهی(مقایسه میان نماز و روزه یا میان وضو و غسل و …)، مقایسه میان یک فرع فقهی از دیدگاه دو یا چند فقیه؛ روش ارائه‌ی طرح کلی از احکام اسلامی: برای آموزش احکام اسلامی ابتدا می‌توانیم ضرورت زندگی اجتماعی را بحث نموده و سپس نیازمندی‌های انسان در زندگی اجتماعی و آن‌گاه ضرورت احکام اسلامی را با توجه به آن آموزش دهیم.
خانم حامل افزود: نادرست بودن شیوه‌ی دعوت، روشن نشدن جایگاه و اهمیت هر کدام از دستورهای دین برای آن‌ها، ندانستن فلسفه احکام، ضعف ضامن اجراهای درونی یعنی انسان از درون به گونه‌ای تربیت شود که انگیزه درونی به انجام دادن دستورهای الهی و آلوده نشدن به گناه داشته باشد، ضعف ضامن‌ اجراهای بیرونی: کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر؛ از جمله موارد عمل نکردن به احکام است.

1 2