لقب های حضرت عباس علیه السلام

حضرت عباس علیه السلام القاب بسیاری دارد .برای ایشان بیش از بیست لقب مشهور بر شمرده اند که معروفترین انها عبارتند از :

1 . قمر بنی هاشم

حضرت از جمال و زیبایی ویژه ای برخوردار بودند به گونه ای که سیمای دلربای او جلب توجه میکرد .

2. باب الحوایج

در دوران زندگی امام مجتبی علیه السلام پیوسته درکنار آن حضرتبه مدد کاری مردم و براوردن نیازهایشان  می پرداخت این رویه در زمان امامت  امام حسین علیه السلام و پیش از جریان عاشورا ادامه داشت .

3.باب الحسین

شدت دلبستگی حضرت به برادر بزرگتر خود امام حسین علیه السلام تا آنجا  بود که همواره خود را خدمتگزار می دانست و برای اجرای فرمان ایشان پیش قدم بود حضرت عباس نیز درب ورود به شهر حسینی بود .

4 . سقا

از مشهورترین لقب های آن حضرت است و پسازواقعه کربلا به این لقب متصف گردید او این لقب را از پدران خویش به ارث برده زیرا حضرت عبدالمطلب ،هاشم ، عبد مناف ،وقصی نیز چنین لقبی داشتند حضرت ابوطالب و عباس عموی پیامبر به چنین ویژگی مشهور بودند.

 

5.کبش الکتیبه

اصطلاحی نظامی که در جنگ ها به کارمیرفته و به فردی شجاع اطلاق می شد فردی که تمام صفات شجاعت و نام آوری در او جمع بوده و در پیشانی لشکر بهجنگ با دشمن می پرداخته است . این لقب پیش از حضرت تنها به دو نفر داده شده  ابتدا به فردی قریشی از قبیله بنی عبدالدار از دشمنان سر سخت مسلمانان بود  وطلحه بن ابی طلحه نام داشت او در جنگ احد توسط امیر مومنان کشته شد زیرا شخص دیگری را جرئت رویارویی با او نبود و شجاعت و جنگاوری او باعث تضعیف روحیه ی مسلمانان شده بود .دومین فرد مالک اشتر نخعی بود او در دوران خلافت امیر المومنین کبش العراق می خواندند پس از وی این لقب به حضرت عباس رسید .

 

  • سگ حسین
    نظر از: سگ حسین
    1392/10/22 @ 10:59:29 ب.ظ

    سگ حسین [بازدید کننده]

    اسلام علیک یا گلاری چسیلن

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.